handdator

Visa fullständig version : Hur hög träningsvolym bör jag köra över sommaren?


Badaboom
2014-05-02, 20:16
I slutet på maj har jag kört åtta veckor med tunga byggarpass 6 dagar i veckan, kaloriöverskott och en i övrigt stillasittande livsstil. I maj när det gått åtta veckor kommer jag ta en vilovecka.

Därefter tänkte jag sänka kaloriintaget till balans/underskott, köra en 8-veckorsperiod med SL-inspirerad träning och ev. RPT, samt att jag kommer börja arbeta fysiskt 8-10 timmar om dagen.

Hur hög träningsvolym kan man tänka sig kan vara lagom? (förstår att man inte kan göra annat än rena gissningar). Tänkte ta bort majoriteten av alla isoleringsövningar, hålla mig till basövningar, 3-5 reps. Borde jag köra helkropp 3 ggr/vecka? Halvkropp x4? Något annat? Antal set?

Jag är kille, 180, 82 kg, bf kring 14-15% (gissar på nånstans kring tolv, men sen gissar man ju oftast för lågt), 25 år, tränat seriöst i ca 2 år.

lillmesen
2014-05-02, 20:18
Vad har du för stats i bänk, böj, mark, militärpress, chins?

Har du kikat in Madcow, Wendler 531?

Badaboom
2014-05-02, 22:10
Vad har du för stats i bänk, böj, mark, militärpress, chins?

Har du kikat in Madcow, Wendler 531?

Bänk 95x6, mark 150x6, 16 strikta chins, militärpress 55 kgx5. Böj kör jag av diverse skäl inte.


Kollar man på de uppläggen och även andra styrkeinriktade upplägg tycks helkropp 3 ggr/vecka med 3-5 reps och 3-5 set/tillfälle vara ett vinnande koncept. Men jag tycker det är så fruktansvärt få övningar i dessa upplägg. Jag fattar hela grejen med enbart basövningar och några få riktigt tunga set för att utveckla maximal styrka.
Men för mig då som satsar på både storlek och styrka, kan jag köra helkroppspass bestående av 3-4 basövningar med 5x5 reps och 3 isoleringsövningar med 3x8 reps, tre gånger i veckan utan att det blir för mycket när jag ligger kring kaloribalans/lätt underskott och arbetar fysiskt på dagarna?

lillmesen
2014-05-02, 22:16
Ja det blir nog för mycket. Bättre att du periodiserar lite tex köra tung bänk medium mark lätta chins ett pass. Passer därpå medium bänk lätt mark medium chins etc

Badaboom
2014-05-02, 22:31
Ja det blir nog för mycket. Bättre att du periodiserar lite tex köra tung bänk medium mark lätta chins ett pass. Passer därpå medium bänk lätt mark medium chins etc

Hur är det med reversed pyramid training, hur hårt belastar det kroppen? Där är det ju också väldigt få set. Skulle man kan köra helkroppspass med tre övningar RPT och 3 iso.öv. med 2 set? Kan man kombinera RPT och metoden med variering som du nämner i samma upplägg?

hurril
2014-05-02, 22:33
Kör på som du brukar! Märker du att det tar emot lite MER än det brukar så agerar du då. Kanske är det dags att fylla på lite mer eller dags att släppa av lite på träningen. Alltså precis som vanligt.