handdator

Visa fullständig version : Mobilen påstår att jag uppnått maxgränsen för hur mkt jag får surfa, trots fri surf


Diomedea exulans
2014-05-08, 21:02
Jag har ett ca 2 år gammalt mobilabonnemang på Telenor, från den tiden då de fortfarande sålde abonnemang med fri surf. Sedan typ ett år tillbaka har jag förstått att om man byter till ett annat abonnemang så får man aldrig fri surf längre, så jag har aktivt varit benhård med att inte ändra nåt med mitt mobilabonnemang.

Så långt allt väl, men plötsligt, för en stund sedan, så gick jag offline samtidigt som en ruta på mobilen dök upp där det stod (orden är inte exakta, men andemeningen är densamma): "Du har nu uppnått gränsen för fri surf. Surfar du mer kan det kosta pengar. Vill du surfa mer ändå?" (Och två rutor där jag fick klicka i ja eller nej).

Eftersom Internet är mitt liv, och eftersom jag valde att tro att min mobil ljög för mig eftersom jag ska ha fri surf, så valde jag att trotsa varningen och surfa vidare.

Vad fasen tror ni hände här? Har min mobil någon slags egen gräns för hur mycket den tror jag får surfa, som inte är kalibrerad med mitt abonnemang? Har dom på Telenor bytt abonnemang på mig nyligen utan att säga något? Kommer jag få en mobilräkning på två månadslöner för att jag sitter och skriver detta?

Jag vågar inte ringa Telenor-supporten, då kommer bara de silvertungorna pracka på mig något nytt abonnemang. Snälla, hjälp!

David Brent
2014-05-08, 21:05
Det går i regel ställa in en gräns i inställningarna på telefonen, där den stänger ner dataanslutningen eller varnar när du uppnått inställd gräns. Vilken telefon?

Diomedea exulans
2014-05-08, 21:05
Samsung Galaxy S4 Active.

David Brent
2014-05-08, 21:07
Kolla detta, http://support.bell.ca/Mobility/Smartphones_and_mobile_internet/Samsung-Galaxy-S4.how_to_manage_the_data_usage_on_my_samsung

Diomedea exulans
2014-05-08, 21:13
Kolla detta, http://support.bell.ca/Mobility/Smartphones_and_mobile_internet/Samsung-Galaxy-S4.how_to_manage_the_data_usage_on_my_samsung

Okej, har kollat… Menad du att det troligen bara är mobilen som varnar mig? Jag tycker egentligen inte att jag behöver ändra någon inställning, jag kan ju bara ignorera varningarna. Är bara orolig att få betala extra.

David Brent
2014-05-08, 21:15
Okej, har kollat… Menad du att det troligen bara är mobilen som varnar mig? Jag tycker egentligen inte att jag behöver ändra någon inställning, jag kan ju bara ignorera varningarna. Är bara orolig att få betala extra.

Ja, för om jag inte missminner mig så brukar operatörer underrätta via sms när du håller på / ahr passerat din datagräns.

Hade du en gräns inställd i telefonen, och om så var fallet, hade du överskridit den?

mini
2014-05-08, 21:17
Tre ändrade mitt abonnemang när mina 24 månader gått ut då de inte hade kvar den typ jag köpte. Icke opti men eftersom jag inte hade kvar mitt avtal kunde jag inte läsa vad jag egentligen skrivit på. Jag är dock hundra procent säker på att säljaren lovade att så länge jag inte bytte abonnemang skulle jag ha samma pris (det var då tre sålde flatrate för 349 kr/mån för två år sedan.) Så, kan ditt avtal ha förändrats? Har du inga Mina sidor eller liknande hos Telenor?

Diomedea exulans
2014-05-08, 21:19
Ja, för om jag inte missminner mig så brukar operatörer underrätta via sms när du håller på / ahr passerat din datagräns.

Hade du en gräns inställd i telefonen, och om så var fallet, hade du överskridit den?

Okej. Jag har inte fått något SMS.

Min mobil är inte inställd som i länken, så jag kan inte kolla det. Tar jag Apps och sen Settings ser det helt annorlunda ut.

Diomedea exulans
2014-05-08, 21:25
Har du inga Mina sidor eller liknande hos Telenor?

Jo. Är inne och kollar. Ser inga konstigheter. Vet inte riktigt vad jag ska kolla efter, dock. Ser att bindningstiden för mitt abonnemang går ut 2015-01-31.

Diomedea exulans
2014-05-08, 21:27
Kika runt lite bland inställningarna. Någon sida refererade till Settings > Connections > Data Usage

Min mobil har på svenska, så jag fattar inte nåt, sorry!

David Brent
2014-05-08, 21:29
Min mobil har på svenska, så jag fattar inte nåt, sorry!

Program > Inställn. > Anslutning (förvald flik) > Dataanvändning

Snubben
2014-05-08, 21:31
Mja, kolla ditt avtal. Fri surf kan ha en klausul där de definierar fri surf som att man inte surfar över mängden än vad typ "genomsnittliga personen" gör. Över det så stryper dom..

Diomedea exulans
2014-05-08, 21:31
Program > Inställn. > Anslutning (förvald flik) > Dataanvändning

Haha, ja nu jäklar ser jag att det finns en gräns på 5 GB som jag uppnådde ikväll.

Edit: Med andra ord så verkade det som om det bara var mobilen som bråkade med mig! :) Tack för att ni engagerade er, alla!