handdator

Visa fullständig version : Tips till ambitiösa studenter: LaTeX


Olegh
2014-05-09, 20:40
LaTeX [...], en förkortning av Lamport TeX, är ett typsättningssystem baserat på TeX. Det omfattar dokumentstilar för artiklar, böcker, brev, presentationer med mera samt stöd för referenser och automatisk numrering av avsnitt och ekvationer. Att såpass mycket funktionalitet finns färdig från början är förmodligen anledningen till att LaTeX är det vanligaste sättet att utnyttja grundprogrammet TeX.

LaTeX används främst i vetenskapliga kretsar, i synnerhet inom det naturvetenskapliga området.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Latex_(typsättningssystem)




Du kanske har hört talas om LaTeX (uttalas la-täsch), men aldrig orkat ta tag i det på grund av inlärningskurvan? Och hur gör man egentligen för att installera det man nu behöver? Hur krångligt är det egentligen?


Inlärningskurvan går nog tyvärr inte att göra något åt, men de rent praktiska delarna var mycket lättare att lösa än vad jag kunde ana. *trumvirvel*

http://www.writelatex.com


Detta är alltså en onlineversion av en tex-editor med nästan omedelbar kompilering och visning av den färdiga utskriften! Ett (förvisso äldre) pdf-dokument (http://www.ddg.lth.se/perf/handledning/handledning.pdf) från LTH kan med fördel användas som nybörjarmanual. Jag gör det själv iaf. Snäppet smidigare än att googla på varje enskilt litet problem som man stöter på.

Torwald
2014-05-09, 21:05
Här är en annan tråd om TeX:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=143314

Baan
2014-05-09, 21:19
Latex var så fantastiskt roligt att jag inte ens tänkt tanken på att använda det sen exjobbet! Men! Innehållsförteckningen blev schysst...

MtotheM
2014-05-09, 21:27
Latex är kung. Speciellt Auctex + Emacs.

Olegh
2014-05-09, 21:31
Huvudpoängen med tråden var just www.writelatex.com.

Ja, det är lite krångligt och det finns en tidigare tråd. Just den här sidan ser jag dock som lite av en "game changer". Böket reduceras (inte elimineras!) en hel del.

David Brent
2014-05-09, 21:35
Jag har använt sharelatex.com under ganska lång tid. Verkar som writelatex erbjuder mer om man inte vill betala så får väl kika lite på det. Sharelatex har haft alla paket jag någonsin velat använda, hur är det med writelatex där?

pclillen
2014-05-09, 22:01
TeXstudio.. Dock kan man inte importera nya "packages" direkt i det (?) (använde MiKeTeX för det då jag redan hade det installerat).

Hur som, TeXstudio är ganska användarvänligt (dock hade jag redan skrivit kandidat arbetet i MiKeTeX så kanske var lättare för mig).

Alla som skriver mkt formler borde ju använda LaTeX..

Mantus
2014-05-09, 23:45
Jag tror jag börjar med att lära mig officepaketet ordentligt först.:d

Problemet med Latex, förutom att det krävs en viss tidsinvestering och intresse, är att i stort sett alla arbetsplatser jag har arbetat på och kommer att arbeta på har datasystem låsta till Words och resterande delar av Office.

pclillen
2014-05-10, 05:59
Jag tror jag börjar med att lära mig officepaketet ordentligt först.:d

Problemet med Latex, förutom att det krävs en viss tidsinvestering och intresse, är att i stort sett alla arbetsplatser jag har arbetat på och kommer att arbeta på har datasystem låsta till Words och resterande delar av Office.

Hur menar du med låsta? Blir ni tvingade att använda office-paketet? LaTeX är ju gratis (den som länkades här kanske inte är det, men TeXstudio, MiKeTeX etc är det..).

Som sagt, TeXstudio är väldigt bra då en massa "kommandon" finns där. Man får t ex välja bland menyer om man vill ha något specifikt tecken etc. Men visst, det kräver ändå en viss inlärning såklart..

