handdator

Visa fullständig version : Smärta insida knä


illiaca
2014-05-08, 11:31
Hallå!

Har senaste åren "känt av" insidan av ena knäskålen (höger sida.) Har fått det om jag promenerat långt eller sprungit men jag är ingen springare så det hinner som regel gå över till nästa gång och inget jag tänkt så mycket på.

Nu på slutet har det dock blivit en del promenader och styrketräning också givetvis och det har kommit smygande igen. Gör ont om jag gått långt, gör ont när jag går i trappor. Har tänkt att jag bara ska vila bort det och har också hoppat över benböjj nu en vecka även fast jag misstänker att det kommer av att jag går. Det har dock inte blivit bättre.

Nån som haft liknande, är det här vanliga symtom på nånting jag inte känner till?

Fortsätter promenad och benböjjs-fritt nu. Har fått tips att pröva anti-inflamatoriskt fulldos en vecka framöver för att se om det blir bättre. Ska också pröva att stretcha mer. *gah!*:confused:

kalle1321
2014-05-08, 16:08
Upplever du upphakningar i knäleden?
Har du svårt att sträcka benet de sista graderna?
Gör det ont om du vrider fotleden med knät fixerat?
Gör det ondast nerför eller uppför trappor?

Skulle du kuna rita på en bild var smärtan sitter?

illiaca
2014-05-08, 22:18
Upplever du upphakningar i knäleden?
Inte alls. Det kan knäppa lite från knät ibland när jag sträcker ut benet

Har du svårt att sträcka benet de sista graderna?
Inga problem rent mekaniskt som att det tar stop men testade lite vinklar ikväll. Sitter jag på en stol med benet rakt ut gör det inte ont. Har jag benet i 90grader gör det inte heller ont men där mittimellan känns det mest över ett visst rörelse-omfång.

Gör det ont om du vrider fotleden med knät fixerat?
Nej

Gör det ondast nerför eller uppför trappor?
Inte helt säker men jag tror uppför!

Skulle du kuna rita på en bild var smärtan sitter?
Bifogar en bild där jag ritat med rött vart det gör ont (inte mina knän på bilden). Det är som sagt bara ena knät som gör ont.

http://s7.postimg.org/uzg9emeob/M350327_Knock_knees_SPL_342x198.jpg

Testade ett (amatör)-thomas-test idag och är nog ganska stel i låren om det har betydelse.

Vet inte om det gav några idéer. Hoppas det.

anvihl
2014-05-08, 22:48
Jag har åkt på en nästintill exakt likadan skada just nu! Är väldigt nyfiken på den här tråden. Känns precis som du beskriver det, fast det onda skiftar mellan ut och insida på knäskålen på mig. När man är ute och går kan de ibland kännas lite molande, ibland inte alls och ibland hugger det typ till rätt ordentligt.

Ingen svullnad, ingen smärta när jag trycker på knäskålan, ingen smärta i en djup kroppsviktböj, kan låsa ut knät utan problem, det gör inte ont av att stretcha eller spänna verken fram/baksida lår, vader eller höfter, men när jag testade att göra utfall gjorde det ont när det högre(onda) benet var bakåt. Har precis som du promenerat rätt mycket på senaste.

illiaca
2014-05-09, 12:58
Anvihl: låter väldigt likt då beskriver den molande smärtan som ibland hugger till! Dock har jag aldrig smärtor på andra sidan av knäskålen

Intresserad som man är så har jag provat stretcha en del senaste dagarna, vader, lår, ljumske i olika övningar. Det jag märkt är att när jag stretchar låren kommer ibland smärtan och det känns över knät och strålar ut i låret på insidan. Nåt som gör att jag misstänker att jag har nån skit i fästet vid knät på vastus medialis. http://2.bp.blogspot.com/-4TzZCqDvKwM/UIzkiT07EiI/AAAAAAAAA9s/DviIPOX-cuo/s1600/vastus.jpg

Stretchandet har iaf hjälpt och igår hade jag så mindre ont på jobbet att jag inte tänkte nämnvärt på det, går mycket på mitt jobb.

