handdator

Visa fullständig version : Betala hemma.


ilikeu
2014-05-04, 21:11
Hej

Det är så att vi är sex vuxna som bor i en 5a.

Alltså mamma och vi tre syskon, och två av mina systrars pojkvänner.
Vi är alla mellan 19- 25 år. Men mamma är då äldre hehe.

Vi funderar det här hur mycket var och en ska betala hemma ?

Vi har i hyra ca 9500kr
Och sen är det bredband , el, mat, hygien, hemförsäkring som ska betalas.

Va tycker ni är rimligt att betala för varje person??

Och sen om vi plockar bort maten, då alla köper till sig själva, vad tycker ni man ska betala då ?

Tacksam för svar.

nisse1976
2014-05-04, 21:15
Jobbar alla?

Snubben
2014-05-04, 21:15
Ni är vuxna, alla bor hemma - då delar man lika.

ilikeu
2014-05-04, 21:25
Fel avdelning. Förlåt. !

Skulle skrivas i allmän. Går det att flytta?

JAa alla jobbar hemma, men va tycker ni skulle vara rimligt ?

nisse1976
2014-05-04, 21:26
Om det inte skiljer jättemycket i lön mellan alla tycker jag ni skall dela rakt av.

Hackenschmidt
2014-05-04, 21:27
Dela rakt av på 5 tycker jag är rimligt när alla är vuxna. Eller procentuellt baserat på inkomst.

Men jag snyltade i den åldern och snyltar fortfarande när jag åker hem över loven, så jag är en hycklare. :D

Diomedea exulans
2014-05-04, 21:28
Om alla jobbar heltid så tycker jag det är rimligt att ni alla betalar lika. Även om ni plockar bort maten.

Om någon bara jobbar deltid blir det lite knivigare. Man skulle kunna ha så att man betalar en viss procent baserat på hur många timmar man jobbar.

ilikeu
2014-05-04, 21:38
Tackar för svar.

Hur mycket var skulle ni säga ungefär ??

Vissa har lön från 17000-44000. Mamma är förtidspensionerad så hon får ca 10000

Men jag är den äldsta, min lön ligger däremellan.

Diomedea exulans
2014-05-04, 21:42
Tackar för svar.

Hur mycket var skulle ni säga ungefär ??

Vissa har lön från 17000-44000. Mamma är förtidspensionerad så hon får ca 10000

Men jag är den äldsta, min lön ligger däremellan.

För att vara extra krånglig så tänker jag säga att det beror på utgifter. Om en t ex måste åka bil långt till jobbet så kan den få betala lite mindre hyra, så inte hyra + bensinpengar slår för hårt. Men detta gäller såklart bara viktiga utgifter, man ska inte få billigare hyra för att man drar på dyra krogrundor t ex.

Är lite för dålig på matte för att komma på en snabb och rättvis formel, men det borde gå med lite klurande.

Olegh
2014-05-04, 21:46
Ca 2k per person låter det som.

Arf Pingvin
2014-05-04, 21:47
Alla delar lika såklart.

eternallord
2014-05-04, 21:48
Får man fråga varför någon vill bo med sin morsa, tre syskon och respektives pojkvänner när man är 20+ och har heltidsjobb?! :D

Knaz
2014-05-04, 21:49
Tackar för svar.

Hur mycket var skulle ni säga ungefär ??

Vissa har lön från 17000-44000. Mamma är förtidspensionerad så hon får ca 10000

Men jag är den äldsta, min lön ligger däremellan.

Utifrån det där tycker jag ni ska låta eran mamma slippa betala det mesta. Delar ni hyran på er andra fem blir det inte ens 2000 i månaden vilket får ses som ganska billigt.

Men det är kanske bara jag.

Snubben
2014-05-04, 21:49
Din inkomst gör inte att du äter mer eller förbrukar med hygienartiklar. Dela lika.

Däremot är den rätta saken att er mor betalar väldigt lite medan Ni andra betalar lite mer, kanske t.om den som tjänar ännu mer kan lägga en slant mer om Ni andra är låginkomsttagare. Inte för att det är "exakt lika då" men det är det rätta - att man är schysst/hjälper sin mor.

Exdiaq
2014-05-04, 21:50
2500-3000.

