handdator

Visa fullständig version : Varför går F! framåt? Har feministerna lärt sig från förra gången?


Sidor : [1] 2

filmjölk
2014-05-02, 12:36
Oavsett vad man anser om F! eller om feminism så går ju F! framåt i opinionsundersökningar. Hela 2% enligt vissa källor.

Men varför? Jag har en teori, många människor i sverige är ju feminister, men förra gången det begav sig så var det varken media eller patriarkatet som sabbade partiet, utan det klarade Tiina Rosenberg helt på egen hand genom att terrorisera sina egna partikamrater och slänga ur sig en hel del oförglömliga citat. ett axplock:

"Kvinnor som ligger med män är könsförrädare"

"Kvinnor skall inte ha kärleksförhållande till män."

"Äktenskap och kärnfamilj är antifeministiska projekt"



Nu har inte Tiina synts till, F! växer. Tror ni det kommer en ny (eller en comebackande) Tiina som lyckas skrämma bort 90% av väljarna och effektivt kväver den politiska feminismen i ytterligare en sisådär 10år eller kommer trenden hålla i sig?

Snubben
2014-05-02, 12:38
Hype.

många i min umgängeskrets har börjat babbla om Fi, här i Stockholm. En fluga som är inne just nu.

Flyes
2014-05-02, 12:39
F! ökar med 500-1000 medlemmar i veckan hörde ja på p1 nyss.

Sen kan du inte jämföra feminister med extremfeminister, detta gäller även vänster & höger.

filmjölk
2014-05-02, 12:46
Sen kan du inte jämföra feminister med extremfeminister, detta gäller även vänster & höger.

Nu kan jag ju faktiskt göra det, då Tiina var såpass tongivande för F! att tom. Schyman (som annars verkar ha balls of steel) vek ner sig. Så F! var faktiskt ett extremfeministiskt parti och inte mellanmjölk.

Pudzianovski
2014-05-02, 12:48
Schyman går väl hem hos många. Jag tror att hon tilltalar många faktiskt. Många kanske också känner missnöje mot de andra partierna och vad de åstadkommit.

Morty
2014-05-02, 12:49
För att F! för en radikal och progressiv (alltså i ordens rätta mening) politik som faller väldigt många som är besvikna på MP & V i smaken.

Jag tror inte att det handlar så mycket som Schyman. Det är väldigt lite idoldyrkan i dessa led. Det är inte alls som i högerleden där man har tischor med Anders Borg och liknande.

För övrigt tycker jag att Sissela Nordling Blanco är grymmare än Schyman.

Red Apple
2014-05-02, 12:52
Moderater missnöjesröstar på SD, vänsterfolk på F! ;)

filmjölk
2014-05-02, 12:52
Schyman går väl hem hos många. Jag tror att hon tilltalar många faktiskt.

Tror jag med. Jag gillar Schyman, hon har en behaglig röst, pondus, lite humor och en härlig karisma. (Nej jag skall inte rösta på henne för det)

filmjölk
2014-05-02, 12:54
Moderater missnöjesröstar på SD, vänsterfolk på F! ;)

De flesta av SDs väljare är väl (?) oftare missnöjda socialdemokrater? (Har jag fått för mig)

123456
2014-05-02, 12:55
Svp har sina kärnväljare.

F! har sina kärnväljare.


Båda är extremistpartier som förhoppningsvis aldrig kommer att nå 4%.

TranceII
2014-05-02, 12:55
Jag tror att färre skulle säga att de röstade på dem om de läste deras partiprogram.

supercharge
2014-05-02, 12:56
Frågan är hur mycket de växer. Det får vi väl se i valet om inte annat. Att svensk vänstermedia belyser det som någon explosion är knappast förvånande.

Det är förmodligen en skock vänsterväljare som anser sig ha "råd" att rösta på Fi när inte kommunistpartiet balanserar runt spärren. Jag tror dock inte de har minsta chans att komma in i Riksdagen - men om genusfascisterna nu gör det så får man väl börja överväga att emigrera.

Red Apple
2014-05-02, 12:57
De flesta av SDs väljare är väl (?) oftare missnöjda socialdemokrater? (Har jag fått för mig)

De plockar väl typ lika många från alla håll? Humor och internet var det ja.

Svp har sina kärnväljare.

F! har sina kärnväljare.


Båda är extremistpartier som förhoppningsvis aldrig kommer att nå 4%.

Har du läst partiprogrammet för F!? Extremister? Not so much.

filmjölk
2014-05-02, 12:59
För övrigt tycker jag att Sissela Nordling Blanco är grymmare än Schyman.

Du får tycka det om du vill, men du har fel. Schyman är en instutition, ett proffs och den enda som är/har varit av samma kaliber i svensk politik är Jimmie Åkesson, Alf Svensson, Palme och Göran Persson.

123456
2014-05-02, 12:59
De plockar väl typ lika många från alla håll? Humor och internet var det ja.



Har du läst partiprogrammet för F!? Extremister? Not so much.

Har titta igenom det ja och utan tvivel så är dessa människor lika illa/farliga som svp

TranceII
2014-05-02, 13:00
Har du läst partiprogrammet för F!? Extremister? Not so much.

"Fi ska verka för att ett program skapas för att finansiera för att analysera och omskola män så att de ändrar sitt konsumtions- och transportmönster för att gagna klimat och en hållbar utveckling. "

Red Apple
2014-05-02, 13:01
Har titta igenom det ja och utan tvivel så är dessa människor lika illa/farliga som svp

Exempel?

Flyes
2014-05-02, 13:02
Har titta igenom det ja och utan tvivel så är dessa människor lika illa/farliga som svp

Haha, va?!

Ungkarlsliv
2014-05-02, 13:05
De plockar väl typ lika många från alla håll? Humor och internet var det ja.



Har du läst partiprogrammet för F!? Extremister? Not so much.

