handdator

Visa fullständig version : Snabbaste återhämtningen efter 2 månads "break" HJÄLP!


NoPainNoGains
2014-05-05, 18:50
Tjenare!
Jag har haft en break på 2 månader då jag har mått skit och bara vetlat äta godis, vara med vänner och bara ta det lugnt! Anledningen till detta har varit för att jag har tränat så sjukt mycket (5-6 gånger i veckan och åt distrikt varje dag) förr, så behövde en break och få tillbaka mitt tidigare liv lite!

Jag har börjat träna nu igen, seriöst. Och jag behöver lite små tips till hur jag återhämtar mig till samma massa som innan samt styrka.


Tacksam för hjälp!
Ålder:17, tror inte 2 månader har påverkat så jätte mycket, men jag är allt lite svagare känner jag och får extrem pump.

Beemel
2014-05-05, 18:56
Tjenare!
Jag har haft en break på 2 månader då jag har mått skit och bara vetlat äta godis, vara med vänner och bara ta det lugnt! Anledningen till detta har varit för att jag har tränat så sjukt mycket (5-6 gånger i veckan och åt distrikt varje dag) förr, så behövde en break och få tillbaka mitt tidigare liv lite!

Jag har börjat träna nu igen, seriöst. Och jag behöver lite små tips till hur jag återhämtar mig till samma massa som innan samt styrka.


Tacksam för hjälp!
Ålder:17, tror inte 2 månader har påverkat så jätte mycket, men jag är allt lite svagare känner jag och får extrem pump.

Jag hade ett upphåll på åtta månader. Nu har jag tränat i snart tre och är tillbaka där jag var innan uppehållet. En bekant sa att det brular ta lite mindre än haöva uppehållstiden att vara till aka där
Man slutade. Verkar stämma gansk bra inom rimliga "uppehåll".

maqan
2014-05-05, 19:14
Av egen erfarenhet brukar det gå rätt fort att komma tillbaka. För ett par år sedan då jag inte tränade på ett par månader tog det knappt tre veckor lite drygt sen var jag tillbaka och förbi där jag var innan uppehållet.

AngoraIHS
2014-05-05, 19:18
Det är väl bara att köra på som vanligt.

Jag har haft typ 14-15 månaders uppehåll och ligger efter 5 månaders träning och är ungefär lika stark som innan jag slutade. Lite starkare i vissa saker och lite svagare i andra.

CalleP
2014-05-05, 19:24
Kör ett par goa helkropps pass så ska du se att du ökar på rätt snabbt igen!

NoPainNoGains
2014-05-05, 19:28
Tack för alla svar! :)
Ska bara kötta på med andra ord ;)

Gnistan
2014-05-05, 20:32
Tjenare!
Jag har haft en break på 2 månader då jag har mått skit och bara vetlat äta godis, vara med vänner och bara ta det lugnt! Anledningen till detta har varit för att jag har tränat så sjukt mycket (5-6 gånger i veckan och åt distrikt varje dag) förr, så behövde en break och få tillbaka mitt tidigare liv lite!

Jag har börjat träna nu igen, seriöst. Och jag behöver lite små tips till hur jag återhämtar mig till samma massa som innan samt styrka.


Tacksam för hjälp!
Ålder:17, tror inte 2 månader har påverkat så jätte mycket, men jag är allt lite svagare känner jag och får extrem pump.

Hej
Är 52 bast och tävlade i bänkpress på handikappsidan och slutade helt träna skiftet 92-93. Har nu tränat dryga 7 månader och sista maj blir det närmare 8.
Är visserligen inte upp på några större vikter då jag tränar nu då jag är lite rädd om axlar jag haft och har problem med.
Inte är jag i närheten av de vikter jag gjorde då jag tävlade heller, men kan då jag känner för det och axlar känns något så när, fixa rätt ok vikt i bänk för en gammal föredetting.
Då jag började träna på gymmet på jobbet i oktober började jag träna på låga vikter, men kunde utan vidare lyfta 70 kg (Kroppsvikt 88 kg) och hade väl mer i mig om jag hade velat utsätta axlar för det, vilket jag ej vill dock.
Provade lite en månad efter på en rätt lätt etta på 90 och någon månade efter det en rätt lätt på 100. Har sedan dess vågat mig upp på 110 som inte var så tungt, men jag undviker ändå dessa vikter allt för ofta nu och har ingen aning om vad jag har för topp om jag skulle ta i så axlarna glöder.
Men kanske detta visar att det finns någon slags rest kvar i denna gamla kropp från då det begav sig? Tekniken sitter nog rätt bra fortfarande känns det som.
MVH
Gnistan