Diomedea exulans
2014-05-04, 21:51
Får man fråga varför någon vill bo med sin morsa, tre syskon och respektives pojkvänner när man är 20+ och har heltidsjobb?! :D

Min morsa är awesome. Bor inte hos henne, men hade lätt kunnat.

Red Apple
2014-05-04, 21:58
2500-3000.

Du adderar inte särskilt ofta? Dumt att betala 15-18k när hyran ligger under 10 :)

4623
2014-05-04, 21:59
Får man fråga varför någon vill bo med sin morsa, tre syskon och respektives pojkvänner när man är 20+ och har heltidsjobb?! :D

Och dessutom tjänar 44k. Wtf?

Exdiaq
2014-05-04, 22:02
Du adderar inte särskilt ofta? Dumt att betala 15-18k när hyran ligger under 10 :)

Eller så tycker jag att man kan betala mer om ens mor är förtidspensionerad med inkomst på 10 000 och om en själv har inkomst på 17-44 000.

TranceII
2014-05-04, 22:04
Dela på 5. Morsan bor gratis.

ilikeu
2014-05-04, 22:09
Jo alla kollar runt lite för att flytta ut. Men det är inte bråttom för dom som det är för mig som är äldst.

Alla kommer bra överens här hemma dock. vi pratade igenom detta igår och kom inte fram till nåt så kollar jag med Er :)

Tack för alla svar.

ilikeu
2014-05-04, 22:12
Känns som att morsan ändå borde betala lite?? Då hon är en sån som köper onödiga saker hela tiden då hon inte har så mycket pengar.

Hon köper datorer , nya mobiler , massa onödiga saker hela tiden. Som nu har hon hyrt en lokal då hon o mormor ska starta en antik/loppis.

Kabuto
2014-05-04, 22:13
Eftersom hon är en mor och låter alla barn plus respektive bo hos henne är ni ungar förmodligen sjukt bortskämda och bör betala mer än hela hyran åt henne.

Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk

ilikeu
2014-05-04, 22:20
Bortskämda är vi verkligen inte ! Vi har alltid fått köpa allt själv. Mamma har aldrig haft pengar. Vi har jobbat sen vi va 15 år, Alltid hjälpt mamma med pengar.

Men nu betalar vi 4000kr var och känns som ganska mycket ?

4000x 6 =24000kr o de pengarna får hon.

Red Apple
2014-05-04, 22:20
Eller så tycker jag att man kan betala mer om ens mor är förtidspensionerad med inkomst på 10 000 och om en själv har inkomst på 17-44 000.

Det blir fortfarande ett bra antal tusen för mycket. Inte för att vara den som är den, men ditt inlägg var off helt enkelt.

Känns som att morsan ändå borde betala lite?? Då hon är en sån som köper onödiga saker hela tiden då hon inte har så mycket pengar.

Hon köper datorer , nya mobiler , massa onödiga saker hela tiden. Som nu har hon hyrt en lokal då hon o mormor ska starta en antik/loppis.

Desto större orsak att betala åt henne? Hon har lagt ner bra mycket mer pengar på dig än vad du ger tillbaka med några hundra extra i hyra/månad i hur länge ni nu planerat att bo så konstigt.

Edit: Hur fan får ni det till 24k/månad med en hyra på 10k? Glöm att jag skrev ovanstående och utforska om du blir blåst.

Puryeah
2014-05-04, 22:21
Tycker att ni kan dela er ungdomar emellan om alla jobbar heltid. Men det jag undrar är hur det kommer sig att ni tar upp detta nu?

Har alla snyltat och bott gratis fram tills nu då eller? Tänker mest på om morsan får ut 10 och hyran ligger på 9,5. Får inte ihop det riktigt.



Edit: Såg nu att du redan har besvarat den frågan. Och där håller jag med dig att 4k VAR är jävligt mycket. 2k var låter mer rimligt.

Exdiaq
2014-05-04, 22:27
Det blir fortfarande ett bra antal tusen för mycket. Inte för att vara den som är den, men ditt inlägg var off helt enkelt.



Desto större orsak att betala åt henne? Hon har lagt ner bra mycket mer pengar på dig än vad du ger tillbaka med några hundra extra i hyra/månad i hur länge ni nu planerat att bo så konstigt.

