handdator

Visa fullständig version : Sjukt tungt att cykla vissa dagar


nissepelle
2014-05-02, 14:00
Varför är det så? Jag har en gammal damcykel anno 1950 som jag cyklar runt med om dagarna. Vissa dagar går det som en dans, jag bara flyger fram och uppför backarna. Men andra dagar, som nu idag, så anländer jag hemma trött och förbannad. Jag cyklar ungefär samma sträcka, men idag så var det helt sjukt tungt, får sån helvetes pump i framsida lår att det känns som att benen ska sprängas. Hur kan det vara så stor skillnad från dag till dag? För en annan dag kan jag cykla samma sträcka med en 65kg kompis på pakethållaren utan att alls få någon jobbig pump som vill spränga benen och gör mig trött och arg. Det är heller inga långa sträckor utan det handlar om ett par km på sin höjd.

maqan
2014-05-02, 19:22
Det är nog inte svårare än att det helt enkelt beror på dagsformen. Kroppen presterar inte lika bra alla dagar.

balfong
2014-05-03, 00:28
Jag fick den känslan idag.
Cyklar alltid till jobbet på en 30 år gammal tävlingscykel, en sträcka på ca 2.5 km.
Idag gick det för jävla trögt hela vägen, det riktigt brann i låren på mig.
När jag kommer fram märker jag att jag har punka på bakdäcket. :mad:

Skickat ifrån matbordet

Dewon
2014-05-03, 00:34
Vindmotstånd gör mycket men det kanske du skulle ha märkt.

Påvägneråt
2014-05-03, 09:14
Varför är det så? Jag har en gammal damcykel anno 1950 som jag cyklar runt med om dagarna. Vissa dagar går det som en dans, jag bara flyger fram och uppför backarna. Men andra dagar, som nu idag, så anländer jag hemma trött och förbannad. Jag cyklar ungefär samma sträcka, men idag så var det helt sjukt tungt, får sån helvetes pump i framsida lår att det känns som att benen ska sprängas. Hur kan det vara så stor skillnad från dag till dag? För en annan dag kan jag cykla samma sträcka med en 65kg kompis på pakethållaren utan att alls få någon jobbig pump som vill spränga benen och gör mig trött och arg. Det är heller inga långa sträckor utan det handlar om ett par km på sin höjd.

Det enda jag kan tänka på är om det kanske är byxorna/skräpet som stryper blodtillförseln? Det har nämligen hänt mig ett par gånger att benen blir stumma så visar det sig att jag dragit åt skärpet lite väl hårt.

Tobbey
2014-05-03, 09:14
Differenser i kolhydratsintag och sömnmängd.

nissepelle
2014-05-04, 21:52
Det är aldrig kul att cykla i mina lite tightare jeans, men kan det göra sån stor skillnad?

944RS
2014-05-05, 04:18
Klart att det kanske hindrar rörelsen lite med trånga jeans men tror inte det är ditt problem. Kan nog mer bero på att benen inte är tillräckligt återhämtade.

stemag
2014-05-05, 06:43
differenser i kolhydratsintag



+1