handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig, varför blir det såhär?!


ansoel
2014-05-04, 22:15
Jag har tränat seriöst ett par år nu, bulkat ett par månader i vinter och nu vill jag verkligen gå ner ett par kg till sommaren, eller komma i toppform. Jag har inte långt kvar, det är de där sista kilona, ja eller det sista innan man når en finfin form.

Allt som händer när jag börjar sätta igång med deffschema.

Jag är tjej, 27 år och mitt +-0 ligger på 1900 kcal ca med träning 3-5 dagar i veckan. Har då legat på -500 kcal, med uppdelningen:

2g protein /kg kroppsvikt, 1 g fett/kg kroppsvikt och fyllt på med resten kolhydrater som jag lagt så nära träningen som möjligt. Jag har haft 2 vilodagar per vecka.

Allt enligt reglerna? Tränat

Mån styrka
Tis Intervall
Ons Vila
Tor Styrka
Fre Intervall
Lör Styrka
Sön Vila

Och vad som händer? Jo, första veckan går finfint, men andra faller jag i princip ihop. Får blodtrycksfall hela tiden och mår illa, kroppen mådde illa så nu har jag pausat och fick en himla massa sug efter MAT. Så nu har jag tankat upp mig en halv vecka och tar en paus.

Jag vill verkligen verkligen och jag kan kämpa, men jag kan inte träna om jag måste sätta mig ner och ta mig för huvudet om det börjar svartna för ögonen så fort jag gör nåt. Jag är frisk i övrigt och orken brukar vara inte på topp jämt men verkligen inte såhär dålig.

Ska man vara tvungen att må skit, bara för att man vill ner i fett %

Tar tacksamt emot era tips, råd och synpunkter.

Tolkia
2014-05-05, 06:02
Det låter för mig som om du inte deffar så smart om du hamnar på en nivå där du går runt och är svimfärdig redan efter en vecka. Det är också olika hur känslig man är för experiment med kosthållningen, och är man en känsligare typ får man skynda långsammare.

För att någon skall kunna säga något vettigt behöver du dock beskriva hur du äter, och berätta vad du väger och hur lång du är samt vad du gör på dagarna och hur du tränar ("intervall" säger i princip ingenting).

DPahkamaa
2014-05-05, 06:28
Kan det vara för lite kolhydrater? Upplever att jag lätt får blodtrycksfall om jag inte ätit tillräckligt med kolhydrater innan tung träning.

Beemel
2014-05-05, 07:05
Jag har tränat seriöst ett par år nu, bulkat ett par månader i vinter och nu vill jag verkligen gå ner ett par kg till sommaren, eller komma i toppform. Jag har inte långt kvar, det är de där sista kilona, ja eller det sista innan man når en finfin form.

Allt som händer när jag börjar sätta igång med deffschema.

Jag är tjej, 27 år och mitt +-0 ligger på 1900 kcal ca med träning 3-5 dagar i veckan. Har då legat på -500 kcal, med uppdelningen:

2g protein /kg kroppsvikt, 1 g fett/kg kroppsvikt och fyllt på med resten kolhydrater som jag lagt så nära träningen som möjligt. Jag har haft 2 vilodagar per vecka.

Allt enligt reglerna? Tränat

Mån styrka
Tis Intervall
Ons Vila
Tor Styrka
Fre Intervall
Lör Styrka
Sön Vila

Och vad som händer? Jo, första veckan går finfint, men andra faller jag i princip ihop. Får blodtrycksfall hela tiden och mår illa, kroppen mådde illa så nu har jag pausat och fick en himla massa sug efter MAT. Så nu har jag tankat upp mig en halv vecka och tar en paus.

Jag vill verkligen verkligen och jag kan kämpa, men jag kan inte träna om jag måste sätta mig ner och ta mig för huvudet om det börjar svartna för ögonen så fort jag gör nåt. Jag är frisk i övrigt och orken brukar vara inte på topp jämt men verkligen inte såhär dålig.

Ska man vara tvungen att må skit, bara för att man vill ner i fett %

Tar tacksamt emot era tips, råd och synpunkter.

Är balansen framräknad eller empiriskt provad?

