handdator

Visa fullständig version : Ska påbörja en diet.. tips och kritik tack!


RickeProson
2014-05-04, 13:57
Hej!

är en grabb på 24 år, på cirka 98 pannor.

Har en del fett på kroppen jag jobbar för att bli av med, har tränat 4 gånger i veckan i 5 månader. Men jag tycker inte det har hänt så mycket, förutom att man ser att "muskel konturerna" har börjat komma fram på en del ställen t.ex.

är jävligt nöjd, men jag vill MER.

Jag har funderat länge på det nu och försökt söka mig fram till lite olika svar, men vissa verkar vara mer negativa, och andra inte alls så negativ.

Jag har inte börjat räkna ut hur mycket shakes t.ex jag kommer behöva få i mig men i nuläget dricker jag ungefär 4 shakes, och kompletterar med 500g kvarg (250g morgon 250g kväll), och 1.5dl havegryn på frukosten med 1 kokt ägg.

Att tilägga också, jag tränar så hårt jag kan under passen, som varar mellan 45-60minuter oftast. 10x3 sets. Jag jobbar också från 7-1600 på ett pall företag vilket är jäääkligt fysiskt krävande. (och ändå känns det som att kroppen ej går ner i vikt.)

Kostschemat jag hade tänkt mig(med ändringar att komma...)

Frukost 1, 05:20:
1dl havegrynsgröt
1 shake
1 ägg
2st 1000mg omega 3


Frukost 2, 0900:
250g Kvarg
1.5dl havegrynsgröt
1 shake


Lunch 1200:
250-300g kyckling bröst file
100-150g ris


Mellanmål:
frukt (äpple/banan)
...eventuellt ett grovbröd utan smör/ost om jag är hungrig.
1 shake

Middag 1700:
250-300g kyckling bröst file
100-150g ris


(Träning 1800)
-

Kvällsmat efter gymmet 20.00:
250g kvarg
1 shake
1dl havregrynsgröt




Hade detta kunnat fungera för mig som vill gå ner i vikt, men samtidigt inte tappa för mycket muskler? (vilket ej gör så himla mycket ändå, dem är ju inte så stora ännu haha..)


Alla tips och all kritik uppskattas...


Tack!

Beemel
2014-05-04, 14:07
Menar inte att vara dryg, men med "shake" menar du proteinpulver+vätska eller någon måltidsersättare?
Du jämför dessa med kvarg och havregryn??

RickeProson
2014-05-04, 14:29
Menar inte att vara dryg, men med "shake" menar du proteinpulver+vätska eller någon måltidsersättare?
Du jämför dessa med kvarg och havregryn??


ursäkta, en shake enligt mig är proteinpulver och vatten ja. kunde kanske ha påpekat det hehe.

nej nej jag jämför ej en proteinshake med varken kvarg eller havregryn ;p

Beemel
2014-05-04, 14:46
ursäkta, en shake enligt mig är proteinpulver och vatten ja. kunde kanske ha påpekat det hehe.

nej nej jag jämför ej en proteinshake med varken kvarg eller havregryn ;p

Jämförelse med kvarg skulle ju vara mer eller mindre korrekt. ;-)
Ett tips som ofta kommer upp är att man inte ska dricka sina kalorier när man ligger på underskott. Har man inget problem med mättnad så spelar det förstås inte så stor roll. Själv undviker jag att välja bort "riktig"mättande mat till förmån för blaskiga proteindrinkar.
Men det är som sagt en smaksak.

Lite mer grönsaker skadar aldrig heller ;-)

Räkna ut makrofördelningen och kcal intaget, det är inte så jobbigt och kan vara till god hjälp när man ska lägga om sin kost.
Känns som om du får i dig väldigt mycket protein (onödigt mycket?!?) och nästan inget fett

Sohlsken
2014-05-04, 14:58
Kvarg och shake på samma gång känns som slöseri, det finns ingen större mening med att dricka sitt protein när du ligger på 30g/måltid redan med kvargen. Shake+250g kvarg innebär inte helt otroligt att shaken går till spillo.

