handdator

Visa fullständig version : Plockar du varorna efter lappen eller efter hur de står i affären?


Diomedea exulans
2014-05-07, 11:34
När du går och handlar, plockar du varorna i den ordning de står nedskrivna på din lapp, eller plockar du dem i efter deras plats i butiken?

Poll kommer.

King Grub
2014-05-07, 11:35
Jag skriver ner varorna på lappen i ordningen dom står i affären.

Diomedea exulans
2014-05-07, 11:37
Jag skriver ner varorna på lappen i ordningen dom står i affären.

Smart. Kräver viss förkunskap om butiken.

ceejay
2014-05-07, 11:40
skriver ingen lapp :o

Olegh
2014-05-07, 11:40
Använder sällan fusklapp.

XXXL
2014-05-07, 11:40
Vem fan har lapp när man går och handlar?

Oxe
2014-05-07, 11:43
Jag skriver ner varorna på lappen i ordningen dom står i affären.

+1

underförutsättning att jag ens skriver en lapp

VoDaresVins
2014-05-07, 11:44
Kan väl inte nån som på allvar följer lappen blint och t.ex. passerar konservhyllan för att gå tillbaka först när man kommer dit på lappen.

Gör oftast min lista i telefon så lätt att pricka av varorna.

Manta
2014-05-07, 11:44
Vem fan har lapp när man går och handlar?

Vuxna.

Pudzianovski
2014-05-07, 11:44
Jag har lapp. Jag skriver upp saker där när de är slut hemma. Då vet jag exakt vad jag behöver när jag ska handla.

Två vuxenpoäng till mig maddafakkas :naughty:

Diomedea exulans
2014-05-07, 11:45
Kan väl inte nån som på allvar följer lappen blint och t.ex. passerar konservhyllan för att gå tillbaka först när man kommer dit på lappen.

Gör oftast min lista i telefon så lätt att pricka av varorna.

Det kan vara bra att slaviskt följa lappen uppifrån och ner så man inte glömmer någon vara.

VoDaresVins
2014-05-07, 11:46
Vem fan har lapp när man går och handlar?

De som är tankspridda som jag och som hatar åka tillbaka efter det man egentligen skulle ha.

VoDaresVins
2014-05-07, 11:50
Det kan vara bra att slaviskt följa lappen uppifrån och ner så man inte glömmer någon vara.

vore väl enklare då att använda en lapp

Diomedea exulans
2014-05-07, 11:51
vore väl enklare då att använda en lapp

Ja, men jag gillar enkelheten att att slippa gå in och pilla i mobilen.

LoveMachine
2014-05-07, 11:54
Jag går först till hyllan med proteinkällor (kött/fisk/kyckling) och ser vad som finns inne och om det finns något trevligt extrapris. Med det avklarat så komponerar jag en middag i huvudet och försöker sedan riva av det i den ordning det står från ingången sett. Ofta blir det en hel del extra springande.

Ignatius72
2014-05-07, 11:58
Jag handlar efter hur grejerna står i affären och utan lapp. Om min fru skriver en lapp till mig för att jag inte ska glömma något väsentligt så skriver hon den i den ordningen de dyker upp i affären.

XXXL
2014-05-07, 12:08
Vuxna.

OBS-barn är min första tanke annars.

Huungg
2014-05-07, 12:12
Jag tar torrvaror först, sen mejeriprodukter och kött sist så det inte blir dåligt på vägen hem, höhö.

MasterChief
2014-05-07, 12:18
OBS-barn är min första tanke annars.

Prova att veckohandla för en familj på ICA Maxi så kommer du rätt snabbt ändra åsikt.

Pudzianovski
2014-05-07, 12:28
Det är väl smart att planera sin veckas köp. Ska man dessutom handla för en vecka framåt åt sig själv eller sin familj kan det blir mycket varor att köpa. Då är det både ekonomiskt, tidssparande och enklare om man redan skrivit ner vad man ska ha.

Ja har svårt att se att man skulle vara "OBS" för det?

Bubblan84
2014-05-07, 12:40
Tar varorna efter hur de står i butiken. Har självklart med penna och kan stryka över de varor jag plockar :)

Bubblan84
2014-05-07, 12:42
OBS-barn är min första tanke annars.

