handdator

Visa fullständig version : Riskera missa noobgains, hur göra?


JHA
2014-05-10, 07:48
Har ett dilemma.
För ca 1,5 år sen så vägde jag typ 92kg på 176cm och var allmänt svinfet.
Då bestämde jag mig att gå ned i vikt och kapade kalorier rätt hårt. Låg mellan 900-1500kcal/dag utan att titta på fördelningen fett, kolhydrater och protein.
Jag styrketränade inte alls vid tillfället utan började löpträna istället.
Jag tappade fettvikt men såklart även muskler.
Vid november förra året bestämde jag mig för att börja träna styrka och körde igång med starting strenght.
Vägde då ungefär 73,5kg.
Tränade och åt ett tag tills dess att jag vägde nästan 80 igen men då fick jag kalla fötter eftersom jag förmodligen ätit onödigt mycket och tyckte jag började bli fet igen.
Började intressera mig mer och mer för vad jag stoppade i mig och hur mycket.
Så nu för nån månad sen tänkte jag mig att jag skulle gå ned mer i fettvikt och köpte då en kaliper för hjälp.
Jag var noga med kcal (låg på 1600-1900), tränade styrka tre ggr i veckan och pw nån timme två-tre ggr i veckan.
Hände typ ingenting på över tre veckor. Det enda jag märkte var att jag orkade mindre och mindre på gymmet och kände mig allmänt risig.
Nu till min egentliga fråga, ligger fn på 77,5kg med 19,5%bf så är fortfarande smällfet enligt kolomått mätt(det mesta fettet sitter på magen och nedre rygg).
Men bör jag fortsätta försöka tappa fettvikt och ligga på minus eller riskerar jag då att mina noobgains jag skulle fått om jag käkat ordentligt går om intet?
Eller skall jag käka på och försöka ligga på en uppgång 0,3kg/vecka och ta ett omtag med en deff om säg 8-10 månader?
Eller finns det nåt annat bättre förslag?

Sry om jag postar på fel ställe men visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden.

Langster
2014-05-10, 09:27
Min nybörjargains kom när jag började käka ordentligt, i lumpen. Hade styrketränat något halvår innan med rätt dåliga resultat. Men jag hade alltid varit smal och vältränad även innan detta... Det kan vara så att den magiska formulan för att få bäst nybörjarökningar är att vara smal hela livet fram till dess, ha en god grundfysik och sedan börja äta mycket mer. Alltså kanske det är lite kört för dig för att få de riktigt brutala ökningarna vissa får i början.

JHA
2014-05-10, 09:42
Jag började böja på 60, tog 45 i bänk och 75 i mark. Mina nuvarande stats syns i signaturen.
Detta är sedan jag började styrketräna i nov 2013.
Trodde detta var noobgains men det kanske är en normal ökning man skall förvänta sig på 6-7 mån även efter att man tränat nåt år?
Kanske även skall nämnas att jag är mellan 30-40 år gammal.

Sniggel
2014-05-10, 10:20
Noobgains är inget som kickar igång som en switch när rätt förutsättningar inträffar och att man då måste passa på under den tiden och bygga.
Egentligen existerar inte noobgains som en exakt definition. Man har snarare en flytande potential för ökningar som baseras på ens genetiska förutsättningar och hur långt ifrån dem man är. Sen påverkar ju ålder och annat också förstås.
Att kalla det för noobgains är bara människans sätt att iaktta något som ser ut som ett mönster och vilja sätta gränser på saker och ting. När slutar egentligen nybörjarökningar? Det är helt enkelt godtyckligt och man kan "hämta ut" delar av dessa ökningar under olika perioder av sitt liv. Så det är inget man går miste om bara för att man t ex dietar. Har du större potential för att bygga muskler under diet så blir ju resultatet bättre än för någon som är närmare sin genetiska potential. Detta kan ju likväl kallas för nybörjardeffresultat om man vill det.

Får ursäkta om det är osammanhängande förklarat. Har precis vaknat och hjärnkontoret är inte helt igång än. Hoppas det framgick vad jag menade iaf.

Masterpan
2014-05-10, 12:32
Folk som är lönnfeta har väl troligtvis sämst gener, då överskott går endast till fettinlagring men inte muskeluppbyggnad. Jag började träna på gym som lönnfet. På ett överskott av typ 700 om dagen (självklart för mycket) gick jag upp nästan 100% fettvikt, ingenting visuellt i muskler och gjorde endast små 'neurologiska' ökningar, typ från 40 till 60 i bänk på ett halvår då jag inte hade tränat nånting när jag började med 40.

