handdator

Visa fullständig version : Kan för lite kalorier hämma fettförbränning?


Jassja
2014-05-10, 20:42
Har länge trott att detta vart en typiskt myt, att kroppen sätter sig själv i svältläge om man får in för lite kalorier.

Har sen 1a mars legat på strikt diet på ungefär 1700kcal (först va det 1750kcal nu senaste 2 veckorna 1600kcal) och är 22 år och 183cm lång.

Bild idag:
http://postimg.org/image/9mxyc3nmn/

Bild 1a april
http://postimg.org/image/bi61r80zf/

Bild 1a mars
http://postimg.org/image/f7dvzt6bj/

Bilden mellan idag och 1a mars ser man skillnad på. Men mellan idag och för snart 1.5 månad sen är ju skillnaden noll verkligen.

Har ej vägt mig för ville gå på bilder om det gav resultat eller ej då vikten kan variera med vatten och allt möjligt.


I början körde jag styrka 5 gånger i veckan. Nu 4 veckor tillbaka har jag kört 30 min cardio efter varje pass i veckan.

Mellan denna tiden har jag haft 2 veckor som varit veckor då jag ätit med kaloribalans.

Känns som det är skillnad mellan först och sista bilden men från 1a april tills nu har inget hänt :O

Är noga med vitaminer, grönsaker, dricka vatten, sova ordentligt m.m. Äter fett , carbs och protein.


Gör jag ngt fel eller vad pågår? Känns som jag borde förtjänat bättre viktminskning vid detta laget.

Langster
2014-05-10, 22:29
Så länge man går ned i vikt, styrketränar och äter tillräckligt med protein så kommer den största delen av viktnedgången bestå av fett och vatten.
Det du gjort fel är att du inte vägt dig. Om du vägt dig så hade du sett att du inte gått ned tillräckligt i vikt för att det ska bli någon visuell skillnad. Det är väldigt liten skillnad på bilderna som du ser själv. Hade du gått ned 0,5-1 kg i veckan hade det sett helt annorlunda ut på den senaste bilden.

När jag själv deffar så kämpar jag för att det varje vecka ska vara en skillnad på vågen. Jag vet att om vikten fortsätter att gå nedåt så kommer det till slut att synas i spegeln. Detta är ett mycket säkrare mått på om man gör rätt eller inte. Går man inte ned så får man ändra på något, äta mindre eller ta fler eller längre promenader. Nu har det faktiskt aldrig hänt mig att jag inte gått ned något alls på en vecka, någonsin, när jag är i deffläge. Eftersom det är min enda prioritet då. Hur man ser ut i spegeln eller på bild säger ingenting, där finns det en oändlig massa faktorer som spelar in. Vikten är däremot hård, kall fakta.

Shqypnia
2014-05-11, 07:52
Lesson learned: Väga dig varje dag nästa gång.

vicarious
2014-05-11, 09:11
Du har redan flera trådar om din deff
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=211305
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=212056

Jassja
2014-05-11, 09:31
Så länge man går ned i vikt, styrketränar och äter tillräckligt med protein så kommer den största delen av viktnedgången bestå av fett och vatten.
Det du gjort fel är att du inte vägt dig. Om du vägt dig så hade du sett att du inte gått ned tillräckligt i vikt för att det ska bli någon visuell skillnad. Det är väldigt liten skillnad på bilderna som du ser själv. Hade du gått ned 0,5-1 kg i veckan hade det sett helt annorlunda ut på den senaste bilden.

När jag själv deffar så kämpar jag för att det varje vecka ska vara en skillnad på vågen. Jag vet att om vikten fortsätter att gå nedåt så kommer det till slut att synas i spegeln. Detta är ett mycket säkrare mått på om man gör rätt eller inte. Går man inte ned så får man ändra på något, äta mindre eller ta fler eller längre promenader. Nu har det faktiskt aldrig hänt mig att jag inte gått ned något alls på en vecka, någonsin, när jag är i deffläge. Eftersom det är min enda prioritet då. Hur man ser ut i spegeln eller på bild säger ingenting, där finns det en oändlig massa faktorer som spelar in. Vikten är däremot hård, kall fakta.

Japp nästa gång ska jag absolut väga mig.

Men frågan är ifall jag möjligtvis legat på för lågt energiintag? Kan det påverka den totala viktminskningen?

Många pratar om kalori in - kalori ut, men också om "re-feed" dagar... bör man ha en cheat meal i veckan eller för att balansera kroppen?

Sheogorath
2014-05-11, 09:37
Japp nästa gång ska jag absolut väga mig.