Minns inte riktigt var diskussionen ligger, men proteinsyntesen stimuleras maximalt av 30g protein, om du sedan ÄTER mer kan kroppen fördela det under längre tid. Har för mig att en shake bearbetas i typ upp till 2 timmar men kött och sådant bearbetas i typ 4-5 timmar. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag brukade göra på 3 shakes/dag innan jag deffade, nu kör jag 1 och det är enbart för att jag tränar på fastande mage och inte håller till frukosten utan shaken direkt efter träning. Det är helt klart värt att vänja sig vid mer fast protein om du vill bli mätt.
Fyll ut med grönsaker (blomkål, zucchini, broccoli, sallad, gurka och selleri har väldigt låg kcal) om du vill.

RickeProson
2014-05-04, 15:18
Jämförelse med kvarg skulle ju vara mer eller mindre korrekt. ;-)
Ett tips som ofta kommer upp är att man inte ska dricka sina kalorier när man ligger på underskott. Har man inget problem med mättnad så spelar det förstås inte så stor roll. Själv undviker jag att välja bort "riktig"mättande mat till förmån för blaskiga proteindrinkar.
Men det är som sagt en smaksak.

Lite mer grönsaker skadar aldrig heller ;-)

Räkna ut makrofördelningen och kcal intaget, det är inte så jobbigt och kan vara till god hjälp när man ska lägga om sin kost.
Känns som om du får i dig väldigt mycket protein (onödigt mycket?!?) och nästan inget fett

Okej,, nej jag vill inte dricka mig mätt utan vill äta min mat, prövade en låda nutrilett men tyckte jag blev bara hungrigare efter jag fick i mig en påse, så det skippade jag direkt.

Okej, jag ska skippa morgonshaken och spara den tills kvällen eller under dagen då och försöka få in cirka 2 timmar mellan proteinshakesen.. ?

Ja absolut, jag ska räkna på allt men jag ville bara först ha ett kostschema som jag kunde gå efter och anpassa vid behov innan jag satte mig ner och räknade .

Kan man lägga till lite sås till kycklingen för det där "extra" fettet, eller det är bara ett dåligt alternativ kanske?

Tack för svaret föresten!

Grönsaker ska jag absolut se till att få med, det hade jag näst intill glömt bort.. Tack för de!






Kvarg och shake på samma gång känns som slöseri, det finns ingen större mening med att dricka sitt protein när du ligger på 30g/måltid redan med kvargen. Shake+250g kvarg innebär inte helt otroligt att shaken går till spillo.

Minns inte riktigt var diskussionen ligger, men proteinsyntesen stimuleras maximalt av 30g protein, om du sedan ÄTER mer kan kroppen fördela det under längre tid. Har för mig att en shake bearbetas i typ upp till 2 timmar men kött och sådant bearbetas i typ 4-5 timmar. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag brukade göra på 3 shakes/dag innan jag deffade, nu kör jag 1 och det är enbart för att jag tränar på fastande mage och inte håller till frukosten utan shaken direkt efter träning. Det är helt klart värt att vänja sig vid mer fast protein om du vill bli mätt.
Fyll ut med grönsaker (blomkål, zucchini, broccoli, sallad, gurka och selleri har väldigt låg kcal) om du vill.

Okej jag ska se till att inte köra proteinshaken + 250g kvarg ihopa då! Tack.



Är inte i större behov av att behöva bli "mätt" var gång jag äter, utan det viktiga just för mig är att se till att jag får i mig något så jag "överlever", annars kan jag äta ett helt bort med mat utan att det finns stopp i magen tycker jag. Försöker vänja mig vid mindre mat, men det är fan så kämpigt ibland haha.


Tack för ditt svar också! Det uppskattas.


