handdator

Visa fullständig version : Har du haft problem med IKEAs produkter?


Exdiaq
2014-05-04, 20:47
http://i.imgur.com/uxOENfw.jpg

Verkar aldrig bli gammalt att skämta om IKEA, f.f.a. från amerikanskt håll. Är det inte usel kvalité så är möblerna omöjliga att sätta ihop.

Har nästan uteslutande haft produkter från IKEA i hemmet under hela min uppväxt. Har aldrig gått i sönder och har inte varit svåra att sätta ihop. På sin höjd har det fattats någon skruv.

Är jag ensam? Är IKEAs produkter skräp och har jag haft tur med de exemplar jag haft?

Woody R
2014-05-04, 20:49
Aldrig haft problem heller, gäller nog att inte vara stendum när man sätter ihop det.

en stor stark
2014-05-04, 20:51
Har väldigt mycket möbler från IKEA. Är väldigt nöjd med det mesta. De saker jag har från IKEA som är dålig kvalitet är de möbler som har varit riktigt billiga, så det är inget jag ser som något negativt.

Omöjligt att sätta ihop är det ju inte, är snarare ens egen inkompetens som kan spela spratt ibland kan jag tycka :D.

Sniggel
2014-05-04, 20:57
Nej. Mycket jag köpt har varit av "lägre" kvalitet förstås. Men det är ju billigt och kvalitén är tillräcklig för att tjäna det syfte det varit till för. Möblerna jag haft har t om hållt mer än en flytt innan de fått kasseras.
Så för pengarna man lagt ut så har det varit prisvärt definitivt.

Sohlsken
2014-05-04, 20:59
Ibland har någon vara varit lite skadad redan vid köp, så därför "Ja, lite" i och med att det inte är optimalt. Men annars har jag aldrig haft problem - gissar att de från USA som driver med IKEA är samma intelligenselit som tror att tomatsås på pizza är en grönsak, inte genomsnittspopulationen :D

eternallord
2014-05-04, 21:00
Har haft problem med ett par skåp där hålen för gångjärnen till luckorna varit något snett placerade, vilket gett snea luckor. Annars är jag nöjd, det mesta i mitt hem är Ikea i möbelväg.

Jukka Sejlite
2014-05-04, 21:00
Ja, får nån slags allergisk reaktion av deras chips,är ej allergisk mot någon ingrediens som ska ingå enligt innehållsförteckningen,men får alltid besvär med mun/hals.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTMCpcAmvYVS4fnGCk741t7k_0Xr8_Mn K_fc8b6GNqrVPKlvbll

Dreas
2014-05-04, 21:04
Har en hel del ifrån Ikea. Aldrig haft några problem som kan skyllas på produkten. Inte som jag kan komma ihåg iaf. Dom gånger problem har uppstått med deras grejor är det pga. min egen klantighet. T.ex. så glömde jag bort vart jag gjort av ena änden(massa plastgrejs) till min mörkläggningsgardin. En chatt med IKEA och jag fick en ny helt gratis.

Alexton
2014-05-04, 21:05
Oh ja. Men det har alltid varit mitt eget fel.

bb X
2014-05-04, 21:05
Amerikanare är dumma, där har du ditt svar.

Hackenschmidt
2014-05-04, 21:16
Inget som har varit IKEAs fel i alla fall. Någon gång har jag väl satt en bänkskiva uppochner men den skulden lägger jag på strukturella problem i samhället och inte IKEA.

