handdator

Visa fullständig version : Hur bli starkare i skivstångscurl?


Badaboom
2014-05-06, 19:10
Har svårt att göra vettiga ökningar i skivstångscurl, någon som har några tips hur jag ska träna? Set, reps, vila? Har kört biceps två gånger i veckan tillsammans med rygg ett tag nu, 2 övningar, 3-4 set, 6-15 reps (lågreps skivstångscurl övningar, random bicepsövning högreps andra övningen).

Det är snart dags för att schemabyte och kommer nog då köra helkropp tre ggr/vecka, hur bör jag lägga upp armträningen då för styrka? Kommer köra en tung dragövning varje pass, tänkte utöver det funderar jag på bicepscurl på två av passen, 3x6-8 reps ena passet och 3x12 på andra. Den dagen som jag inte kör någon bicepsövning tänkte jag köra supinerade chins, 5-reppare, som ryggövning.

Kan man köra RPT för bicepscurl eller är det bara lämpat för basövningar? Hur låga reps vågar man köra?

Antewa
2014-05-06, 19:21
Om det är ett helkropps pass du är ute efter kan jag tycka att bicepscurls inte riktigt hör hemma. En så pass isolerande övning passar bättre in i någon typ av split.

Skulle starkt rekommendera chins/pullups eller skivstångsrodd med underhands grepp då dessa även tar bra på ryggen och bålen.

pezrulezhaakon
2014-05-06, 19:55
Har svårt att göra vettiga ökningar i skivstångscurl, någon som har några tips hur jag ska träna? Set, reps, vila? Har kört biceps två gånger i veckan tillsammans med rygg ett tag nu, 2 övningar, 3-4 set, 6-15 reps (lågreps skivstångscurl övningar, random bicepsövning högreps andra övningen).

Det är snart dags för att schemabyte och kommer nog då köra helkropp tre ggr/vecka, hur bör jag lägga upp armträningen då för styrka? Kommer köra en tung dragövning varje pass, tänkte utöver det funderar jag på bicepscurl på två av passen, 3x6-8 reps ena passet och 3x12 på andra. Den dagen som jag inte kör någon bicepsövning tänkte jag köra supinerade chins, 5-reppare, som ryggövning.

Kan man köra RPT för bicepscurl eller är det bara lämpat för basövningar? Hur låga reps vågar man köra?

Om du vet hur man kör kontrollerad cheating/excentrisk träning, så kan det vara fördelaktigt

BobaFett
2014-05-06, 20:36
Vem bryr sig om curl? Bli starkare på ryggövningar så kommer det på köpet?

krubkungen
2014-05-06, 20:55
Vem bryr sig om curl? Bli starkare på ryggövningar så kommer det på köpet?

It´s all about them curls for them girls!

Rikard Jansson
2014-05-06, 21:00
1,2,3,4,5,6,.... systemet funkade väldigt bra för mig när jag försökte bli starkare i curls.

pezrulezhaakon
2014-05-06, 21:49
Skit i att försöka bli starkare i skivstångscurls, fan va löjligt. Kötta marklyft och mycket roddövningar istället.

Och om det inte är frågeställarens mål??

PureWhey
2014-05-06, 21:51
Jag märker inte mycket av i styrkan för skivstångscurl trots att jag blivit enormt mycket starkare i roddövningar.

pezrulezhaakon
2014-05-06, 21:53
Jag märker inte mycket av i styrkan för skivstångscurl trots att jag blivit enormt mycket starkare i roddövningar.

Precis. Kör man roddövningar som det är tänkt så är det inte biceps som får mest träning.

Langster
2014-05-06, 22:07
Om du vet hur man kör kontrollerad cheating/excentrisk träning, så kan det vara fördelaktigt

+1
Man måste lyfta tyngre än man gjort tidigare för att bli starkare. Det gör man genom att cheata. Fake it 'til you make it.

Gober
2014-05-06, 22:23
+1
Man måste lyfta tyngre än man gjort tidigare för att bli starkare. Det gör man genom att cheata. Fake it 'til you make it.

Håller med, själv tycker jag det fungerar bra att ta en tung vikt, försöka köra iaf en repetition strikt, sen fuska lite mer för varje rep tills det börjar bli lite löjligt, då vilar man till nästa set.

Därefter kan man ju komplettera med tex strikta hantelcurls eller liknande. Inte för jag är särskilt stark, men det är iaf min starkaste muskelgrupp och den lilla styrkan har jag fuskat mig till :d