handdator

Visa fullständig version : Svårt med motivation


TERRORC0NNY
2014-05-09, 09:47
Hej,

Har deffat sen januari, har gått ner från 84 till 75 men på senaste tiden har det avtagit något. Har varit nere på 72,3 som minst men har gått upp lite pga sjukdom och några veckors semester.

Jobbar på ett jobb som jag är grymt trött på, har 0 motivation till att gå till jobbet och är i princip hela dagarna på halvdant humör.

Tack vare detta har jag väldigt svårt med disciplinen när det gäller deffen, runt 2 månader sedan innan det började bli såhär "allvarligt" så tackade jag nej varje gång det var tårta och när vi köpte kilovis av godis så tog jag inte en enda bit, helt utan problem.

Nu däremot, så har jag ganska ofta svårt att ha den disciplinen som krävs av mig själv, frossar inte men har svårt för att avstå helt. Ibland går det, men ibland går det inte.

Förutom det självklara att hitta ett jobb man trivs med, är det någon som har något tips på detta?

sfcoach
2014-05-09, 09:50
Vad är ditt mål med deffen?

Beemel
2014-05-09, 09:54
Hej,

Har deffat sen januari, har gått ner från 84 till 75 men på senaste tiden har det avtagit något. Har varit nere på 72,3 som minst men har gått upp lite pga sjukdom och några veckors semester.

Jobbar på ett jobb som jag är grymt trött på, har 0 motivation till att gå till jobbet och är i princip hela dagarna på halvdant humör.

Tack vare detta har jag väldigt svårt med disciplinen när det gäller deffen, runt 2 månader sedan innan det började bli såhär "allvarligt" så tackade jag nej varje gång det var tårta och när vi köpte kilovis av godis så tog jag inte en enda bit, helt utan problem.

Nu däremot, så har jag ganska ofta svårt att ha den disciplinen som krävs av mig själv, frossar inte men har svårt för att avstå helt. Ibland går det, men ibland går det inte.

Förutom det självklara att hitta ett jobb man trivs med, är det någon som har något tips på detta?

Det är oerhört svårt att ge några tips som funkar för dig.
Själv upplevde jag liknande problem för ett tag sedan, På grund av stress/problem så försvann alla motivation att ta hand om sin hälsa. Onyttig mat, utebliven träning etc. När problemen försvann så kom motivationen tillbaka. Men under själva svackan så har jag svårt att tänka mig någonting som skulle kunna motivera mig.
Så jag kan inte annat än önska dig lycka till!

TERRORC0NNY
2014-05-09, 09:56
Vad är ditt mål med deffen?

Mitt mål är att komma i bra form, vill inte bli stor utan mer deffad bara. Har tidigare varit något mullig (Se bild nedan) och vill egentligen till en början mest bli "smal", har inte jättemycket muskler så vill inte bli för smal för då kommer jag bara se ut som en spinkis, men åtminstone så jag inte känner mig stor.


http://imgur.com/qBeZopU


Ålder: 22 år
Längd: 175cm
Startvikt: 84kg
Nuvarande: 72kg

TERRORC0NNY
2014-05-09, 09:58
Det är oerhört svårt att ge några tips som funkar för dig.
Själv upplevde jag liknande problem för ett tag sedan, På grund av stress/problem så försvann alla motivation att ta hand om sin hälsa. Onyttig mat, utebliven träning etc. När problemen försvann så kom motivationen tillbaka. Men under själva svackan så har jag svårt att tänka mig någonting som skulle kunna motivera mig.
Så jag kan inte annat än önska dig lycka till!


Ah okej, jo jag kan tänka mig att det inte finns så mycket att göra åt saken. Försöker så gott jag kan att inte falla för frestelser, klarar mig ofta men inte så ofta som jag vill. Träningen har vacklat lite pga sjukdom men håller åtminstone igång med träningen.

Men har förhoppningsvis nytt jobb snart och då bör det vända...

sfcoach
2014-05-09, 09:59
Mitt mål är att komma i bra form, vill inte bli stor utan mer deffad bara. Har tidigare varit något mullig (Se bild nedan) och vill egentligen till en början mest bli "smal", har inte jättemycket muskler så vill inte bli för smal för då kommer jag bara se ut som en spinkis, men åtminstone så jag inte känner mig stor.


http://imgur.com/qBeZopU


Ålder: 22 år
Längd: 175cm
Startvikt: 84kg
Nuvarande: 72kg

Tror du inte att mer muskler kommer att göra din fysik snyggare så du inte ser spinkig ut?

