handdator

Visa fullständig version : Vegetarianer, vad äter ni egentligen?


IvarLudvig
2014-05-04, 17:58
För något år sedan införde jag en vegetarisk dag i veckan. Det här har utvecklar sig till att bli fler och fler dagar i takt med att jag upptäckt hur mycket bättre jag mår av vegetarisk mat. Måltiderna har i stort sett varit ägg & ostbaserade.

När jag tittar på att äta mer vegetariskt så framstår baljväxter som nästa naturliga steg att använda som proteinkälla. De framställs som billiga och proteinrika. Glad i hågen utav upptäckten av denna supermat kokade jag ihop ett jätteladdning kikärtsbiffar.

När jag sedan tittar över dagens macros ser jag något jag sällan ser. Proteinbrist! Skärskådar kikärtorna och är inte alls nöjd med vad jag ser. 8g protein per 100g. 150 kcal. Vafalls? Det här är varken lean eller proteinrikt.

Dessutom, när jag sitter och kollar på vegetariska recept så är det alltid massor med ingredienser, varav de flesta måste vara färska och 100 olika tillredningssteg.

Finns inte en chans att folk äter det där till vardags tänker jag. Vad är stapelfödan för en tränande vegetarian? Vad äter ni, vad är det vegetariska alternativet till ris & kyckling?

Sniggel
2014-05-04, 19:07
8g per 100g måste vara för "tillagade kikärter" väl?

Bönor och linser brukar väl ligga kring 22-24g per 100g i torkat tillstånd. Dvs i klass med eller ibland högre proteininnehåll än kött. Jämför torkat tillstånd just eftersom man ofta köper det i det tillståndet och betalar för otillagat när man säger att "vegetariskt är billigt".

Det blir inte "relativt proteinrikt" eftersom det tillkommer en väldigt stor mängd kolhydrater på köpet. Kött är ju kolhydratsfritt (men innehåller varierande mängd fett). Men det innebär ju iaf att man nästan alltid får en massa kalorier på köpet när man ska äta sådan typ av vegetarisk mat.

Kollade upp kikärter nu på fineli och där står det 21g protein per 100g och 300 kcal. Dvs 30% mer protein per kalori än vad du fått fram.

maqan
2014-05-04, 19:21
Kompletterar man bönor, linser och ärtor med proteinrika sädesslag och pseudoceralier såsom bovete och quinoa så brukar det inte vara några problem att få i sig tillräckligt med protein. Lägg därtill sojaprodukter i form av tofu och tempeh så ökar du proteinintaget ytterligare.

kebookebbe
2014-05-04, 19:28
Ris med ris eller ris med en grönsak som är liknande ris.

lillmesen
2014-05-04, 19:32
soja-isolat tillskott, ärt-isolat tillskott, risproteinpulver

potatis, ris, pasta, havre, quinoa

linser, bönor, kikärter, gröna ärter

eaa

Sniggel
2014-05-04, 19:40
Så utan tillskott eller relativt processade matvaror är det helt enkelt svårt att få i sig tilläckligt? ;)

AEB
2014-05-04, 19:51
texturerat sojaprotein/glutenprotein, tofu (hyvla den och ha på mackan, mumms! Gärna marinerad), Linser (linssoppa, linsbiffar), kikärtor (hummus,egen falafel, i sallad), kidneybönor, svartabönor (gott att göra burgare på), seitan (kött på vetegluten) och en jävlas massa grönsaker! ;)

edit: glömde nämna kosttillskott: risprotein, ärtprotein, hemp protein & eaa

lillmesen
2014-05-04, 19:54
Så utan tillskott eller relativt processade matvaror är det helt enkelt svårt att få i sig tilläckligt? ;)

Nej då, men jag siktar aldrig på "tillräckligt" ;)

Istället för ris + kyckling så äter man ca 500g bönor och linser av olika deslag

det klurigaste är väl att inte komma upp i allt för höga mängder fibrer..

Frukost blir typ mannagrynsgröt och sojamjölk :)

lillmesen
2014-05-04, 19:54
ÄR gluten så himla bra proteinkälla då?;)

421
2014-05-04, 19:57
Det är inte problem få i sig det man behöver som vegetarian. B12, vitamin D och omega 3 är det man kan tänka på, kanske järn.

AEB
2014-05-04, 19:59
ÄR gluten så himla bra proteinkälla då?;)
ja. bara komplettera! ;)

Diomedea exulans
2014-05-04, 20:01
Hur är det med det där att gluten ska vara dåligt att äta, även för icke-gluten-allergiker? Du-är-vad-du-äter-science eller sanning?

AEB
2014-05-04, 20:02
För något år sedan införde jag en vegetarisk dag i veckan. Det här har utvecklar sig till att bli fler och fler dagar i takt med att jag upptäckt hur mycket bättre jag mår av vegetarisk mat. Måltiderna har i stort sett varit ägg & ostbaserade.

När jag tittar på att äta mer vegetariskt så framstår baljväxter som nästa naturliga steg att använda som proteinkälla. De framställs som billiga och proteinrika. Glad i hågen utav upptäckten av denna supermat kokade jag ihop ett jätteladdning kikärtsbiffar.