Törs man anta att du bor själv? Är man 4-5 pers i hushållet är det bara dumt att inte skriva lapp då det kan bli rätt många varor och svårt att komma ihåg allt. Om man inte är savant och kan memorera allt :)

LadyG
2014-05-07, 12:43
Jag skriver ner varorna på lappen i ordningen dom står i affären.

+1

Mest praktiskt så, så sparar man tid.

mela
2014-05-07, 12:45
Jag har en lapp i köket som jag fyller på när jag får slut på grejer eller kommer på annat som måste handlas, sedan plockar jag varorna i den tur som de kommer i butiken. Blir ofta att jag får springa fram och tillbaka någon gång när jag inte vet exakt vart vissa varor finns.

spas
2014-05-07, 12:48
Jag skriver ner varorna på lappen i ordningen dom står i affären.

Givet. Eller iofs skriver sambon lappen.

spas
2014-05-07, 12:49
Prova att veckohandla för en familj på ICA Maxi så kommer du rätt snabbt ändra åsikt.

Snack, det finns ingen som handlar mer än kyckling, kvarg och ris.

O_Wao
2014-05-07, 13:30
Jag skriver ner varorna på lappen i ordningen dom står i affären.

Självklart denna strategi! :thumbup:

Chrbo
2014-05-07, 13:41
Jag skriver lapp och plockar i ordningen de kommer i affären. Lappen fylls på efterhand saker tar slut hemma.

Ni som skriver ner saker på lappen i ordning, renskriver ni lappen innan ni går och handlar? Eller skriver ni lappen först då?

XXXL
2014-05-07, 13:49
Törs man anta att du bor själv? Är man 4-5 pers i hushållet är det bara dumt att inte skriva lapp då det kan bli rätt många varor och svårt att komma ihåg allt. Om man inte är savant och kan memorera allt :)

Jag köper samma sak typ vecka in och vecka ut så de finns inget jag skulle kunna glömma bort direkt, jag har inte 4-5 pers i mitt hushåll men jag äter mat som för 4-5 pers så där har du det.

XXXL
2014-05-07, 13:53
Snack, det finns ingen som handlar mer än kyckling, kvarg och ris.

Köper du ris varje gång du går och handlar? Tillåt mig presentera 10 kgs säckar.

Cykelola
2014-05-07, 13:55
Jag har lapp. Jag skriver upp saker där när de är slut hemma. Då vet jag exakt vad jag behöver när jag ska handla.

+1.

Utan lapp slutar det allt som oftast med att jag glatt går ut med bara en påse snask och dricka...

Mago
2014-05-07, 14:24
Jag skriver lapp och plockar i ordningen de kommer i affären. Lappen fylls på efterhand saker tar slut hemma.

Ni som skriver ner saker på lappen i ordning, renskriver ni lappen innan ni går och handlar? Eller skriver ni lappen först då?

Jag skriver min lapp i förväntad ordning och i kluster så att det finns plats att fylla på efterhand. Lätt att fylla på, överblicka och kryssa av!

XXXL
2014-05-07, 14:27
+1.

Utan lapp slutar det allt som oftast med att jag glatt går ut med bara en påse snask och dricka...

Jösses

ARMSTARK
2014-05-07, 14:54
Jag skriver ner varorna på lappen i ordningen dom står i affären.

Precis, det är så självklart att... *gah!*

stevebc
2014-05-07, 15:18
Jag skriver ner varorna på lappen i ordningen dom står i affären.Samma här.

Jag måste gå den kortaste möjliga vägen från ingång till kassa. Samtidigt vill jag inte behöva kolla på lappen flera gånger varje gång jag handlar.

Vad som är riktigt irriterande dock, är hur affärerna placerar sina varor. Är det medvetet för att jävlas som de ömtåliga varorna alltid placeras nära entrén och de tåligare varorna vid kassan?

Det blir alltid ett berg av toapapper, schampo, godis och konserver ovanpå tomater, clementiner och bröd i kundvagnen. Vad fan?

WHITEFOLKS
2014-05-07, 15:22
Placeringen av produkterna är oftast tänkt att maximera försäljning ja.

Diomedea exulans
2014-05-07, 15:23
Jag köper samma sak typ vecka in och vecka ut så de finns inget jag skulle kunna glömma bort direkt, jag har inte 4-5 pers i mitt hushåll men jag äter mat som för 4-5 pers så där har du det.

