handdator

Visa fullständig version : pull-overs för att öka rörligheten i stela axlar?


Badaboom
2014-05-02, 12:58
Har problem med lite stela axlar vid en del vertikala övningar, får t.ex. ont kring trapz och skuldror när jag köra sittande hantelpress och om jag står med ryggen mot en vägg kan jag inte sträcka armarna rakt upp 180 grader från kroppen, kommer till 150-160 sen är det stopp.

Funderar på om pull-overs kan vara en lösning på detta? Blir ju en form av dynamisk rörlighetsträning i precis den rörelsebanan jag är stel. Helt enkelt köra så lång rörelsebana jag klarar och försöka att gradvis öka den? Några andra tips annars?

lillmesen
2014-05-02, 13:01
Finns bra tips på övningar på styrkelabbet

Morty
2014-05-02, 13:11
Har problem med lite stela axlar vid en del vertikala övningar, får t.ex. ont kring trapz och skuldror när jag köra sittande hantelpress och om jag står med ryggen mot en vägg kan jag inte sträcka armarna rakt upp 180 grader från kroppen, kommer till 150-160 sen är det stopp.

Funderar på om pull-overs kan vara en lösning på detta? Blir ju en form av dynamisk rörlighetsträning i precis den rörelsebanan jag är stel. Helt enkelt köra så lång rörelsebana jag klarar och försöka att gradvis öka den? Några andra tips annars?

Det kan vara en idé, men tror att den höga belastningen gör att musklerna kommer att vara duktiga på att hålla igen innan du når ett verkligt ytterläge. Axlarna är trots allt en känslig struktur och att smacka på 35-40kg i ytterläge sådär är nog inte supersnällt.

Jag hade nog hellre kört foamroller på latsen och stretchat traditionellt efter passen.
Olika typer av wallpress-stretchar gillar jag. Görs med fördel i en dörrpost.
http://manbicep.files.wordpress.com/2013/08/lat-stretch.png

cheunce
2014-05-02, 13:13
För mig har wall angels och banded shoulder dislocators funkar bra. Även band pullapart kan vara bra för att stärka upp musklerna på baksidan.

Rikard Jansson
2014-05-02, 13:19
Pullovers är det enda som funkar för att göra min axlar rörliga nog. Kör med 3-5 kg.

Bubblan84
2014-05-02, 13:28
Shoulder dislocations med pinne har gjort mina tidigare sjukt stela axlar betydligt rörligare.

http://www.styrkelabbet.se/stretchovningar-for-axeln/

http://www.youtube.com/watch?v=33P5AI27eiU

lillmesen
2014-05-02, 13:29
man kan även göra shoulder dislocs med gummiband som man drar i sär

Badaboom
2014-05-02, 13:40
Det kan vara en idé, men tror att den höga belastningen gör att musklerna kommer att vara duktiga på att hålla igen innan du når ett verkligt ytterläge. Axlarna är trots allt en känslig struktur och att smacka på 35-40kg i ytterläge sådär är nog inte supersnällt.

Jag hade nog hellre kört foamroller på latsen och stretchat traditionellt efter passen.
Olika typer av wallpress-stretchar gillar jag. ...

Fast jag tänker ju högreps på låg belastning med fokus på rörelsebanan. Tänkte i så fall köra det i slutet på pushpassen tillsammans med den vanliga rotatorkuff-träningen och någon övning för serratus och sen avsluta med statisk stretching för bröst, lats och fram- och baksida axel och lätt tänjning av infraspinatus.

Bra stretcher, ska köra dom och försöka skaffa en foamroller med.

Flera bra tips i tråden, najs :)

svenbanan
2014-05-02, 15:25
Fast jag tänker ju högreps på låg belastning med fokus på rörelsebanan. Tänkte i så fall köra det i slutet på pushpassen tillsammans med den vanliga rotatorkuff-träningen och någon övning för serratus och sen avsluta med statisk stretching för bröst, lats och fram- och baksida axel och lätt tänjning av infraspinatus.

Bra stretcher, ska köra dom och försöka skaffa en foamroller med.

Flera bra tips i tråden, najs :)

Tennisboll eller bandyboll funkar också finfint i armhålan.