Ska fortsätta med det och hoppas det går tills sig, plan B blir anti-inflammatoriskt. Plan C eller om det kommer tillbaka blir sjukgymnast.

:-)

MrLomax
2014-05-09, 13:02
Har du rätt skor? Pronation?

Snubben
2014-05-09, 13:30
Upplever du upphakningar i knäleden?
Inte alls. Det kan knäppa lite från knät ibland när jag sträcker ut benet

Har du svårt att sträcka benet de sista graderna?
Inga problem rent mekaniskt som att det tar stop men testade lite vinklar ikväll. Sitter jag på en stol med benet rakt ut gör det inte ont. Har jag benet i 90grader gör det inte heller ont men där mittimellan känns det mest över ett visst rörelse-omfång.

Gör det ont om du vrider fotleden med knät fixerat?
Nej

Gör det ondast nerför eller uppför trappor?
Inte helt säker men jag tror uppför!

Skulle du kuna rita på en bild var smärtan sitter?
Bifogar en bild där jag ritat med rött vart det gör ont (inte mina knän på bilden). Det är som sagt bara ena knät som gör ont.

http://s7.postimg.org/uzg9emeob/M350327_Knock_knees_SPL_342x198.jpg

Testade ett (amatör)-thomas-test idag och är nog ganska stel i låren om det har betydelse.

Vet inte om det gav några idéer. Hoppas det.

Jag har åkt på en nästintill exakt likadan skada just nu! Är väldigt nyfiken på den här tråden. Känns precis som du beskriver det, fast det onda skiftar mellan ut och insida på knäskålen på mig. När man är ute och går kan de ibland kännas lite molande, ibland inte alls och ibland hugger det typ till rätt ordentligt.

Ingen svullnad, ingen smärta när jag trycker på knäskålan, ingen smärta i en djup kroppsviktböj, kan låsa ut knät utan problem, det gör inte ont av att stretcha eller spänna verken fram/baksida lår, vader eller höfter, men när jag testade att göra utfall gjorde det ont när det högre(onda) benet var bakåt. Har precis som du promenerat rätt mycket på senaste.

Jag fick enorma problem med just det specifika området när jag började löpa. Efter besök hos naprapat så visade sig att:

(1) Stel som en pinne
(2) Musklerna insidan lår var för klen
(3) Musklerna i rumpan var för klena

Stretching, rehabövningar och styrketräning löste mitt problem efter .. 2 månader?

Skulle rekommendera dig att traska till en naprapat och få koll på det :thumbup:

250cc
2014-05-09, 15:36
Töj framsida lår/ljumske och stärk baksidan, gluteus maximus/medius.

anvihl
2014-05-10, 07:47
Noterade att jag är väldigt stel och svag i insida lår, så det ska stärkas och sträckas samt att jag vet sedan innan att rumpan är svag så får bli fokus på den med. Bra svar här! Testade också igår på gymmet lite lätta bensparkar för att se om det gjorde ont, men till min förvåning så knäppte det till i knät och allt kändes som vanligt under setet, ingen smärta eller molande värk eller obehagskänsla alls. Det kom tillbaka lite molande mellan seten dock.

illiaca
2014-05-13, 11:31
Jag fick enorma problem med just det specifika området när jag började löpa. Efter besök hos naprapat så visade sig att:

(1) Stel som en pinne
(2) Musklerna insidan lår var för klen
(3) Musklerna i rumpan var för klena

Stretching, rehabövningar och styrketräning löste mitt problem efter .. 2 månader?

Skulle rekommendera dig att traska till en naprapat och få koll på det :thumbup:

Kommer bli naprapat-besök om det inte blir bättre. Har känts mindre fram till nu men lite mer idag. Ska pröva antiinflammatorisk nu en vecka.