Edit: Hur fan får ni det till 24k/månad med en hyra på 10k? Glöm att jag skrev ovanstående och utforska om du blir blåst.

12 500-15 000kr in. Modern betalar ingen hyra och "får" 3 000-8 500kr vilket höjer hennes disponibla inkomst rejält. Förmodar att hon har en del extrautgifter förknippat med orsaken till hennes förtidspension.

Diomedea exulans
2014-05-04, 22:27
Så om vi säger att alla äter för 3000 kr/mån, och morsan köper all mat, så har alltså ändå morsan 9000 kr att röra sig med varje månad, efter att mat och hyra är betald? Ja, det låter fel, mot er barn.

ilikeu
2014-05-04, 22:30
Jag är hemma nu sen 6 månader tillbaka då det tog slut med mitt ex. Så jag metar efter nåt

Och de andra bestämmer själva om de vill bo kvar eller flytta hehe.

Lillsyrran och hennes kille ska börja plugga, så de kommer kanske inte ha råd att betala så mycket hemma. Därför vi tar upp det nu.

ilikeu
2014-05-04, 22:35
Eftersom morsan aldrig haft pengar. Så har han lån som hon betalar av sen vi var små. Men känns som att vi betalar de åt henne , är det rätt?

Olegh
2014-05-04, 22:36
Jag är hemma nu sen 6 månader tillbaka då det tog slut med mitt ex. Så jag metar efter nåt

Och de andra bestämmer själva om de vill bo kvar eller flytta hehe.

Lillsyrran och hennes kille ska börja plugga, så de kommer kanske inte ha råd att betala så mycket hemma. Därför vi tar upp det nu.

Det är fortfarande rimligt att dela lika. 2k för fasta boendekostnader är superbilligt.

Om de som tjänar mer får betala mer för lika mycket boende så är det ju klart att man blir ännu mer angelägen att hitta nåt eget. Om en flyttar så blir det ju givetvis dyrare, vilket kanske är jobbigast för den som tjänar minst eller bara har studiemedel som inkomst.

Kabuto
2014-05-04, 22:40
Bortskämda är vi verkligen inte ! Vi har alltid fått köpa allt själv. Mamma har aldrig haft pengar. Vi har jobbat sen vi va 15 år, Alltid hjälpt mamma med pengar.

Men nu betalar vi 4000kr var och känns som ganska mycket ?

4000x 6 =24000kr o de pengarna får hon.

Äh, tycker det är bra. Ni lär ju trivas eftersom ni bor kvar allihop.


Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk

ilikeu
2014-05-04, 22:40
Så sant. Det blir att dela lika.

Men några har skrivit mellan 2000-3000kr. Är det rimligt?
Bör maten inkluderas i den summan?

Herrcules
2014-05-04, 22:44
Så sant. Det blir att dela lika.

Men några har skrivit mellan 2000-3000kr. Är det rimligt?
Bör maten inkluderas i den summan?

Skojar du ?:smash:

ilikeu
2014-05-04, 22:48
Nu när du säger så. Så känns det som att maten inte ska ingå

Tackar för svar

Olegh
2014-05-04, 22:54
Det går ju såklart att hitta på speciallösningar också, fast där man utgår från att alla är ansvariga för en lika stor andel av kostnaderna. Säg att t.ex du och den av dina systrar som har jobb tycker att eftersom ni har råd så kan ni betala en del av den tredje systerns andel (om hon nu ska plugga). Jag tycker att det är viktigt dock att det är på eget initiativ och inte något som familjen "röstar igenom". Det kanske är fånigt att poängtera, men bara för att man utgår från att alla delar lika så tar det ju inte bort möjligheten för en eller flera parter att vara mer generösa.

ilikeu
2014-05-04, 23:03
Det går ju såklart att hitta på speciallösningar också, fast där man utgår från att alla är ansvariga för en lika stor andel av kostnaderna. Säg att t.ex du och den av dina systrar som har jobb tycker att eftersom ni har råd så kan ni betala en del av den tredje systerns andel (om hon nu ska plugga). Jag tycker att det är viktigt dock att det är på eget initiativ och inte något som familjen "röstar igenom". Det kanske är fånigt att poängtera, men bara för att man utgår från att alla delar lika så tar det ju inte bort möjligheten för en eller flera parter att vara mer generösa.