Men olika människor har olika behov. Köper du någonsin tamponger, t ex?

stevebc
2014-05-07, 15:25
Placeringen av produkterna är oftast tänkt att maximera försäljning ja.Jag har hört att det är viktigt att placera nyttiga matvaror tidigt i affären, så att när man väl har köpt dessa mår så bra att man med högre sannolikhet plockar på sig onyttiga varor. Hade placeringen varit den omvända hade den totala försäljningen minskat, enligt teorin.

Chips t ex brukar ju vara i slutet av affären trots att det är en ömtålig vara. Så det är kanske mer slumpen än något annat?

XXXL
2014-05-07, 15:33
Men olika människor har olika behov. Köper du någonsin tamponger, t ex?

Nej, gör du?

Diomedea exulans
2014-05-07, 15:38
Nej, gör du?

Nej. Fast jag bor ju också ensam.

XXXL
2014-05-07, 15:38
Nej. Fast jag bor ju också ensam.

Och du har ju en lista (antar jag eftersom du skapar tråden) så varför? Spelar väl ingen roll hur mycket man handlar eller vad man handlar, om man går in en affär och inte kommer ihåg att man behöver simpla hygeinartiklar borde man boka in en helg på ett spa och ta en time-out.

Scratch89
2014-05-07, 15:39
Jag har hört att det är viktigt att placera nyttiga matvaror tidigt i affären, så att när man väl har köpt dessa mår så bra att man med högre sannolikhet plockar på sig onyttiga varor. Hade placeringen varit den omvända hade den totala försäljningen minskat, enligt teorin.

Chips t ex brukar ju vara i slutet av affären trots att det är en ömtålig vara. Så det är kanske mer slumpen än något annat?

Det handlar mycket om estetik. Det är trevligare att mötas av en fräsch frukt- och gröntavdelning än konserver och bindor.

Diomedea exulans
2014-05-07, 15:40
Och du har ju en lista (antar jag eftersom du skapar tråden) så varför?

Jag har det för att jag är för glömsk för att komma ihåg annars.

Men min poäng var att om man är fler än en så har man ännu större behov av en lista, för man äter kanske olika saker, använder olika prylar (speciellt om folk av olika kön bor hos en), osv.

XXXL
2014-05-07, 15:45
Jag har det för att jag är för glömsk för att komma ihåg annars.


Vad är det du glömmer bort, vad du vill äta eller följer du ett kostprogram på nätet?

supercharge
2014-05-07, 15:45
Vem fan har lapp när man går och handlar?

Gifta män.

spas
2014-05-07, 15:52
Det handlar mycket om estetik. Det är trevligare att mötas av en fräsch frukt- och gröntavdelning än konserver och bindor.

När jag jobbade i butik var det mer utstuderat än så. Placering utifrån var man säljer mest, dåligt väder = fram med paraplyer vid utgången osv. Godis vid kassan skapar fler impulsköp medan man väntar än vad bakplåtspapper och saltgurka gör.

Frukten vill man gärna ha hyggligt nära lagret eftersom man har mycket spring mellan lager och hylla på den avdelningen.

Mest utstuderat är det dock i delikatessavdelningar. Inte så mycket gällande placering utan mängder. Vi fick resultat från tester om hur mycket över angiven mängd en kund var villig att köpa. Smärtgränsen gick vid 16%. Du ber någon bakom disken om 100 gram oliver, han/hon slevar upp 116 gram och butiken får sälja 16 gram mer när du går till kassan. Över 116 gram började folk klaga och ville plocka bort =)

Sniggel
2014-05-07, 18:18
Har inte lapp, men hoppas att jag kan gräva fram i skallen vad det är jag behöver medans jag vandrar runt och tittar vad som finns. Det inenbär att ajg delvis handlar efter hur varorna är placerade, men också delvis efter huvud eftersom jag halvvägs in i handlandet kommer på att "jag behöver det" och börjar vända o gå tillbaka. Knappast effektivt men hellre irra runt än att skriva lapp där man ändå glömmer att skriva upp saker eller glömmer att ta med sig :P

egge
2014-05-07, 18:37
Nästa relevanta fråga: vad kallar ni denna lista?

