handdator

Visa fullständig version : Ta blodprover privat?


Sverdfirre
2014-05-08, 11:48
Finns det möjlighet till detta?

Jag antar att man kan gå vägen via en privatläkare och sedan där begära att få x, y & z testat - men det känns som en tidsödande & ffa dyr omväg.

Går det att hitta något labb eller så där man helt enkelt kan bli skickad/få tid och betala för att få lite olika saker (tänk blodvärden, blodfetter & hormonnivåer) kollade? Det känns som att det borde gå då det är ganska harmlöst ändå.

Ett alternativ är väl att ringa runt bland privata vårdgivare och höra med dom, men tänkte se vad forumet har att säga först!

IvarLudvig
2014-05-08, 15:44
Många "hälsokliniker" erbjuder sådant. Kolla tex http://www.sanamingruppen.se/sida1.html

xodd
2014-05-08, 16:18
De flesta vårdcentraler erbjuder någon form av allmän hälsoundersökning där det ingår en allmän checkup. Diskutera sedan med läkaren om du kan kolla ditten och datten.

Brukar kosta runt 2500kr.

Angel
2014-05-08, 16:21
Ja finns massor av ställen. Du får googla på där du bor.

Sverdfirre
2014-05-08, 16:26
Många "hälsokliniker" erbjuder sådant. Kolla tex http://www.sanamingruppen.se/sida1.html
Googlat lite, redan hittat ett par ställen att höra med. =)
De flesta vårdcentraler erbjuder någon form av allmän hälsoundersökning där det ingår en allmän checkup. Diskutera sedan med läkaren om du kan kolla ditten och datten.

Brukar kosta runt 2500kr.
Det är just det jag vill undvika, massa onödig information och lite för dyrt. Jag vill helt enkelt gå till ett labb och sedan få ett brev hem med provresultaten.
Ja finns massor av ställen. Du får googla på där du bor.
Blir att spamma ner privata vårdgivare ikväll! Vet du ifall 'allmänna' vårdcentraler erbjuder att man kan gå dit och få olika prover tagna och sedan betala för det?

cero
2014-05-08, 16:33
Får man fråga varför du vill ta dessa prover?

Sverdfirre
2014-05-08, 17:09
Ganska nyfiken på var jag ligger.

vedor
2014-05-08, 17:14
Jag ringde en privat vårdcentral igår, berättade att jag ville träffa en läkare för att testa min testosteronproduktion. Fick en tid nästa vecka, sedan får vi väl se om läkaren gör bedömningen att jag ska ta proverna.

Sverdfirre
2014-05-08, 17:16
Jag ringde en privat vårdcentral igår, berättade att jag ville träffa en läkare för att testa min testosteronproduktion. Fick en tid nästa vecka, sedan får vi väl se om läkaren gör bedömningen att jag ska ta proverna.
Om du vill hjälpa mig med min 'statistik' kan du ju höra med dom om man lika gärna skulle kunnat få blod draget direkt & papper i brevlådan. =)

Nu menar jag inte att det är vad du skulle ha gjort då det nog säkert är bra att du får en professionell bedömning i samband med eventuell testning.

cero
2014-05-08, 17:16
Jag ringde en privat vårdcentral igår, berättade att jag ville träffa en läkare för att testa min testosteronproduktion. Fick en tid nästa vecka, sedan får vi väl se om läkaren gör bedömningen att jag ska ta proverna.

Går det dåligt i gymmet eller..? ;)

vedor
2014-05-08, 17:17
Går det dåligt i gymmet eller..? ;)

Har haft varicocele och läst att det i vissa fall kan leda till försämrad testosteronproduktion. Vill därför kolla!

Zwift
2014-05-09, 15:50
Jag är också sugen på att kolla upp lite värden, synd det ska vara så dyrt för att bara få lite blodprover analyserade, inte intresserad av läkarbesök.

Angel
2014-05-09, 16:29
Vårdcentraler är väl generellt inte så intresserade av att sälja prover eftersom det intw ger något mer än en jävla massa merarbete typ.

Frågan är väl lite vad du ska göra med testresultatet....är du ung och inte mår dåligt på nått sätt så kommer du ha bra värden.

Zwift
2014-05-10, 05:43
Vårdcentraler är väl generellt inte så intresserade av att sälja prover eftersom det intw ger något mer än en jävla massa merarbete typ.

Frågan är väl lite vad du ska göra med testresultatet....är du ung och inte mår dåligt på nått sätt så kommer du ha bra värden.
Det ger dem ju en inkomst, och ger ju kunderna eventuellt bättre hälsa, är ju det som är syftet med vårdcentraler. Fast egentligen hade det ju räckt med ett labb som säljer analyser, behöver inte va en vårdcentral.

Det finns många värden som kan va off utan att ge några symtom.