Men, med dessa ändringarna nu också.
-protein
-ingen shake tillsammans med kvarg

(+mer fett?)
+grönsaker


, är detta då ett "okej" kostschema för en viktnedgång. Allt kan väl inte bara baserar på ett kaloriunderskott då jag legat nu i ett par månader på mellan 500-1000kcal , och unnat mig något gott vissa lördagar när pengar och sug funnits , men ändå inte hänt så mycket på varken vågen, eller i spegeln..


mvh

Jeml
2014-05-04, 15:37
Jag tror det är risk att det där är för mycket mat.

Lite lite fett tror jag.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

RickeProson
2014-05-04, 16:08
borde jag skippa maten efter jobbet vid 5 tycker du?

och vad bör jag lägga till för att öka fettet? hade det räckt med kanske 1 eller 2 grovbröd och 2 ost skivor till vardera macka ?

Jeml
2014-05-04, 16:28
Det är omöjligt att säga, börja sådär och se om du går ned i vikt. Gör du inte det så tar du bort en måltid.

Vad som helst. Byt ut kyckling mot lax vid en måltid. Se till att få i dig 40-50g fett / dag minst.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Stor Hård Ådrig
2014-05-04, 16:37
Kvarg och shake på samma gång känns som slöseri, det finns ingen större mening med att dricka sitt protein när du ligger på 30g/måltid redan med kvargen. Shake+250g kvarg innebär inte helt otroligt att shaken går till spillo.

Minns inte riktigt var diskussionen ligger, men proteinsyntesen stimuleras maximalt av 30g protein, om du sedan ÄTER mer kan kroppen fördela det under längre tid. Har för mig att en shake bearbetas i typ upp till 2 timmar men kött och sådant bearbetas i typ 4-5 timmar. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag brukade göra på 3 shakes/dag innan jag deffade, nu kör jag 1 och det är enbart för att jag tränar på fastande mage och inte håller till frukosten utan shaken direkt efter träning. Det är helt klart värt att vänja sig vid mer fast protein om du vill bli mätt.
Fyll ut med grönsaker (blomkål, zucchini, broccoli, sallad, gurka och selleri har väldigt låg kcal) om du vill.

Men största anledningen att man tar proteinshakes är väl för att öka sitt dagliga proteinintag och inte träffa nån cool protein-timing?

vicarious
2014-05-04, 17:54
Ser ut som över 300g protein, kanske är lite onödigt mycket. Har du räknat ihop hur många kalorier det blir totalt?

RickeProson
2014-05-04, 18:17
Det är omöjligt att säga, börja sådär och se om du går ned i vikt. Gör du inte det så tar du bort en måltid.

Vad som helst. Byt ut kyckling mot lax vid en måltid. Se till att få i dig 40-50g fett / dag minst.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk



hade jag inte varit så kräsen hade jag gärna ätit fisk! haha :(

RickeProson
2014-05-04, 18:19
Ser ut som över 300g protein, kanske är lite onödigt mycket. Har du räknat ihop hur många kalorier det blir totalt?


nej jag har ju inte börjat räkna på det än.. jag ville först och främst lägga ihop ett schema som jag kunde anpassa sen efter jag suttit och räknat på det. för jag ska handla kyckling m.m nu på tisdag, så jag ville ha ett schema ihopsatt innan jag började räkna och skriva färdigt schemat..

Jeml
2014-05-04, 18:19
Ägg då? Ät vad fan du vill men "rätt" mängd.

Du kan äta chips om du vill.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

vicarious
2014-05-04, 18:20
hade jag inte varit så kräsen hade jag gärna ätit fisk! haha :(

Kräsen? Lax är ju typ den godaste svennefisken :naughty: Torsk, sej eller pollock kan jag förstå om man inte får ner.. men lax *drool*

RickeProson
2014-05-05, 16:27
Ägg då? Ät vad fan du vill men "rätt" mängd.

Du kan äta chips om du vill.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk


Okej.

RickeProson
2014-05-05, 16:28
Antar att schemat, förutom vissa förändringar då - ser bra ut? Tack för svaren.