handdator

Visa fullständig version : Industriellt tillverkat transfett förbjudet i Sverige?


exevision
2014-05-10, 11:01
Som titeln, är det förbjudet?

Sverker
2014-05-10, 11:03
Man tillverkar inte transfett till livsmedel:confused:

Man härdar fett. Där bildas transfettsyror som en biprodukt. Vill du inte ha härdat fett finns massor av transfria alternativ.

exevision
2014-05-10, 11:12
Och är dessa transfettsyror förbjudna på så sätt att kakor och liknande inte innehåller dem?

King Grub
2014-05-10, 11:15
Nej.

Sverker
2014-05-10, 11:20
Det finns krav på att förpackningen ska märkas med informationen "härdat fett" ifall det ingår i produkten.

Finns det härdat fett finns det möjlighet att det finns med transfettsyror. Fullhärdat fett innehåller inga transfettsyror.
Värt att tänka på är att industrin hela tiden blir bättre på att minimera transfetterna i sina oljor.
Mest transfettsyror får vi i oss från mjölk och nötkött.

exevision
2014-05-10, 13:37
Var det inte prat om att det skulle förbjudas som i Danmark?

King Grub
2014-05-10, 14:05
Det blev inget; man beslöt att det inte behövdes.

raddum
2014-05-10, 14:28
USA förbjöd väl det ganska nyligen ? Men gav företagen ett par pr på sig att hitta alternativ

exevision
2014-05-10, 17:03
Det blev inget; man beslöt att det inte behövdes.

Ah, synd. Vet man hur de resonerade?

Sverker
2014-05-10, 19:16
Man resonerade att vi i Sverige hade kommit lika långt på frivillig väg att sänka mängderna transfett som man gjort med lagstiftning i Danmark.

Alltidxx
2014-05-10, 19:37
Ah, synd. Vet man hur de resonerade?

Utan att veta någonting överhuvudtaget om detta så är min gissning att nivåerna av transfetter bedömdes så låga ändå, vad det än berodde på, att ingen lagstiftning behövdes. cofffee

exevision
2014-05-12, 06:09
Det finns krav på att förpackningen ska märkas med informationen "härdat fett" ifall det ingår i produkten.

Finns det härdat fett finns det möjlighet att det finns med transfettsyror. Fullhärdat fett innehåller inga transfettsyror.
Värt att tänka på är att industrin hela tiden blir bättre på att minimera transfetterna i sina oljor.
Mest transfettsyror får vi i oss från mjölk och nötkött.

Som om det enbart står "vegetabilisk olja/fett" så är det utan transfett?
De måste alltså skriva om det är fullhärdat eller delvis härdat?

Annars står det ju så här på wiki:
I Sverige är det frivilligt för tillverkare att redovisa på innehållsförteckningen om det finns transfetter i produkten

stevebc
2014-05-12, 11:45
Det finns krav på att förpackningen ska märkas med informationen "härdat fett" ifall det ingår i produkten.

Finns det härdat fett finns det möjlighet att det finns med transfettsyror. Fullhärdat fett innehåller inga transfettsyror.
Värt att tänka på är att industrin hela tiden blir bättre på att minimera transfetterna i sina oljor.
Mest transfettsyror får vi i oss från mjölk och nötkött.Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att transfett från just mjölk m m tvärtom har en ganska positiv effekt på vår hälsa?

Bryggan
2014-05-12, 12:20
Hur är det med choklad förresten? Choklad smälter ju under normala betingelser av handens värme när man håller i en chokladbit. På senare tid har de dock lajat runt med chokladen så att smältpunkten har höjts något och att den inte smälter i handen. Min idé är att de har härdat kakaofettet något hårdare än dess normala sammansättning. Den partiella härdning av kakaofettet borde ge upphov till en hel del transfetter enligt mig och min fantasi.

Frågan är alltså: Innehåller en "modern" chokladkaka en massa transfetter?

hampfuz
2014-05-12, 12:49
Som om det enbart står "vegetabilisk olja/fett" så är det utan transfett?
De måste alltså skriva om det är fullhärdat eller delvis härdat?

Ja, det måste stå om det är fullhärdat eller delvis härdat. Det måste dock inte stå "kan innehålla transfetter".

Sverker
2014-05-12, 16:54
Hur är det med choklad förresten? Choklad smälter ju under normala betingelser av handens värme när man håller i en chokladbit. På senare tid har de dock lajat runt med chokladen så att smältpunkten har höjts något och att den inte smälter i handen. Min idé är att de har härdat kakaofettet något hårdare än dess normala sammansättning. Den partiella härdning av kakaofettet borde ge upphov till en hel del transfetter enligt mig och min fantasi.

Frågan är alltså: Innehåller en "modern" chokladkaka en massa transfetter?


Kakaofett/smör är alldeles för värdefullt för att förstöras med härdning. Kakaofettet är fast vid 30 grader C som du har i handen men smälter vid 33 - 35 grader C som du har i munnen. Det är denna egenskap som är unik för kakaofettet.

Men man får ersätta en viss del av fettet med annat fett sk Cocoa Butter Equivalent , upp till 5 % av produkten. Läs i Livsmedelsverkets föreskrifter.
http://www.slv.se/upload/dokument/lagstiftning/2000-2005/2003_13.pdf

Bryggan
2014-05-12, 23:11
Kakaofett/smör är alldeles för värdefullt för att förstöras med härdning. Kakaofettet är fast vid 30 grader C som du har i handen men smälter vid 33 - 35 grader C som du har i munnen. Det är denna egenskap som är unik för kakaofettet.Jahaaa, det trodde inte jag! Jag trodde det var en ganska ny "uppfinning" med icke-smältande choklad. Förr fanns det chokladkakor som började smälta i handen men nu verkar det som om all kommersiell choklad är hög-smältande. Den chokladen man gör själv är däremot ganska kladdig.

Bryggan
2014-05-12, 23:20
Läste på nu och det stämmer alldeles riktigt.