Har märkt i min omgivning att de som är pinnsmala, eventuellt även med lite muskler, kan göra brutala ökningar vad gäller styrka och muskelökningar. Medans det som kommer halvtjocka.. ja.

AngoraIHS
2014-05-10, 13:55
Folk som är lönnfeta har väl troligtvis sämst gener, då överskott går endast till fettinlagring men inte muskeluppbyggnad. Jag började träna på gym som lönnfet. På ett överskott av typ 700 om dagen (självklart för mycket) gick jag upp nästan 100% fettvikt, ingenting visuellt i muskler och gjorde endast små 'neurologiska' ökningar, typ från 40 till 60 i bänk på ett halvår då jag inte hade tränat nånting när jag började med 40.

Har märkt i min omgivning att de som är pinnsmala, eventuellt även med lite muskler, kan göra brutala ökningar vad gäller styrka och muskelökningar. Medans det som kommer halvtjocka.. ja.

Ja, jag har sagt många gånger att det bästa är att börja träna som smal som tusan (alternativt redan biffig såklart). Inte minst för att det är så jävla mycket lättare med kosten, bara att käka lite mer och i princip allt går till musker (såvida man inte går upp 5 kg per månad) och styrkan ökar också jävligt snabbt.

Betydligt jobbigare att börja som smalfet eller tjock öht. Då får man massa problem med om man skall gå ned eller upp, ligga på kaloribalans osv och om man väljer att gå upp så börjar man snabbt känna sig tjock osv.

JHA
2014-05-10, 16:49
Med noobgains menar jag de förhållandevis snabba ökningar en person gör i början av sin träning jämfört med när man hållit på ett par år.
Att dessa ökningar skiljer sig åt mellan personer på grund av ex vis olika genetik trodde jag var så självklart att man inte behövde skriva ut det.
För övrigt var det inte olika människors medfödda genetik och vem av dessa som bygger muskler bäst min fråga handlade om.
Men kanske jag i min iver att beskriva mina förutsättningar och bakgrund använde så mycket text att det blev för svårt att hantera?
Jag ber i så fall om ursäkt och tackar för visat intresse.

@sniggel, tack för svaret det var fullt begripligt. Då är bara frågan om jag ska ta gainsen nu och bygga massa samt förhoppningsvis se fram mot en något lättare deff så småningom eller fortsätta harva med att komma ned i bf redan nu.
Det svaret kanske bara jag själv kan svara på i sista änden, men hur hade du gjort?

Andrew_1982
2014-05-11, 10:02
Du kan ju aldrig "missa" dina "noobgains" för att använda dina egna ord. De ökningarna du undrar över kommer ju när du äter och tränar rätt. Om du äter och tränar rätt flera dagar i sträck så kommer ju ökningarna vara större än om du tränar och äter rätt tex var 4e dag.

Dvs, ju bättre du sköter dina kort, ju bättre resultat får du av träningen och då är chansen större att du får "uppleva" dessa ökningarna istället för att de kommer dras ut över en längre tidslinje.

Det är jättesvårt det där med att ge råd till överviktiga som börjar träna. Allt handlar om hur snabbt du vill nå dina mål och vad du är kapabel till (livsstil, matvanor, syn på träning, kost, livet osv osv). Banta och styrketräning är ju något som jag själv skulle välja om jag någon gång skulle bli överviktig, men det är ju för att jag vet precis hur jag ska göra för att lyckas.

Sniggel
2014-05-11, 11:44
@sniggel, tack för svaret det var fullt begripligt. Då är bara frågan om jag ska ta gainsen nu och bygga massa samt förhoppningsvis se fram mot en något lättare deff så småningom eller fortsätta harva med att komma ned i bf redan nu.
Det svaret kanske bara jag själv kan svara på i sista änden, men hur hade du gjort?