TERRORC0NNY
2014-05-09, 10:01
Tror du inte att mer muskler kommer att göra din fysik snyggare så du inte ser spinkig ut?

Det tror jag definitivt, men vill till en början kunna slippa känna mig tjock vilket jag kommer göra tills jag är "smal". Spelar förövrigt fotboll också och är långt ifrån snabb och kvick som jag var i yngre dagar, vilket är normalt men vill ändå komma närmre den nivån jag själv vet att jag kan vara på.

nippman
2014-05-09, 10:03
Jag tipsar om att inte lägga för mycket energi på kosten och sånt om du känner att är jobbigt och tråkigt, nu vet jag förvisso inte om du ska tävla osv men jag antar inte det, då kan du ju fråga dig själv om det verkligen är värt all denna möda för att gå runt snygg några dagar på stranden i sommar, ta dig en ordentlig funderare på vad du vill göra, när du har bestämt dig så följer du det, och tänker inte så mycket utan bara kör.

det är mitt tips

edit: hade inte F5:at tråden på ett tag, såg att du hade fått massa bra svar.

sfcoach
2014-05-09, 10:11
Det tror jag definitivt, men vill till en början kunna slippa känna mig tjock vilket jag kommer göra tills jag är "smal". Spelar förövrigt fotboll också och är långt ifrån snabb och kvick som jag var i yngre dagar, vilket är normalt men vill ändå komma närmre den nivån jag själv vet att jag kan vara på.

Försök att släppa tanken med deff och börja träna hårdare är mitt tips! Om du vill bli snabbare tror jag att det är viktigare att träna för att bli snabb än att äta mindre. Bara mina tips :)

Sohlsken
2014-05-09, 10:13
Jag hade väldiga problem med motivationen för någon vecka sedan. För mig räckte det att höja kolhydraterna 15-25g/dag i riktig mat, kan det hjälpa dig också? Vet inte hur du deffar.
Jag kör även på en dag i veckan då jag planerar att äta godsaker, värt 400-500 extra kalorier, helst bara kolhydrater och då byter jag gärna ut "standardkollisar" mot "goda kollisar". Det är ju ett annat tips, då vet du när det är dags, man kan experimentera med olika kombinationer och smaker som inte får plats i budgeten övriga dagar.

För övrigt har du redan gjort ett riktigt hästjobb, och det ska du ha en eloge för! :)

JP Morgan
2014-05-09, 10:28
Testa öka fett- och/eller kolhydratsintaget. Gissar att det är högst individuellt, men när jag exempelvis ökade mitt fettintag blev jag en annan människa under deffen.

Personligen, efter att ha kikat på bilden du länkade, så hade jag definitivt rekommenderat dig att bygga istället. Du bör inte ligga lägre i vikt på din längd.

TERRORC0NNY
2014-05-09, 12:30
Jag tipsar om att inte lägga för mycket energi på kosten och sånt om du känner att är jobbigt och tråkigt, nu vet jag förvisso inte om du ska tävla osv men jag antar inte det, då kan du ju fråga dig själv om det verkligen är värt all denna möda för att gå runt snygg några dagar på stranden i sommar, ta dig en ordentlig funderare på vad du vill göra, när du har bestämt dig så följer du det, och tänker inte så mycket utan bara kör.

det är mitt tips

edit: hade inte F5:at tråden på ett tag, såg att du hade fått massa bra svar.

Nej tävla ska jag inte göra, tycker inte det är jobbigt och någon möda egentligen. Känner mig klar i huvudet och mår generellt sett bra utöver att jag kan vara ganska trött vilket beror på ett tajt schema med heltidsjobb samtidigt som jag pluggar på heltid utöver det.

Men absolut, precis som du säger så handlar det om just vilja. Tack!


Försök att släppa tanken med deff och börja träna hårdare är mitt tips! Om du vill bli snabbare tror jag att det är viktigare att träna för att bli snabb än att äta mindre. Bara mina tips :)

Tränar inte rent ut sagt för att bli snabbare, själva grundmålet är att gå ner i vikt. Det jag däremot menar är att mindre fett = mindre vikt att springa med. Sen jag gått ner till 75 så har det börjat gå väldigt bra med fotbollen igen men jag vet att det kan gå ännu bättre, har ju som du ser på bilden en del fett kvar.