Ja det du säger stämmer så bra med det jag tänker. Jag är inte snål eller nåt med mina pengar. För mig så skulle jag kunna fortsätta betala 4000kr. Men tänkte bara för att vi pratar om det här med familjen så är det alltid bra med tips. :)

nissepelle
2014-05-04, 23:12
Är det ett problem att komma överens om kostnader? Det säger väl sig självt att den som tjänar 17 papp kan få komma undan lite lindrigare av ren givmildhet inom familjen, ifall det finns andra i samma hushåll som tjänar 44 papp. Men ändå är 2000kr (vilket det borde bli om man splittar rakt av på 6) knappast någon betungande utgift så jag anser att ni har ett ickeproblem i det här.

jenni
2014-05-05, 17:11
Men ni är ju en familj? Inte vänner som delar lya?!
Tycker ni kan betala då ni alla är vuxna nu och låta er mamma lägga sina pengar på sina intressen, tror hon har tagit hand om er tillräckligt nu får ni göra det ist :)

kebookebbe
2014-05-05, 17:16
Mr 44k kan ju paya

David Brent
2014-05-05, 17:45
Mr 44k kan ju paya

Då kanske mr 44k vill flytta och de andra måste betala mer?

anvihl
2014-05-05, 17:59
Räkna ihop alla fasta utgifter och dela upp det på alla boende i lägenheten=klart.

Du sa att ni köper egen mat och din morsa får 24k av er. Jag antar att hon då betalar de fasta utgifter med de stålarna och får ändå en jäkla hög med pengar över innan hon ens behöver ta på sin egna inkomst.

Visst att man får betala när man väljer att bo hemma i vuxen ålder, men det där låter som ni blir ordentligt blåsta av eran egen mamma.

Mental
2014-05-05, 18:05
Räkna ihop alla fasta utgifter och dela upp det på alla boende i lägenheten=klart.

Du sa att ni köper egen mat och din morsa får 24k av er. Jag antar att hon då betalar de fasta utgifter med de stålarna och får ändå en jäkla hög med pengar över innan hon ens behöver ta på sin egna inkomst.

Visst att man får betala när man väljer att bo hemma i vuxen ålder, men det där låter som ni blir ordentligt blåsta av eran egen mamma.

Hur kan man bli blåst? Hon kör med öppna kort, bara det faktum att hon öppnar sitt hem för hela den horden mänskor tycker jag är stort. Blåst blir man om hon ljuger om vad hon betalar, eller lovar saker som sedan inte finns. Han kan alltid tacka för sig och flytta ut.

Skulle jag låta mina syskon flytta in i min lägenhet så hade de fått betala extra för besväret att ha de här så klart. De är välkomna, men har de en normal lön kommer det kosta en slant.

nissepelle
2014-05-05, 21:29
Räkna ihop alla fasta utgifter och dela upp det på alla boende i lägenheten=klart.

Du sa att ni köper egen mat och din morsa får 24k av er. Jag antar att hon då betalar de fasta utgifter med de stålarna och får ändå en jäkla hög med pengar över innan hon ens behöver ta på sin egna inkomst.

Visst att man får betala när man väljer att bo hemma i vuxen ålder, men det där låter som ni blir ordentligt blåsta av eran egen mamma.

Vadå blåsta!? Morsan är ju helt öppen och ärlig! Och hon har ju tydligen ALLTID haft det skralt och jävligt dåligt med pengar och därför varit tvungen att ta lån för att ha råd att uppfostra sina barn. Dessa lån sitter hon nu på tillsammans med sin förtidspension på 10 papp. Antagligen lider hon av någon åkomma också eftersom hon är förtidspensionär. Hur fan kan du säga att morsan blåser ungarna då när de får pröjsa som minst 10% och mest 23% av sin lön i total bostadskostnad!? Modern har ju själv under en jävla massa år spenderat ALLA sina pengar PLUS lånade pengar på ungarna! Är det då för mycket begärt att kunna ha några slantar över på ålderns höst när alla välartade barn skaffat arbeten med goda löner?

ceejay
2014-05-05, 21:31
Då kanske mr 44k vill flytta och de andra måste betala mer?

frågan är varför mr 44k bor hemma.

ilikeu
2014-05-05, 21:39
Hon 44 k letar efter nåt att köpa nu tillsammans med hennes kille.

