handdator

Visa fullständig version : ont i knävecket "sena/muskelfäste" vid lårcurls!


nippman
2014-05-06, 08:45
Tja, som rubriken lyder så får jag känningar i mitt högra knäveck vid lårcurls,

det känns som någon sena eller dyl. men är inte säker, vad kan detta bero på?
ska tilläga att jag är mycket stel på höger framsida lår samt övre del av rumpan /höften, "glutes medius" eller vad det heter.
jag håller på att stretcha innan / efter passen men det har inte hjälpt, kan tilläga att jag inte käner av någonting vid marklyft

Tack på förhand kära vänner!

Testarozza
2014-05-06, 08:53
Om det gör ont skulle jag inte köra, var säker på att du inte översträcker också.

kalle1321
2014-05-06, 09:02
Var i knävecket gör det ont? Mitt i eller på sidorna?
Gör det ont vid stående eller sittande vadpress?
Har du ändrat din träning på sistone? Till exempel börjat köra vader eller baksida lår extra tungt eller oftare?

nippman
2014-05-06, 09:33
Var i knävecket gör det ont? Mitt i eller på sidorna?
Gör det ont vid stående eller sittande vadpress?
Har du ändrat din träning på sistone? Till exempel börjat köra vader eller baksida lår extra tungt eller oftare?

Det känns i senan som sitter på utsidan vid knävecket, det gör endast ont i denna övning, har dock bara kört sittande lårcurl då jag inte har tillgång till liggande, jag har inte ändrat min träning något märkbart, har börjat köra lite tyngre böj/mark nu när min ryggskada börjar släppa men annars ingenting annorlunda.

maattee10
2014-05-06, 12:43
Tja, som rubriken lyder så får jag känningar i mitt högra knäveck vid lårcurls,

det känns som någon sena eller dyl. men är inte säker, vad kan detta bero på?
ska tilläga att jag är mycket stel på höger framsida lår samt övre del av rumpan /höften, "glutes medius" eller vad det heter.
jag håller på att stretcha innan / efter passen men det har inte hjälpt, kan tilläga att jag inte käner av någonting vid marklyft

Tack på förhand kära vänner!

exakt samma för mig. jag tror bara du har överansträngt senan. jag själv har vilat i över 1 vecka och tänkte prova hur det känns imorgon.
men mitt tips är att vila någon vecka sedan börja köra med lite lättare vikter sen kan du nog köra på. kom ihåg att inte över sträcka benet;)

Snubben
2014-05-06, 12:46
Om det är specifikt den där "knölen" som kan kännas av på baksidan av knät så får jag samma när jag löper längre/hårdare än vanligt. För mig är det enkel överansträngning.

kalle1321
2014-05-06, 16:24
Det känns i senan som sitter på utsidan vid knävecket, det gör endast ont i denna övning, har dock bara kört sittande lårcurl då jag inte har tillgång till liggande, jag har inte ändrat min träning något märkbart, har börjat köra lite tyngre böj/mark nu när min ryggskada börjar släppa men annars ingenting annorlunda.

Skulle i så fall gissa på en överansträngning av Biceps Femoris sena som fäster på fibula. Du kan testa dra ner på vikterna i benövningar, främst för baksida lår, tills smärtan har avtagit och öka sen belastningen långsamt. Du kan flera gånger om dagen köra lårcurls med bara benet för att öka blodcirkulationen och ledvätskecirkulationen.

Är det någon svullnad, rodnad eller ömhet vid beröring?

maattee10
2014-05-07, 14:38
köra ganska lätt idag ock jag kände ingenting:) så för mig funka de med lite vila, hoppas de gör de för dig med