handdator

Visa fullständig version : Vem ska räddas?


Blaine
2014-05-02, 15:05
Jag grävde lite bland gamla skolprylar och fann ett papper från gymnasiet i ämnet vad jag tror är religionskunskap, som målar upp ett etiskt scenario. Det skulle vara intressant att höra vad er respons är. Jag beskriver det som står ordagrant.

———————————————————————————————————————————

En båt har kolliderat och håller snabbt på att sjunka. Det blåser alltför hårt för att man ska få i livbåten eller nå fram med en räddningsbåt. Enda chansen att rädda passagerarna är att hämta dem med en helikopter. Eftersom helikoptern bara kan ta tre passagerare åt gången måste kaptenen på den sjunkande båten avgöra i vilken ordning passagerarna ska räddas. Det är stor risk att båten hinner sjunka innan alla hunnit räddas.
Vem skall få åka i helikoptern först? Vem kommer i sista hand? Hjälp kaptenen att välja. De tolv passagerarna ni har att besluta om är följande:

· 52-årig ensamstående beröm cancerforskare.

· 31-årig ensamstående mamma som har två barn hemma, 11 och 7 år gamla.

· 10 månaders spädbarn.

· 25-årig filmstjärna, vacker, framgångsrik och världsberömd.

· 56-årig städerska utan familj.

· 65-årig medlare i konflikten mellan de olika grupperna i Irak. Han är på väg till ett möte som kan bli avgörande för om konflikten kommer att fortsätta eller inte.

· 19-årig värnpliktig på väg hem till sin flickvän.

· 44-årig styrman med svåra alkoholproblem.

· Hunden Lonna, 3-årig labradortik.

· 27-årig svensk knarklangare

· 32-årig läkare

· 79-årig rullstolsbunden dam.

———————————————————————————————————————————

Shoot. Visa att ni resonerar klokare än vad vi då gjorde som imbecilla och trötta gymnasieelever.

Jockefoten
2014-05-02, 15:13
25-årig filmstjärna om jag fick sexa som belöning.

MentalogisT
2014-05-02, 15:15
Cancerforskaren, spädbarnet och 31-åriga mamman med barn hemma ska överleva i första hand.

Bubblan84
2014-05-02, 15:16
Jag skulle ta "52-årig ensamstående beröm cancerforskare", "31-årig ensamstående mamma som har två barn hemma, 11 och 7 år gamla" och "65-årig medlare i konflikten mellan de olika grupperna i Irak. Han är på väg till ett möte som kan bli avgörande för om konflikten kommer att fortsätta eller inte". Det kommer att gagna flest människor.

Hade kunnat välja läkaren istället för mamman, men då minst 12 år av mitt liv blivit förstört pga flera läkares feldiagnoser så anser jag att man klarar sig lika bra utan :D

Snubben
2014-05-02, 15:16
Jag grävde lite bland gamla skolprylar och fann ett papper från gymnasiet i ämnet vad jag tror är religionskunskap, som målar upp ett etiskt scenario. Det skulle vara intressant att höra vad er respons är. Jag beskriver det som står ordagrant.

———————————————————————————————————————————

En båt har kolliderat och håller snabbt på att sjunka. Det blåser alltför hårt för att man ska få i livbåten eller nå fram med en räddningsbåt. Enda chansen att rädda passagerarna är att hämta dem med en helikopter. Eftersom helikoptern bara kan ta tre passagerare åt gången måste kaptenen på den sjunkande båten avgöra i vilken ordning passagerarna ska räddas. Det är stor risk att båten hinner sjunka innan alla hunnit räddas.
Vem skall få åka i helikoptern först? Vem kommer i sista hand? Hjälp kaptenen att välja. De tolv passagerarna ni har att besluta om är följande:

· 52-årig ensamstående beröm cancerforskare.

· 31-årig ensamstående mamma som har två barn hemma, 11 och 7 år gamla.

· 10 månaders spädbarn.

· 25-årig filmstjärna, vacker, framgångsrik och världsberömd.

· 56-årig städerska utan familj.