Jo de vill göra alla män som är beta till cuckolds, avla med alfahannarna och sedan snitta halsen på dom. :hbang:

Morty
2014-05-02, 13:07
"Fi ska verka för att ett program skapas för att finansiera för att analysera och omskola män så att de ändrar sitt konsumtions- och transportmönster för att gagna klimat och en hållbar utveckling. "

Det är ett tragiskt faktum att män åker mer bil, äter mer kött, osv. Det slår dessutom tillbaka i form av försämrad hälsa och manlighetsnorm är nog en stor del av förklaringen till mäns lägre levnadsålder.

hurril
2014-05-02, 13:10
En kombination av att folk inte läst partiprogrammet och att det är Rätt Sak Att Göra som kvinna. Det är lika mycket det normala att göra för kvinnor som vill se ut utifrån som att de är påläsa och insatta som SD-röster är för män i obygden. Samma slags endimensionsanalysparti med smutsigt byk undertill; i FI:s fall handlar det om att man är ett helt vanligt extremvänsterparti med direkt chockefterblivna punkter på sin agenda. Lätt att ha sådana förvisso i och med att de aldrig kommer att ha någon makt.

hurril
2014-05-02, 13:12
Det är ett tragiskt faktum att män åker mer bil, äter mer kött, osv. Det slår dessutom tillbaka i form av försämrad hälsa och manlighetsnorm är nog en stor del av förklaringen till mäns lägre levnadsålder.

De grupper som pekas ut av beskrivningen där är sådana som traditionellt röstar vänster eller Sd. Dvs en kombination av socialgrupp tre och rik kulturvänster på ringvägen.

TranceII
2014-05-02, 13:13
Det är ett tragiskt faktum att män åker mer bil, äter mer kött, osv. Det slår dessutom tillbaka i form av försämrad hälsa och manlighetsnorm är nog en stor del av förklaringen till mäns lägre levnadsålder.

Män pendlar längre och äter mer. Grattis. Men varför inte formulera det som att man vill förhindra de beteendet oavsett kön? Är det sådan skillnad på könen att man behöver könsbundna statliga utbildningsprogram där man lär människor att "tycka rätt"?

Hur skulle du se om SD lade fram ett förslag om att: "SD skall verka för att araber skall omskolas i människovärden för att främja mindre våldtäkter och misshandel"

XXXL
2014-05-02, 13:16
90-talisterna börjar rösta på bred front.

Håll i er med andra ord..

Flyes
2014-05-02, 13:22
En sak som är säkert, detta val och nästa kommer bli ruggigt spännande. Samma sak gäller när partierna väl bestämmer.

en stor stark
2014-05-02, 13:24
Jag blir allmänt obekväm när ord som "omskolas" används.

Knatcharn
2014-05-02, 13:38
90-talisterna börjar rösta på bred front.

Håll i er med andra ord..

+1...


// 90-talist

hurril
2014-05-02, 13:40
Jag blir allmänt obekväm när ord som "omskolas" används.

En klassisk vänstersyn: alla ska tvingas på knä vid ens egna åsikters altare eller dö för först därefter är vi alla så där lika att även ett riktigt snävt system av åsikter fungerar bra. (Recept på omelette här.)

Oljeblixten
2014-05-02, 13:44
Jag får andra världskriget-vibbar av "Omskolningsläger" men F! är ett pajasparti som aldrig granskas i princip.

MtotheM
2014-05-02, 13:51
+1...


// 90-talist

Agreed, det är bara att kolla på facebook news-feeden så märks det ganska snabbt att alla plötsligt har börjat dela massa "feminist" sidor etc senaste tiden så jag är inte förvåndad att dom har gått plus.

XXXL
2014-05-02, 13:57
+1...


// 90-talist

Jag var med när ni gjorde intåg på internet, jag gillade inte vad jag såg. Jag tror faktiskt att ni kommer köra det här landet i botten.

rooz
2014-05-02, 14:05
Jag var med när ni gjorde intåg på internet, jag gillade inte vad jag såg. Jag tror faktiskt att ni kommer köra det här landet i botten.

Förklara varför du tror det. Och nej, dina observationer på interwebz är inte tillräckligt som förklaring.

Flyes
2014-05-02, 14:06
Jag var med när ni gjorde intåg på internet, jag gillade inte vad jag såg. Jag tror faktiskt att ni kommer köra det här landet i botten.

Det jobbet skötte ni bra även utan oss.

Red Apple
2014-05-02, 14:16
Jag blir allmänt obekväm när ord som "omskolas" används.

När man ska bedöma partier kan det kanske vara lämpligare att se till innebörden snarare än ordvalet. Till skillnad från de andra partierna så ser man faktiskt tydligt vad F! vill uppnå när man läser deras partiprogram, jag skulle känna mig tryggare i att rösta på dem än på M, S, KD eller FP där programmen är luddiga pseudoformuleringar som ska tilltala så många som möjligt.

På tal om obekväma ord: Var det inte C som skickade ett gäng från CUF efter att deras stämma beslutade att de var för en legalisering av cannabis på åsiktskorrigeringsläger?

hurril
2014-05-02, 14:16
Förklara varför du tror det. Och nej, dina observationer på interwebz är inte tillräckligt som förklaring.

Om det inte var för problemet att ingen tar det 90-talister skriver på nätet på allvar så kanske du hade en poäng. Och nej, du får inte svara på detta inlägg.

hurril
2014-05-02, 14:18
När man ska bedöma partier kan det kanske vara lämpligare att se till innebörden snarare än ordvalet. Till skillnad från de andra partierna så ser man faktiskt tydligt vad F! vill uppnå när man läser deras partiprogram, jag skulle känna mig tryggare i att rösta på dem än på M, S, KD eller FP där programmen är luddiga pseudoformuleringar som ska tilltala så många som möjligt.

På tal om obekväma ord: Var det inte C som skickade ett gäng från CUF efter att deras stämma beslutade att de var för en legalisering av cannabis på åsiktskorrigeringsläger?