Om man har valet och viljan är det alltid bättre att sätta igång direkt. Finns absolut ingen anledning att vänta med att "plocka ut noobgains". På säg en femårsperiod kommer du att ha en bättre kropp om du sätter igång och "plockar ut noobgains" nu. Fast ännu hellre igår eller för 5 år sen :p

Bandid0
2014-05-11, 12:11
Det här är en så återkommande begreppsförvirring att jag känner mig nödgad att gripa in och reda ut läget. Nybörjarökningar är inte några magiska ökningar som sker första gången man lyftar en hantel, utan de snabba ökningar som man gör som ny eftersom man ligger så långt från sin maximala potential. Ju längre bort från ditt max du är, desto snabbare kan du öka. Ju närmare ditt max du kommer, desto mer planar utvecklingskurvan ut, och ökningarna går långsammare.

Sniggel
2014-05-11, 12:16
Precis. Det är det jag försöker förklara men det känns som att poängen inte kommer fram.
Det finns inget sätt att vara taktisk på. Det är bara att sätta igång, omedelbums, oavsett om man deffar eller bulkar.

JHA
2014-05-11, 13:39
Om man förutsätter att man sköter alla parametrar exemplariskt så är det mao alltid bättre att bulka när man börjar träna som nybörjare eftersom man då befinner sig längre ifrån sitt max än om man börjar med säg 10 mån lång deff med hård träning för att sedan bulka.
Dessutom bör väl den efterföljande deffen förmodligen bli lättare då man har mer muskler till sin hjälp?
Varför är då det vedertagna rådet till så gott som varje nybörjare som har över 15%bf att starta med deff? En anledning som brukar nämnas är ju att det kommer bli jobbigt att deffa bort överskottet annars.
Jag får inte ihop det. Det borde dessutom vara en större psykologisk påfrestning för en nybörjare att börja med deff.
Sen kanske man inte hunnit skaffat sig så stor kunskap om ens kropp och hur den reagerar att deffen blir jobbigare än vad den behövt bli.
Äh fan nu är vi långt ifrån min grundfrågeställning dessutom verkar det ju som att det bara är jag som inte fattar.

Diomedea exulans
2014-05-11, 18:29
Nej, du verkar fortfarande ha missförstått.

"Nybörjargains" handlar inte om gains under en viss tidsenhet, det handlar om gains fram till en viss utvecklingsnivå.

Vi säger att sålänge jag tar under 100 kg i bänkpress så får jag nybörjargains när jag tränar bänkpress. Efter 100 kg är nybörjargainsen över (påhittat exempel, men du fattar). De här nybörjargainsen kommer komma till mig oavsett om det tar 3 år eller 30 år att ta sig dit. Och de kommer till mig oavsett om jag bulkar hela vägen dit, eller bulkar en månad, deffar en, bulkar en, deffar en osv tills jag kommer dit.

Det enda sättet att "missa nybörjargains" är att aldrig träna.


Om man förutsätter att man sköter alla parametrar exemplariskt så är det mao alltid bättre att bulka när man börjar träna som nybörjare eftersom man då befinner sig längre ifrån sitt max än om man börjar med säg 10 mån lång deff med hård träning för att sedan bulka.
Om du har börjat med den 10 månader långa deffen så har du ju fördelen att du börjar bulka med mycket lägre fett på din kropp. Så det jämnar ut sig.


Dessutom bör väl den efterföljande deffen förmodligen bli lättare då man har mer muskler till sin hjälp?

Ja, men samtidigt blir den svårare eftersom du har mer fett att plocka bort, så det jämnar också ut sig.

Sniggel
2014-05-11, 18:35
Vi säger att sålänge jag tar under 100 kg i bänkpress så får jag nybörjargains när jag tränar bänkpress. Efter 100 kg är nybörjargainsen över (påhittat exempel, men du fattar). De här nybörjargainsen kommer komma till mig oavsett om det tar 3 år eller 30 år att ta sig dit. Och de kommer till mig oavsett om jag bulkar hela vägen dit, eller bulkar en månad, deffar en, bulkar en, deffar en osv tills jag kommer dit.

Det enda sättet att "missa nybörjargains" är att aldrig träna.

:thumbup:

z_bumbi
2014-05-11, 18:58
Eller finns det nåt annat bättre förslag?


Ligg på balans och träna med ett vettigt upplägg minst ett år.