· 65-årig medlare i konflikten mellan de olika grupperna i Irak. Han är på väg till ett möte som kan bli avgörande för om konflikten kommer att fortsätta eller inte.

· 19-årig värnpliktig på väg hem till sin flickvän.

· 44-årig styrman med svåra alkoholproblem.

· Hunden Lonna, 3-årig labradortik.

· 27-årig svensk knarklangare

· 32-årig läkare

· 79-årig rullstolsbunden dam.

———————————————————————————————————————————

Shoot. Visa att ni resonerar klokare än vad vi då gjorde som imbecilla och trötta gymnasieelever.

Förutsätter att om det inte står att de inte föräldrar, så är de inte föräldrar.
Första turen:

· 52-årig ensamstående beröm cancerforskare.
· 65-årig medlare i konflikten mellan de olika grupperna i Irak. Han är på väg till ett möte som kan bli avgörande för om konflikten kommer att fortsätta eller inte.
· 79-årig rullstolsbunden dam.
· 3 spädbarn, samtliga passagerar får bära en vardera

De två första kommer att bidra till saker bli bättre i världen. De har en betydelse i världen som man snabbt kan uppfatta.

Det är bara synd om tanten.

Kvar har vi

· 31-årig ensamstående mamma som har två barn hemma, 11 och 7 år gamla.
· 7 månaders spädbarn.
· 25-årig filmstjärna, vacker, framgångsrik och världsberömd.
· 56-årig städerska utan familj.
· 19-årig värnpliktig på väg hem till sin flickvän.
· 44-årig styrman med svåra alkoholproblem.
· Hunden Lonna, 3-årig labradortik.
· 27-årig svensk knarklangare
· 32-årig läkare

Andra turen:

· 31-årig ensamstående mamma som har två barn hemma, 11 och 7 år gamla.
· 19-årig värnpliktig på väg hem till sin flickvän.
Antingen har de barn hemma eller så är de unga.

Nu är det bara folk som inte fyller någon extern funktion eller har någon hemma kvar.

Däremot hade jag nog valt läkaren, han kan hjälpa andra människor och är mer sannolikt en god människa än de ändra patrasken. Står egentligen mellan honom och städeraskan.

· 3 spädbarn, samtliga passagerar får bära en vardera

Kvar har vi nu

· 4 månaders spädbarn.
· 25-årig filmstjärna, vacker, framgångsrik och världsberömd.
· 56-årig städerska utan familj.
· 44-årig styrman med svåra alkoholproblem.
· Hunden Lonna, 3-årig labradortik.
· 27-årig svensk knarklangare

Tredje rundan:

Bara att lotta ut platserna och låta dem ta varsitt spädbarn. Styrmannen och knarkaren är cancerbölder för samhället så de får åka sist.

XXXL
2014-05-02, 15:20
· 31-årig ensamstående mamma som har två barn hemma, 11 och 7 år gamla.

· 10 månaders spädbarn.

· 65-årig medlare i konflikten mellan de olika grupperna i Irak. Han är på väg till ett möte som kan bli avgörande för om konflikten kommer att fortsätta eller inte.

ducedo
2014-05-02, 15:25
Finns väl två sätt att resonera. Antingen försöker man rädda de som ger mest "värde" genom att hjälpa andra människor (t.ex. läkare, medlare och forskare) eller så ser man till överlevnadschanser (rullstol, spädbarn, etc.) och hoppas på att kunna plocka upp människor i god fysisk hälsa från vattnet.

Spetälsk
2014-05-02, 15:27
· 3 spädbarn, samtliga passagerar får bära en vardera

Kvar har vi

· 7 månaders spädbarn.

· 3 spädbarn, samtliga passagerar får bära en vardera

Kvar har vi nu

· 4 månaders spädbarn.