Olegh
2014-05-04, 21:39
En lampa är lite sketchy, annars inget nämnvärt.

leo1
2014-05-04, 21:51
Otroligt nog så hittade jag det jag så gott skrattade åt när jag läste Lundell för tio år sedan:d


Ulf lundell Dikter och citat
IKEA.(Friheten 1999)
Jag föreställer mig gärna en himmel, ett himmelrike, även om jag inte kan tro på
något sådant; ej heller kan jag tro på något helvete, men om, jag säjer om, det
skulle visa sej vara så, att det ändå finns ett helvete och att just jag skulle råka
hamna där efter döden, då föreställer jag mej att detta helvete inte alls kommer att
vara som det så gärna ställs fram i bild och ord: eld och svavel och pina och drakar
och djävlar och hela konkarongen. Finns det ett helvete så kommer det att vara som
det är på IKEA. Som det IKEA som ligger i Kungens Kurva.

hahavaffan
2014-05-04, 21:59
Har haft rätt mycket problem senaste året faktiskt. Ett axplock: en byrå/datorbord som var riktigt uselt folierad och förborrad, en badrumsmöbel med samma problem som föregående, det saknades en hel ribba i min ena ribbotten, det saknades ett beslag till ett bord för att fästa benet i skivan, en webborder skickades dellevererad och ena delen tog tre veckor trots att "allt finns på lager".

hampfuz
2014-05-04, 22:34
Oh ja. Men det har alltid varit mitt eget fel.

This.

Den enda möbel där jag har haft faktiska problem med själv produkten var en byrå från Jysk, som saknade en del.

nissepelle
2014-05-04, 22:54
Jag har varit med om en skrivbordslampa som jag tror var från IKEA, som blev strömförande efter många års anvädning. Sjukt wierd.

Bästa erfarenheten är väl ett soffbord jag har från IKEA som är sjukt stabilt och bara helt allmänt asnice! Sa jag förresten att det köptes då min mor flyttade ut från sina föräldrar för cirka 40 år sedan och har använts dagligen sedan dess samt överlevt runt 10 bostadsflyttar?

Alfers
2014-05-05, 05:31
Tvärtom, alltid nöjd. Har köpt flera begagnade ikeamöbler också.
Köpte säng där, fick hjälp med vad vi skulle plocka. När vi hade kommit förbi kassorna kom han springandes och sa att han hade kommit på att vi behöver en mittbalk också eftersom att han hade sett att vi inte hade en resårbotten.
Han hade ju lika gärna kunnat skita i det och tänka "äh, dom har åkt"

Har dock hört ett par säga att folien på deras köksbänkar har blivit sämre.

This.

Den enda möbel där jag har haft faktiska problem med själv produkten var en byrå från Jysk, som saknade en del.
Har aldrig haft problem med jysks möbler... EFTERSOM ATT MAN ALDRIG FÅR HEM DOM!
Bojkottar jysk numera.

Scratch89
2014-05-05, 06:46
Var på Ikea igår, och ska montera majoriteten av grejerna dag. Uppdaterar om detta.

Men innan så har jag inte haft några problem. Jag är däremot totalt obegåvad att dra i en skruv rakt.

J.V
2014-05-05, 07:13
Allting felfritt än så länge och det har shoppats en hel del där.

Fyndhörnan är fantastisk. Har fått halva mitt vardagsrum där, allt nedsatt med 40-70% på grund av några skavanker på under- och baksidan av möblerna, något som aldrig syns ändå.

Jobbigt
2014-05-05, 08:03
IKEA har blivit mycket bättre än vad det var förr. Allt ramlade ihop och det saknades delar, man svor helt enkelt mycket över deras produkter :) men nu för tiden är det bra tycker jag. Inte för att jag har mycket därifrån men det jag har funkar fint

Tomas W
2014-05-05, 08:45
Har inte haft några problem med IKEAs produkter, brukar vara smidiga att skruva ihop jämfört med deras konkurrenter som också erbjuder platta paket. Gäller att följa manualen bara och inte börja tänka själv.

PureWhey
2014-05-05, 08:57
Jag har nog satt ihop... 500+ IKEA-saker, några grejor som inte passat.

Udd3n
2014-05-05, 08:57
IKEAs byråer.. Lådorna går ju sönder efter inte allt för lång tid även fast man knappt har grejer i dom.

Hackenschmidt
2014-05-05, 09:19
This.

