handdator

Visa fullständig version : Laktos- och glutenfri, vad göra?


Alzo
2014-05-08, 12:53
Som sagt har testat mig själv och det visade sig vara att jag är tyärr Laktos- och glutenintolerant.

Min kost består ganska mycket av gröt, ägg, kvarg, mjölk - och lite allt möjligt men det känns som att möjligheterna drogs ner fort efter denna lilla bomb jag fick - Jag är även student så nu blir det ännu svårare.

Tips och tricks?

Sheogorath
2014-05-08, 12:57
Som sagt har testat mig själv och det visade sig vara att jag är tyärr Laktos- och glutenintolerant.

Min kost består ganska mycket av gröt, ägg, kvarg, mjölk - och lite allt möjligt men det känns som att möjligheterna drogs ner fort efter denna lilla bomb jag fick - Jag är även student så nu blir det ännu svårare.

Tips och tricks?

Alla mjölkprodukterna du nämner finns i laktosfria varianter och ren havre innehåller inte gluten. Ägg har ingenting med saken att göra.

JacobHeitmann
2014-05-08, 12:59
Psedosädeslag (tyvärr ganska dyra men proteinrika), bulk med potatis, ris och koka-frys egna baljväxter. Börja försiktigt så det inte blir för mycket fibrer på en gång och att du hinner anpassa dig.

Sohlsken
2014-05-08, 15:57
Ris, havre, bovete, majs, laktosfria varianter av mjölkprodukter, vassleproteinisolat är generellt sett så rent att det anses vara laktosfritt etc.

Det går att göra gröt på både majs, havre och bovete så det är inga problem. Havre blir dyrare då du bör hålla dig till ren havre (typ Semper) för att veta att det inte smyger sig in något vetekorn här eller där. Beror på hur känslig du är.

R Scarpa27
2014-05-08, 20:04
annars käka laktasenzym och ät allt med laktos =P...
dock har laktosfritt blivit jaevligt bra priser på och inte superdyrt längre ö.h.t

oops sheo :D sry. dock förklaringen var, att man ska se skillnad på fri / låg :D

sen är hårdost oftast helt laktosfri, smör har lite laktos annars välj becel, carlshamn, m.m m.m