Tredje rundan:

Bara att lotta ut platserna och låta dem ta varsitt spädbarn.Dä ä nå lurt mä spädbarnen här :laugh:

Snubben
2014-05-02, 15:32
Dä ä nå lurt mä spädbarnen här :laugh:

Ha! :D

Blaine
2014-05-02, 15:33
Många väljer mamman, det är förståeligt med tanke på de stackars barnen. Hade ni valt samma om det stod "31-årig ensamstående mamma med alkoholproblem och två bråkiga tonåringar hemma"?

Jag är inte emot valet, men det är lustigt att folk går igång på vissa beskrivningar, ur psykologiskt perspektiv. Det är just detta som jag tror läraren vill testa gymnasieeleverna gällande, om de kan tänka någorlunda utanför boxen eller bara går på "en alkoholmissbrukare" kontra "läkare" som "ond" respektive "god" i sammanhanget.

XXXL
2014-05-02, 15:37
Många väljer mamman, det är förståeligt med tanke på de stackars barnen. Hade ni valt samma om det stod "31-årig ensamstående mamma med alkoholproblem och två bråkiga tonåringar hemma"?


Japp, för att ungarna kan bli bättre och förändras.

Blaine
2014-05-02, 15:39
Japp, för att ungarna kan bli bättre och förändras.

Kan vuxna bli bättre och förändras?

vvrab
2014-05-02, 15:40
Vilken typ av knark langar 27-åringen?

Red Apple
2014-05-02, 15:44
Finns inget roligare än att värdesätta människors liv utan tillräcklig grund *popcorn*

· 52-årig ensamstående beröm cancerforskare.
· 31-årig ensamstående mamma som har två barn hemma, 11 och 7 år gamla.
· 65-årig medlare i konflikten mellan de olika grupperna i Irak. Han är på väg till ett möte som kan bli avgörande för om konflikten kommer att fortsätta eller inte.

· 10 månaders spädbarn.
· 32-årig läkare
· 79-årig rullstolsbunden dam.

· 19-årig värnpliktig på väg hem till sin flickvän.
· 25-årig filmstjärna, vacker, framgångsrik och världsberömd.
· 56-årig städerska utan familj.

· 44-årig styrman med svåra alkoholproblem.
· Hunden Lonna, 3-årig labradortik.
· 27-årig svensk knarklangare

Försökte tänka praktiskt/utilitaristiskt i alla fall förutom damen. :)

Mycket bra fråga av vvrab iofs.

Blaine
2014-05-02, 15:54
Finns inget roligare än att värdesätta människors liv utan tillräcklig grund *popcorn*

· 52-årig ensamstående beröm cancerforskare.
· 31-årig ensamstående mamma som har två barn hemma, 11 och 7 år gamla.
· 65-årig medlare i konflikten mellan de olika grupperna i Irak. Han är på väg till ett möte som kan bli avgörande för om konflikten kommer att fortsätta eller inte.

· 10 månaders spädbarn.
· 32-årig läkare
· 79-årig rullstolsbunden dam.

· 19-årig värnpliktig på väg hem till sin flickvän.
· 25-årig filmstjärna, vacker, framgångsrik och världsberömd.
· 56-årig städerska utan familj.

· 44-årig styrman med svåra alkoholproblem.
· Hunden Lonna, 3-årig labradortik.
· 27-årig svensk knarklangare

Försökte tänka praktiskt/utilitaristiskt i alla fall förutom damen. :)

Mycket bra fråga av vvrab iofs.

Ja, det är förstås komplicerat att diskutera utan någon särskild bakgrund, men det ser ut som sunda val som de flesta nog skulle hålla med om. Dock så skulle jag sätta spädbarnet i första turen, om man ska gå efter Barnkonventionens tankesätt om att barnet ska gå i främsta rummet, oavsett om 31-åriga mamman har barn hemma eller ej. Sedan kan man ju undra vems föräldrar spädbarnet tillhör…

XXXL
2014-05-02, 16:07
Kan vuxna bli bättre och förändras?

Inte lika stor sannolikhet för det nej.

Blaine
2014-05-02, 16:20
Inte lika stor sannolikhet för det nej.

Vad beror det på?

XXXL
2014-05-02, 16:28
Vad beror det på?