Men det är just det som är grejen Med hennes lån, känns som att vi ändå kan hjälpa till att betala. Men vi alla här hemma har jobbat sen vi va 15 år och alltid gett henne alla pengar vi kännartdå.

Känns ändå som att lånen borde vara betalda vi det här laget. O hon vägrar att visa de räkningar. Så nåt skumt är det.

Minimjölk
2014-05-06, 09:44
Ingen lätt situation när pengafördelning mellan familj/vänner kommer på tal. Det viktigaste är ju att ni alla kommer överens om en fördelning som fungerar för alla involverade. Jag å min sida tycker tex att det är barockt att Ms 44k skall krävas på högre hyra än de övriga om det inte är så att hon själv vill dvs. Om det nu är som så att ni betalar alla räkningar,hyra, mat etc då har ni även rätt at tse vad återstoden av pengarna ni pyntar in går till.

Visst skall man hjälpas åt inom en familj men jag tycker något är allvarligt fel när man som 15åring tvingas jobba för att betala till sin mamma. Att ni sedan som vuxna väljer att bo kvar trots egna inkomster, då är det såklart berättigat att ni alla hjälper till, speciellt då om respektive bor permanent där. Hur ser arbestfördelningen i hemmet ut, hjälper alla till lika mycket?

Med tanke på att några av er eller alla inom kort kommer testa era vingar på nytt och flytta ut kommer det ju påverka situationen, är er mamma just nu van vid en extra slant kommer det bli väldigt tufft att få ihop räkenskaperna senare med sin dyra hyra och låga inkomst. Kanske är läge för henne att flytta till något billigare och mindre?



Min egna åsikt är att man som barn ALDRIG skall behöva vara återbetalningskyldig till sina föräldrar. De har en gång valt att skaffa dig med de utgifter det innebär, du som barn har inga åtaganden. Att du sedan om du har möjlighet och vilja gärna hjälper till däremot är en fin gest men att som förälder gå in med argument som att det är dags för dig att betala tillbaka för allt jag lagt ut för dig mm köper jag inte.

awesomooo
2014-05-06, 09:51
frågan är varför mr 44k bor hemma.

Varför inte? Fett skönt att bara lägga lönen på hög :D Jag får nästan lust att flytta hem igen så man slipper betala för grejer.

Är väl bara jag men tycker det är lite girigt av föräldrarna att låta ungen få pröjsa för att bo hemma, om föräldrarna har någorlunda bra ställt ekonomiskt dvs.

Mental
2014-05-06, 09:58
Min egna åsikt är att man som barn ALDRIG skall behöva vara återbetalningskyldig till sina föräldrar. De har en gång valt att skaffa dig med de utgifter det innebär, du som barn har inga åtaganden.

Håller med, med ett stort undantag, när barnet i fråga drar sig skadestånd som du som vårdnadshavare måste betala, typ skadestånd för en misshandel eller vandalisering, så tycker jag att man som förälder kan avkräva barnet de pengarna när det är vuxet och har en inkomst. Känner en kille som har fått slanta nära 50k på sin 17årige sons graffitimålande.

Ja, han har misslyckats i sin uppfostran då sonen begår brott, men jag tycker ändå att han ska kunna kräva sonen på de pengarna längre fram.

Pepz
2014-05-06, 10:01
sätt er ner och be mamma visa alla omkostnader. dvs öppna kort.
sen delar ni alla kostnader lika inklusive lån/mat/hyra

sen kan ni ju fråga er ömma moder hur hon skulle klara sig om alla flyttar ut.

Minimjölk
2014-05-06, 10:15
Håller med, med ett stort undantag, när barnet i fråga drar sig skadestånd som du som vårdnadshavare måste betala, typ skadestånd för en misshandel eller vandalisering, så tycker jag att man som förälder kan avkräva barnet de pengarna när det är vuxet och har en inkomst. Känner en kille som har fått slanta nära 50k på sin 17årige sons graffitimålande.

