handdator

Visa fullständig version : Vikten av stopp?


Kedaran
2014-05-08, 09:11
Om man tränar men aldrig har någon plan att tävla. Vilka fördelar finns det med stop i bänk?

Gör man sig själv en björntjänst om man alltid kör TnG?

krubkungen
2014-05-08, 09:29
Jag upplever en bättre kontakt med brösten och det känns säkrare med tekniken än TNG. Sen ser det tufft ut! ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

ARMSTARK
2014-05-08, 09:30
För det första tränar du in en bättre kontroll över stången.
Sen, om du bryr dig om hur mycket du tar i bänk, tränar du med stopp och sedan toppar utan stopp så tar du betydligt mer, dvs du har tränat in en överkapasitet.

rooz
2014-05-08, 09:39
För det första tränar du in en bättre kontroll över stången.
Sen, om du bryr dig om hur mycket du tar i bänk, tränar du med stopp och sedan toppar utan stopp så tar du betydligt mer, dvs du har tränat in en överkapasitet.

Betydligt mer? Om du tränat in en teknik under längre tid (12-13 månader) så kommer du troligen inte få ut direkt mycket av att ändra den huxflux.

Och ditt svammel om överkapacitet, vad baserar du det på?

ARMSTARK
2014-05-08, 09:49
Betydligt mer? Om du tränat in en teknik under längre tid (12-13 månader) så kommer du troligen inte få ut direkt mycket av att ändra den huxflux.

Och ditt svammel om överkapacitet, vad baserar du det på?

Egna observationer/erfarenheter.

Kedaran
2014-05-08, 11:52
Tack för svar, låter ju som att det finns fördelar med stop.

filmjölk
2014-05-08, 12:35
Det ger ett par få kg, inte mer att köra med tng om du alltid tränar med stopp annars. Det är en väldigt liten skillnad imo förutsatt att det är tng och inte bng (bounce and go).

Gnistan
2014-05-08, 12:40
Om man tränar men aldrig har någon plan att tävla. Vilka fördelar finns det med stop i bänk?

Gör man sig själv en björntjänst om man alltid kör TnG?

Nja!
Om vi vänder på steken så kan jag ju säga att man kan ta mer i bänk om man går ned snabbare mot bröst (ner i bröst), studsar upp vikten på uppväg med rumplyft och hela balletten.
Men när vi körde bänkpress för tävlandet, körde vi i bland stopp med långa stopp och räknade 1001, 1002, 1003.
Upplevde det som att man blir råstarkare som redan sagts här ja.
Många på handikappsidan har dessutom ingen möjlighet att använda benen för leggdrift, utan ligger på en speciell bänk som är bredare och man kan bli strappad (bunden vid ben) för att kunna ligga still.
Det är då strikt som gäller att köra på i bänk med bra stopp.
Vill man träna med stopp eller inte är väl upp till var och en och är väl inte ett måste om man inte skall tävla. Men det kanske ser bättre ut att göra en toppvikt strikt på gymmet kanske. Bra för självkänslan med kanske?
MVH
Gnistan

Gnistan
2014-05-08, 12:50
Om man tränar men aldrig har någon plan att tävla. Vilka fördelar finns det med stop i bänk?

Gör man sig själv en björntjänst om man alltid kör TnG?

Kan förenkla saken och säga att personligen så blir jag lite mer impad av någon jag ser på gymmet som gör ,..låt säga 100 pannor strikt än en som gör det ostrikt. Men det är jag det. Men varför inte testa själv och se vad skillnaden ger för dig?
Har en på gymmet som gjorde 135 kg med studs i bröst hastigt nedtag och rumplyft osv..
125 när han fick göra en med riktig tävlingsstopp.

rooz
2014-05-08, 13:04
Eftersom vi bara argumenterar med anekdoter.

När jag körde TNG (Eller Bounce & Go som Filmjölk skrev) så körde jag aldrig med stopp. Nu, efter 16 månader med strikta stopp, långa stopp, långsamma lyft har jag aldrig ont i axlarna längre, gjort mitt TNG-pers med stopp och tävlingsdomare. Nu är målet att göra det på tävling.

Jag upplever att stopp ger mer kontroll & bättre axelhälsa.

drkrupp
2014-05-08, 14:20
Precis som rooz nämner så kör även jag endast med stopp, just på grund av axelhälsan.

Dreas
2014-05-08, 14:26
Stopp, inte stop!

Kör det personligen som variation för att få in hur jag faktiskt tävlar.

Knatcharn
2014-05-08, 15:08
Jag kör varannat pass med stopp och varannat med TnG. Har inget värdefullt att komma med men du kan ju prova samma sak och se vad som händer. Det upplevs väldigt mycket tyngre med stopp.

Scorpionida
2014-05-08, 17:49
Stopp, inte stop!

Kör det personligen som variation för att få in hur jag faktiskt tävlar.

Hmm... tack. Undrade just hur ett ölstop skulle hjälpa när man bänkar. Snarare försvåra.

Rikard Jansson
2014-05-08, 17:53
Bättre bottenstyrka, bättre boobs, bättre säkerhet. Även jag ökar bäst i TNG-bänk om jag tränar med stopp, men behöver då helst komplementera med någon överbelastningsövning som t.ex. klossbänk eller kedjebänk eller dips.

FLCL
2014-05-09, 07:19
Hur länge bör stoppet vara? Är det tre sekunder?