Shqypnia
2014-05-05, 07:09
Det är extra viktigt att äta "rätt" under deff. Du är i större behov utav vitaminer, mineraler osv. Jag vet dessvärre inte hur din kost ser ut under deff men kan det vara så att du går miste om viktig näring?

Saga
2014-05-05, 17:40
VAD äter du? När du tränar och deffar så (kvalificerad gissning) är det viktigt med BRA näringsämnen. Du har en bra uträkning på siffror och så, men vad innehåller dessa siffror?

Saga
2014-05-05, 17:46
Sen funderar jag lite på ditt mål. Och vilken tid du tycker att det ska ta att komma dit. Som Tolkia skriver så är vi olika känsliga för hur mycket vi kan laborera med kosten och kroppen. Det kanske kommer att ta längre tid än du hade tänkt. Kanske måste du strunta i intervallerna och ta promenader i stället. Kanske måste du äta mer kolhydrater och aningens mindre proteiner för att orka träna. Kanske, kanske är det inte värt allt detta för att ligga i önskeformen nåra månader.

Jag har själv dragit i gång deffar för att inse att jag älskar träningen mer än liten fett%. Så kanske det inte är för dig. Jag hoppas du lyckas med det du tar dig för.

ansoel
2014-05-05, 21:34
Tack för alla svar!

Jag äter multivitaminer, bcaa innan träning och proteindrink + frukt direkt efter träning.
Tar ALA var dag och har kört på med CLA ett litet tag nu. Och omega 3 äter jag också.

Frukosten brukar bli havregrynsgröt gjord på 1dl, med 50 g blåbär, 1 ägg, 4 äggvitor, en apelsin.

Mellanmål 25 g Jordnötssmör, Äpple

Lunch: Kyckling/torsk/ägg/andra bra proteinkällor ca 125 g. 100 g wokgrönsaker, 100 g potatis

Mellanmål 2: Jordnötssmör 25 g, proteindrink, banan

Middag: Kyckling/köttfärs/annat 125 g, 100 wok, 100 potatis/ris

Kvällsmål: Proteindrink

På ett ungefär! Tränar jag på morgonen lägger jag de mesta av kolhydraterna efter träning... Svårt att säga EXAKT hur varje dag ser ut matmässigt, men jag kör på att räkna kalorierna för annars äter jag alldeles för lite.

Jag är 27 år, 157 cm kort :) Väger ca 57. Rätt så mycket muskler.
Sitter sällan still, för jag gillar att göra saker.

och plusminus är bara framräknat, det är inget som jag har testat direkt.

ansoel
2014-05-05, 21:39
och styrketräningen sker i cirkelpass, 6 set, ca 15 reps per övning. Brukar ta 60 till 75 min.

Intervallträningen är intervaller av 60sek gångtempo, 30sek jogg, 60sek spring x 10. Upp och nervarvning 5 min.

Sheogorath
2014-05-06, 05:24
För att man ska kunna säga huruvida det är för lite mat måste man först veta om maten skapar ett underskott. Alltså: går du ner i vikt på den kosthållningen och i så fall hur mycket? Kostsammansättningen ser bra ut. Men frågan är hur det är med energimängden.

Langster
2014-05-06, 05:59
Den reaktionen känns något extrem från att bara äta för lite i ett par veckor tycker jag. Har du upplevt samma sak tidigare vid liknande försök? Det är ju möjligt att illamåendet inte var kopplat till hur du åt, utan att du blev sjuk på något sätt.

Å andra sidan kan det vara så att du ansträngt dig för mycket och ätit alldeles för lite. Jag tycker du tränar för mycket för att genomföra en vettig viktnedgång. Testa att dra ner träningen till endast 3 pass styrketräning och ett par promenader i veckan istället. Cirkelträning kan vara rätt intensiv på fel sätt, gå över till vanlig styrketräning. När man deffar ska träningen vara hård och kort, musklerna ska bli utmattande, inte hela kroppen.

ansoel
2014-05-06, 09:55
Ska testa dra ner på träningen, kommer sakna konditionsträningen men det är ju resultat jag vill ha.

Och jag har.. i princip stått still i vikt. Vilket inte heller är så motiverande då man verkligen kör järnet.