Ja, han har misslyckats i sin uppfostran då sonen begår brott, men jag tycker ändå att han ska kunna kräva sonen på de pengarna längre fram.


Ja, här håller jag med. Jag pratade mer om vanliga utgifter som kläder, mat och husrum ,julklappar, semestrar, hobbies etc. Ställer de till något förtret så bör de få et tkännbart straff för detta. Om man sparar pengar till sina barn som de skall få i vuxen ålder kan man ju annars helt sonika ta av dem för att täcka denna typ av olustiga utgifter, då inser ju ungen i fråga också att det kommer innebära en sämre framtid för dem själv genom deras nuvarande oacceptabla beteende.

Dock är det som så att du som förälder fram till att barnet är myndig är skyldig att ta hand och uppfostra dem rätt, faller de utanför ramarna så är det du som myndig som blir straffad och får betala.

JamesD
2014-05-06, 12:00
Hur har mamma tänkt bo kvar när ni alla har flyttat ut? Hon hade 10k och hyran låg på 9500 om jag inte fattat fel?

Mental
2014-05-06, 12:03
Hur har mamma tänkt bo kvar när ni alla har flyttat ut? Hon hade 10k och hyran låg på 9500 om jag inte fattat fel?

Jag tror inte någon tänker bo ensam i en 5:a.

Linjedomarn
2014-05-06, 13:41
Låter som en riktigt sjuk boendesituation. Vad jag förstår det som så är det din mor som står på kontraktet, så hon är hyresvärd och då bör hon bestämma vad var och en betalar.

vvrab
2014-05-06, 14:01
Låter som att mamman tar en ockerhyra.

Vadå blåsta!? Morsan är ju helt öppen och ärlig! Och hon har ju tydligen ALLTID haft det skralt och jävligt dåligt med pengar och därför varit tvungen att ta lån för att ha råd att uppfostra sina barn. Dessa lån sitter hon nu på tillsammans med sin förtidspension på 10 papp. Antagligen lider hon av någon åkomma också eftersom hon är förtidspensionär. Hur fan kan du säga att morsan blåser ungarna då när de får pröjsa som minst 10% och mest 23% av sin lön i total bostadskostnad!? Modern har ju själv under en jävla massa år spenderat ALLA sina pengar PLUS lånade pengar på ungarna! Är det då för mycket begärt att kunna ha några slantar över på ålderns höst när alla välartade barn skaffat arbeten med goda löner?
Känner du till den exakta situationen eller gissar du bara på att mamman har blivit tvungen att ta lån för att uppfostra barnen och att hon använt alla sina pengar på dem? Har man inte råd så skaffar man inte barn, och råkar barnen komma till ändå så ska man inte använda deras existens som utpressning senare i livet.

tossefar
2014-05-06, 18:02
Vadå blåsta!? Morsan är ju helt öppen och ärlig! Och hon har ju tydligen ALLTID haft det skralt och jävligt dåligt med pengar och därför varit tvungen att ta lån för att ha råd att uppfostra sina barn. Dessa lån sitter hon nu på tillsammans med sin förtidspension på 10 papp. Antagligen lider hon av någon åkomma också eftersom hon är förtidspensionär. Hur fan kan du säga att morsan blåser ungarna då när de får pröjsa som minst 10% och mest 23% av sin lön i total bostadskostnad!? Modern har ju själv under en jävla massa år spenderat ALLA sina pengar PLUS lånade pengar på ungarna! Är det då för mycket begärt att kunna ha några slantar över på ålderns höst när alla välartade barn skaffat arbeten med goda löner?

Är herrn läskunnig? Han skriver ju själv att det är datorer och prylar mamman lägger pengar på. Ingenstans påstår han att mamman varit tvungen att ta lån för att försörja barnen...

Scratch89
2014-05-07, 06:47
Jag hade, som någon skrivit här i tråden, samlat alla, räknat på pengar som kommer in, och se vart de tar vägen. Har modern en massa lån för att hon hamnat i någon knipa på 90-talet, eller är hon bara ekonomiskt korkad a la Lyxfällan? Att folk lever över sin inkomst är tyvärr inget ovanligt.