Jag tror personligen att man har större kriser när man går från att vara barn till vuxen, än från vuxen till.... Vuxen? Sen måste man ju som vuxen själv vilja utvecklas mer som vuxen när det för ett barn oftast kommmer naturligt.

Jag vet att det forskas om vuxenutveckling men har ingen aning om hur långt man kommit.

Mago
2014-05-02, 16:34
· 3 spädbarn, samtliga passagerar får bära en vardera


Jag är ganska säker på att de menar "10-månaders spädbarn" och inte "10 stycken månadsgamla spädbarn". :D
Och du fuskade med reglerna! Tre personer sammanlagt var det sagt.


Som jag tänker spontant så skulle jag i skarpt läge ha räddat:

-10-månaders spädbarn (Minst chans att klara sig kvar länge i båten och ännu mindre om de hamnar i vattnet.)
- 79-årig rullstolsburen dam. (Ligger också i botten i chans att klara sig kvar i båten, och ännu mindre i vattnet.)

Sen beror det lite på hur pigg 65-åringen är. Skulle det vara någon i utsatt kondition skulle jag ta denne. Om alla annars kändes ganska jämlika i kondition så skulle hjärtat sagt:

- 31-årig ensamstående mamma som har två barn hemma, 11 och 7 år gamla. (Hon betyder sannolikt allt för barnen och deras liv.)

kebookebbe
2014-05-02, 16:40
Cancerforskaren, läkaren, random.

Snubben
2014-05-02, 16:43
Jag är ganska säker på att de menar "10-månaders spädbarn" och inte "10 stycken månadsgamla spädbarn". :D
Och du fuskade med reglerna! Tre personer sammanlagt var det sagt.


Som jag tänker spontant så skulle jag i skarpt läge ha räddat:

-10-månaders spädbarn (Minst chans att klara sig kvar länge i båten och ännu mindre om de hamnar i vattnet.)
- 79-årig rullstolsburen dam. (Ligger också i botten i chans att klara sig kvar i båten, och ännu mindre i vattnet.)

Sen beror det lite på hur pigg 65-åringen är. Skulle det vara någon i utsatt kondition skulle jag ta denne. Om alla annars kändes ganska jämlika i kondition så skulle hjärtat sagt:

- 31-årig ensamstående mamma som har två barn hemma, 11 och 7 år gamla. (Hon betyder sannolikt allt för barnen och deras liv.)


Mm, det blev tokigt där :)

Woody R
2014-05-02, 16:46
Vilken typ av knark langar 27-åringen?

Jack3d

R Scarpa27
2014-05-02, 19:23
Ja, det är förstås komplicerat att diskutera utan någon särskild bakgrund, men det ser ut som sunda val som de flesta nog skulle hålla med om. Dock så skulle jag sätta spädbarnet i första turen, om man ska gå efter Barnkonventionens tankesätt om att barnet ska gå i främsta rummet, oavsett om 31-åriga mamman har barn hemma eller ej. Sedan kan man ju undra vems föräldrar spädbarnet tillhör…

samma tanke, men kom fram till att föräldrarna redan måste vara räddade och ej sitter i båten därav spädbarnet jaekligt viktigt.

svår uppgift då allt handlar om samma individer ( människor)...
lika värde.
dock har ju fler av personerna inte upplevt lika långt liv som vissa, och kanske förtjänar att leva.

lifes a bitch then u die stämmer ganska bra också ;)

shadowfire
2014-05-02, 19:34
har vi inte redan minst en sådan här tråd på kolo?

Scorpionida
2014-05-02, 20:05
Jag grävde lite bland gamla skolprylar och fann ett papper från gymnasiet i ämnet vad jag tror är religionskunskap, som målar upp ett etiskt scenario. Det skulle vara intressant att höra vad er respons är. Jag beskriver det som står ordagrant.