Men frågan är ifall jag möjligtvis legat på för lågt energiintag? Kan det påverka den totala viktminskningen?

Många pratar om kalori in - kalori ut, men också om "re-feed" dagar... bör man ha en cheat meal i veckan eller för att balansera kroppen?

Min erfarenhet säger mig att ett mål mat eller ens en dags ätande gör mycket lite för att återställa en nedreglerad basalmetabolism. Det jag gjorde den här dieten, som jag misstänker ansvarade för att jag kunde sluta på ett HÖGRE kaloriintag än jag började med (gick under perioden ner ungefär sju kilo) var att lägga in hela veckor med mycket lågt fett, ganska lågt protein och väldigt mycket kolhydrat. Energimängden ungefär där jag uppskattade att jag hade min balans eller strax över. Noggrant planerade pausveckor med andra ord, inte "fusk". Planen var att ge kroppen en chans att återhämta sig då jag började bli sliten och skadad. Att metabolismen uppreglerades effektivt var något jag märkte på vägen.

Men den nedreglering jag haft var p.g.a. en lång diet vid ett tidigare tillfälle där jag skulle ner väldigt lågt i kroppsfett. Har du inte haft noggrann koll på vågen och reglerat energiinnehållet i maten för att hela tiden gå ner i vikt har du inte gjort rätt helt enkelt, precis som Langster skriver.

Gpajpen
2014-05-11, 09:51
Bör man egentligen inte kunna äta exakt samma mängd deffen ut? Du lägger dig på ex 2500 kcal vilket motsvarar -1kg i veckan när du är som fetast (-1000/dag) detta underskott kommer alltså bli mindre och mindre relativt din vikt ju mindre du väger allteftersom och du kanske slutar på takten -0,5/-0,4 när du börjar väga väldigt lite

Beemel
2014-05-11, 10:01
Bör man egentligen inte kunna äta exakt samma mängd deffen ut? Du lägger dig på ex 2500 kcal vilket motsvarar -1kg i veckan när du är som fetast (-1000/dag) detta underskott kommer alltså bli mindre och mindre relativt din vikt ju mindre du väger allteftersom och du kanske slutar på takten -0,5/-0,4 när du börjar väga väldigt lite

Det beror ju helt och hållet på vart man börjar och vad målet är.
Börjar man på 120 kg och ska ner till 70 så kommer den ekvationen troligen inte att hålla. Börjar man på 85 och ska till 75 kanske det funkar.

Sheogorath
2014-05-11, 10:02
Bör man egentligen inte kunna äta exakt samma mängd deffen ut? Du lägger dig på ex 2500 kcal vilket motsvarar -1kg i veckan när du är som fetast (-1000/dag) detta underskott kommer alltså bli mindre och mindre relativt din vikt ju mindre du väger allteftersom och du kanske slutar på takten -0,5/-0,4 när du börjar väga väldigt lite

Jo, det finns nog scenarion (jag tänker på vissa kroppsvikter, vissa fettprocenter och vissa tidslängder för dieten) när det kan funka. Men funkar det för någon newbie beror det på att man accepterat muskelförlust eller haft en jävla flax med att pricka rätt; funkar det för någon avancerad (AronP har deffat så, åtminstone tidigare) så beror det på att man har en stor erfarenhetsbank och vet exakt var man ska lägga sig.

Jag föredrar istället att uppskatta hur mycket jag i teorin kan gå ner varje vecka utan att förlora muskelmassa (och detta värde ändras hela tiden beroende på att man tappar kroppsfett), sätter upp som mål att gå ner 0,1 kg mindre än detta och reglerar ner kalorierna med 100 kcal när medianvikten för aktuell vecka är för hög i förhållande till föregående vecka. Skulle jag gå ner mer än mitt mål har jag is i magen och ligger kvar på samma energimängd och tänker att alla parametrar jag har för muskelbevarande och fettförbränning (styrketräning, högt proteinintag, näringstiming, HMB, koffein osv) gör att jag med all sannolikhet "kan" gå ner mer utan att tappa muskler.

Den här metoden har fungerat fint för mig.

AngoraIHS
2014-05-11, 10:10
Japp nästa gång ska jag absolut väga mig.

Men frågan är ifall jag möjligtvis legat på för lågt energiintag? Kan det påverka den totala viktminskningen?

Många pratar om kalori in - kalori ut, men också om "re-feed" dagar... bör man ha en cheat meal i veckan eller för att balansera kroppen?

Har du vägt all din mat?

Sniggel
2014-05-11, 10:16
Svarade med fet stil inne i din quote.

