handdator

Visa fullständig version : Laktos- och glutenfri, vad göra?


Alzo
2014-05-08, 12:53
Som sagt har testat mig själv och det visade sig vara att jag är tyärr Laktos- och glutenintolerant.

Min kost består ganska mycket av gröt, ägg, kvarg, mjölk - och lite allt möjligt men det känns som att möjligheterna drogs ner fort efter denna lilla bomb jag fick - Jag är även student så nu blir det ännu svårare.

Tips och tricks?

Sheogorath
2014-05-08, 12:57
Som sagt har testat mig själv och det visade sig vara att jag är tyärr Laktos- och glutenintolerant.

Min kost består ganska mycket av gröt, ägg, kvarg, mjölk - och lite allt möjligt men det känns som att möjligheterna drogs ner fort efter denna lilla bomb jag fick - Jag är även student så nu blir det ännu svårare.

Tips och tricks?

Alla mjölkprodukterna du nämner finns i laktosfria varianter och ren havre innehåller inte gluten. Ägg har ingenting med saken att göra.

JacobHeitmann
2014-05-08, 12:59
Psedosädeslag (tyvärr ganska dyra men proteinrika), bulk med potatis, ris och koka-frys egna baljväxter. Börja försiktigt så det inte blir för mycket fibrer på en gång och att du hinner anpassa dig.

Sohlsken
2014-05-08, 15:57
Ris, havre, bovete, majs, laktosfria varianter av mjölkprodukter, vassleproteinisolat är generellt sett så rent att det anses vara laktosfritt etc.

Det går att göra gröt på både majs, havre och bovete så det är inga problem. Havre blir dyrare då du bör hålla dig till ren havre (typ Semper) för att veta att det inte smyger sig in något vetekorn här eller där. Beror på hur känslig du är.

R Scarpa27
2014-05-08, 20:04
annars käka laktasenzym och ät allt med laktos =P...
dock har laktosfritt blivit jaevligt bra priser på och inte superdyrt längre ö.h.t

oops sheo :D sry. dock förklaringen var, att man ska se skillnad på fri / låg :D

sen är hårdost oftast helt laktosfri, smör har lite laktos annars välj becel, carlshamn, m.m m.m
laktos och glutenfritt är ju lika stort som vanliga marknaden nästan snart :D...

jag vet bara för 20 år sedan det fanns inga laktos eller glutenfria hyllor i butikerna, isf en liten skamvrå... i dagens läge hela avdelningar :D

Sheogorath
2014-05-08, 20:09
annars käka laktasenzym och ät allt med laktos =P...
dock har laktosfritt blivit jaevligt bra priser på och inte superdyrt längre ö.h.t

dock är många produkter tillsatta med laktasenzym ist för att vara laktosfri =O

Man gör mjölkprodukter laktosfria genom att tillsätta laktas. Enzymet spjälkar laktosen till glukos och galaktos.

R Scarpa27
2014-05-08, 20:16
Man gör mjölkprodukter laktosfria genom att tillsätta laktas. Enzymet spjälkar laktosen till glukos och galaktos.

true :) jag skrev bort mig lite det jag menade med det hela var att man kan käka laktas tabletter och käka vanliga produkter :) samma effekt :D

WHITEFOLKS
2014-05-09, 07:46
Det blir inte direkt dyrare att äta gluten/laktosfritt så länge man inte är kinkig i maten och inte känner sig tvungen att vara extrem med proteinintaget. Det enda som man saknar lite är billigheten från vete/pasta men det är inte många kronor extra det kostar att ersätta med annat.

z_bumbi
2014-05-09, 08:32
Det är en inte helt ovanlig kombination för de som är glutenintoleranta då tarmen tar sådan skada av glutenet att kroppen inte klarar av att hantera laktos. Efter ett år eller två utan gluten har tarmen återhämtat sig (så gott det går) och då funkar det ibland med laktos igen. Numera är det inget större problem att leva med laktosintolerans men det är fortfarande onödigt att undvika något som det visar sig man klarar av. Självklart testar man bara det i samråd med en läkare eller dietist men en dietist bör du i alla fall få träffa så snart som möjligt.

Innan du träffar en dietist så finns det mesta här http://celiaki.se/celiaki-intoleranser-allergier/celiaki-glutenintolerans/

3bz
2014-05-09, 18:27
Eftersom flera personer nämnt havre så vill jag bara påpeka att en del med celiaki även har problem med avenin som finns i havre, så det kan vara bra att hålla dig borta från det fram till din tarm har blivit återställd.

friskis
2014-05-09, 19:59
jag är också både gluten och laktosintollerant. tycker inte att det är något större problem egentligen.

laktos - käka mejeriprodukter men laktosfritt eller ät som vanligt och ät laktospiller
gluten - potatis, ris, quinoa, ren havre är något jag använder mig utav. istället för vetemjöl kan du köpa rismjöl, bovetemjöl, nötmjöl, osv.

du kan egentligen käka det mesta om du tillagar det själv, det enda jobbiga är när man ska äta ute eller hos kompisar

R Scarpa27
2014-05-09, 20:10
friskis:
tom pizzerior har ju alternativ till glutenfritt idag...mcdonalds & hamburgerkedjor har glutenfritt bröd osv.. bara säga till i kassan.
de flesta restauranger har det med (annars potatis?,ris? pommes? ganska vanligt restaurangkäk
& polarna vet väl om din allergi och anpassar väl därefter?
och där jag jobbar har vi alltid glutenfritt alternativ för allergiker.