handdator

Visa fullständig version : Springa(hiit) med viktmanchetter?


Toppis
2014-05-05, 20:05
Mitt mål med konditionsträningen är att utveckla så hög VO2 max som möjligt med så liten negativ effekt som möjligt på styrketräningen.

Jag har en längre tid kört intervaller i en brant uppförsbacke med maximal anstränging uppåt, sedan lugnt nedåt. För att försöka hålla nere antalet sprinter började jag använda 0,5kg's viktmanchetter runt handlederna vilket fungerade förvånansvärt bra. Funderar nu om jag även ska börja med 1 kg's viktmanchetter runt smalbenen också. Alternativt ha 0,5kg runt smalbenen och 1 kg runt handlederna.

Finns det några skäl varför jag inte borde göra det? Tänker främst på eventuellt ökad skaderisk/förslitning.

Sohlsken
2014-05-05, 20:24
Om du springer så blir ju trycket från det extra kilot mångdubblat, och skaderisken ökar rejält. Jag är inget vidare på matematik, men som exempel:

Generellt sett kan människans handleder hantera att ta emot 7km/h, vilket är ungefär så snabbt det går om du faller platt framåt och tar emot dig, sedan blir det skador på genomsnittet. Att kolomedlemmarna antagligen klarar mer är för exemplet inte relevant. Om du därtill lägger t.ex 1-2kg extra vikt antar jag att trycket blir större, och om du med meningen tar emot hårdare (som foten gör när du springer) kan jag tro att skaderisken ökar väldigt mycket.

Nummer finns säkert någonstans på internet - det är nog den enda anledningen jag kan tänka mig.

Min karl har knäproblem och ville börja köra med viktmanschetter kring fotlederna för att få mer effekt, men han blev strikt förbjuden att ens gå med dem för att skaderisken ökar såpass. Jag vet inte riktigt detaljerna, men jag litar på sjukgymnasten han fick råd av :)

svenbanan
2014-05-05, 23:33
...skaderisk...
+1

Dessutom kommer du kanske lyckas sunka till ditt löpsteg. Tekniken med extravikt kommer bli lite annorlunda jämfört med utan extravikt. Men eftersom tekniken ändå blir rätt så lik (det kommer skilja bara lite) så blir det nån slags ihopblandning av dessa tekniker. Detta kan alltså innebära att du blir sämre på vanlig löpning även fast du blir bättre på att springa med manchetter. Samma effekt kan det bli av att ha manchetter på armarna.

Spring snabbare uppför i stället. Eller fler gånger. Eller hitta en längre eller brantare backe.

Morty
2014-05-06, 08:28
Mitt mål med konditionsträningen är att utveckla så hög VO2 max som möjligt med så liten negativ effekt som möjligt på styrketräningen.

Jag har en längre tid kört intervaller i en brant uppförsbacke med maximal anstränging uppåt, sedan lugnt nedåt. För att försöka hålla nere antalet sprinter började jag använda 0,5kg's viktmanchetter runt handlederna vilket fungerade förvånansvärt bra. Funderar nu om jag även ska börja med 1 kg's viktmanchetter runt smalbenen också. Alternativt ha 0,5kg runt smalbenen och 1 kg runt handlederna.

Finns det några skäl varför jag inte borde göra det? Tänker främst på eventuellt ökad skaderisk/förslitning.

Känns som att det både sliter mer muskuloskeletalt och ger dig mindre möjlighet att parera mot mer akuta skador typ vrickning av foten.

Vo2max tränas (bäst) med medellånga intervaller a 2-5 minuter med en totaltid per pass på 15-40 minuter (på-tid). Backe är ett bra sätt att tvinga upp intensiteten, men ökar belastningen på vissa strukturer. Minskar även belastningen på vissa. Bana är ett annat alternativ om du har en löparbana någorlunda nära dig, där går det att göra väldigt exakta intervaller. Typ 5x800 på exakt 2:50 per intervall. Då kan du köra intervallerna "till fail", dvs tills du inte klarar av att hålla rätt intensitet längre och fler intervaller inte ger mer stimuli på det energisystem du vill träna. Det är svårare i backe (även om det såklart går att mäta upp en sträcka som tar lagom tid och klocka dig där med).

Spetälsk
2014-05-06, 12:14
Mitt mål med konditionsträningen är att utveckla så hög VO2 max som möjligt med så liten negativ effekt som möjligt på styrketräningen.

Jag har en längre tid kört intervaller i en brant uppförsbacke med maximal anstränging uppåt, sedan lugnt nedåt. För att försöka hålla nere antalet sprinter började jag använda 0,5kg's viktmanchetter runt handlederna vilket fungerade förvånansvärt bra. Funderar nu om jag även ska börja med 1 kg's viktmanchetter runt smalbenen också. Alternativt ha 0,5kg runt smalbenen och 1 kg runt handlederna.

Finns det några skäl varför jag inte borde göra det? Tänker främst på eventuellt ökad skaderisk/förslitning.Du ska inte höja intensiteten. den ska sänkas. syremax höjer du effektivast med att tillbringa tid just där, med intervaller på 97-100% av maxpuls. det är lägre än maxanstängning. intervallerna är lämpligen 4-5 min. räkna med att det tar ca 2 min att nå rätt puls, resten är syremaxträning. ju fler intervaller du springer ju mer tränar du syremax. det är bara att räkna, fem intervaller a 5 minuter ger 15 min i rätt tempo/pulsintervall. starta med 5-6 st och öka när du orkar. posta en tävlingstid eller liknande på en distans från 5 km så ska jag ge dig lämplig minutfart att sikta på.

du ska vara väl uppvärmd när du startar. vila mellan intervallerna är 50-100% av intervallängden. joggvila är bättre än ståvila. springer du tusingar på bana är 1-1,5 varv jogg lagom mellan stinterna.

Toppis
2014-05-07, 06:31
Tack för alla svar!

Struntar definitivt i viktmanschetterna och får se hur jag gör med eventuella ändringar till nuvarande upplägg överlag.