Alltidxx
2014-05-12, 10:35
Noobgains är inget som kickar igång som en switch när rätt förutsättningar inträffar och att man då måste passa på under den tiden och bygga.
Egentligen existerar inte noobgains som en exakt definition. Man har snarare en flytande potential för ökningar som baseras på ens genetiska förutsättningar och hur långt ifrån dem man är. Sen påverkar ju ålder och annat också förstås.
Att kalla det för noobgains är bara människans sätt att iaktta något som ser ut som ett mönster och vilja sätta gränser på saker och ting. När slutar egentligen nybörjarökningar? Det är helt enkelt godtyckligt och man kan "hämta ut" delar av dessa ökningar under olika perioder av sitt liv. Så det är inget man går miste om bara för att man t ex dietar. Har du större potential för att bygga muskler under diet så blir ju resultatet bättre än för någon som är närmare sin genetiska potential. Detta kan ju likväl kallas för nybörjardeffresultat om man vill det.

Får ursäkta om det är osammanhängande förklarat. Har precis vaknat och hjärnkontoret är inte helt igång än. Hoppas det framgick vad jag menade iaf.

Jag skulle säga att det var ovanligt elegant och väl förklarat. :thumbup:
"När är noobgains över" är samma typ av undran som hur många reps man ska köra för max massa. Det är knepigt att greppa att det inte finns exakta gränser för någon som försöker förstå och därför vill kategorisera för att underlätta sin förståelse och därmed lära sig snabbare.

Sniggel
2014-05-12, 11:18
"Hur många reps man ska köra" är också en komplex fråga. Men grejen där är att man kan ha en praktiskt nytta av att ha kunskap i området. Hur långt man kommit i sina noobgains finns det ingen som helst nytta av när det gälelr träningsupplägg. Det är nästan enbart av akademiskt värde. T ex om man är nyfiken på "om man har potential" (tränat i 2 år och gått från detta till detta, tror ni jag har bra gener?) eller liknande :P

Diomedea exulans
2014-05-12, 11:47
Bara för att jag känner för att raljera lite:

Noobgains är inget som kickar igång som en switch när rätt förutsättningar inträffar och att man då måste passa på under den tiden och bygga.


Om det vore så, så undrar jag hur folk tror att det skulle gå till.

Vilken händelse skulle få nybörjargainsen att kicka igång?

Om man aldrig har tränat och en dag är hemma hos sin kompis som har en sjukiloshantel i garderoben, och man plockar upp hanteln och gör en bicepscurl på prov, kör nybörjargainsen igång då? Efter att man har curlat den där hanteln, måste man skynda sig som fan att skaffa gymkort så att man inte förlorar nybörjargainsen? För tänk om man ligger på sofflocket i tre år efter att man lyfte hanteln, då missar man ju tre år av nybörjargains!

Eller räcker det med att man lyfter något tungt i allmänhet för att dessa gains ska starta? Som att man hjälper farsan lyfta en tung låda? "Tyvärr farsan, jag tänker inte hjälpa dig att flytta upp kartongerna på vinden, jag hade inte tänkt skaffa gymkort förrän om två år, och då vill jag ha kvar mina nybörjargains!"

King Grub
2014-05-12, 11:51
Visst finns det "noobgains". Och dom är kortvariga. Första tiden man styrketränar varar muskeluppbyggnaden i en muskel upp till 48 timmar. Det dröjer inte länge förrän den tiden har reducerats till hälften. Samma sak med födointag. När man nyss börjat styrketräna stimulerar varje proteinintag muskeluppbyggnaden kraftigt, men man utvecklar snart en aminosyreresistens så varje proteinintag bygger mindre och mindre muskler.

Diomedea exulans
2014-05-12, 11:52
Visst finns det "noobgains". Och dom är kortvariga. Första tiden man styrketränar varar muskeluppbyggnaden i en muskel upp till 48 timmar. Det dröjer inte länge förrän den tiden har reducerats till hälften. Samma sak med födointag. När man nyss börjat styrketräna stimulerar varje proteinintag muskeluppbyggnaden kraftigt, men man utvecklar snart en aminosyreresistens så varje proteinintag bygger mindre och mindre muskler.

Men om man tränar i, säg, en månad, sedan vilar två år, och sedan tränar tre månader igen… Då kommer väl noobgainsen igen när man återupptar träningen?

Alltidxx
2014-05-12, 19:15
Men om man tränar i, säg, en månad, sedan vilar två år, och sedan tränar tre månader igen… Då kommer väl noobgainsen igen när man återupptar träningen?
Vad det nu skulle spela för roll om man bara måste försöka komma tillbaka till där man var hela tiden.