Betyder detta att du hade röstat på mitt parti för utrotandet av korta män om det var det enda mitt partiprogram innehöll? Kom igen nu: tydlighet går inte före substans.

en stor stark
2014-05-02, 14:20
När man ska bedöma partier kan det kanske vara lämpligare att se till innebörden snarare än ordvalet. Till skillnad från de andra partierna så ser man faktiskt tydligt vad F! vill uppnå när man läser deras partiprogram, jag skulle känna mig tryggare i att rösta på dem än på M, S, KD eller FP där programmen är luddiga pseudoformuleringar som ska tilltala så många som möjligt.

På tal om obekväma ord: Var det inte C som skickade ett gäng från CUF efter att deras stämma beslutade att de var för en legalisering av cannabis på åsiktskorrigeringsläger?

Tycker innebörden i meningen verkar vara ganska glasklar, oavsett ordvalet.

Att man inte ska kolla blint på partiprogram är nog klart för de flesta, får man hoppas.

XXXL
2014-05-02, 14:21
Förklara varför du tror det. Och nej, dina observationer på interwebz är inte tillräckligt som förklaring.

Folk är födda framför en skärm och får en skev bild av verkligheten till följd, man kan alltid säga att för 100 år sedan så sa folk att generationen som kom efter deras den var hemsk men nu har vi faktiskt en förklaring till varför då det på riktigt har skett en enorm förändring över de senaste 20 åren.

Garanterat att min pappa sa att de som va unga på hans tid lyssnade på sån där hemsk musik och hade på sig konstiga kläder men nu är det ju tyvärr lite mer komplicerat för 90-talisterna än att deras musiksmak och klädstil skiljer sig, de har ju faktiskt blivit uppfostrade på ett sätt som ingen generation tidigare har blivit (med internet, de har blivit uppfostrade med internet)

Red Apple
2014-05-02, 14:32
Betyder detta att du hade röstat på mitt parti för utrotandet av korta män om det var det enda mitt partiprogram innehöll? Kom igen nu: tydlighet går inte före substans.

Jag skrev precis att man ska titta på substans framför korrekta formuleringar.

Tycker innebörden i meningen verkar vara ganska glasklar, oavsett ordvalet.

Att man inte ska kolla blint på partiprogram är nog klart för de flesta, får man hoppas.

Läste du Mortys inlägg? Det var rätt bra. Det handlar inte om att män ska tvingas ta en 10-dagarskurs och få jämställdhetslicens, det handlar om att verka för en förändring av en skadlig mentalitet kring köttätande och miljön. Omskolningen kommer bestå av töntiga kampanjaffiscer, "Det är coolt att äta grönt!", snarare än någon form av fascistisk hjärntvätt.

Sen tycker jag att vi ska ta en titt på andra delar av partiprogrammet än enbart de stycken med dåliga formuleringar.

Alla ska färdas väl genom livet
Det kräver att samhället i alla avseenden beaktar de mänskliga rättigheterna och tryggar rätten till hälsa, arbete, bostad, utbildning, social omsorg och trygghet. Politiken ska användas för att säkra människors lika möjligheter och utfall oavsett kön, hudfärg, etnicitet, klasstillhörighet, sexualitet, funktionsförmåga eller könsidentitet.

Mänskliga rättigheter ska gälla alla människor som vistas i Sverige. Papperslösa och asylsökande ska ha samma rättigheter som medborgare eller människor med uppehållstillstånd.

Med ett feministiskt förhållningssätt är välfärd inte ett skyddsnät, utan ett verktyg för att bygga ett jämställt och demokratiskt samhälle fritt från diskriminering, våld och exploatering av miljö och människor. Välfärdstanken är själva kittet som håller samman och skapar ekonomisk och demokratisk självständighet i vardagen.

Välfärdsbegreppet måste fyllas med nya värden, baserade på reell solidaritet – mellan människor och i samverkan med miljön. Det är värden som bygger på att människor med skilda grundvärderingar och livsstilar ska kunna leva sida vid sida i ömsesidig respekt för varandra.

Jag ser inget önskemål om att förtrycka män i F! Visst, det finns vissa extrema människor inom partiet men det gör inte partiet extremt. Jag tänker inte rösta på dem, men att kalla dem extremister för att det är det enda "stora" parti som vågar vara progressiva i Sveriges vaniljsmakande politiska kultur (med SD och KD i den andra, bakåtsträvande änden) är minst sagt att ta i.

en stor stark
2014-05-02, 14:38
Jag skrev precis att man ska titta på substans framför korrekta formuleringar.



Läste du Mortys inlägg? Det var rätt bra. Det handlar inte om att män ska tvingas ta en 10-dagarskurs och få jämställdhetslicens, det handlar om att verka för en förändring av en skadlig mentalitet kring köttätande och miljön. Omskolningen kommer bestå av töntiga kampanjaffiscer, "Det är coolt att äta grönt!", snarare än någon form av fascistisk hjärntvätt.


Det känns som onödiga pengar. Bättre skulle väl vara att omskola personer som äter för mycket kött och kör för mycket? Att generalisera ett visst beteende till gruppen som är överrepresenterad inom det vill vi väl inte, vad jag hört?

Eller som Trance skrev, om SD skulle skrivit ""SD skall verka för att araber skall omskolas i människovärden för att främja mindre våldtäkter och misshandel", hur skulle den lämpliga reaktionen vara då?

Red Apple
2014-05-02, 14:44
Det känns som onödiga pengar. Bättre skulle väl vara att omskola personer som äter för mycket kött och kör för mycket? Att generalisera ett visst beteende till gruppen som är överrepresenterad inom det vill vi väl inte, vad jag hört?

Eller som Trance skrev, om SD skulle skrivit ""SD skall verka för att araber skall omskolas i människovärden för att främja mindre våldtäkter och misshandel", hur skulle den lämpliga reaktionen vara då?

Förvisso, men man ser fortfarande bara till en liten aspekt av ett partiprogram som är helt plockat ur sin kontext. Sökte btw igenom deras partiprogram nu, och varken den paragrafen eller ens ordet "omskolas" förekommer någon gång.