Har länge trott att detta vart en typiskt myt, att kroppen sätter sig själv i svältläge om man får in för lite kalorier.

Har sen 1a mars legat på strikt diet på ungefär 1700kcal (först va det 1750kcal nu senaste 2 veckorna 1600kcal) och är 22 år och 183cm lång.

Bild idag:
http://postimg.org/image/9mxyc3nmn/

Bild 1a april
http://postimg.org/image/bi61r80zf/

Bild 1a mars
http://postimg.org/image/f7dvzt6bj/

Bilden mellan idag och 1a mars ser man skillnad på. Men mellan idag och för snart 1.5 månad sen är ju skillnaden noll verkligen.

Har ej vägt mig för ville gå på bilder om det gav resultat eller ej då vikten kan variera med vatten och allt möjligt.


I början körde jag styrka 5 gånger i veckan. Nu 4 veckor tillbaka har jag kört 30 min cardio efter varje pass i veckan.

Här kan man anta att du ökat din energiförbrukning med några få hundra kalorier per dag (snitt)

Mellan denna tiden har jag haft 2 veckor som varit veckor då jag ätit med kaloribalans.

Eftersom där varit så lite förändringar mellan bilderna och att du inte vägt dig skulle man kunna anta att ditt "underskott" kanske inte varit ett underskott eller åtminstone mycket mildare än vad du trott. Är det så så är det även möjligt att din "kaloribalans" är ett kaloriöverskott. Det är isåfall inte otänkbart att de 2 veckorna du spenderade på "kaloribalans" var ett överskott som suddade ut 2 tidigare veckor av ett lågt underskott. Dvs 4 veckors slöseri med tid. Detta är helt klart en plausibel förklaring till varför du inte ser nån direkt skillnad mellan de två senaste bilderna.

Känns som det är skillnad mellan först och sista bilden men från 1a april tills nu har inget hänt :O

Är noga med vitaminer, grönsaker, dricka vatten, sova ordentligt m.m. Äter fett , carbs och protein.


Gör jag ngt fel eller vad pågår? Känns som jag borde förtjänat bättre viktminskning vid detta laget.

Jag tror, av vad jag tidigare skrivit att det faktiskt är så att du inte har förtjänat en bättre viktminskning. Hade du inte haft de där 2 veckorna på "kaloribalans" så hade det förmodligen sett annorlunda ut. Då kanske du legat "4 veckor fram i tid" istället. Men oavsett så lär det inte ha att göra med ett för lågt energiintag utan precis tvärtom.

Jassja
2014-05-11, 15:26
Svarade med fet stil inne i din quote.

Förstår inte hur jag ska kunna leva på mindre än 1600kcal per dag, är hungrig som det är nu.

Ser ju folk överallt som "ligger i deff 2500kcal" och för dem rasar vikten..
Har jag fått en så pass "jobbig" metabolism att jobba med?

Sheogorath
2014-05-11, 15:30
Förstår inte hur jag ska kunna leva på mindre än 1600kcal per dag, är hungrig som det är nu.

Ser ju folk överallt som "ligger i deff 2500kcal" och för dem rasar vikten..
Har jag fått en så pass "jobbig" metabolism att jobba med?

Har du haft dagar när du släppt tyglarna och ätit fritt?

Jassja
2014-05-11, 15:39
Har du vägt all din mat?

Absolut allt!

Jassja
2014-05-11, 15:40
Har du haft dagar när du släppt tyglarna och ätit fritt?

inte en enda dag förutom då dessa 2 veckor under den totala perioden sen 1a mars. Bodde inte hemma och hade hårt jobb som krävde prestation så köra deff var inte optimalt.

Sniggel
2014-05-11, 15:41
Förstår inte hur jag ska kunna leva på mindre än 1600kcal per dag, är hungrig som det är nu.

Ser ju folk överallt som "ligger i deff 2500kcal" och för dem rasar vikten..
Har jag fått en så pass "jobbig" metabolism att jobba med?

Det är inte lika lätt för alla. Sen är ju frågan vilket snitt du legat på om man räknar med de dagar du inte legat på 1600 kcal. Om du legat konstant på 1600 kcal så räcker det kanske hela vägen till tävlingsform om man bara har tålamod. Men det behöver inte betyda att du slipper plågas av hunger dag ut och dag in. Så då får man ju avgöra om man tycker det man pysslar med är värt det eller inte.

exor
2014-05-14, 12:42
Jag ligger på ~2.000 kcal om dagen och går ner 2.3-2.4 kilo i veckan.