Ska man köra få eller många repetitioner? Jag känner att min kropp svarar bäst kring 15 reps. Men ska man verkligen ligga så högt under deffen? Är det bättre att sänka repsen och höja seten? Vad brukar ni ligga på?

I dagsläget ser formen ut såhär som kortet jag har bifogat. Allt jag vill är att definiera lite, min dröm ligger i magrutor, det känns långt bort men inte omöjligt.

Dag 1: Ben/mage
Dag 2: Bröst/Axlar/Triceps
Dag 3: Rygg/Biceps

Vettigt???

4 övningar per muskelgrupp, 3? Hur många set och reps rekommenderar ni?

Langster
2014-05-06, 10:22
Ska testa dra ner på träningen, kommer sakna konditionsträningen men det är ju resultat jag vill ha.

Och jag har.. i princip stått still i vikt. Vilket inte heller är så motiverande då man verkligen kör järnet.

Ska man köra få eller många repetitioner? Jag känner att min kropp svarar bäst kring 15 reps. Men ska man verkligen ligga så högt under deffen? Är det bättre att sänka repsen och höja seten? Vad brukar ni ligga på?

I dagsläget ser formen ut såhär som kortet jag har bifogat. Allt jag vill är att definiera lite, min dröm ligger i magrutor, det känns långt bort men inte omöjligt.

Dag 1: Ben/mage
Dag 2: Bröst/Axlar/Triceps
Dag 3: Rygg/Biceps

Vettigt???

4 övningar per muskelgrupp, 3? Hur många set och reps rekommenderar ni?
Eftersom det är viktigt att pressa sig till max så är det oftast enklare att ligga rätt lågt i repetitionerna, testa 6-10 reps där den sista repetitionen är den absolut sista du orkar, välj vikter som gör att du håller dig inom detta intervall. Kör du 15 reps eller mer så är det rätt lätt hänt att motivationen tryter innan musklerna gör det eftersom man måste arbeta längre tid och eftersom man har lägre energi till de där långa seten i.o.m att man äter mindre under viktnedgång.
3 övningar per muskelgrupp, 2-3 set, 6-10 reps låter vettigt tycker jag. Vila tillräckligt länge mellan seten så att du kan prestera max igen nästa set, 2 minuter vila ungefär.

Vanliga promenader är mycket mindre slitsamt än konditionsträning och dessa kan du i princip göra hur ofta och länge du vill. 1 timme om dagen de dagar du inte styrketränar är en bra rekommendation.

Beroende på var fettet släpper först så borde du kunna ha magrutor på 2-3 månader om du är seriös och går ned drygt 0,5 kg i veckan.
Går du inte ned så mycket så ökar du antingen på promenaderna eller äter mindre.

Bezze30
2014-05-06, 21:07
Ska testa dra ner på träningen, kommer sakna konditionsträningen men det är ju resultat jag vill ha.

Och jag har.. i princip stått still i vikt. Vilket inte heller är så motiverande då man verkligen kör järnet.

Ska man köra få eller många repetitioner? Jag känner att min kropp svarar bäst kring 15 reps. Men ska man verkligen ligga så högt under deffen? Är det bättre att sänka repsen och höja seten? Vad brukar ni ligga på?

I dagsläget ser formen ut såhär som kortet jag har bifogat. Allt jag vill är att definiera lite, min dröm ligger i magrutor, det känns långt bort men inte omöjligt.

Dag 1: Ben/mage
Dag 2: Bröst/Axlar/Triceps
Dag 3: Rygg/Biceps

Vettigt???

4 övningar per muskelgrupp, 3? Hur många set och reps rekommenderar ni?

Skrev inte du att du hade mycket muskler??? ...

Langster
2014-05-06, 21:37
Skrev inte du att du hade mycket muskler??? ...

Inget muskelberg, vilket hon inte heller påstod, men det finns en del muskler där skulle jag säga. Det kommer se bra ut efter en liten deff tror jag.

Fru_Flisa
2014-05-08, 20:18
Vad är det för intervaller du kör?
Intervaller kan vara väldigt utmattande och bränna endel kolhydrater vilket kanske tröttar ut onödigt. Fett kan du bränna på lågintensiv träning om inte kcalunderskott räcker.
Eftersom du rör dej mycket så är det inte alls orimligt, snarare troligt, att du räknat på för låga siffror.