Den enda möbel där jag har haft faktiska problem med själv produkten var en byrå från Jysk, som saknade en del.

Skriver under på att Jysk är det riktiga IKEA. Senaste möbeln jag köpte därifrån hade två likadana delar när den ena egentligen skulle vara spegelvänd.

Linjedomarn
2014-05-05, 11:54
Har köpt möbler och liknande till två lägenheter från ikea och det har hänt EN gång att ett bordsben var felgängat. Dock kunde jag ringa på en udda tid under helgen, förklarade läget och dom skickade ett nytt ben utan att kräva något från mig (typ som att skicka tillbaka det trasiga benet). Benet kom efter 2 dagar så det uppstod ej några jätte problem utöver att jag var tvungen att äta på soffbordet i 2 dagar.

ARMSTARK
2014-05-05, 12:13
Har haft en del IKEA-problem med möbler från IKEA. Det märkliga är att det har varit två vänstersidor eller två högersidor flera gånger. Hur gör man ett sånt misstag i paketeringen? Säkert folk som fått utskällning av chefen eller sparken, och ska hämnas på företaget.

För ett antal år sen var det riktigt dåliga bruksanvisningar, ofta någon som skissat på fri hand. Att lista ut vilken skruv som var vilken tog sin tid.

Dock har jag alltid blivit trevligt bemött av IKEA och fått rätt delar utan snack. Djävligt drygt bara att åka tillbaks.

LadyG
2014-05-05, 12:23
Har handlat ofta på IKEA men har aldrig råkat ut för alla de där sakerna man hör talas om som "alla" verkar råka ut för. Med tanke på hur mycket möbler IKEA kränger kan deras felprocent inte vara särskilt hög, totalt sett, känns det som. Sorterar man bort handhavandefelen dessutom är det nog väldigt få problem som beror på IKEA skulle jag gissa. Det skulle vara intressant med någon form av officiell statistik på det faktiskt, men det är väl företagshemligheter kan tänkas...

qozmox
2014-05-05, 12:41
RzUOx2VJJII

aijou
2014-05-05, 12:58
Ganska sällan som jag har haft problem med deras produkter i sig. Där får man oftast vad man förväntar sig. Däremot så hade jag stora problem med deras service och förmåga att leverera på avtalad tid. När vi satte in ett IKEA-kök i vår förra lägenhet så ringde de samma dag som försändelsen skulle levereras och sa att flera av vitvarorna inte kunde levereras den dagen, så då stod vi där med hantverkarna (som redan var på plats) och kunde inte göra något. Extra kul när frys och spis drabbades av försening efter försening och att vi stod utan i över en månad då vi redan hade gjort oss av med våra gamla vitvaror. Spisen köpte vi till slut på annat håll, men eftersom frysen skulle vara inbyggt så var det inte så mycket vi kunde göra åt det.

Sedan dess så undviker jag helst ikea.

Langster
2014-05-05, 23:01
Har haft en del IKEA-problem med möbler från IKEA. Det märkliga är att det har varit två vänstersidor eller två högersidor flera gånger.

Precis detta har jag råkat ut för.
Jag beställde även en speciell måttbeställd diskbänksskiva som de skulle tillverka åt mig som jag aldrig fick (vilket var en jävla tur, för jag hade mätt fel lol, och den skulle ha blivit rätt dyr).

Men annars har det varit rätt smärtfritt.

Kom på en annan fråga i samma ämne, är det NÅGON som har beställt en soffa från Mio och fått den inom utlovad leveranstid? Alla jag snackat med har fått den minst en vecka efter utlovat datum inkl jag själv.

kaer
2014-05-06, 09:21
I princip aldrig. En gång var det någon del som saknades men när jag ringde deras kundtjänst så skickade de en ny, kostnadsfritt, no questions asked.

'Förr' så var ju Ikea faktiskt av lägre kvalité, sämre passform osv. Men det är väl minst 25 år sen. Vad man får för pengarna är ju Ikea oslagbart.