När jag sedan tittar över dagens macros ser jag något jag sällan ser. Proteinbrist! Skärskådar kikärtorna och är inte alls nöjd med vad jag ser. 8g protein per 100g. 150 kcal. Vafalls? Det här är varken lean eller proteinrikt.

Dessutom, när jag sitter och kollar på vegetariska recept så är det alltid massor med ingredienser, varav de flesta måste vara färska och 100 olika tillredningssteg.

Finns inte en chans att folk äter det där till vardags tänker jag. Vad är stapelfödan för en tränande vegetarian? Vad äter ni, vad är det vegetariska alternativet till ris & kyckling?
Just ris & kyckling skulle jag föreslå att du går till närmaste asiatiska affär och letar efter en burk som heter " Vegetarian Mock duck", ofta gjord på Soja, gluten eller en blandning av båda. Kostar typ max 20 kr.

Koka riset och stek din mock duck som vanlig kyckling.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mock_duck

Sheogorath
2014-05-04, 20:05
Hur är det med det där att gluten ska vara dåligt att äta, även för icke-gluten-allergiker? Du-är-vad-du-äter-science eller sanning?

Gluten och Dumle byggde denna kropp.

lillmesen
2014-05-04, 20:07
ja. bara komplettera! ;)

vad är bra komplement till vetegluten?

R Scarpa27
2014-05-04, 20:09
på vegetarisk kost är det ju i princip lika enkelt som kötkost.

där knepigheterna blir större är veganskt.

blir ju mer kolhydrater i vegetarisk kost jämfört med köttätares.
pga kompletteringen som oftast blir kolhydrat plus kolhydrat.

men vegetariskt är stort utbud precis som köttätarens fast utan kött såklart =)...

421
2014-05-04, 20:15
Vad gör du för skillnad vegetarisk mot vegansk rscarpa27?

Diomedea exulans
2014-05-04, 20:17
Vad gör du för skillnad vegetarisk mot vegansk rscarpa27?

Normen idag är väl att vegetarianer får förtära ägg- och mejeriprodukter.

421
2014-05-04, 20:19
Normen idag är väl att vegetarianer får förtära ägg- och mejeriprodukter.

Vegetarian är äta från växtriket.

Diomedea exulans
2014-05-04, 20:22
Vegetarian är äta från växtriket.

Så används inte uttrycket längre, oftast.

Sniggel
2014-05-04, 20:22
Den betydelsen har kommit att ändrats. I dagsläget betyder det i princip alltid lakto-ovo-vegetarian när folk säger att de är vegetarianer. Varför folk ofta använder ordet vegan ifall de enbart äter från växtriket (och kanske även enbart konsumerar produkter från växtriket även om det mest verkar röra kosten i de flesta fall).

R Scarpa27
2014-05-04, 20:29
idagens läge är.....

vegan=mjölkfritt och fritt från animaliskt äter oftast inte ens honung då det produceras av bin.

vegetarian=äter produkter från djur ägg,mjölk,toghurt,ost m.m m.m

yea u get it se här vegan vs vegetarian...
stor stkillnad.
http://www.diffen.com/difference/Vegan_vs_Vegetarian

raddum
2014-05-04, 20:36
äter du mejeri och ägg är det fruktansvärt lätt. Annars är bönor/ärter, Quorn och soja klassiskt. De flesta cerealier innehåller protein som med fördel kompletteras med bönor. Se till att blanda

Sniggel
2014-05-04, 21:03
äter du mejeri och ägg är det fruktansvärt lätt. Annars är bönor/ärter, Quorn och soja klassiskt. De flesta cerealier innehåller protein som med fördel kompletteras med bönor. Se till att blanda

Håller med där. Utan kött fast med animalier är ju en barnlek i jämförelse med "riktig vegetarian".
Att säga att det är svårt att få i sig tillräckligt (eller ens opti för o bygga muskler) med protein om man äter ost och mjölkprodukter låter som ett skämt i mina öron. Om man nu inte har speciella skäl till det. T ex att man har problem med laktos och inte kan äta så mycket ägg heller så att den delen bara kan stå för en liten bråkdel av ens proteinintag.

421
2014-05-04, 21:03
Vegan är mer än bara mat då det gäller läder för kläder etc.

Vegetarian är för mat och då att bara äta från växtriket.

Diomedea exulans
2014-05-04, 21:04
Vegan är mer än bara mat då det gäller läder för kläder etc.

Vegetarian är för mat och då att bara äta från växtriket.

Källa?

Sniggel
2014-05-04, 21:11
Vegan är mer än bara mat då det gäller läder för kläder etc.

Vegetarian är för mat och då att bara äta från växtriket.