Olegh
2014-05-10, 08:06
Jag har använt sharelatex.com under ganska lång tid. Verkar som writelatex erbjuder mer om man inte vill betala så får väl kika lite på det. Sharelatex har haft alla paket jag någonsin velat använda, hur är det med writelatex där?

Det är en bra fråga. Jag är själv nybörjare som sagt, så jag har inte direkt saknat något än. Det kanske ändå är bäst att se det lite som en inkörsport och vara med på att viss funktionalitet, jämfört med om man har full kontroll på allting själv, går förlorad.

Intressant att det finns en till så pass lik sida.. Bra tips.

Kafka
2014-05-10, 11:59
Använder givetvis alltid LaTeX till alla dokument jag producerar. Om man dessutom programmerar i R (http://en.wikipedia.org/wiki/R_(programming_language)) så kan man integrera sin kod i LaTeX-dokumentet med hjälp av knitr (http://yihui.name/knitr/), så att grafik och tabeller automatiskt ändras när man ändrar i koden. Emacs+AUCTeX+R+knitr ftw.

Yllegarn
2014-05-10, 12:42
Hur menar du med låsta? Blir ni tvingade att använda office-paketet? LaTeX är ju gratis (den som länkades här kanske inte är det, men TeXstudio, MiKeTeX etc är det..).

Som sagt, TeXstudio är väldigt bra då en massa "kommandon" finns där. Man får t ex välja bland menyer om man vill ha något specifikt tecken etc. Men visst, det kräver ändå en viss inlärning såklart..

Från någon som tycker att LaTex är bland det bästa som finns...

Tvingade och tvingade... "office" är defacto branschstandard inom i princip allt som inte strikt ingenjörs-relaterat samt att möjligheterna för individer utanför ingenjörsyrken att fippla med sina arbetsdatorer är mycket liten.

Det handlar helt enkelt om att kunna kommunicera, om jag skulle skicka en .tex fil så kan mottagaren i 999 av 1000 inte öppna den då såvida det inte handlar om ingenjörer 1; mottagaren saknar programvaran att kunna öppna filen och 2; mottagaren har få eller ingen möjlighet att kunna installera programvaran för att kunna öppna filen.

"Men!" säger du då, "Du skickar ju såklart inte raw .tex!". Sant, jag skulle antagligen skicka en .pdf, men då förlorar mottagaren möjligheten att på ett enkelt sätt förändra innehållet i filen.
Samt även om tex komprimerar text fint så är det ett helvete med [h] och bildformat för att få figurer och bilder att faktiskt hamna där man vill ha dom och filstorleken springer snabbt iväg.

Och ja, det tar inte lång tid att lära sig LaTex eller göra dokument när man väl har en bra mall färdig, men tiden att lära sig något "nytt" och mödan att fippla ett tag för att få till en bra och praktisk mall blir helt enkelt för mycket när man redan kan "ta bild och text -> kopiera in i en powerpoint -> drag size så allt får "plats" -> skicka till mottagare" i ett system man redan lärt sig.

*gah!*

pclillen
2014-05-10, 18:24
Från någon som tycker att LaTex är bland det bästa som finns...

Tvingade och tvingade... "office" är defacto branschstandard inom i princip allt som inte strikt ingenjörs-relaterat samt att möjligheterna för individer utanför ingenjörsyrken att fippla med sina arbetsdatorer är mycket liten.

Det handlar helt enkelt om att kunna kommunicera, om jag skulle skicka en .tex fil så kan mottagaren i 999 av 1000 inte öppna den då såvida det inte handlar om ingenjörer 1; mottagaren saknar programvaran att kunna öppna filen och 2; mottagaren har få eller ingen möjlighet att kunna installera programvaran för att kunna öppna filen.

