handdator

Visa fullständig version : Högintensiv träning i vatten?


Musklegubbe
2014-05-07, 10:17
Hellu igen!

Jag är nyfiken på om det finns högintensiva träningsprogram i vatten? Nu är det så att jag frustrerande nog har dragit på muskelskador både i armvecket samt värst är det i mina båda knän så att det är bara att glömma i nuläge att springa, men om man nu helt enkelt bara simmar det snabbaste som man kan, borde det då inte förbränna fett snabbare...jag går nu på deff matschema ca 2000 kcal mer eller mindre varje dag förutom ätardag då, men jag tycker det går på tok för långsamt med min mages minskning. Vi vet ju att vattenträning är skonsammast för kroppen, så jag funderar på mer simmning... och isåfall,,,har ni nå tips på hur många längder och hur många dagar i veckan?

Men bara nu inte det är farligt, vetitusan om man vågar sig på "Tabata Protocol" i vatten, så man nu inte blir så slut så man bara sjunker och drunknar, lol...

nippman
2014-05-07, 10:29
självklart kan du köra intervallträning i vatten, simma allt vad du har en längd, långsamt tillbaka, repeat... sen hur många längder och hur många dager i veckan är helt upp till dig då det är väldigt personligt vad orkar / klarar under deff...
jag vet inte hur du tränar för övrigt men jag skulle nog kört 1-2ggr i veckan, säg att poolen e 50m så skulle jag kört 10 längder uppvärmning, 20 intervaller, dvs 10 hårda längder, och sen 10 längder nedvarvning. alltså sammanlagt 2km simning varav 500meter blir intensivt.

men detta är som sagt vad jag skulle gjort om jag ville simma med mitt nuvarande träningsschema, men kör vad som passar dig och som du tycker är kul, det ger alltid bäst resultat :)

Lycka till !

Morty
2014-05-07, 12:08
Hellu igen!

Jag är nyfiken på om det finns högintensiva träningsprogram i vatten? Nu är det så att jag frustrerande nog har dragit på muskelskador både i armvecket samt värst är det i mina båda knän så att det är bara att glömma i nuläge att springa, men om man nu helt enkelt bara simmar det snabbaste som man kan, borde det då inte förbränna fett snabbare...jag går nu på deff matschema ca 2000 kcal mer eller mindre varje dag förutom ätardag då, men jag tycker det går på tok för långsamt med min mages minskning. Vi vet ju att vattenträning är skonsammast för kroppen, så jag funderar på mer simmning... och isåfall,,,har ni nå tips på hur många längder och hur många dagar i veckan?

Men bara nu inte det är farligt, vetitusan om man vågar sig på "Tabata Protocol" i vatten, så man nu inte blir så slut så man bara sjunker och drunknar, lol...

Simning tränas lite annorlunda mot "vanlig" träning. Pröva att googla efter "easy swim sets" eller "beginner swim sets". Det kommer upp typ sähär:

200 ez warmup
4x150 on 30 rest
8x100 on 20 rest
10x50 on 10 rest
200 cool down.

Då simmar man alltså först 200 lätt, sen förbereder man sig på intervalldelen. Då simmar man 150m hårt, vilar 30s, repeterar 4 gånger. Sen efter 30s sista gången kör man 8 hundringar hårt separerat med 20 sekunder vila. Efter åtta hundringar kör man sen tio femtior, ännu snabbare, och med bara 10s vila.
Ett tips är att hålla koll på klockan som alla simhallar har så att det tar lika lång tid med varje intervall (motsvarande som i styrketräning är att köra 4x15 reps först, sen 8x10, sen 10x5. Visst att man gör det åt olika håll i styrke mot konditionsträning: i styrketräning kör man hårdast för och i konditionsträning är det istället viktigast att avsluta starkt).

Musklegubbe
2014-05-07, 17:03
Tackar folket!

Morty: Hmm jag får nog träna upp mig först för att palla med hela detta tror jag nog, även fast jag är en kämpe.:)