———————————————————————————————————————————

En båt har kolliderat och håller snabbt på att sjunka. Det blåser alltför hårt för att man ska få i livbåten eller nå fram med en räddningsbåt. Enda chansen att rädda passagerarna är att hämta dem med en helikopter. Eftersom helikoptern bara kan ta tre passagerare åt gången måste kaptenen på den sjunkande båten avgöra i vilken ordning passagerarna ska räddas. Det är stor risk att båten hinner sjunka innan alla hunnit räddas.
Vem skall få åka i helikoptern först? Vem kommer i sista hand? Hjälp kaptenen att välja. De tolv passagerarna ni har att besluta om är följande:

· 52-årig ensamstående beröm cancerforskare.

· 31-årig ensamstående mamma som har två barn hemma, 11 och 7 år gamla.

· 10 månaders spädbarn.

· 25-årig filmstjärna, vacker, framgångsrik och världsberömd.

· 56-årig städerska utan familj.

· 65-årig medlare i konflikten mellan de olika grupperna i Irak. Han är på väg till ett möte som kan bli avgörande för om konflikten kommer att fortsätta eller inte.

· 19-årig värnpliktig på väg hem till sin flickvän.

· 44-årig styrman med svåra alkoholproblem.

· Hunden Lonna, 3-årig labradortik.

· 27-årig svensk knarklangare

· 32-årig läkare

· 79-årig rullstolsbunden dam.

———————————————————————————————————————————

Shoot. Visa att ni resonerar klokare än vad vi då gjorde som imbecilla och trötta gymnasieelever.

Alltsåååå.... din lärare i religion var tydligen inte så bra eller hur? Dessa var alltså alternativen? Ensamstående berömd cancerforskare. Skulle då att hon var ensamstående OCH cancerforskare varit likvärdig information ifall hon skulle räddas eller ej?

79-årig rullstolsbunden dam? Kunde hon inte lika väl varit 122 årig rullstolsbunden dam?

19-årig värnpliktig på väg hem till sin flickvän? Ok, så han är 19 år, är i armén, på väg till sin flickvän? Vad i detta är viktig information ifall han ska räddas eller ej? Att han var 19, gjorde lumpen eller hade en flickvän?

Jösses, här får man iaf förklarat svenska skolans förfall väldigt tydligt:D

Blaine
2014-05-02, 20:57
Alltsåååå.... din lärare i religion var tydligen inte så bra eller hur? Dessa var alltså alternativen? Ensamstående berömd cancerforskare. Skulle då att hon var ensamstående OCH cancerforskare varit likvärdig information ifall hon skulle räddas eller ej?

79-årig rullstolsbunden dam? Kunde hon inte lika väl varit 122 årig rullstolsbunden dam?

19-årig värnpliktig på väg hem till sin flickvän? Ok, så han är 19 år, är i armén, på väg till sin flickvän? Vad i detta är viktig information ifall han ska räddas eller ej? Att han var 19, gjorde lumpen eller hade en flickvän?

Jösses, här får man iaf förklarat svenska skolans förfall väldigt tydligt:D

Nu var detta visserligen ett antal år sedan, men jag förstår din poäng. Dock så ska vi inte döma en lärares kompetens blott efter detta, det är likvärdigt med att döma vem som ska räddas eller ej efter den ynka information uppgiften ger. Jag tror syftet egentligen var att vi för det första skulle träna på att diskutera i grupp, sedan försöka att komma fram till någon slags konsensus om varför vi gjort det ena eller andra valet; rätt eller fel finns ju inte. Dock så kunde väl uppgiften som sagt se lite annorlunda ut.

Olegh
2014-05-02, 21:04
Yngst först. Hade man varit den som var tvungen att välja hade man ju inte känt till personernas bakgrund. Då måste man ha ett enkelt urvalskriterium.

I det hypotetiska scenariot där jag känner till personernas bakgrund är jag också frestad att säga yngst först. Då räddar jag "mest" liv.

frazkakan
2014-05-03, 07:38
Förutsätter att om det inte står att de inte föräldrar, så är de inte föräldrar.
Första turen:

· 52-årig ensamstående beröm cancerforskare.
· 65-årig medlare i konflikten mellan de olika grupperna i Irak. Han är på väg till ett möte som kan bli avgörande för om konflikten kommer att fortsätta eller inte.
· 79-årig rullstolsbunden dam.
· 3 spädbarn, samtliga passagerar får bära en vardera

De två första kommer att bidra till saker bli bättre i världen. De har en betydelse i världen som man snabbt kan uppfatta.