Varje gång jag säger "handlelapp" mobbar sambon mig. Jag är medveten om att det kanske inte är korrekt svenska men så har jag alltid sagt.

MasterChief
2014-05-07, 18:44
Gifta män.

lollol. Så sant så sant. :d

KalleTeodor
2014-05-07, 19:01
ja inte fan springer jag fram och tillbaka igenom butiken. Jag tar det jag ska ha i den ordning det kommer i. oavsett butik.

Tobbey
2014-05-07, 19:03
Vet alltid vart jag ska, flinghyllan och godisavdelningen.

mela
2014-05-07, 19:18
Nästa relevanta fråga: vad kallar ni denna lista?

Varje gång jag säger "handlelapp" mobbar sambon mig. Jag är medveten om att det kanske inte är korrekt svenska men så har jag alltid sagt.

Det lät sjukt norskt.
Handlingslista/shoppinglista om den nu måste ha ett namn.

snelhest
2014-05-07, 19:34
Jag handlar aldrig i butik utan bara på nätet.

Diomedea exulans
2014-05-07, 19:44
Vad är det du glömmer bort, vad du vill äta eller följer du ett kostprogram på nätet?

Handlar du aldrig någonsin något annat än det du vill äta för stunden? Och även om man gör det så kan man ju glömma en ingrediens.

XXXL
2014-05-07, 20:07
Handlar du aldrig någonsin något annat än det du vill äta för stunden? Och även om man gör det så kan man ju glömma en ingrediens.

Jo fast då är det ju något jag bestämmer mig för att handla först efter jag sett det inne i butiken, svårt att skriva upp något som man inte vet att man vill ha än, eller? ;)

Blaine
2014-05-07, 20:12
Till och med i en tråd som denna får Grub medhåll från alla. Skriv en bok om hur man lever bäst!

egge
2014-05-07, 20:16
Det lät sjukt norskt.
Handlingslista/shoppinglista om den nu måste ha ett namn.

Hmm ja det låter kanske lite norskt. Handlingslista blir så långt och formellt. :P

Drfg
2014-05-07, 20:19
Trodde att alla sa handlarlista eller handlarlapp :)

Olegh
2014-05-07, 20:21
"fusklapp"

Diomedea exulans
2014-05-07, 20:51
Jo fast då är det ju något jag bestämmer mig för att handla först efter jag sett det inne i butiken, svårt att skriva upp något som man inte vet att man vill ha än, eller? ;)

Så du bestämmer dig aldrig för vad du vill handla innan du går till affären?

Tricce
2014-05-07, 21:00
Jo fast då är det ju något jag bestämmer mig för att handla först efter jag sett det inne i butiken, svårt att skriva upp något som man inte vet att man vill ha än, eller? ;)

Ja men tandkrämen är slut och du har en lampa som måste bytas och just jävlar dom där svamparna man kan byta ut på diskborsten måste du ha nya.

Såna där prylar kommer man inte ihåg när man strosar runt vid mejeridisken ;)

Nebuchadnezzar
2014-05-07, 21:03
vad kallar ni denna lista?

Inköpslista!

XXXL
2014-05-07, 21:05
Så du bestämmer dig aldrig för vad du vill handla innan du går till affären?

Bestämmer och bestämmer, jag vet ju redan vad jag ska ha innan jag går dit?

Ja men tandkrämen är slut och du har en lampa som måste bytas och just jävlar dom där svamparna man kan byta ut på diskborsten måste du ha nya.

Såna där prylar kommer man inte ihåg när man strosar runt vid mejeridisken ;)

Köper allt sånt i bulk när det är bra pris, har nog 12 tandkrämstuber hemma. Säkert 15 deo, 20-talet flaskor duschtvål e.t.c

Diomedea exulans
2014-05-07, 21:08
Bestämmer och bestämmer, jag vet ju redan vad jag ska ha innan jag går dit?


Och du glömmer aldrig bort det efter att du har börjat ta dig till affären?

XXXL
2014-05-07, 21:23
Och du glömmer aldrig bort det efter att du har börjat ta dig till affären?

Nej det har aldrig hänt men å andra sidan så köper jag ju nästan exakt samma saker varje gång jag ska till affären så jag skulle kunna tala om för dig vad jag ska handla om 7 dagar ungefär.