Damien Thorne
2014-05-09, 07:54
Hur länge bör stoppet vara? Är det tre sekunder?

Ett markerat stopp. Dvs så stången ligger helt stilla på bröstet. En halv till en sekund räcker.

traidmill
2014-05-09, 07:58
OT: Som Star Trek-fan blir jag förvirrad av att läsa om TNG i en tråd om bänkpress. (Ja jag vet vad TNG syftar till ;))

z_bumbi
2014-05-09, 08:50
Hur länge bör stoppet vara? Är det tre sekunder?

Från att du "bara" ligger helt stilla upp till 5 s kan vara lagom beroende på vad du vill träna och varför.

Vad gäller stopp eller inte så har båda varianterna fördelar och de flesta kan utan problem köra båda varianterna i samma träningsupplägg. Lägger man dessutom till greppbredden och farten på rörelsen har man väldigt många varianter att leka med.

Gnistan
2014-05-09, 11:11
Hur länge bör stoppet vara? Är det tre sekunder?

Nej då.
Jag skrev att vi på handikappsidan fick göra 3 sekundersstopp för att överdriva stoppet som träning.
Ner på bröstet och låt stången ligga still där innan press. Räkna 1001 när stången kontaktar bröst så räcker det nog.

MtotheM
2014-05-09, 11:49
Jag tycker helt klart att bänk m. stopp är skonsammare på axlar och bröstfästen. Så även om jag inte skulle tävla så skulle jag köra med stopp.

Dezen
2014-05-09, 12:11
Lurar jag mig själv om jag tänker att träna med stopp är ett bra sätt att öka styrkan i bottenläget?

Alltidxx
2014-05-09, 12:17
Jag tycker helt klart att bänk m. stopp är skonsammare på axlar och bröstfästen. Så även om jag inte skulle tävla så skulle jag köra med stopp.

Jag med. Jag kanske inte kör regelrätta stopp men jag bromsar betydligt och försöker köra mjuka vändningar.

Brimon
2014-05-09, 13:28
Lurar jag mig själv om jag tänker att träna med stopp är ett bra sätt att öka styrkan i bottenläget?

Jag funderar på samma sak faktiskt.

ceejay
2014-05-09, 13:35
Jag tycker helt klart att bänk m. stopp är skonsammare på axlar och bröstfästen. Så även om jag inte skulle tävla så skulle jag köra med stopp.

Jupp. Har haft problem med bänken i ett år pga smärta i axel/bröst. Kört med stopp ett tag nu och smärtan har försvunnit.

Buttran
2014-05-09, 14:27
Jupp. Har haft problem med bänken i ett år pga smärta i axel/bröst. Kört med stopp ett tag nu och smärtan har försvunnit.

Vad beror det på? Att man pushar upp den i annan rörelsebana än utan stopp?

ceejay
2014-05-09, 14:35
Jag skulle nog säga större belastning på fästen. Blir mer av en rekyl.

alphahanen2
2014-05-09, 14:43
Jag upplever att farten i bottenläget blir mer kraftfull samt att man tvingas ha mer kontroll på stången. Ju bättre fart jag har i bottenläget desto enklare blir lyftet än om det skulle vara tvärt om.

Pepz
2014-05-09, 14:56
testa med svävande stopp. dvs 2mm ovan bröstet...

alphahanen2
2014-05-09, 15:09
testa med svävande stopp. dvs 2mm ovan bröstet...

Vad hjälper det?

Damien Thorne
2014-05-09, 16:37
Lurar jag mig själv om jag tänker att träna med stopp är ett bra sätt att öka styrkan i bottenläget?

Jag funderar på samma sak faktiskt.

Det stämmer att man ökar bottenstyrkan om man tränar med stopp. De som oftast tränar med studs har en mycket dålig bottenstyrka.

exevision
2014-05-09, 17:23
Det stämmer att man ökar bottenstyrkan om man tränar med stopp. De som oftast tränar med studs har en mycket dålig bottenstyrka.

Men om man jämför med en fin och kontrollerad TNG?
Om målet just är styrka i TNG.

StarkaUlf
2014-05-09, 17:39
Men om man jämför med en fin och kontrollerad TNG?
Om målet just är styrka i TNG.

Då beror det väl på vars i lyftet du har din svaga punkt? Har du den högt upp så lär du ju inte behöva träna mer med stopp. Har du den vid/strax ovanför bröstkorgen, så kan säkert stoppträning hjälpa dig.

Rug
2014-05-10, 16:13
Jag tänker lite som exevision.
Alltså gå ner som vanligt och sen satsa på hög grad av kontroll vid vändningen, så att man nästan stannar. Ser ingen anledning att släppa tonus och "vila" i botten då jag inte tävlar. Däremot TNG där man använder pectoralis stretch att studsa mot för att ta mer vikt känns dumt.

Gnistan
2014-05-10, 20:33
Jag tänker lite som exevision.
Alltså gå ner som vanligt och sen satsa på hög grad av kontroll vid vändningen, så att man nästan stannar. Ser ingen anledning att släppa tonus och "vila" i botten då jag inte tävlar. Däremot TNG där man använder pectoralis stretch att studsa mot för att ta mer vikt känns dumt.

Man släpper inte på spänningen och vilar då man kör tävlingsstopp.
Man går ned och nuddar bröst, stannar till, håller, under det att man har bra spanning I bröstet. Annars blir det ingen bra tävlingsbänk.