Om man ska döma F! rekommenderar jag att man läser igenom partiprogrammet, istället för att bara skumma igenom det och leta efter problematiska formuleringar. Det är (nästan alltid) sunt, jag lovar (http://feministisktinitiativ.se/wp-content/uploads/2013/11/For_en_feministisk_politik_2013.pdf).

TranceII, du får gärna komma med en källa på exemplet du postade förut, då det inte finns i partiprogrammet på deras hemsida. Flashback?

en stor stark
2014-05-02, 14:51
Förvisso, men man ser fortfarande bara till en liten aspekt av ett partiprogram som är helt plockat ur sin kontext. Sökte btw igenom deras partiprogram nu, och varken den paragrafen eller ens ordet "omskolas" förekommer någon gång.

Om man ska döma F! rekommenderar jag att man läser igenom partiprogrammet, istället för att bara skumma igenom det och letar efter problematiska formuleringar. Det är (nästan alltid) sunt, jag lovar (http://feministisktinitiativ.se/wp-content/uploads/2013/11/For_en_feministisk_politik_2013.pdf).

TranceII, du får gärna komma med en källa på exemplet du postade förut, då det inte finns i partiprogrammet på deras hemsida. Flashback?

Sa aldrig något om att döma partiet. Jag sa att jag var obekväm (med ordvalet). Precis som jag skulle varit obekväm om SD hade formulerat sig sådär. Hade inte du?
Skulle jag velat ha en helhet eller en bedömning om jag skulle rösta på dem eller inte så skulle jag nog inte ens läst partiprogrammet så himla noga. Hade främst sett på deras handlingar och vad de faktiskt gjort (eller försökt göra). Men nu var jag bara obekväm med ordvalet, vilket var allt jag sa.

http://feministisktinitiativ.se/politik/feminism-i-eu/klimat-energi-och-miljo/
Fi ska verka för att ett program skapas för att finansiera för att analysera och omskola män så att de ändrar sitt konsumtions- och transportmönster för att gagna klimat och en hållbar utveckling.

andeem
2014-05-02, 14:52
Varför ska man ”verka för en förändring av skadlig mentalitet kring köttätande och miljön”? Vi lever i en marknadsekonomi, det finns ju verktyg för att hantera de här problemen utan en massa pekpinnar. Internalisera externaliteterna!

Red Apple
2014-05-02, 14:54
Vem har sagt något om att döma hela partiet? Jag sa att jag var obekväm (med ordvalet). Precis som jag skulle varit obekväm om SD hade formulerat sig sådär. Hade inte du?
Skulle jag velat ha en helhet eller en bedömning om jag skulle rösta på dem eller inte så skulle jag nog inte ens läst partiprogrammet så himla noga. Hade främst sett på deras handlingar och vad de faktiskt gjort. Men nu var jag bara obekväm med ordvalet, vilket var allt jag sa.

http://feministisktinitiativ.se/politik/feminism-i-eu/klimat-energi-och-miljo/

Bara första paragrafen var riktad till dig :)

Tack för hänvisningen, jag laddade ner PDFen där det inte fanns med, trodde att allt från hemsidan skulle vara representerat :em:

en stor stark
2014-05-02, 14:59
Bara första paragrafen var riktad till dig :)

Tack för hänvisningen, jag laddade ner PDFen där det inte fanns med, trodde att allt från hemsidan skulle vara representerat :em:

Aha okej, såg inte det, lite stressad ;). Var kan man läsa mer vad de egentligen menat med omskolning? Trodde ju aldrig att det skulle finnas särskilda skolor för män för detta, men att en ny kurs i grundskolan skulle införas verkade inte osannolikt för mig, då de verkar ha stora planer med utbildning. Eller? :)

vvrab
2014-05-02, 15:04
Att generalisera ett visst beteende till gruppen som är överrepresenterad inom det vill vi väl inte, vad jag hört?

Eller som Trance skrev, om SD skulle skrivit ""SD skall verka för att araber skall omskolas i människovärden för att främja mindre våldtäkter och misshandel", hur skulle den lämpliga reaktionen vara då?
Fast SD "generalisera ett visst beteende till gruppen som är överrepresenterad", i detta fall muslimer:
Islam och i synnerhet dess starka politiska och fundamentalistiska gren är enligt Sverigedemokraternas uppfattning den religiösa åskådning som visat sig ha svårast att harmoniskt samexistera med den svenska och västerländska kulturen. Islamismens inflytande på det svenska samhället bör därför i största möjliga utsträckning motverkas och invandringen från muslimska länder med starka inslag av fundamentalism bör vara mycket starkt begränsad.

Morty
2014-05-02, 15:05
Varför ska man ”verka för en förändring av skadlig mentalitet kring köttätande och miljön”? Vi lever i en marknadsekonomi, det finns ju verktyg för att hantera de här problemen utan en massa pekpinnar. Internalisera externaliteterna!

Det här inlägget är ju helt intetsägande.

en stor stark
2014-05-02, 15:06
Fast SD "generalisera ett visst beteende till gruppen som är överrepresenterad", i detta fall muslimer:

Okej?

Red Apple
2014-05-02, 15:07
Aha okej, såg inte det, lite stressad ;). Var kan man läsa mer vad de egentligen menat med omskolning? Trodde ju aldrig att det skulle finnas särskilda skolor för män för detta, men att en ny kurs i grundskolan skulle införas verkade inte osannolikt för mig, då de verkar ha stora planer med utbildning. Eller?

Könsspecifik undervisning skulle nog krocka rätt hårt med hur de vill förändra den nuvarande könskategoriseringen i skolan.