Som sagt så varierar betydelsen. Det går säkert att hitta "riktiga" definitioner som anses ha mer tyngd bakom sig. Men språket är levande och folk använder orden lite flytande. De som kallar sig för vegetarianer gör det just för att de inte bidrar till ett direkt dödande av djur (dock indirekt med tanke på hur mjölk och ägg produceras). Eller att vegetarianer tycker det är ok att utnyttja djur, så länge ingen dör. Eller att det är ok att använda biprodukter från djur som ändå kommer att dödas i vilket fall för att folk äter dem. Eller att de är för djurförsök eftersom syftena med djurförsök ofta trumfar avlivandet av råttor.
Ja det finns ett ganska stort spektrum över vilka moraliska principer en vegetarian har. Kan ju även nämna att vissa är vegetarianer enbart eller delvis pga miljöskäl och inte pga att undvika att döda eller utnyttja djur.

421
2014-05-04, 21:11
Källa?

För vegetarianism det är ren logik. Definition bör benämna vad man äter eller vad man inte äter.

G_lund
2014-05-04, 21:12
Vegan är mer än bara mat då det gäller läder för kläder etc.

Vegetarian är för mat och då att bara äta från växtriket.

Kan säkert vara så från början. Men nu tolkas det annorlunda av de flesta människor.

Vegan - Inget från djurriket i varken kost eller kläder.

Vegetarian - äter in kött, men dricker mjölk, har smör på mackan osv.

Diomedea exulans
2014-05-04, 21:14
För vegetarianism det är ren logik. Definition bör benämna vad man äter eller vad man inte äter.

Okej, låt oss dissikera ordet "vegetarianism".

"Vege"-delen har solklart med växter att göra.
"tar"-delen vet jag inte vad det betyder. Betyder det "uteslutande", eller något?
"ianism" säger ingenting. Det kan vara en politiskt ideologi, ett sätt att äta, en stil att måla på, eller vad som helst annat i princip.

Så vad i "vegetarianism" säger att de bara äter saker från växtriket?

IvarLudvig
2014-05-04, 21:37
äter du mejeri och ägg är det fruktansvärt lätt. Annars är bönor/ärter, Quorn och soja klassiskt. De flesta cerealier innehåller protein som med fördel kompletteras med bönor. Se till att blanda

Vill man nu äta bara från växtriket och vara opti samtidigt blir det svårt (utan tillskott). Ska man få ihop till 2xkv med fullvärdigt protein så börjar det bli mycket kalorier. Och tråkigt. Ris med bönor och tacosås.... *gah!*

421
2014-05-04, 21:43
Okej, låt oss dissikera ordet "vegetarianism".

"Vege"-delen har solklart med växter att göra.
"tar"-delen vet jag inte vad det betyder. Betyder det "uteslutande", eller något?
"ianism" säger ingenting. Det kan vara en politiskt ideologi, ett sätt att äta, en stil att måla på, eller vad som helst annat i princip.

Så vad i "vegetarianism" säger att de bara äter saker från växtriket?

http://en.wiktionary.org/wiki/-arian

raddum
2014-05-04, 21:46
2g /kg är inte baserat på att allt är fullvärdigt

Diomedea exulans
2014-05-04, 21:47
http://en.wiktionary.org/wiki/-arian

Intressant, men det är inget bevis för att vegetarianer bara äter växter.

Veganer kallar ibland blandkostätande människor för "carnister", där "carn" betyder "kött". Men de menar då inte människor som uteslutande äter kött. På samma sätt behöver inte vegetarian betyda någon som uteslutande äter växter.

421
2014-05-04, 21:49
Intressant, men det är inget bevis för att vegetarianer bara äter växter.

Veganer kallar ibland blandkostätande människor för "carnister", där "carn" betyder "kött". Men de menar då inte människor som uteslutande äter kött. På samma sätt behöver inte vegetarian betyda någon som uteslutande äter växter.

Nej men med den logik vegetarian kan äta kött.

AEB
2014-05-04, 22:08
vad är bra komplement till vetegluten?

Alla sortens bönor (om jag inte har helt fel nu) vet i alla fall att linser funnkar. och självklart saker som redan i sig är fullvärdiga, tex soja. Soja är dock den ända fullvärdiga vegetabiliska proteinkäwllan så om man är vegan är det extra viktigt att man kompletterar sin pasta med bönor för att få en komplett profil av aminosyror. Är man lakto-ovo vego är ju ett glas mjölk eller ett kokt ägg en enkel lösning på saken.

421
2014-05-05, 11:16
När jag äter vegetarisk jag aldrig oroa mig för proteinmängder, det bli så mycket ändå. Jag håller lite koll att få i mig tillräckligt järn.

Morty
2014-05-05, 11:41
Det är ett faktum att vegetarian är en person som bara äter mat från växtriket (svamp och bakterier inräknat). Animalier är inte från växtriket. En lakto-ovo-vegetarian äter även ägg och mjölkprodukter men det är då särskilt från vegetarianismen. I modern tappning har det blivit: Vegetarian = lakto-ovo och Vegan = helvegetarisk

Vad vi äter? Kolla dessa två länkar:
http://www.mindbodygreen.com/0-952/PlantBased-Diet-for-Beginners-How-to-Get-Started.html

http://www.mindbodygreen.com/course/the-ultimate-guide-to-plant-based-nutrition-with-rich-roll?utm_source=mbg&utm_medium=post952&utm_campaign=coursenutrition


Det är inte så svårt egentligen. Maten behöver tänkas om, från att basera varje måltid kring macros (en animaliebit för protein, spannmålsbit för carbs, nåt fett för fett) så baseras maten på färger, texturer, etc.