Det är bara synd om tanten.

Kvar har vi

· 31-årig ensamstående mamma som har två barn hemma, 11 och 7 år gamla.
· 7 månaders spädbarn.
· 25-årig filmstjärna, vacker, framgångsrik och världsberömd.
· 56-årig städerska utan familj.
· 19-årig värnpliktig på väg hem till sin flickvän.
· 44-årig styrman med svåra alkoholproblem.
· Hunden Lonna, 3-årig labradortik.
· 27-årig svensk knarklangare
· 32-årig läkare

Andra turen:

· 31-årig ensamstående mamma som har två barn hemma, 11 och 7 år gamla.
· 19-årig värnpliktig på väg hem till sin flickvän.
Antingen har de barn hemma eller så är de unga.

Nu är det bara folk som inte fyller någon extern funktion eller har någon hemma kvar.

Däremot hade jag nog valt läkaren, han kan hjälpa andra människor och är mer sannolikt en god människa än de ändra patrasken. Står egentligen mellan honom och städeraskan.

· 3 spädbarn, samtliga passagerar får bära en vardera

Kvar har vi nu

· 4 månaders spädbarn.
· 25-årig filmstjärna, vacker, framgångsrik och världsberömd.
· 56-årig städerska utan familj.
· 44-årig styrman med svåra alkoholproblem.
· Hunden Lonna, 3-årig labradortik.
· 27-årig svensk knarklangare

Tredje rundan:

Bara att lotta ut platserna och låta dem ta varsitt spädbarn. Styrmannen och knarkaren är cancerbölder för samhället så de får åka sist.

Hörru ditt pucko, det är ett spädbarn på tio månader.
Härlig rangordning av människor förresten.

Mitt svar; yngst först, så i fallande skalas spädbarnet först och den gamle rullstolsburna damen sist.

Vem i helvete är JAG Att döma folk, baserat på deras yrkesval, när det handlar om DERAS överlevnad.

Gpajpen
2014-05-03, 10:56
Känns som man kan säga facit nu?
Svaret är: städerskan

XXXL
2014-05-03, 11:02
Jag läste det lite som att den berömde cancerforskaren var berömd för sina framsteg men inte på något sätt avgörande för projektet eller forskningen i stort, det finns ju fler som jobbar med just cancer....

Samma sak med läkaren, var han Osbys bästa läkare? Förmodligen, men kommer det komma en ny bättre läkare? Antagligen.

79 åriga damen i rullstol kan ju ha alla världens plågor och ångest, kanske dags att kasta in det nu än att skita ner sig i en säng på långvården när 3 andra vuxna människor kollar på.

Hunden är den jag tycker mest synd om, alla andra är ju förbrukningsvaror.

421
2014-05-03, 13:15
Vart står det läkaren är man?

supercharge
2014-05-03, 14:24
Det där är ganska enkelt eftersom ingen är oersättlig ur ett samhällsperspektiv. Man tar alltså de som har sämst möjligheter att överleva i vattnet först - gamla, sjuka och småbarn. Undantaget är förstås om Obama eller någon annan (genom sitt ämbete) extremt samhällsviktig person skulle finnas bland passagerarna - men det är inte många personer som fyller det kriteriet.

Ett mer intressant scenario hade ju varit om vi varit en mindre grupp människor som överlevt valfri apokalyps och vi nu kan rädda några av dessa individer till vårt lilla överlevande samhälle. Då blir plötsligt läkaren t.ex. oerhört värdefull.

I praktiken är väl det som hade hänt att kaptenen på båten knuffat både tanter och spädbarn ur vägen och ensam klängt sig fast vid repstegen till helikoptern så att ingen annan får plats. Det tycks ju vara så kaptenerna agerar numera.