Att [...] vägra inordna sig i kategorierna ”kille” eller ”tjej” leder ofta till kränkningar från såväl andra barn som från vuxen personal. [Något som ska förebyggas]

Kan tänka mig att de inför undervisning som ska förebygga den nämnda typen av mentalitet men att hela klassen är med, även om problematiken som man försöker åtgärda är generellt manlig (finns ju även gott om exempel på tjejer som har fryslådorna fulla med kött och korv, vilket F! nog är medvetna om). Men jag vet inte, jag ska fråga en kompis från F! som umgås med några som sitter med i någon form av styrelse.

en stor stark
2014-05-02, 15:09
Könsspecifik undervisning skulle nog krocka rätt hårt med hur de vill förändra den nuvarande könskategoriseringen i skolan.



Kan tänka mig att de inför undervisning som ska förebygga den nämnda typen av mentalitet men att hela klassen är med, även om problematiken som man försöker åtgärda är generellt manlig (finns ju även gott om exempel på tjejer som har fryslådorna fulla med kött och korv, vilket F! nog är medvetna om). Men jag vet inte, jag ska fråga en kompis från F! som umgås med några ur distriktsstyrelsen i Sthlm om hon vet.

Såklart, som sagt, jag tror inte att män kommer ha en egen skola för sig själv (och menade då också inte en egen kurs för sig själv heller). Däremot så tror jag att kursen kan bli lite vinklad.
Förstår inte riktigt dock, de inordnar ju själva sig i kategorierna "kille" och "tjej" väldigt hårt.

maaherra
2014-05-02, 15:11
Jag skrev precis att man ska titta på substans framför korrekta formuleringar.

Ok, så hur ställer du dig till att Gudrun Schyman vill gå in och lönereglera och stoppa löneökningar för män? Är det vettig substans?

Det kommer en bit in i klippet och det är inte direkt en gammal debatt eller åsikt, den är från februari.

ro2fK6G9UNA

Red Apple
2014-05-02, 15:11
Såklart, som sagt, jag tror inte att män kommer ha en egen skola för sig själv (och menade då också inte en egen kurs för sig själv heller). Däremot så tror jag att kursen kan bli lite vinklad.

Missförstod dig lite då, men ska återkomma med svar från nämnda kompis :)

en stor stark
2014-05-02, 15:11
Missförstod dig lite då, men ska återkomma med svar från nämnda kompis :)
Götta!

vvrab
2014-05-02, 15:12
Okej?
Du valde att använda ett hypotetiskt exempel involverande SD för att göra en poäng. Jag gav dig ett verkligt exempel från deras hemsida. Varsågod.

andeem
2014-05-02, 15:12
Det här inlägget är ju helt intetsägande.Ok, försöker göra det tydligare: Med rejäla skatter på t ex växthusgasutsläpp (alternativt köp- och säljbara utsläppsrätter) tvingas köttätande, bilåkande, flygande etc bära sina miljökostnader. Det är betydligt mer verkningsfullt än diverse informationskampanjer eller omskolningsprogram för attitydförändringar. Och sympatiskt.

en stor stark
2014-05-02, 15:13
Du valde att använda ett hypotetiskt exempel involverande SD för att göra en poäng. Jag gav dig ett verkligt exempel från deras hemsida. Varsågod.

Okej. Gör formuleringen dig obekväm? Det verkar den göra. Om inte så verkar den göra många andra upprörda. Många andra formuleringar av SD kan göra mig obekväm. Men man får vara konsekvent.

maaherra
2014-05-02, 15:17
Det här inlägget är ju helt intetsägande.

Har du helt missat miljödebatten? Att internalisera externaliteterna är ett väldigt viktigt verktyg.

Det är som Johan Rockström pratar om (http://www.dn.se/debatt/foretagen-vill-ha-hallbarhet-politikerna-levererar-inte/) när det kommer till att "införa ett globalt pris på utsläpp av koldioxid"

vvrab
2014-05-02, 15:21
Okej. Gör formuleringen dig obekväm? Det verkar den göra. Om inte så verkar den göra många andra upprörda. Varsågod.Vilken av formuleringarna, den av F! eller SD? Är det någon skillnad på dem utifrån ditt påstående om att "generalisera ett visst beteende till gruppen som är överrepresenterad inom det vill vi väl inte"? Vad tycker du, är du obekväm med dem?

en stor stark
2014-05-02, 15:25
Vilken av formuleringarna, den av F! eller SD? Är det någon skillnad på dem utifrån ditt påstående om att "generalisera ett visst beteende till gruppen som är överrepresenterad inom det vill vi väl inte"? Vad tycker du, är du obekväm med dem?

Ja lite skillnad är det, då den från SD främst kritiserar just en idé, inte en grupp av människor.
Jag tvivlar dock inte på att det går att hitta ett nästan identiskt citat från SD.

Obekväm med "dem". Jag antar att när du skriver "dem" så menar du "ordvalen".
Ja jag skulle säkert varit lika obekväm med SDs.

Jag antar att eftersom du verkar vara obekväm med SDs formulering(ar) så tycker du även F!s är konstig?

Poängen är alltså: SD får ofta kritik för sina formuleringar. Det bör inte vara begränsat till enbart det partiet. Eller så anser man att formuleringar är oviktiga. Då får man också utvidga den synen till alla partier. Eller hur?

vvrab
2014-05-02, 15:32
Fast F! anser att genus är en social konstruktion. Du kan alltså välja kön som du kan välja religion.

Jag kommer inte direkt rösta på F! om jag säger så...

Wormzie
2014-05-02, 15:34
jag tycker dom har många bra poänger.. genusfrågorna kommer i skymundan då allt prat kretsar kring jobb, skola och vård/omsorg. även om de enbart behandlar frågan fyller partiet en stor funktion i att uppmärksamma dagens problematiska jämställdhetssituation.

Red Apple
2014-05-02, 15:34
Ok, så hur ställer du dig till att Gudrun Schyman vill gå in och lönereglera och stoppa löneökningar för män? Är det vettig substans?

