handdator

Visa fullständig version : Mindre mat likvärdigt med mer motion?


Jassja
2014-05-04, 14:55
Har en fundering.

Går på diet just nu och har strikt matschema som hamnar på 1xxx kalorier.

Försöker köra cardio efter varje styrkepass men med gymmets dåliga öppetider och jobbet till sent så blir det ibland lite mindre cardio / ibland inget alls.

Det jag undrar är... Låt oss säga att jag kör 30 min på crosstrainern och bränner 200kcal.

Är detta likvärdigt med att jag skippar att äta 200kcal den dagen?

Alltså för viktminskningen, är båda sakerna lika mkt "värda" eller är det bättre med att äta de 200kcal och sen träna bort 200kcal för man kör igång kroppen och allt va det innebär?

EDIT: Självklart förstår jag att för en person som aldrig rör på sig så är det ju bättre att motionera än att sluta äta.
Men i mitt fall tränar jag styrka 5 gg veckan + cardio. Bara ett par dagar då jag missar cardio tex och skulle vilja kompensera det med att ta bort lite av maten den dagen för att hamna på samma kcal nivå.

Sohlsken
2014-05-04, 15:00
Spontant är en halvtimme på crosstrainern normalt närmare 400 i min erfarenhet :)

Kalorier in vs. förbrända kalorier är ju det som gäller, så teoretiskt sett tror jag att det borde funka att skippa de kalorierna som du annars skulle ha förbränt.

Jassja
2014-05-04, 15:27
Spontant är en halvtimme på crosstrainern normalt närmare 400 i min erfarenhet :)

Kalorier in vs. förbrända kalorier är ju det som gäller, så teoretiskt sett tror jag att det borde funka att skippa de kalorierna som du annars skulle ha förbränt.

Shysst! Som sagt, föredrar ju motionen för att jag antar/gissar/tror att kroppen mår bättre av att röra sig och träna motionen än skippa mat men ibland blir det ju inte tid som sagt.

Min crosstrainer på gymmer brukar visa 250 kcal efter 30 min då jag kör medel motstånd och hastighet.

Men jag avrundar hellre neråt och blir positivt överraskad än tvärt om ;)

Latissimus Dorsi
2014-05-04, 15:37
Ja! Här är det fiffiga: istället för att äta en muffin som tar 40 sekunder att käka, och 40 minuter att "bränna bort" så kan du istället inte äta den alls! Sparar dig 39 minuter och 20 sekunder :D det jag vill få sagt är att det är mer tidseffektivt att äta lite mindre än att bränna bort det lilla du äter.

Jassja
2014-05-04, 15:58
Ja! Här är det fiffiga: istället för att äta en muffin som tar 40 sekunder att käka, och 40 minuter att "bränna bort" så kan du istället inte äta den alls! Sparar dig 39 minuter och 20 sekunder :D det jag vill få sagt är att det är mer tidseffektivt att äta lite mindre än att bränna bort det lilla du äter.

Genius!

Tobbey
2014-05-04, 16:07
Det låter ju dock vettigt att äta mer mat och springa/cykla/gå bort en del av energin för att landa på lägre kcal-balans för dagen, alltså det jag menar är att om man har som mål att äta 3000 kcal men äter 3500 kcal i form av mer mat och sedan går en promenad och förbränner 500 måste det ju vara bättre för kroppen i 9 fall av 10.

Hormonella balanser (?), vitaminer och mineraler från födan etc. Sen är det ju inte alltid positivt att utföra massa former av "cardio" heller, optimalast vore ju om man blandade simning, promenader och cykling som är rätt lindrigt på kroppen men som fungerar ypperligt som cardio.

Bryggan
2014-05-04, 17:53
Ja! Här är det fiffiga: istället för att äta en muffin som tar 40 sekunder att käka, och 40 minuter att "bränna bort" så kan du istället inte äta den alls! Sparar dig 39 minuter och 20 sekunder :D det jag vill få sagt är att det är mer tidseffektivt att äta lite mindre än att bränna bort det lilla du äter.*BIONG*
http://thecommonroomblog.com/common-room/wp-content/uploads/2013/09/you-are-so-smart.jpg

BobSacamano
2014-05-04, 18:38
Fast man pratar ju ofta om att t.ex. intervall-sprinter som cardio ökar förbränningen i upp till 24timmar. I ett sånt fall borde de väl vara bättre att köra cardio som förbränner 200kcal och även ökar upp din förbränning de närmaste timmarna? Eller ingår den "ökade förbränningen" under det närmaste dygnet i dedär 20kcal som diverse maskiner/appar osv visar?

Sheogorath
2014-05-04, 18:49
Fast man pratar ju ofta om att t.ex. intervall-sprinter som cardio ökar förbränningen i upp till 24timmar. I ett sånt fall borde de väl vara bättre att köra cardio som förbränner 200kcal och även ökar upp din förbränning de närmaste timmarna? Eller ingår den "ökade förbränningen" under det närmaste dygnet i dedär 20kcal som diverse maskiner/appar osv visar?

Överhuvudtaget gör du klokt att inte basera ditt upplägg på appars eller maskiners uppskattningar av kaloriförbrukning. Bestäm istället hur du ska träna i veckorna, ät en lagom mängd kalorier i veckorna och se om och i så fall hur vikten förändras. Uppför sig inte vikten som du vill justerar du antingen maten på lämpliga ställen eller justerar träningen på lämpliga ställen. Gör små ändringar och utvärdera igen efter en vecka.

maqan
2014-05-04, 19:14
överhuvudtaget gör du klokt att inte basera ditt upplägg på appars eller maskiners uppskattningar av kaloriförbrukning. Bestäm istället hur du ska träna i veckorna, ät en lagom mängd kalorier i veckorna och se om och i så fall hur vikten förändras. Uppför sig inte vikten som du vill justerar du antingen maten på lämpliga ställen eller justerar träningen på lämpliga ställen. Gör små ändringar och utvärdera igen efter en vecka.

+1.