Jag är också ganska stel. Vilka övningar körde du för att komma åt insida lår specifikt? Med rehab utgår jag från att det var väldigt lätta vikter under den här tiden eller? :confused:

Joe Hardgainer
2014-05-14, 12:59
Skulle rekommendera dig att traska till en naprapat och få koll på det :thumbup:

Skit i napprapat och gå istället till en vettig sjukgymnast där du bor som håller på mycket med antingen knän eller idrottare. Är av uppfattningen att den personen kommer att tillföra mycket mer än en punktinsats av en naprapat. Plus trevligare för plånboken.

Ekkhe18
2014-05-14, 14:52
Lånar tråden lite, Jag får ont på ungefär samma ställe insidan på vänster knä och jag får fram "smärtan" eller ska jag kalla det "käningar" gående i rask promenad på löpbandet eller vid knäböjen då jag kan inte forsätta gå på en stunde efter eller lyfta... vad kan det bero på?

ondekrulon
2014-05-14, 17:30
Jag är också ganska stel. Vilka övningar körde du för att komma åt insida lår specifikt? Med rehab utgår jag från att det var väldigt lätta vikter under den här tiden eller? :confused:

Jag undrar också det! Man kan ju köra med typ band eller i cablecrossen. typ den här rörelsen kanske? http://www.youtube.com/watch?v=xEwWSEpe7Og
jag hade utfört den långsammare dock.
eller vad tror ni?

anvihl
2014-05-14, 17:42
http://www.bodydoctor.com/images/activeLiving/SeatedInnerThigh1.gif

Den tar duktigt på insidan. Bara sätta ihop fötterna och försöka trycka ned knäna mot marken. Man kan också vikta ned knäna med viktplattor om man nu är på det humöret.

illiaca
2014-05-28, 11:47
Har provat plan A och B utan resultat nu så blir ett besök till farbror doktorn, ev söka upp nån privat naprapat/sjukgymnast.

pezrulezhaakon
2014-05-28, 11:51
Har provat plan A och B utan resultat nu så blir ett besök till farbror doktorn, ev söka upp nån privat naprapat/sjukgymnast.

Hade du testat löpskor med pronationsstöd?
Säker på att ditt utförande i knäböjen är felfritt?

illiaca
2014-05-28, 17:33
Har inte testat pronationsstöd. Kan man se på foten om man skulle behöva det? Typ liten båge på fotbladet (plattfot), eller stor eller nåt sånt?

Utförande i knäböjen är säkert inte felfritt som typ tävlingsböj men har jobbat mycket med tekniken och lyfter på mycket lägre vikter än tidigare. Just nu böjer jag dock inte alls.

Har haft en vecka helt borta från träningen nu så oavsett vad det beror på så har jag problem som jag måste göra nåt åt. Men måste ju såklart hitta roten till allt det onda också för att det inte ska komma tillbaka. Hoppas jag kan få lite tips av vad det kan bero på hos naprapat eller sjukgymnast.

pezrulezhaakon
2014-05-28, 17:38
Har inte testat pronationsstöd. Kan man se på foten om man skulle behöva det? Typ liten båge på fotbladet (plattfot), eller stor eller nåt sånt?

Utförande i knäböjen är säkert inte felfritt som typ tävlingsböj men har jobbat mycket med tekniken och lyfter på mycket lägre vikter än tidigare. Just nu böjer jag dock inte alls.

Har haft en vecka helt borta från träningen nu så oavsett vad det beror på så har jag problem som jag måste göra nåt åt. Men måste ju såklart hitta roten till allt det onda också för att det inte ska komma tillbaka. Hoppas jag kan få lite tips av vad det kan bero på hos naprapat eller sjukgymnast.

Man ser det vanligen att din fotled gärna vill tilta inåt mitten då du belastar foten. Då påverkas knäleden. Det kan vara en delorsak till ditt problem. I knäböjen så faller du troligen inåt med knäna, antingen pga för bred stance, och/eller svag gluteus medius.