handdator

Visa fullständig version : Ont i framfoten


San
2014-05-04, 16:14
21-årig tjej som vanligtvis springer ca. 4-7 mil/v. Har i ca. 3 veckors tid haft smärta i framfoten, nedanför tredje metatarsalen (långtån). Smärtan kom plötsligt efter ett intervallpass. Hade inga känningar alls under själva passet, men då jag stannat och vilat en stund och sedan skulle börja jogga ner kände jag en "huggande" smärta i framfoten vilket gjorde att jag fick halta hem.

Trodde att jag fått en stressfraktur, men tänkte samtidigt att
det vore konstigt eftersom en stressfraktur ofta uppkommer smygande, och jag aldrig haft några känningar i det området tidigare. Jag kommer ihåg att jag riktigt i början av passet kände en konstig känsla i foten, men det var så obetydligt och försvann nästan direkt att jag inte tänkte mera på detta.

Under dessa tre veckor har jag inte sprungit en enda gång, utan endast tränat alternativt i form av cykling/vattenlöpning/crosstrainer. Jag haltade de första dagarna efter "skadan", men kunde redan efter en vecka gå någorlunda normalt.

Jag har besökt två olika sjukgymnaster och en läkare, ingen av dem trodde på stressfraktur, men uteslöt heller inte detta. Jag har inte fått någon klar diagnos, utan bara gissningar. Första sjukgymnasten trodde att något hamnat snett i foten och masserade och knäckte upp foten ordentligt. Hjälpte inte. Andra sjukgymnasten trodde på en överbelastning/inflammation av något slag och gav mig rådet att vila och träna alternativt. De första dagarna hade jag ingen svullnad över området, men har nu senare fått en (mycket LITEN) svullnad där det gör ont.

Nu har det gått tre veckor och läget har inte blivit SÅ mycket bättre, kan visserligen gå rätt bra (dock så går jag lite mer på insidan av foten för att inte ha känningar) men att springa funkar inte. Provade att ta några löpsteg igår, men det gjorde genast ont. Någon som har en idé om vad detta kan vara?

Kan ju tillägga att jag strax innan detta hade problem med en ömmande hälsena i ca. 6 veckor, vilket gjorde att jag under denna tid dragit ner ordentligt på löpträningen till ca. 2-5mil/v. Jag tränade heller inga intervallpass under denna period. Jag började också med tåhävningar mot detta 3 ggr/dag vilket jag hann göra ca. 3-4 dagar innan jag skadade foten. Kan vara så att jag under denna tid också omedvetet belastade foten lite annorlunda. Hälsenan är dock ok nu.