Det kommer en bit in i klippet och det är inte direkt en gammal debatt eller åsikt, den är från februari.

ro2fK6G9UNA

För det första så extrapolerar du det hon säger i den här debatten rätt rejält. Den hade inte min fulla uppmärksamhet de första två-tre minuterna men det närmsta jag kunde höra det du påstod att hon föreslog är

Okej, då får de manligt dominerade yrkena stå tillbaka lite tills kvinnor kommer ikapp.

Och det var inte om att stoppa löneökningar för män öht utan om att reglera så att kvinnodominerade yrken kunde komma ikapp löneutvecklingen i likvärdiga manligt dominerade yrken, som är bättre betalda.

Jag tycker Schyman har en poäng, man kan inte vara passiv i situationen, men samtidigt så har Arnholm en poäng i att det inte är upp till staten att reglera löner. Sverige har en fin tradition av att låta syndikat i form av fackföreningar sköta det, vilket leder till en mer dynamisk utveckling som är effektivare i att justera för inflation o.s.v.

Läget är problematiskt, någonting behöver göras men samtidigt måste man, som Arnholm säger, ha respekt för varifrån resurserna kommer och inse att det inte är staten som genererar pengar.

en stor stark
2014-05-02, 15:36
Fast F! anser att genus är en social konstruktion. Du kan alltså välja kön som du kan välja religion.

Jag kommer inte direkt rösta på F! om jag säger så...

Okej, komplicerat ämne. Beror på en hel del definitioner. Vilket jag ogärna ger mig in på.

Nej jag kommer inte rösta på F!. Och inte SD heller.

Morty
2014-05-02, 15:36
Ok, försöker göra det tydligare: Med rejäla skatter på t ex växthusgasutsläpp (alternativt köp- och säljbara utsläppsrätter) tvingas köttätande, bilåkande, flygande etc bära sina miljökostnader. Det är betydligt mer verkningsfullt än diverse informationskampanjer eller omskolningsprogram för attitydförändringar. Och sympatiskt.

Tycker också att det vore vettigare att angripa problemet högre upp än på individnivå (även om det ena absolut itne utesluter det andra) eftersom det knappast är kreti och pletis fel med hur miljöförstöring och djurplågeri tillåts. Dessutom kan det inte "väljas bort" på samma sätt som attitydförändringar. Men F! har en grym klimatpolitik så de har mitt fulla förtroende när det kommer till att jobba i alla ändar på dessa problem.

Hanken
2014-05-02, 16:05
Tänker kanske lägga min röst på FI. Tänker lite såhär. De jobbar för att min mamma och syster ska få det bätte och det är skäl nog.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mago
2014-05-02, 16:13
Fast F! anser att genus är en social konstruktion. Du kan alltså välja kön som du kan välja religion.

Jag kommer inte direkt rösta på F! om jag säger så...

Möjligt att jag förstår dig fel, men..
När folk säger "genus" så menar de den sociala konstruktion som finns kring könsroller. De menar inte att könsorganet är en social konstruktion.

Latissimus Dorsi
2014-05-02, 16:18
Tänker kanske lägga min röst på FI. Tänker lite såhär. De jobbar för att min mamma och syster ska få det bätte och det är skäl nog.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tillåt mig skratta :) ha ha

Red Apple
2014-05-02, 16:19
Fick svar om den formuleringen med omskolning av män, hoppas det är lugnt för henne att jag postar det här :)

Alltså, precis den formuleringen har det varit ganska mycket diskussion om de senaste dagarna! Ska se vad man kom fram till i en av grupperna som jag är med i.
Also är inte F! ensamma om otydliga formuleringar, men jag antar att just denna är ganska provocerande...

(några minuter senare)

F! själva säger att formuleringen är problematisk, det handlar snarare om att få vissa grupper att inse att de bidrar olika mycket till en negativ miljöpåverkning, liksom att öka medvetenheten kring alternativa levnadssätt :)

en stor stark
2014-05-02, 16:21
Fick svar om den formuleringen med omskolning av män, hoppas det är lugnt för henne att jag postar det här :)

Tackar!
Den sa mig dock ytterst lite.

Blaine
2014-05-02, 16:25
Är Kakan Hermansson talskrivare åt partiet? Nour El Refai?

Red Apple
2014-05-02, 16:26
Tackar!
Den sa mig dock ytterst lite.

Ja, jag håller med. Tror man kan tolka det som att de själva inte riktigt vet vad som menas ;)

en stor stark
2014-05-02, 16:30
Ja, jag håller med. Tror man kan tolka det som att de själva inte riktigt vet vad som menas ;)

Lite så. ;)
Typiskt svar från en politiker.

Steg 1: "Vi är inte de enda som gör detta felet, så det är okej"
Steg 2: "Inte svara på hur man ska göra det de sa att de skulle göra, säg bara det de planerar att göra en gång till med andra ord"

Många politiker verka köra med denna retoriken, inte enbart F! såklart. ;)

filmjölk
2014-05-02, 17:07
Det här inlägget är ju helt intetsägande.

Han är nog av den liberala åsikten att marknaden (hallelujah, amen, etc.) kommer reglera köttätandet. "Rösta med plånboken" och allt det där.

vvrab
2014-05-02, 17:42
Möjligt att jag förstår dig fel, men..
När folk säger "genus" så menar de den sociala konstruktion som finns kring könsroller. De menar inte att könsorganet är en social konstruktion.Det vet jag. När F! säger män tror jag inte de räknar in personer som ser sig som kvinnor eller queer (oavsett hur lång penis de föddes med). Jag tror inte de kommer tvinga "kvinnor"/kvinnor med X-kromosomer att ta kursen i klimatsmarthet.

hurril
2014-05-02, 18:03
Möjligt att jag förstår dig fel, men..
När folk säger "genus" så menar de den sociala konstruktion som finns kring könsroller. De menar inte att könsorganet är en social konstruktion.

Det menade nog inte han heller. Han kanske hade den något mer balanserade åsikten att sociala funktioner är biologiskt betingande i hög utsträckning. Man kan faktiskt veta det samtidigt som man inser att många könsroller är sjukt dåliga/ omoderna OCH samtidigt veta att saker och ting kan och bör ändras.

