handdator

Visa fullständig version : Ett schema för styrka i underkroppen


Rikard Jansson
2014-05-07, 18:58
Hej! Efter min nästa maxning i bänken tänkte jag ta ett tag där jag låter press-musklerna vila mer under en period, och då är det väl lika bra att träna något annat. Har därför mekat ihop ett eget schema (nej, tänker inte träna något färdigt :) ) och tänkte dela med mig av det för att se om någon har några idéer på hur det kanske kan förbättras.

Så här ser det ut:
Mån
Knäböj 10x3
Frontböj 1 set där man siktar på 8 reps men gör så många man kan
Kedjeböj 1 set där man siktar på 5 reps men gör så många man kan
Lårcurl + Benspark superset 10x5 på varje utan vila

Onsdag
Långsamböj 2x2 + kettlebellswing maxrep 40 kg efter varje set
Marklyft 5x2 + kettlebellswing maxrep 40 kg efter varje set
En viss liggande magövning 10 set

Lördag
Knäböj 5x3
Ryckböj 5x5
15 set "maxrep" kettlebellswing 40 kg

Där planen är att varje vecka minska en rep i 10x3 knäböj tills man kommer ner till 1x3 efter diverse %-satser och förhoppningsvis gör tre ettor på 105% av max. 10 veckor handlar det alltså om. I övrigt försöker man öka så gott det går i allt annat.

Tankar?

AngoraIHS
2014-05-07, 19:19
Om du ändå har massvis med tid så kanske box jumps eller såna grejer kan vara något kul att köra ibland.

Linusgrabben
2014-05-08, 08:51
Känns som rätt lite träning för baksida lår? Jag hade försökt hyva in lite raka mark någonstans. Men det är ju bara jag det :)

Scoffan
2014-05-08, 15:47
Jag tycker att failträning funkar ganska dåligt för att öka i styrka om jag tränar muskelgruppen mer än 2ggr per vecka. Kan kanske hända att min kropp är kass på att återhämta sig.

Hade jag använt ditt schema så hade jag kört detta så hade jag stoppat "maxseten" när repsen börjar gå segt istället för när jag inte klarar fler.

Matsa
2014-05-08, 16:02
Känns som rätt lite träning för baksida lår? Jag hade försökt hyva in lite raka mark någonstans. Men det är ju bara jag det :)

Han har ju med en hel del KB-svingar som tränar baksida så det tror jag är lugnt.

Knatcharn
2014-05-08, 16:10
Kommer det här vara all din träning eller bara den delen som tränar benen?

Rikard Jansson
2014-05-08, 17:45
Om du ändå har massvis med tid så kanske box jumps eller såna grejer kan vara något kul att köra ibland.
Jo, det hade ju varit nice! Har tyvärr ingen box :/
Jag tycker att failträning funkar ganska dåligt för att öka i styrka om jag tränar muskelgruppen mer än 2ggr per vecka. Kan kanske hända att min kropp är kass på att återhämta sig.
Hade jag använt ditt schema så hade jag kört detta så hade jag stoppat "maxseten" när repsen börjar gå segt istället för när jag inte klarar fler.
Mjo alltså jag tränar ju sjukt sällan till riktig fail där jag misslyckas med att få upp vikten. Menade mest typ så många reps som möjligt, stannar när jag vet att nästa inte går.
Han har ju med en hel del KB-svingar som tränar baksida så det tror jag är lugnt.
Jag tänkte också så!
Kommer det här vara all din träning eller bara den delen som tränar benen?
Nä, blir ett ytterligare pass med bara rygg biceps sen ett pass med bara pressar :)

Carcer
2014-05-08, 23:47
Jo, det hade ju varit nice! Har tyvärr ingen box :/


Ifall du vill träna hopp så kan du sätta dig på knä med en skivstång på ryggen och hoppa upp i stående lite små rolig övning.