Likt 421 så håller jag inte koll på mitt proteinintag då det blir tillräckligt ändå. Fokuserar på järn också. B12 har jag en spray och på vintern D-tabs.

Morty
2014-05-05, 11:54
Kan ju skriva ner några exempel:


Frukost: gröt på 100g havregryn, 2-3dl växtmjölk och 30g äppelmos
Frukost: smoothie på 2dl juice, 2 frukter, 200g spenat, 1dl bär, 1 msk spirulina (10G EAA om det är efter träning)
Frukost: 3 rostade mackor. 1 tahini och tomat, 1 mandelsmör, 1 tahini och fikonmarmelad
Middag: 100-200g quinoa, linsgryta med grönsaker
Middag: 200g müsli med 5dl växtmjölk och 30g sylt
Middag: 200g spannmål, kokt med 400g frysta grönsaker och 100g baljväxter
Middag: 200g tofu med 200g ris, 2dl kokosmjölk, 1 purjolök, 300g wokgrönsaker
Middag: Grillade grönsaker (majskolv, svamp, paprika, tomat) med 250g grillad tempeh och 200g jasminris
Middag: 800g kokt potatis med vita bönor i tomatsås och scrambled tofu
Middag: Stor sallad med grönkål, nötter, tomat, paprika, sugar snaps, marinerade bönor, mm
Middag: Refried beans med råris och het linssås


Lunch äter jag samma som middag allt som oftast.

Snacks äter jag 1-3 gånger per dag beroende på kaloribehov. Snacks:

Tegelstensbröd med tahini
Gröt av alla slag (musli, polenta, havre, manna, ris kokt m växtmjölk, osv)
Flera frukter (äpple är favorit)
Dadlar
Några tilltagna skedar tahini
Macka med hummous
marinerade kalla bönor

Morty
2014-05-05, 12:17
Glöm inte att kolla veg-tråden i receptdelen!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102545&page=78

ddavid
2014-05-05, 12:34
Angående fullvärdigt vs icke-fullvärdigt protein....

Kom ihåg att begreppet proteinkvalité utgår ifrån att man bara äter ett enda livsmedel så att man når sitt proteinbehov, dvs 0,8 g/kg kroppsvikt). Täcks då ditt behov av alla EAA, ja då är livsmedlet en fullvärdig proteinkälla. Gör det inte det, ja då har livsmedlet en icke fullvärdig aminosyraprofil. Dom flesta här äter ju mer än dubbla den proteinmängden (och mixar dessutom våra livsmedel) - alltså är det knappast något man behöver bry sig om. Inte ens som vegan.

IvarLudvig
2014-05-05, 18:24
Angående fullvärdigt vs icke-fullvärdigt protein....

Kom ihåg att begreppet proteinkvalité utgår ifrån att man bara äter ett enda livsmedel så att man når sitt proteinbehov, dvs 0,8 g/kg kroppsvikt). Täcks då ditt behov av alla EAA, ja då är livsmedlet en fullvärdig proteinkälla. Gör det inte det, ja då har livsmedlet en icke fullvärdig aminosyraprofil. Dom flesta här äter ju mer än dubbla den proteinmängden (och mixar dessutom våra livsmedel) - alltså är det knappast något man behöver bry sig om. Inte ens som vegan.

Med vegetarisk föda måste man bry sig lite i alla fall. Käkar du t ex pasta med tomatsås eller gröt med äppelmos så täcker du inte behovet.

0.8g per kilo kroppsvikt är dessutom väldigt lågt. Är inte det vad som rekomenderas för icke tränande?

IvarLudvig
2014-05-05, 18:33
Kan ju skriva ner några exempel:


Frukost: gröt på 100g havregryn, 2-3dl växtmjölk och 30g äppelmos
Frukost: smoothie på 2dl juice, 2 frukter, 200g spenat, 1dl bär, 1 msk spirulina (10G EAA om det är efter träning)
Frukost: 3 rostade mackor. 1 tahini och tomat, 1 mandelsmör, 1 tahini och fikonmarmelad
Middag: 100-200g quinoa, linsgryta med grönsaker
Middag: 200g müsli med 5dl växtmjölk och 30g sylt
Middag: 200g spannmål, kokt med 400g frysta grönsaker och 100g baljväxter
Middag: 200g tofu med 200g ris, 2dl kokosmjölk, 1 purjolök, 300g wokgrönsaker
Middag: Grillade grönsaker (majskolv, svamp, paprika, tomat) med 250g grillad tempeh och 200g jasminris
Middag: 800g kokt potatis med vita bönor i tomatsås och scrambled tofu
Middag: Stor sallad med grönkål, nötter, tomat, paprika, sugar snaps, marinerade bönor, mm
Middag: Refried beans med råris och het linssås


Lunch äter jag samma som middag allt som oftast.