"Men!" säger du då, "Du skickar ju såklart inte raw .tex!". Sant, jag skulle antagligen skicka en .pdf, men då förlorar mottagaren möjligheten att på ett enkelt sätt förändra innehållet i filen.
Samt även om tex komprimerar text fint så är det ett helvete med [h] och bildformat för att få figurer och bilder att faktiskt hamna där man vill ha dom och filstorleken springer snabbt iväg.

Och ja, det tar inte lång tid att lära sig LaTex eller göra dokument när man väl har en bra mall färdig, men tiden att lära sig något "nytt" och mödan att fippla ett tag för att få till en bra och praktisk mall blir helt enkelt för mycket när man redan kan "ta bild och text -> kopiera in i en powerpoint -> drag size så allt får "plats" -> skicka till mottagare" i ett system man redan lärt sig.

*gah!*

Trodde dock inte vi pratade scenariot där flertalet parter ska redigera samma dokument fram och tillbaka, det blir ju ett jäkla bök (om inte alla kan). Scenariot jag tänkte mig var om man ville skriva ett dokument/artikel/något som inte skulle redigeras. Och ja, jag förstår såklart att de flesta kör typ office paketet..

sudoo
2014-05-10, 20:20
Från någon som tycker att LaTex är bland det bästa som finns...

Tvingade och tvingade... "office" är defacto branschstandard inom i princip allt som inte strikt ingenjörs-relaterat samt att möjligheterna för individer utanför ingenjörsyrken att fippla med sina arbetsdatorer är mycket liten.

Det handlar helt enkelt om att kunna kommunicera, om jag skulle skicka en .tex fil så kan mottagaren i 999 av 1000 inte öppna den då såvida det inte handlar om ingenjörer 1; mottagaren saknar programvaran att kunna öppna filen och 2; mottagaren har få eller ingen möjlighet att kunna installera programvaran för att kunna öppna filen.

"Men!" säger du då, "Du skickar ju såklart inte raw .tex!". Sant, jag skulle antagligen skicka en .pdf, men då förlorar mottagaren möjligheten att på ett enkelt sätt förändra innehållet i filen.
Samt även om tex komprimerar text fint så är det ett helvete med [h] och bildformat för att få figurer och bilder att faktiskt hamna där man vill ha dom och filstorleken springer snabbt iväg.

Och ja, det tar inte lång tid att lära sig LaTex eller göra dokument när man väl har en bra mall färdig, men tiden att lära sig något "nytt" och mödan att fippla ett tag för att få till en bra och praktisk mall blir helt enkelt för mycket när man redan kan "ta bild och text -> kopiera in i en powerpoint -> drag size så allt får "plats" -> skicka till mottagare" i ett system man redan lärt sig.

*gah!*

Klart de kan öppna .tex-filen, den är plain text. Om de kan kompilera den däremot är en annan sak…

Detta (http://warpdrive.se/54115) citat är annars klockrent:
<@acetoxy> Jag är sugen på att skriva en novell, men jag vet inte vart jag ska börja.
<@acetoxy> Tänkte skriva i LaTeX.
<@acetoxy> Det är kung
<@acetoxy> Skrev mitt CV i det.
<@acetoxy> Och det gav tre jobb.
<@acetoxy> Känner flera som skrivit CV i Word utan att få jobb.

C.E.J.
2014-05-11, 13:31
Ett par till synes dryga frågor, men det är inte min avsikt att vara dryg... 1) vadå ambitiösa? 2) vilken inlärningskurva? Känns som det enda man behöver lära sig är att "allt" ska börja med backslash, sen är det bara att skriva.

Olegh
2014-05-11, 13:47
Ett par till synes dryga frågor, men det är inte min avsikt att vara dryg... 1) vadå ambitiösa? 2) vilken inlärningskurva? Känns som det enda man behöver lära sig är att "allt" ska börja med backslash, sen är det bara att skriva.

Men jösses.

1. Ambitiös. Du ger mer än du behöver. Det går att producera dokument i Word som ser helt ok ut också. De flesta har använt Office-paketet sedan småskolan.

2. Lägg ägg.