Jag hade väldiga problem med motivationen för någon vecka sedan. För mig räckte det att höja kolhydraterna 15-25g/dag i riktig mat, kan det hjälpa dig också? Vet inte hur du deffar.
Jag kör även på en dag i veckan då jag planerar att äta godsaker, värt 400-500 extra kalorier, helst bara kolhydrater och då byter jag gärna ut "standardkollisar" mot "goda kollisar". Det är ju ett annat tips, då vet du när det är dags, man kan experimentera med olika kombinationer och smaker som inte får plats i budgeten övriga dagar.

För övrigt har du redan gjort ett riktigt hästjobb, och det ska du ha en eloge för! :)

Jag har börjat äta lite mer kolhydrater på senare tid pga av trötthet, men äter fortfarande relativt lite, jag kanske borde höja det lite precis som du säger. Får ta och testa det! Annars så vet jag att dagarna jag spelar fotboll (2 gånger i veckan) så äter jag godare då jag behöver energin.

Tack! Det värmer att höra. :)

Testa öka fett- och/eller kolhydratsintaget. Gissar att det är högst individuellt, men när jag exempelvis ökade mitt fettintag blev jag en annan människa under deffen.

Personligen, efter att ha kikat på bilden du länkade, så hade jag definitivt rekommenderat dig att bygga istället. Du bör inte ligga lägre i vikt på din längd.

Jag har börjat äta lite mer kolhydrater på senare tid, mer "normal" mat över huvudtaget. Innan åt jag enbart kyckling t.ex utan någon sås eller sallad samt kvarg eller proteinshakes vilket inte kändes hållbart i längden.

Men jag kanske ska öka mitt fettintag lite också.

Som sagt så är jag medveten om att jag skulle kunna bygga mer massa innan jag deffar och att det säkert skulle vara ett bättre val men det handlar nog mest egentligen om att bli bekväm med min kropp, något jag inte riktigt är nu.

Tack för tipsen!

sfcoach
2014-05-09, 13:21
Tror inte det är mindre fett som gör att fotbollen går bättre om du väger ca 70 kilo..

mer muskler ---> explosivare och starkare i närkamper kommer göra dig till en mer komplett spelare

TERRORC0NNY
2014-05-09, 13:28
Tror inte det är mindre fett som gör att fotbollen går bättre om du väger ca 70 kilo..

mer muskler ---> explosivare och starkare i närkamper kommer göra dig till en mer komplett spelare

Självklart blir jag bättre om jag har mer muskler också, gymmar ca 4-5 gånger i veckan samt löpning ca 2 gånger i veckan + 2 pass fotboll så jag tränar hårt också. Vill inte bara bli en pinne men det är fortfarande tungt att springa med de extra kilon fett jag har som inte har varit där när jag var yngre.

sfcoach
2014-05-09, 13:29
Självklart blir jag bättre om jag har mer muskler också, gymmar ca 4-5 gånger i veckan samt löpning ca 2 gånger i veckan + 2 pass fotboll så jag tränar hårt också. Vill inte bara bli en pinne men det är fortfarande tungt att springa med de extra kilon fett jag har som inte har varit där när jag var yngre.

Det räcker med 1 - 2 gånger om det är som komplement till fotbollen.

TERRORC0NNY
2014-05-09, 13:46
Det räcker med 1 - 2 gånger om det är som komplement till fotbollen.

Slutade spela seriöst för ett par år sedan, enbart för skojs skull så det är inte riktigt som komplement till fotbollen, däremot känner jag av de extra kilona när jag spelar vilket är ganska jobbigt.

Har förövrigt en chef som låter mig ta 2h lunch så jag hinner gymma på lunchen, därför jag kör så pass många gånger i veckan.

Sohlsken
2014-05-09, 14:53
Tror inte det är mindre fett som gör att fotbollen går bättre om du väger ca 70 kilo..

mer muskler ---> explosivare och starkare i närkamper kommer göra dig till en mer komplett spelare

Om man tappar så mycket som TS har gjort är det klart att reflexerna blir snabbare, man orkar lite längre med samma energi och känner sig peppad. Att träna jämte det hjälper väl någonting enormt, men nog känner man skillnad på varje steg med en rejäl procent av kroppsvikten borta :)

Shqypnia
2014-05-09, 16:58
Det är svårt att prioritera träning men främst kosten när livet vänder kinden till ibland. Det är just därför det ska vara kul och givande att träna. Det ska vara så mycket mer än att endast träna för att se bra ut. Det ska vara din terapi när du mår psykisk sämre. Det ska vara din favoritbar en fredag kväll.

Sköt kosten så gott du kan. Träna hårt och ofta. Livet löser sig alltid.

KongoBongo
2014-05-09, 19:43
Vad för slags arbete har du?