Snacks äter jag 1-3 gånger per dag beroende på kaloribehov. Snacks:

Tegelstensbröd med tahini
Gröt av alla slag (musli, polenta, havre, manna, ris kokt m växtmjölk, osv)
Flera frukter (äpple är favorit)
Dadlar
Några tilltagna skedar tahini
Macka med hummous
marinerade kalla bönor


Väger man 90 kilo och käkar runt 3000kcal per dag så blir det där inte mycket mer än 100g protein per kilo kroppsvikt utan tillskott. Rätt lågt. Är man konditionsidrottare och äter mer så bör det vara en passande kost men för byggare känns det inte optimalt. (Inte för att klanka ner på din kost ;))

Slutsatsen verkar vara att utan tillskott blir det svårt att hålla proteinintaget uppe och samtidigt kalorierna nere på en vegetarisk kost utan tillskott.

Morty
2014-05-05, 19:33
Väger man 90 kilo och käkar runt 3000kcal per dag så blir det där inte mycket mer än 100g protein per kilo kroppsvikt utan tillskott. Rätt lågt. Är man konditionsidrottare och äter mer så bör det vara en passande kost men för byggare känns det inte optimalt. (Inte för att klanka ner på din kost ;))

Slutsatsen verkar vara att utan tillskott blir det svårt att hålla proteinintaget uppe och samtidigt kalorierna nere på en vegetarisk kost utan tillskott.

Nä, 100g per kg kroppsvikt är det verkligen inte ;)

Men att nå 200g protein på 3000 kcal är inte svårt. Minska mängden fettrika livsmedel, minska på extraordinärt stärkelserika.

200g baljväxter, 200g quinoa, 400g tofu, 500g bladgrönsaker blir cirka 140g protein på runt 2000 kcal. Lägg till en proteinshake på 30g/120kcal så är saken biff (tofu).

Sen kan (bör) man ju ifrågasätta om det är en bra idé att konstant försöka maxa sitt proteinintag. Jag tror inte det, även om växtprotein garanterat är mkt bättre än animaliskt.

Morty
2014-05-05, 19:41
Med vegetarisk föda måste man bry sig lite i alla fall. Käkar du t ex pasta med tomatsås eller gröt med äppelmos så täcker du inte behovet.

0.8g per kilo kroppsvikt är dessutom väldigt lågt. Är inte det vad som rekomenderas för icke tränande?

0.5-0.8g/kg är väl vad som rekommenderas. Att täcka behovet är inte det minsta svårt.

Och käkar man pasta med tomat och gröt med äppelmos och sen ett tredje mål med baljväxter och kanske lite nötter och grövre grönsaker är det inte några som helst problem med proteinkvaliteten.

raddum
2014-05-05, 20:13
morty, "refryar" du bönorna själv, eller finns det å köpa ? har letat ?

IvarLudvig
2014-05-05, 20:26
0.5-0.8g/kg är väl vad som rekommenderas. Att täcka behovet är inte det minsta svårt.

Och käkar man pasta med tomat och gröt med äppelmos och sen ett tredje mål med baljväxter och kanske lite nötter och grövre grönsaker är det inte några som helst problem med proteinkvaliteten.

http://www.rf.se/ImageVaultFiles/id_33109/cf_394/Kostrekommendation_till_elitidrottare.PDF

0.8 för inaktiva. Riksidrottsförbundet anger att elitidrottande behöver upp til 1.7. Nu omsätter de enorma mängder kolhydrat så det går kanske inte applicera på de som äter mindre.

Inspirerande diskussion iallafall. Kommer att fortsätta experimentera. Att ersätta delar av riset och pastan med baljväxter verkar vara en framgångsfaktor.

Morty
2014-05-05, 21:03
morty, "refryar" du bönorna själv, eller finns det å köpa ? har letat ?
Gör själv. Köper nästan enbart torra baljväxter.

http://www.rf.se/ImageVaultFiles/id_33109/cf_394/Kostrekommendation_till_elitidrottare.PDF

0.8 för inaktiva. Riksidrottsförbundet anger att elitidrottande behöver upp til 1.7. Nu omsätter de enorma mängder kolhydrat så det går kanske inte applicera på de som äter mindre.

Inspirerande diskussion iallafall. Kommer att fortsätta experimentera. Att ersätta delar av riset och pastan med baljväxter verkar vara en framgångsfaktor.

1.7 är för mig 120 gram per dag. På 4000 kcal är det 12% av energin från protein.... För att nå taket.

Det går dessutom att koka i samma kastrull. Grövre bönor blötlägges ett dygn och kokas sen tills det är typ 10 minuter kvar och då tillsätts (ev med ett vattenbyte) riset/pastan/quinoan/etc. Linser kan kokas i samma vatten från början. Blir grymt.

Piggen
2014-05-05, 21:25
Röda linser is the shit. Linssoppa och indisk linsgryta (dhal) är grymt och går fint att göra storkok på. Komplettera med lite ris för att få komplett aminosyraprofil.

