handdator

Visa fullständig version : Hjälp en nybörjare i denna djungel med träningsupplägg!


Starkast
2014-05-05, 07:41
Tjenare!

Första inlägget här då. Kan börja med att säga att jag är 22 år och vägde 125kg för 3 år sedan(1.80cm) och gick ner 35kg. Verkar dock som att huden hängde med då det var under en såpass lång tidsperiod.

Sedan har jag styrketränat på gym 6 dagar i veckan sedan ett halvår tillbaka, första 3 månader så låg jag på kcalbalans/något överskott och gick bara upp 1kg ungefär, fick lite härliga "nybörjargains" som gav mig ännu mer motivation. Fanns ingen möjlighet till att ligga på kcalunderskott då jag blev så sjukt hungrig av träningen ;)

Men nu sedan 3 månader har jag legat på kcalunderskott ~500 och väger nu 85kg. Har inte tappat något styrka än vad jag märkt. Antar att jag kommer få fortsätta med att "deffa" tills jag kommer ner nånstans på 75kg-80kg för att ha BF på ~15% för att sedan kunna ta och börja bygga på riktigt.

Har helt slutat med alkohol sedan jag började träna och äter bra mat regelbundet och lyckas få i mig min vikt*2 med protein varje dag. Enda form utav tillskott jag tar är vitaminer varje morgon om det ens räknas.


Schemat jag har kört ända sedan jag börjat är väl något hemmasnickrat av en polare som jag tränar dagligen med(han har tränat 2 år nu).

4-split,
Axlar/mage
Rygg/biceps
Bröst/triceps
Ben(hela underkroppen)

Helkroppsvilodagar har vi när vi känner att det behövs, vilket oftast brukar vara efter 6 dagar men har hänt att vi kört 10 dagar i rad ibland.

Kör oftast 9-12 reps men varierar även lite och kör lågreps, helt till failure och dropsets. Framförallt basövningarna bänkpress/marklyft och knäböj föredrar jag att lågrepa så mycket jag bara orkar.

Brukar köra 4-5 set och stora muskelgrupper kan ligga mellan 20-30 set totalt. Uppvärmningsset med bara stången eller väldigt låg vikt ej inräknad.

Skulle uppskatta om någon riktig kunnig kan avgöra om det är vettig träning eller om det vi håller på med är helt galet? Har läst runt väldigt mycket men tycker alla säger olika vart jag än vänder mig.

Lite frågor som alla tycks har olika åsikter om,

Är detta överträning? Har inte känt av några symptom på det än, är det bara en tidsfråga? Är det möjligt att det är för mycket träning och min kropp inte klarar att återhämta sig ifrån allt det här och jag skulle få bättre resultat med mindre träning?

Nu under deff, bör jag inte träna lika hårt då jag inte återhämtar mig lika bra med mindre energi i kroppen?

Borde jag köra lågrep istället för högrep under deff för att behålla mer styrka?

Är schemat vettigt eller är det bara att byta redan innan veckoslutet? Vissa skriker helkropps i 3 år innan jag ens får använda ordet split och andra säger basövningar enbart innan jag ens får röra en isolationsmaskin.

Blev lite många frågor, men det är verkligen en djungel där ute. Läser olika saker på internet överallt och får sedan höra annat utav den största snubben på lokalgymet, gör mig lite kluven.

All hjälp uppskattas! :)