frazkakan
2014-05-05, 21:08
Hej
Är 52 bast och tävlade i bänkpress på handikappsidan och slutade helt träna skiftet 92-93. Har nu tränat dryga 7 månader och sista maj blir det närmare 8.
Är visserligen inte upp på några större vikter då jag tränar nu då jag är lite rädd om axlar jag haft och har problem med.
Inte är jag i närheten av de vikter jag gjorde då jag tävlade heller, men kan då jag känner för det och axlar känns något så när, fixa rätt ok vikt i bänk för en gammal föredetting.
Då jag började träna på gymmet på jobbet i oktober började jag träna på låga vikter, men kunde utan vidare lyfta 70 kg (Kroppsvikt 88 kg) och hade väl mer i mig om jag hade velat utsätta axlar för det, vilket jag ej vill dock.
Provade lite en månad efter på en rätt lätt etta på 90 och någon månade efter det en rätt lätt på 100. Har sedan dess vågat mig upp på 110 som inte var så tungt, men jag undviker ändå dessa vikter allt för ofta nu och har ingen aning om vad jag har för topp om jag skulle ta i så axlarna glöder.
Men kanske detta visar att det finns någon slags rest kvar i denna gamla kropp från då det begav sig? Tekniken sitter nog rätt bra fortfarande känns det som.
MVH
Gnistan

Farsan min gjorde 115 i bänken för ca 12 år sedan, nu har han tränat igen i några månader och är uppe i 105 igen vid 57 års ålder. Det verkar som han kan sätta PR i år i bänken. Så en lite äldre kropp kan den med. *drool*

NoPainNoGains
2014-05-05, 21:45
Hej
Är 52 bast och tävlade i bänkpress på handikappsidan och slutade helt träna skiftet 92-93. Har nu tränat dryga 7 månader och sista maj blir det närmare 8.
Är visserligen inte upp på några större vikter då jag tränar nu då jag är lite rädd om axlar jag haft och har problem med.
Inte är jag i närheten av de vikter jag gjorde då jag tävlade heller, men kan då jag känner för det och axlar känns något så när, fixa rätt ok vikt i bänk för en gammal föredetting.
Då jag började träna på gymmet på jobbet i oktober började jag träna på låga vikter, men kunde utan vidare lyfta 70 kg (Kroppsvikt 88 kg) och hade väl mer i mig om jag hade velat utsätta axlar för det, vilket jag ej vill dock.
Provade lite en månad efter på en rätt lätt etta på 90 och någon månade efter det en rätt lätt på 100. Har sedan dess vågat mig upp på 110 som inte var så tungt, men jag undviker ändå dessa vikter allt för ofta nu och har ingen aning om vad jag har för topp om jag skulle ta i så axlarna glöder.
Men kanske detta visar att det finns någon slags rest kvar i denna gamla kropp från då det begav sig? Tekniken sitter nog rätt bra fortfarande känns det som.
MVH
Gnistan

Riktigt grymt!
Roligt att höra, du låter sjukt start! Keep it up!
Tack för svaret förresten! Detta betyder med andra ord att även jag kan komma tillbaka utan problem :D

Gnistan
2014-05-05, 22:55
Riktigt grymt!
Roligt att höra, du låter sjukt start! Keep it up!
Tack för svaret förresten! Detta betyder med andra ord att även jag kan komma tillbaka utan problem :D

Ja du är ung och har hur mycket som helst att ge. Kommer gå utmärkt för dig.
MVH
Gnistan

BobaFett
2014-05-06, 10:30
Tjenare!
Jag har haft en break på 2 månader då jag har mått skit och bara vetlat äta godis, vara med vänner och bara ta det lugnt! Anledningen till detta har varit för att jag har tränat så sjukt mycket (5-6 gånger i veckan och åt distrikt varje dag) förr, så behövde en break och få tillbaka mitt tidigare liv lite!

Jag har börjat träna nu igen, seriöst. Och jag behöver lite små tips till hur jag återhämtar mig till samma massa som innan samt styrka.


Tacksam för hjälp!
Ålder:17, tror inte 2 månader har påverkat så jätte mycket, men jag är allt lite svagare känner jag och får extrem pump.

Träna 3 helkroppspass i veckan, 1 lätt med kort vila, 1 tungt med lång vila och ett mitt emellan.

Alternativt kan du köra dropset några veckor. I stället för att köra 3 raka set per övning så gör du ett dropset till failure med 3-4 drops. Då tränar du både styrka och volym på samma gång vilket är bra i början. Sen kan du byta till det jag skrev ovan.

RobbanColeman
2014-05-06, 11:16
Jag har i princip inte tränat ordentligt på 1,5 år innan min comeback nu som pågått i 6-7 veckor tror jag. Jag har fått tillbaka mina muskler nu. :)

Började bara träna som vanligt helt enkelt.

Gått upp ca 6kg och blivit rejält mycket hårdare. :)

Bubblan84
2014-05-06, 11:58
Jag har i princip inte tränat ordentligt på 1,5 år innan min comeback nu som pågått i 6-7 veckor tror jag. Jag har fått tillbaka mina muskler nu. :)

Började bara träna som vanligt helt enkelt.