En annan klassiker är chili sin carne med svarta bönor och sojafärs istället för köttet.

Hemi
2014-05-06, 04:47
Jag experimenterar med mig själv och försöker äta så nära fruterian som möjligt utan att vara det. Blev så i Karibien, ital, mest av praktiska skäl och rena skäl. Lokalt kött och kött överhuvudtaget hanterades som avfall.
Så,
Det blir en del fisk och enkla fisksoppor. Frukt hela tiden, inga mål, äter det bara jämt. Handlar en hel del på en "bulk lada" alltså, en bulk store som säljer allt från åkern som man kan skopa upp till kg pris. Ibland finns färdigblandade soppor om man är lat. Rör med vatten ned i kastrullen men det ligger inte i aket eller nåt. Mindre bröd nuförtiden och kött och mjölk äter jag dricker jag om det bjuds men lagar det aldrig själv. I stort sett allt fett är borta på kroppen och jag gör fler pull ups nu än förut. Tränar inför långdistans lopp. Skippar byggningen men det skulle gå om jag ville och det gick på calisthenics till och med.

Klein
2014-05-06, 05:36
Hur mycket fibrer blir det egentligen?

Hemi
2014-05-06, 05:58
Personligen räknar eller väger jag ingenting, har någon slags fobi för kött som sprungit omkring jag fick när jag svalt under solen en period. Men, jag är rätt gammal och med tanke på hur jag misshandlat mig själv förr på olika sätt är det här inget att bekymra sig över. Försöker inte ge min diet till någon annan heller, snarare tvärtom, men jag svarar på trådtiteln, lol.

Hemi
2014-05-06, 06:00
Kan lägga till att "vegetarian" och "vegetariskt" verkligen betyder olika saker beroende var och i vilken kultur man befinner sig i. Det borde ju betyda inte kött men så tolkas det inte alltid.

Beemel
2014-05-06, 09:07
Under min tid som vegetarian och vegan så stötte jag på massa olika tolkningar av ordet.

Bland annat så erbjöds jag fisk som vegetariskt alternativ (VADÅ??? det är ju inte kött....)

Ordförbistringen runt Vegetarian-Vegan påminner mig lite om diskussionen om vad som är en Chin-up och vad som är en Pull-up.

Oavsett hur många argument den ena eller andra sidan har för sin sak så tror jag att gemene man tolkar:
"Vegetarian" en person som inte äter kött men som äter mejeriprodukter och ägg
"Vegan" som en jobbig jävel som släpper ut minkar.

Morty
2014-05-06, 09:32
Hur mycket fibrer blir det egentligen?

Mellan 30 och 130 gram per dag kanske. En ovan person borde inte äta 200g baljväxter varje dag utan anpassa sig successivt. När man är van går det väldigt bra och toabesöken är bekväma. Det krävs ju en ny bakterieflora i tarmen om man är van vid stora mängder animalier och processerade vegetabilier.

IvarLudvig
2014-05-06, 19:06
"Vegetarian" en person som inte äter kött men som äter mejeriprodukter och ägg
"Vegan" som en jobbig jävel som släpper ut minkar.

Huvudet på spiken. Förutom att veganer generellt har dredds :)

Mellan 30 och 130 gram per dag kanske. En ovan person borde inte äta 200g baljväxter varje dag utan anpassa sig successivt. När man är van går det väldigt bra och toabesöken är bekväma. Det krävs ju en ny bakterieflora i tarmen om man är van vid stora mängder animalier och processerade vegetabilier.

Kanske förklarar varför min mage är som den är efter att ha tryckt i mig 300-400g linser, bönor och kikärtor varje dag i en vecka :d

Hur tänker ni runt det här med fullvärdigt protein, jag trodde det var viktigt att se till att varje måltid blir fullvärdig men ni verkar mer jobba på det stora hela?

Finns det även något erfarenhetsvärde med att bygga på vegetarisk (vegan) kost? Jag har märkt stor skillnad under perioder då jag tränat hårt och ätit mycket protein och perioder då jag slarvat. Ni som har provat olika kost, harvni märkt någon skillnad på resultat?

För övrigt tror inte jag heller att ett högt proteinintag är bra för hälsan i det långa loppet. Jag har skurit ner rejält men är fortfarande lite optiskadad och rädd att gå för lågt.

mela
2014-05-06, 19:17
lite om diskussionen om vad som är en Chin-up och vad som är en Pull-up.

Oavsett hur många argument den ena eller andra sidan har för sin sak så tror jag att gemene man tolkar:
"Vegetarian" en person som inte äter kött men som äter mejeriprodukter och ägg
"Vegan" som en jobbig jävel som släpper ut minkar.

Blir förvirrande då många vegetarianer inte äter ägg heller, utan bara mejeriprodukter. Extra mök när de då serverar typ... qourn som en "vegansk" rätt.

3bz
2014-05-06, 22:39
Kanske förklarar varför min mage är som den är efter att ha tryckt i mig 300-400g linser, bönor och kikärtor varje dag i en vecka :d

Hur tänker ni runt det här med fullvärdigt protein, jag trodde det var viktigt att se till att varje måltid blir fullvärdig men ni verkar mer jobba på det stora hela?



