handdator

Visa fullständig version : Åsikter och tips om detta schema?


Ninjans
2014-05-04, 00:04
Jag kommer köra kroppsviktsträning i 8 veckor nu. Jag har funderat ut ett upplägg enligt följande och skulle uppskatta era åsikter. Jag kör 4-split och kommer rulla på det schemat i 8 veckor innan jag byter övningar och upplägg (läste någonting om att man bör göra det för att inte vänja kroppen vid samma övningar och belastning).

Antal set: 4
Antal reps: 10-20
Tempo på övningar: 4141. (ex. en armhävning, från toppenläget till bottenläget tar det 4 sek, vänta 1 sek i bottenläge, från bottenläget till toppenläget tar det 4 sek, vänta 1 sek vid toppenläget.
Utrustning: Viktväst på 10kg, hantlar på max 18 kg, gummiband, pull-up bar och hopprep.

Pass 1
Bröst
- Armhävningar
- Extremt breda
- Normala
- Riktigt smala
- Armhävningar med fötterna på en bänk
- Armhävningar
- En hands armhävningar

- Triceps
- Triceps Extension
- Dips på bänk
- Tiger bench push-up

Pass 2
- Ben
- Sumo squats
- Normala squats
- Utfall
- Upphopp
- Sitta mot vägg i 90 grader
- Gå baklänges uppför en backe i 90 grader
- Göra utfall uppför en backe
- Tåhävningar

Pass 3
- Axlar
- Axelflies framåt
- Axelflies åt sidan
- Handstående armhävningar

- Biceps
- Hantel curl framåt
- Handel curl framför bröstet, inåt.
- Pull-ups

Pass 4
- Mage
- Flutterkicks
- In and out sit-ups
- Nudda hälar
- Sidböjning med hantel på sidan

- Rygg
- Chins
- Rodd
- Ligga på mage, lyfta överkropp och sen skicka en vikt från sidan, fram till huvudet, ner på andra sidan och sen bakom ryggen.

Fokus: Jag vill få en tränad och smidig kropp, tänk fighterkropp. Det "viktigaste" om man nu kan skriva så är att jag vill få större triceps och axlar (volym). Tycker även att ryggen är viktig.

Upplägget: Jag kommer att köra varje pass med så lite vila som möjligt och försöka köra två övningar efter varandra likt superset om det är möjligt. På måndag kommer jag försöka göra tester i alla övningar för att sen mäta igen om 4 veckor och sen efter 8 veckor.

Nu, är det någon övning jag kan lägga till eller ta bort?
Hur tycker ni att upplägget ser ut?

CalleP
2014-05-04, 03:48
Jag kör helkropps pass och tycker det har funkat bättre än splittade versioner. SÅ mitt förslag är att köra helkropp med kroppsövningar ändå.

Så kötta på med 3-6 set per muskelgrupp och ta 1-2 dagar vila mellan passen och se till sträva efter att bli starkare så ska du nog se att det blir kanon! Lycka till

Sohlsken
2014-05-04, 11:08
Om du absolut vill dela upp på så många pass ser det bra ut, men jag förstår inte riktigt varför du vill göra det?

Quazar
2014-05-04, 14:38
menar du Alexander Gustavsson när du menar fighterkropp eller är han inte kvalificerad som "fighter"?

http://www.bjpenn.com.3sj1.spdl.us/wp-content/uploads/2012/11/390x270xgustafsson.jpg.speedilic.ic.LV7GLEEEBA.jpg

Stor Hård Ådrig
2014-05-04, 14:43
Om du vill få en fighterkropp (antar att du menar utseende-mässigt) görs det nog bäst med riktig gymträning. Med det där upplägget kommer du säkert få en fighterkropp bara att det tar kanske 3 gånger så lång tid jämfört med träning på gym. Vet hur mycket du (och många andra) vill och önskar att man får slimma fighterkroppar av att träna på sånt vis, men musklerna kan som många gånger tidigare nämnt inte formas, utan bara bli större.

Folk ser "fighter-kroppar" och "crossfitkroppar" och tror att man får en sån kropp av den typen av träning. Visst, men anledningen att de har så "bra" resultat är att de har utfört träningen i många många år, medan en som tränar bodybuilding kan uppnå deras fysik på kanske 1-2 år.

Ninjans
2014-05-04, 22:57
Om du absolut vill dela upp på så många pass ser det bra ut, men jag förstår inte riktigt varför du vill göra det?

Jag tänkte så att om jag kör 4-5 pass i veckan så hinner jag köra en muskelgrupp två gånger i veckan om jag kör tresplit och var osäker om kroppen får den vila som den behöver emellan. Kändes också som att det går fortare att bränna av ett sådant upplägg än tresplit. Men det var bara en tanke jag hade.

Ninjans
2014-05-04, 23:00
menar du Alexander Gustavsson när du menar fighterkropp eller är han inte kvalificerad som "fighter"?

http://www.bjpenn.com.3sj1.spdl.us/wp-content/uploads/2012/11/390x270xgustafsson.jpg.speedilic.ic.LV7GLEEEBA.jpg

Mer år detta håll tänkte jag.
http://blog.sevanmatossian.com/wp-content/uploads/2012/01/mikko-at-rogue-11.jpg

http://www.sli.se/prodimages/36/image/Kmedia/V6691deffad-anabola.jpg