Gått upp ca 6kg och blivit rejält mycket hårdare. :)

Jag tycker att din comeback har varat i 6-7 veckor i 3-4 veckor nu ;)
Skön re-gain :)

RobbanColeman
2014-05-06, 12:06
Jag tycker att din comeback har varat i 6-7 veckor i 3-4 veckor nu ;)
Skön re-gain :)

Drog igång 2014-03-25 :)

NoPainNoGains
2014-05-07, 21:15
Ja du är ung och har hur mycket som helst att ge. Kommer gå utmärkt för dig.
MVH
Gnistan

Yes, och förresten.. Jag får rätta mig själv från mitt senaste inlägg!
Jag menade stark*, inte start.. :)

Du verkar vara JÄVLIGT stakt, var det jag ville säga! :)

NoPainNoGains
2014-05-07, 21:16
Jag har i princip inte tränat ordentligt på 1,5 år innan min comeback nu som pågått i 6-7 veckor tror jag. Jag har fått tillbaka mina muskler nu. :)

Började bara träna som vanligt helt enkelt.

Gått upp ca 6kg och blivit rejält mycket hårdare. :)

Fan va härligt, grattis! Hur länge hade du tränat innan ditt upphåll uppstod?
Ja, jag kör som vanligt nu! Armar 2 gånger i veckan osv. :)

NoPainNoGains
2014-05-07, 21:18
Hej
Är 52 bast och tävlade i bänkpress på handikappsidan och slutade helt träna skiftet 92-93. Har nu tränat dryga 7 månader och sista maj blir det närmare 8.
Är visserligen inte upp på några större vikter då jag tränar nu då jag är lite rädd om axlar jag haft och har problem med.
Inte är jag i närheten av de vikter jag gjorde då jag tävlade heller, men kan då jag känner för det och axlar känns något så när, fixa rätt ok vikt i bänk för en gammal föredetting.
Då jag började träna på gymmet på jobbet i oktober började jag träna på låga vikter, men kunde utan vidare lyfta 70 kg (Kroppsvikt 88 kg) och hade väl mer i mig om jag hade velat utsätta axlar för det, vilket jag ej vill dock.
Provade lite en månad efter på en rätt lätt etta på 90 och någon månade efter det en rätt lätt på 100. Har sedan dess vågat mig upp på 110 som inte var så tungt, men jag undviker ändå dessa vikter allt för ofta nu och har ingen aning om vad jag har för topp om jag skulle ta i så axlarna glöder.
Men kanske detta visar att det finns någon slags rest kvar i denna gamla kropp från då det begav sig? Tekniken sitter nog rätt bra fortfarande känns det som.
MVH
Gnistan

Du en fråga till!
Fick du tillbaka all massa som du hade också samtidigt som din styrka har kommit tillbaka? Eller vet du hur det ligger till med det?

NoPainNoGains
2014-05-07, 21:19
Träna 3 helkroppspass i veckan, 1 lätt med kort vila, 1 tungt med lång vila och ett mitt emellan.

Alternativt kan du köra dropset några veckor. I stället för att köra 3 raka set per övning så gör du ett dropset till failure med 3-4 drops. Då tränar du både styrka och volym på samma gång vilket är bra i början. Sen kan du byta till det jag skrev ovan.

Tack för tipset! Ska testa! :)

Diomedea exulans
2014-05-07, 21:21
Min erfarenhet: Kör inte på som vanligt, för då får du ont i lederna. Börja lätt och jobba dig uppåt. Känn efter lite hur mycket du kan höja varje pass, men efter någon månad bör du kunna vara tillbaka där du sist slutade.

Gnistan
2014-05-08, 07:54
Du en fråga till!
Fick du tillbaka all massa som du hade också samtidigt som din styrka har kommit tillbaka? Eller vet du hur det ligger till med det?

När jag var aktiv och tävlade vid den tiden så var det i klass 67,5 och klass 75 samt mot slutet i klass 82,5.
I de första 2 klasserna så är man ju inte så stor men jag var rätt vältränad. I klass 82,5 sa de som såg mig att jag var rätt grov. Men även då var jag aldrig den typen som har mycket synliga svällande muskler. Man kan nog klart säga att jag var starkare än jag såg ut och så är det än idag.
I dag väger väl gubben pendlande 88-90 kg. I dag är jag ju överviktig i det att jag har mer fett på kroppen än jag hade då och magen är lite större.
Muskelmassan man hade då har man ju inte fått tillbaka (Än) men jag är väl annars rätt så grov i armar fortfarande. Styrkan jag hade är inte på samma nivå heller, då jag var både lättare och starkare då. Kunde träna hårdare då med då jag inte hade diabetes.
Det jag mot förmodan kan göra på topp om jag skulle känna för det och axlarna är någorlunda den dan, är väl en vikt jag låg och körde mångrepare på då jag vägde som minst i 67,5 (62 kg).
MVH
Gnistan

RobbanColeman
2014-05-08, 10:21
Det är snart 20 år sen jag började träna. ;)