För att sätta lite perspektiv på fullvärdigt protein kan man ju titta på tabell 2 här (http://en.wikipedia.org/wiki/Complete_protein). Visserligen beräknat för en person på 62 kilo och det handlar ju inte heller om optimalt upplägg för muskelbygge.

När det gäller protein tycker jag inte man ska underskatta grönsaker då det känns väldigt lätt att få i sig minst 1 kg på en dag och många innehåller ~2% protein, samt att proteinet ofta står för 20-30% av det totala energiinnehållet.

Sen kan man ju inte heller förbise det kulinariska värdet, ris och bönor förbättras ju en hel del av lite grönkål och farofa (det senare är iofs en usel protinkälla men gott :) )

Morty
2014-05-07, 09:29
Huvudet på spiken. Förutom att veganer generellt har dredds :)



Kanske förklarar varför min mage är som den är efter att ha tryckt i mig 300-400g linser, bönor och kikärtor varje dag i en vecka :d

Hur tänker ni runt det här med fullvärdigt protein, jag trodde det var viktigt att se till att varje måltid blir fullvärdig men ni verkar mer jobba på det stora hela?

Finns det även något erfarenhetsvärde med att bygga på vegetarisk (vegan) kost? Jag har märkt stor skillnad under perioder då jag tränat hårt och ätit mycket protein och perioder då jag slarvat. Ni som har provat olika kost, harvni märkt någon skillnad på resultat?

För övrigt tror inte jag heller att ett högt proteinintag är bra för hälsan i det långa loppet. Jag har skurit ner rejält men är fortfarande lite optiskadad och rädd att gå för lågt.
*flex*

Nej, varje måltid behöver inte kompletteras totalt. Det räcker med att inte äta samma livsmedel dag ut och dag in.

Jag tror att det viktigaste för att kunna bygga bra är 1) näringstiming och 2) kaloriöverskott. Då fixar sig återhämtningen bra och möjligheten att bygga är bättre.

Själv har jag mer eller mindre stannat på 70kg hård trots avsaknad av riktig styrketräning. Mina armar toppade på 37-38cm på 76 kg och nu mäter de 34cm. Jag nojar absolut inte över protein längre men tar 10g eaa efter hårda pass (5 gånger per vecka kanske).

R Scarpa27
2014-05-09, 20:43
Kan lägga till att "vegetarian" och "vegetariskt" verkligen betyder olika saker beroende var och i vilken kultur man befinner sig i. Det borde ju betyda inte kött men så tolkas det inte alltid.

dock är ju en vegetarian en person och vegetariskt en form av kost :Virro

personen är vegetarian och äter vegetariskt...

eller kan man säga..

personen är vegetarisk och äter vegetariener :D

alltså den köttätande växten ;) tehee.

Hemi
2014-05-09, 20:55
dock är ju en vegetarian en person och vegetariskt en form av kost :Virro

personen är vegetarian och äter vegetariskt...

eller kan man säga..

personen är vegetarisk och äter vegetariener :D

alltså den köttätande växten ;) tehee.

Jo det finns definitioner som är riktiga såklart men i en del länder äter man så mycket kött att man inte begriper att det går att äta helt utan kött men kallar det för vegetariskt ändå. Eller att vara vegetarian. Jag var på en vegetarisk restaurant en gång och inte en enda rätt var helt utan kött men köttskivorna var lite magrare och grönsakerna mer och fler.

R Scarpa27
2014-05-09, 21:07
Jo det finns definitioner som är riktiga såklart men i en del länder äter man så mycket kött att man inte begriper att det går att äta helt utan kött men kallar det för vegetariskt ändå. Eller att vara vegetarian. Jag var på en vegetarisk restaurant en gång och inte en enda rätt var helt utan kött men köttskivorna var lite magrare och grönsakerna mer och fler.

vegetariskt,vegetarian m.m m.m har blivit för mycket jaevla ord på demi, ovo, blablabla... som ska hittas på ursäkter att den ena dieten får man äta fisk och den andra ägg, och den ena allt kött som inte är fabriksproducerat m.m

jag tycker...

vegetarian= äter allt utan köttprodukter.......

vegan= utesluter allt från djur.......

sen finns det inga demi, blablabla... som kallar sig vegetarianer men äter fisk och kyckling... då är de inte vegetarianer...
utan tycker bara det är ballt att kunna kallas sig något och spela duktig...

så antingen är man inget, vegetarian eller vegan.. thats it. (dunk i bordet) haha.

behöver egentligen inte ens ha namn på allt utan man behöva inte kalla sig något utan äta det man vill =) och kika på menyn vad som passar =P

Hemi
2014-05-09, 21:22
Ja det är lättare att misslyckas om man tror att man måste metamorferas, konvertera ungefär. Man kan fortfarande förändra saker genom att förändra dieten, 10, 20, 50 eller 80% kanske. Att bli vegetarian från köttätare kan inte vara 100% förändring ändå för man åt väl inte bara kött innan. Det är ju inte så att det bokstavligen växer ut vingar på ryggen bara för att man antagit en ny titel men många, speciellt omkring där jag bor verkar tro ungefär så, att det de hittills ätit är orent och dödenz men att anta en helt ny modell kommer att rädda allt. Vill man byta till t ex vegetarian tror jag att det är bättre att låta det ta lite tid, inte bara läsa om någon på internet som mådde skitbra från den ena dagen till den andra utan låt det ta några månader eller så.