Många verkar ha svårt med att kunna hålla något så komplext i skallen samtidigt och därför får vi sådana som Latissimus Dorsi som, trots 14 års ålder, kan allt OCH Fi! får röster.

Exdiaq
2014-05-02, 18:09
Varför ska man ”verka för en förändring av skadlig mentalitet kring köttätande och miljön”? Vi lever i en marknadsekonomi, det finns ju verktyg för att hantera de här problemen utan en massa pekpinnar. Internalisera externaliteterna!

Vi lever i en blandekonomi, inte marknadsekonomi.

Röda Björnen
2014-05-02, 18:12
F! ökar med 500-1000 medlemmar i veckan hörde ja på p1 nyss.

Sen kan du inte jämföra feminister med extremfeminister, detta gäller även vänster & höger.

F! har en extrem ide om feminism så jo det kan vi.

MVH

profezy
2014-05-02, 18:35
F! har en extrem ide om feminism så jo det kan vi.

MVH

Exempel?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

PureWhey
2014-05-02, 18:38
Tänker kanske lägga min röst på FI. Tänker lite såhär. De jobbar för att min mamma och syster ska få det bätte och det är skäl nog.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Haha, ja, ungefär på den nivån resonerar antagligen de flesta FI-väljare :D

Hoppas själv på att dessa skojare får <1%.

XXXL
2014-05-02, 18:41
Vad är de F! vill egentligen, vad är de som fattas idag? De finns ju kvinnliga chefer, kvinnliga poliser, kvinnliga brandmän, kvinnor tillåts att rösta, de får lämna hemmet e.t.c vart är diskrimineringen?

hurril
2014-05-02, 18:43
Vad är de F! vill egentligen, vad är de som fattas idag? De finns ju kvinnliga chefer, kvinnliga poliser, kvinnliga brandmän, kvinnor tillåts att rösta, de får lämna hemmet e.t.c vart är diskrimineringen?

Man anser kanske att diskriminering inte är det enda dåliga som finns. Alltså det är en sak att inte fatta vad de säger, en helt annan att inte hålla med om deras tillvägagångssätt.

Flyes
2014-05-02, 18:50
F! har en extrem ide om feminism så jo det kan vi.

MVH

Källa på det?

Flyes
2014-05-02, 18:52
Haha, ja, ungefär på den nivån resonerar antagligen de flesta FI-väljare :D

Hoppas själv på att dessa skojare får <1%.

Skojare? de lär nog va närmare 3-4 %.. :)

Latissimus Dorsi
2014-05-02, 18:57
Det menade nog inte han heller. Han kanske hade den något mer balanserade åsikten att sociala funktioner är biologiskt betingande i hög utsträckning. Man kan faktiskt veta det samtidigt som man inser att många könsroller är sjukt dåliga/ omoderna OCH samtidigt veta att saker och ting kan och bör ändras.

Många verkar ha svårt med att kunna hålla något så komplext i skallen samtidigt och därför får vi sådana som Latissimus Dorsi som, trots 14 års ålder, kan allt OCH Fi! får röster.

Ser att allt instagrammande har gjort dig smått förvirrad.

Problemet med F! är att de tar problem under sina vingar, som i princip inte går att lösa och speciellt inte med deras skeva metoder. Våldtäkt och misshandel av andra människor (både män och kvinnor) är väldigt dåliga saker. Men att påstå att feminism på något sätt skulle kunna lösa detta är helt absurt. Och att sedan gå så långt att peka ut alla män som bovar är bara sanslöst. De kämpar för "rätt" saker, och har de "rätta" åsikterna. Skulle du på något sätt inte hålla med om dessa åsikter hamnar du direkt i facket "fel".

Samtidigt plockar de billiga poäng överallt, bara att slänga in "JärnrörsSDare" så är man i hamn. Vilket bara är tragiskt.

XXXL
2014-05-02, 18:57
Man anser kanske att diskriminering inte är det enda dåliga som finns.

Vad är det andra dåliga då? Rasism, nageltrång och frontalkrocka med en lastbil?

Red Apple
2014-05-02, 19:02
Problemet med F! är att de tar problem under sina vingar, som i princip inte går att lösa och speciellt inte med deras skeva metoder. Våldtäkt och misshandel av andra människor (både män och kvinnor) är väldigt dåliga saker. Men att påstå att feminism på något sätt skulle kunna lösa detta är helt absurt. Och att sedan gå så långt att peka ut alla män som bov är bara sanslöst. De kämpar för "rätt" saker, och har de "rätta" åsikterna. Skulle du på något sätt inte hålla med om dessa åsikter hamnar du direkt i facket "fel".


Man kommer inte kunna lösa våldtäkt, men däremot kanske kvinnor som blir våldtagna vågar polisanmäla. När de vågar så kanske de inte blir skambelagda och utstötta av sitt närsamhälle (vilket händer även i Sverige). Även män som blir våldtagna ska våga gå ut med det. Det är något som feminismen kan åtgärda då det handlar om en mentalitetsförändring.
Problematiska formuleringar till trots så är det en ytters liten andel feminister som skuldbelägger alla män som bovar. Att sortera in meningsmotståndare i facket "fel" gör nog de flesta ideologier och partier.

Du har fel ;)

hurril
2014-05-02, 19:04
Ser att allt instagrammande har gjort dig smått förvirrad.

Problemet med F! är att de tar problem under sina vingar, som i princip inte går att lösa och speciellt inte med deras skeva metoder. Våldtäkt och misshandel av andra människor (både män och kvinnor) är väldigt dåliga saker. Men att påstå att feminism på något sätt skulle kunna lösa detta är helt absurt. Och att sedan gå så långt att peka ut alla män som bov är bara sanslöst. De kämpar för "rätt" saker, och har de "rätta" åsikterna. Skulle du på något sätt inte hålla med om dessa åsikter hamnar du direkt i facket "fel".

