handdator

Visa fullständig version : Att lyfta och balansera samtidigt


Vakten
2014-05-07, 21:29
I länkad artikel i Aftonbladet så påstår man att man får 24% bättre effekt av axelträningen om man står upp och lyfter jämfört med att sitta.

http://www.aftonbladet.se/wellness/traning/article18498096.ab

Låter väldigt bra om det är så och innebär det att man skall utföra all träning balanserande på BOSU plattor och balansbollar om det är praktiskt möjligt.

pezrulezhaakon
2014-05-07, 22:00
I länkad artikel i Aftonbladet så påstår man att man får 24% bättre effekt av axelträningen om man står upp och lyfter jämfört med att sitta.

http://www.aftonbladet.se/wellness/traning/article18498096.ab

Låter väldigt bra om det är så och innebär det att man skall utföra all träning balanserande på BOSU plattor och balansbollar om det är praktiskt möjligt.

Det är klart att det blir mer aktivering av musklerna ju mer man själv måste balansera. Men det är inte detsamma som att det bygger bättre om det är syftet.

Matsa
2014-05-07, 22:00
Låter som VM i att feltolka studier. Och nej, jag tycker inte att du ska göra övningar på instabilt underlag om du inte har en specifik anledning till det.

Animalisk
2014-05-07, 22:25
Om du ska gå omkring resten av livet med BOSU plattor under fötterna samt rulla fram på gatorna på en pilatesboll så kör på.

Ett Orm
2014-05-07, 22:58
I länkad artikel i Aftonbladet så påstår man att man får 24% bättre effekt av axelträningen om man står upp och lyfter jämfört med att sitta.

http://www.aftonbladet.se/wellness/traning/article18498096.ab

Låter väldigt bra om det är så och innebär det att man skall utföra all träning balanserande på BOSU plattor och balansbollar om det är praktiskt möjligt.
Det är ju inte helt galet att lägga till några set med den typen av träning om man vill boosta sin stabilitet och balans lite extra.

Diomedea exulans
2014-05-07, 22:59
Känns om det borde vara stor skaderisk av att stå och balansera på såna bollar? Lätt att vicka till, menar jag.

filmjölk
2014-05-07, 23:18
Generellt vill du säkerligen att de flesta axelövningar skall ta just på axlarna och så lite som möjligt på övriga kroppen, och då är det dumt att krångla till det genom att sprida ut effekten på fler delar av kroppen.

Om du tränar efter en byggarsplit men vill ha lite "funktionalitet" så är mitt förslag är att du kör en- två övningar i axelpasset som är lite mer krävande för balans, stabilitet och andra muskler utöver axlarna (tex. militärpress, pushpress, enarmspress med hantel eller kettlebell, stående hantelpressar, upright rows, facepulls, hög rodd) och resten av övningarna som isolationsövningar (tex: sidolyft, framåtlytande sidolyft, frontlift, pressar utan lockout i maskin)

Och lämna bosubollarna och balansplattorna till att samla damm.

Vakten
2014-05-08, 00:05
Det är ju inte helt galet att lägga till några set med den typen av träning om man vill boosta sin stabilitet och balans lite extra.

Det verkar som att de som kommenterat inlägget inte tror på att man också boostar muskel utvecklingen genom att koppla in ett balansmoment samtidigt som man utför rörelsen.

pezrulezhaakon
2014-05-08, 00:13
Det verkar som att de som kommenterat inlägget inte tror på att man också boostar muskel utvecklingen genom att koppla in ett balansmoment samtidigt som man utför rörelsen.

Du boostar muskelutvecklingen i form av balanserande/stabiliserande funktion. Det är inget fel i det.

Balansträning har definitivt sin plats i ett gymupplägg.

Ett Orm
2014-05-08, 00:35
Det verkar som att de som kommenterat inlägget inte tror på att man också boostar muskel utvecklingen genom att koppla in ett balansmoment samtidigt som man utför rörelsen.

Om de med utveckling menar enbart hypertrofi så håller jag med dem.:)

Om man kör ett varierat urval övningar anser heller inte jag att det är nödvändigt, bara fördelaktigt.

Loke
2014-05-08, 00:35
Känns om det borde vara stor skaderisk av att stå och balansera på såna bollar? Lätt att vicka till, menar jag.

Jo, men detsamma kan sägas om mycket träning. En genomtänkt progression är den enkla lösningen.

Matsa
2014-05-08, 01:02
Kan det vara den här studien de pratar om? http://journals.lww.com/nsca-jscr/Abstract/2013/07000/Effects_of_Body_Position_and_Loading_Modality_on.1 0.aspx

Även om 24% låter mycket så kan det vara värt att tänka på att det gällde bakre deltoideus som ändå inte är så jätteaktiv i pressar över huvudet. 24% av något ganska så litet är ändå inte så mycket. Det är intressantare med främre deltoideus och mellersta deltoideus och där var skillnaden mindre. Kanske vägs upp om man kan hantera mer vikt sittande? Även en smula intressant att hantlar överlag gav bättre aktivering av axlarna och skivstång av armarna.

Givetvis är detta goda nyheter för mig eftersom jag föredrar stående pressar, fast jag gör dem ju mest för att jag tycker det är ballare. ;)

Sheogorath
2014-05-08, 04:41
Generellt vill du säkerligen att de flesta axelövningar skall ta just på axlarna och så lite som möjligt på övriga kroppen, och då är det dumt att krångla till det genom att sprida ut effekten på fler delar av kroppen.

Om du tränar efter en byggarsplit men vill ha lite "funktionalitet" så är mitt förslag är att du kör en- två övningar i axelpasset som är lite mer krävande för balans, stabilitet och andra muskler utöver axlarna (tex. militärpress, pushpress, enarmspress med hantel eller kettlebell, stående hantelpressar, upright rows, facepulls, hög rodd) och resten av övningarna som isolationsövningar (tex: sidolyft, framåtlytande sidolyft, frontlift, pressar utan lockout i maskin)


This.

Vakten
2014-05-09, 12:34
Jag testade att göra front squat med hantlar idag stående på en BOSU. Blev andfådd efter betydligt färre reps än om jag står direkt på ett golv. Det borde innebära att mer muskler aktiveras om övningen görs på en BOSU.

Sheogorath
2014-05-09, 12:35
Jag testade att göra front squat med hantlar idag stående på en BOSU. Blev andfådd efter betydligt färre reps än om jag står direkt på ett golv. Det borde innebära att mer muskler aktiveras om övningen görs på en BOSU.

Vill du bli bra på att göra frontsquats med hantlar på BOSU så gör du det. Vill du bygga muskler så gör du det inte.

z_bumbi
2014-05-09, 12:42
Jag testade att göra front squat med hantlar idag stående på en BOSU. Blev andfådd efter betydligt färre reps än om jag står direkt på ett golv. Det borde innebära att mer muskler aktiveras om övningen görs på en BOSU.

Du utförde en ny övning vilket alltid brukar vara jobbigare än att köra något som man redan kan.

När det gäller aktivering är det lägre aktivering av de muskler som står för det huvudsakliga arbetet vid en vanlig frontböj och antingen samma eller aningen högre aktivering av de som mer står för hållning/balans.

cero
2014-05-09, 15:21
Den fördelen jag ser med att stå upp i t ex axelpress är att ryggen får mindre stryk. Sedan blir det väl lite mer bålstabilitet också vilket alltid är trevligt.