Hemi
2014-05-09, 21:25
Själv har jag inte bara positiva erfarenheter av att skurit ned kött kan jag säga men jag skall låta det gå ett tag till, nåt i skallen har satt stopp för "vanliga" portioner.

maqan
2014-05-10, 19:20
Själv har jag inte bara positiva erfarenheter av att skurit ned kött kan jag säga men jag skall låta det gå ett tag till, nåt i skallen har satt stopp för "vanliga" portioner.

Berätta mer.

Hemi
2014-05-11, 05:40
Berätta mer.

Svar på det fetstilta,
Kortfattat, jag är lättare i kroppen och kan hantera den därefter. Klättrar bättre exempelvis. Sämre är att jag helt enkelt känner mig klenare.

Det andra,
Jag hade inget annat än citron, grapefruit och grillad breadfruit att äta under en period samt lite fisk. Det i kombinationen med hur jag såg kött behandlas gjorde, ja här vet jag inte längre, jag höll mig till en Ital-liknande diet även efteråt men jag kan ofta äta om någon annan lagar maten. Det är en allt för lång historia för att kunna berättas här men jag vet inte själv vad det är för fel heller.

Sniggel
2014-05-11, 10:21
Mellan 30 och 130 gram per dag kanske. En ovan person borde inte äta 200g baljväxter varje dag utan anpassa sig successivt. När man är van går det väldigt bra och toabesöken är bekväma. Det krävs ju en ny bakterieflora i tarmen om man är van vid stora mängder animalier och processerade vegetabilier.

+1
Det här borde alla tänka på som ändrar sina kostvanor. Det kan ta tid att ställa om sig för att hantera större mängder av nya livsmedel.

För att sätta lite perspektiv på fullvärdigt protein kan man ju titta på tabell 2 här (http://en.wikipedia.org/wiki/Complete_protein). Visserligen beräknat för en person på 62 kilo och det handlar ju inte heller om optimalt upplägg för muskelbygge.

När det gäller protein tycker jag inte man ska underskatta grönsaker då det känns väldigt lätt att få i sig minst 1 kg på en dag och många innehåller ~2% protein, samt att proteinet ofta står för 20-30% av det totala energiinnehållet.

Sen kan man ju inte heller förbise det kulinariska värdet, ris och bönor förbättras ju en hel del av lite grönkål och farofa (det senare är iofs en usel protinkälla men gott :) )

+1
Många tänker inte ens på att grönsaker kan bidra på ett icke-försumbart sätt till proteinintaget. Men det gäller ju förstås för köttätare också (de som bryr sig om att äta ordentligt med grönsaker).

Sniggel
2014-05-11, 10:28
dock är ju en vegetarian en person och vegetariskt en form av kost :Virro

personen är vegetarian och äter vegetariskt...

eller kan man säga..

varelsen är vegetarisk och äter vegetariener :D

alltså den köttätande växten ;) tehee.

http://4.bp.blogspot.com/-UFy085sfj4A/T1EFdoXsGQI/AAAAAAAAAac/JSp8dg9S2mw/s1600/little-shop.jpg

vegetariskt,vegetarian m.m m.m har blivit för mycket jaevla ord på demi, ovo, blablabla... som ska hittas på ursäkter att den ena dieten får man äta fisk och den andra ägg, och den ena allt kött som inte är fabriksproducerat m.m

jag tycker...

vegetarian= äter allt utan köttprodukter.......

vegan= utesluter allt från djur.......

sen finns det inga demi, blablabla... som kallar sig vegetarianer men äter fisk och kyckling... då är de inte vegetarianer...
utan tycker bara det är ballt att kunna kallas sig något och spela duktig...

så antingen är man inget, vegetarian eller vegan.. thats it. (dunk i bordet) haha.

behöver egentligen inte ens ha namn på allt utan man behöva inte kalla sig något utan äta det man vill =) och kika på menyn vad som passar =P

Det mest bisarra jag hört nån uttala sig om var en typ av "vegetarian som inte åt charkprodukter". FFS. Isåfall är jag i princip en sådan "vegetarian". Jösses...

Filipb
2014-05-11, 11:42
Mellan 30 och 130 gram per dag kanske. En ovan person borde inte äta 200g baljväxter varje dag utan anpassa sig successivt. När man är van går det väldigt bra och toabesöken är bekväma. Det krävs ju en ny bakterieflora i tarmen om man är van vid stora mängder animalier och processerade vegetabilier.

Hmm, detta kan förklara varför jag plötsligt fick springa till toan stup i kvarten efter jag plötsligt ätit 100 g linser ett par dagar i rad :D