handdator

Visa fullständig version : T-bar (smärre handtagsproblem)


WizKid
2014-05-05, 22:19
Hej kollo!

Har ett problem med min t-bar rodd(fullkomligen älskar övningen).
Jag kör med en skivstång och har köpt ett t-bar handtag. Problemet jag har är att jag inte riktigt kan klämma åt i toppen av utförandet, detta då viktplattorna träffar mitt bröst innan jag nått hela vägen.

Har någon nått tips på hur jag låser upp möjligheten att förlänga rörelsen?
Jag tänker själv att jag skulle kunna använda kätting eller rep, fast jag kan inte komma på lösning för glidande rep/kätting.

Väl mött!

Commando1980
2014-05-05, 22:21
Kör med mindre viktkakor.

pezrulezhaakon
2014-05-05, 22:24
Hej kollo!

Har ett problem med min t-bar rodd(fullkomligen älskar övningen).
Jag kör med en skivstång och har köpt ett t-bar handtag. Problemet jag har är att jag inte riktigt kan klämma åt i toppen av utförandet, detta då viktplattorna träffar mitt bröst innan jag nått hela vägen.

Har någon nått tips på hur jag låser upp möjligheten att förlänga rörelsen?
Jag tänker själv att jag skulle kunna använda kätting eller rep, fast jag kan inte komma på lösning för glidande rep/kätting.

Väl mött!

Är det lats du vill sikta på?

Om överarmarna kan vara i linje med, eller lätt passera kroppsplanet, så är lats "klar" vid det läget.

WizKid
2014-05-06, 19:26
Jag vill gärna komma igenom latsen, men också kunna knipa åt i toppen av övningen, snarare för att verkligen jobba med resten av ryggen genom rhomboiderna, trapezius och bakre deltoideus.

Kör med mindre viktkakor.
Jag kör redan med mindre viktplattor.(30cm/diameter)

pezrulezhaakon
2014-05-06, 19:44
Jag vill gärna komma igenom latsen, men också kunna knipa åt i toppen av övningen, snarare för att verkligen jobba med resten av ryggen genom rhomboiderna, trapezius och bakre deltoideus.


Jag kör redan med mindre viktplattor.(30cm/diameter)

Om vi ser till dina lats, så kanske du inte får ut mer av just den övningen. Men vill du ytterligare plåga romber och baksida axlar, så finns det andra övningar för det.

WizKid
2014-05-07, 07:42
Om vi bortser från att jag plågar min kropp och istället svarar på min fråga och hjälper mig finna lösningen på mitt problem så är jag nöjd.

bigbellybob
2014-05-07, 08:05
Enkelt: flytta handtaget längre bak/bort från vikterna. Pga hävstångseffekten kommer du dock få sänka vikten för samma belastning. Vidare kommer ett mer framåtlutande utförande tillåta dig att "knipa mer".

ARMSTARK
2014-05-07, 08:31
Jag använde ett 20-30 cm järnrör modell lyktstolpe som jag trädde på T-bar stången i mitt garagegym. Då hamnade vikterna högre upp.

pezrulezhaakon
2014-05-07, 09:06
Om vi bortser från att jag plågar min kropp och istället svarar på min fråga och hjälper mig finna lösningen på mitt problem så är jag nöjd.

Jag kan fortfarande undra om ditt utförande verkligen är så bra som du tror...