Att vantrivas på jobbet tar sjukt mycket must ur kroppen. Visst livet löser sig, men ibland måste man chansa och leva lite. Ett nytt arbete kan ge en nytändning och energi man inte ens trodde fanns.
För det är väl ändå väldigt viktigt att må bra i det stora hela för att sedan må ännu bättre av det lilla extra, träning osv.

TERRORC0NNY
2014-05-13, 14:20
Om man tappar så mycket som TS har gjort är det klart att reflexerna blir snabbare, man orkar lite längre med samma energi och känner sig peppad. Att träna jämte det hjälper väl någonting enormt, men nog känner man skillnad på varje steg med en rejäl procent av kroppsvikten borta :)

Precis vad jag menar! Självklart hjälper muskler också till, men sedan jag gått ner i vikt har jag blivit betydligt rörligare osv vilket är naturligt. :)

Det är svårt att prioritera träning men främst kosten när livet vänder kinden till ibland. Det är just därför det ska vara kul och givande att träna. Det ska vara så mycket mer än att endast träna för att se bra ut. Det ska vara din terapi när du mår psykisk sämre. Det ska vara din favoritbar en fredag kväll.

Sköt kosten så gott du kan. Träna hårt och ofta. Livet löser sig alltid.

Tycker fortfarande att det är väldigt kul att träna, större delen av dagarna har jag inga problem även fast jag sitter på jobbet men vissa dagar går det bara inte. Precis som du säger så är det lite som terapi, gymmar ju som sagt på lunchen i princip varje dag vilket ger mig otroligt mycket energi bara det.

Tack!


Vad för slags arbete har du?

Att vantrivas på jobbet tar sjukt mycket must ur kroppen. Visst livet löser sig, men ibland måste man chansa och leva lite. Ett nytt arbete kan ge en nytändning och energi man inte ens trodde fanns.
För det är väl ändå väldigt viktigt att må bra i det stora hela för att sedan må ännu bättre av det lilla extra, träning osv.

Har ett vanligt kontorsjobb, 8-17. Sitter ner hela dagarna, har ärligt talat inte jättemycket att göra. Jobbade med att utbilda säljare osv men tack vare en omorganisation blev det detta jobb då företaget ville behålla min kompetens. Blir väldigt understimulerad då jag egentligen är en person som gillar att röra på mig och ha mycket kontakt med människor.

Är i en rekryteringsprocess just nu och precis som du säger så tror jag att det skulle ge mig oerhört mycket extra energi.

Jag förstår vad du menar, däremot kan jag känna att när jag mår dåligt och går och tränar så kan jag stänga ute allt annat och bara "må bra" för stunden.

Depzon
2014-05-21, 20:10
Att hålla sig från att äta nåt gott då man känner sig nere är bland det svåraste som finns tycker jag. Det räcker med att jag är lite hungrig och spelar ett spel som jag blir arg på, så blir jag 500 % mer sugen på att direkt gå och stoppa i mig nåt onyttigt för att trösta ilskan. Om man är svag i de situationerna är det fan i mig nästan kört att bara använda viljestyrka, man måste ändra nåt grundläggande i livet; som Data i Star Trek nån gång sa: "designed to increase your happiness".

TERRORC0NNY
2014-06-05, 10:59
Att hålla sig från att äta nåt gott då man känner sig nere är bland det svåraste som finns tycker jag. Det räcker med att jag är lite hungrig och spelar ett spel som jag blir arg på, så blir jag 500 % mer sugen på att direkt gå och stoppa i mig nåt onyttigt för att trösta ilskan. Om man är svag i de situationerna är det fan i mig nästan kört att bara använda viljestyrka, man måste ändra nåt grundläggande i livet; som Data i Star Trek nån gång sa: "designed to increase your happiness".

Jag håller med dig helt och hållet.

Nu har jag dock faktiskt fått ett nytt jobb, och även fast jag har en uppsägningstid och inte börjar på det nya jobbet på ett tag känner jag mig oerhört mycket lyckligare och mer motiverad just av tanken att jag snart slipper komma in till min nuvarande jobb.

Har sedan jag kännt mig omotiverad försökt att inte tänka så mycket på att deffa, snarare ätit ganska normalt och lagt på mig lite. Nu sedan jag fick jobbet i måndags har jag skött kosten, har dock inte haft tid att träna så mycket men har tappat (vattenvikt såklart) ca 2.5kg och känner mig bara av det väldigt mycket lättare.

Nu är jag riktigt taggad igen, tack för alla tips!