Samtidigt plockar de billiga poäng överallt, bara att slänga in "JärnrörsSDare" så är man i hamn. Vilket bara är tragiskt.

Vad är det andra dåliga då? Rasism, nageltrång och frontalkrocka med en lastbil?

Ni två är två exempel som gör att min egen syn, som inte är samma som Fi!:s - väldigt långt ifrån den faktiskt, ändå grupperas med er. Trots att ni båda snackar rappakalja och spelar dumma.

Det är så klart inte givet att precis alla områden i samhället som inte består av 50% män och 50% kvinnor är snedfördelad. Men det finns definitivt en massa andra saker som inte ser ut som vi vill i ett modernt samhälle.

Men där många, inte alla, feminister går fel är att anta att _alla_ beteende och strukturella skillnader man kan observera är strikt socialt betingade, där går ni också fel. Trippel-X-L spelar dum och LD... ja. Verkar mest ha tagit över sin omgivnings starka brölande maschåmäns retorik.

Tillsammans gör ni, feminister och er typ av grabbar, all typ av diskussion i ämnet helt omöjligt. Inte helt olikt SD:ar i integrationsämnet. Här blir man antingen extremfeminist eller maschåbrölkorv - där är man antingen rasist eller multikultisousse.

Latissimus Dorsi
2014-05-02, 19:05
Man kommer inte kunna lösa våldtäkt, men däremot kanske kvinnor som blir våldtagna vågar polisanmäla. När de vågar så kanske de inte blir skambelagda och utstötta av sitt närsamhälle (vilket händer även i Sverige). Även män som blir våldtagna ska våga gå ut med det. Det är något som feminismen kan åtgärda då det handlar om en mentalitetsförändring.
Problematiska formuleringar till trots så är det en ytters liten andel feminister som skuldbelägger alla män som bovar. Att sortera in meningsmotståndare i facket "fel" gör nog de flesta ideologier och partier.

Du har fel ;)

Jag vet allvarligt talat inte vad du pratar om.

hurril
2014-05-02, 19:06
Jag vet allvarligt talat inte vad du pratar om.

Då kanske du skulle leta reda på en tråd med ett ämne du förstår.

Red Apple
2014-05-02, 19:06
Jag vet allvarligt talat inte vad du pratar om.

Vilket säger betydligt mycket mer om dig än om feminism.

andeem
2014-05-02, 19:08
Vi lever i en blandekonomi, inte marknadsekonomi.
Semantik.

Latissimus Dorsi
2014-05-02, 19:09
Ni två är två exempel som gör att min egen syn, som inte är samma som Fi!:s - väldigt långt ifrån den faktiskt, ändå grupperas med er. Trots att ni båda snackar rappakalja och spelar dumma.

Det är så klart inte givet att precis alla områden i samhället som inte består av 50% män och 50% kvinnor är snedfördelad. Men det finns definitivt en massa andra saker som inte ser ut som vi vill i ett modernt samhälle.

Men där många, inte alla, feminister går fel är att anta att _alla_ beteende och strukturella skillnader man kan observera är strikt socialt betingade, där går ni också fel. Trippel-X-L spelar dum och LD... ja. Verkar mest ha tagit över sin omgivnings starka brölande maschåmäns retorik.

Tillsammans gör ni, feminister och er typ av grabbar, all typ av diskussion i ämnet helt omöjligt. Inte helt olikt SD:ar i integrationsämnet. Här blir man antingen extremfeminist eller maschåbrölkorv - där är man antingen rasist eller multikultisousse.

Det känns som att du slåss mot väderkvarnar. Jag är starkt emot F! och det de står för. Samtidigt som jag likt dig ser problemen i samhället. Det gamla klassiska "emot feminism, men för jämställdhet". Fattar inte varför du ska komma och dumförklara människor.

Latissimus Dorsi
2014-05-02, 19:10
Då kanske du skulle leta reda på en tråd med ett ämne du förstår.

Vilket säger betydligt mycket mer om dig än om feminism.

För det första så är ditt grundpåstående väldigt konstigt, och för det andra ser jag inte hur F! på något sätt ska lösa det problemet.

hurril
2014-05-02, 19:11
Det känns som att du slåss mot väderkvarnar. Jag är starkt emot F! och det de står för. Samtidigt som jag likt dig ser problemen i samhället. Det gamla klassiska "emot feminism, men för jämställdhet". Fattar inte varför du ska komma och dumförklara människor.

"Problemet med F! är att de tar problem under sina vingar, som i princip inte går att lösa och speciellt inte med deras skeva metoder."

Vilket är det största av de problem de tar på sig som inte låter sig lösas?

I resten av ditt inlägg gör du argumentationsfelet, när vi ändå talar om dem (väderkvarnsreferensen du gav), att slå fast att allt feminismen vill är att "avskaffa" våldtäkter. Det är givetvis nonsens och det är just DEN typen av snack som gör det möjligt att ha en mer nyanserad diskussion. Jag dumförklarar dig inte utan upplyser dig om efterblivenheten i att spela dum på det vis du faktiskt, eller förhoppningsvis, gör.

XXXL
2014-05-02, 19:11
Men det finns definitivt en massa andra saker som inte ser ut som vi vill i ett modernt samhälle.

Jag väntar fortfarande på ett litet svar, du hittar mig här inne

http://www.metro.se/_internal/gxml!0/r0dc21o2f3vste5s7ezej9x3a10rp3w$g52vfr7ft6q4l01vp0 cnzwd1jmoewpw/luftslott.jpeg

(Ja, det är ett luftslott.)

Red Apple
2014-05-02, 19:12
För det första så är ditt grundpåstående väldigt konstigt, och för det andra ser jag inte hur F! på något sätt ska lösa det problemet.

Var är det konstigt och hur är det omöjligt för F! (eller vilket annat parti som helst, egentligen) att lösa det?

hurril
2014-05-02, 19:15
Jag väntar fortfarande på ett litet svar, du hittar mig här inne

http://www.metro.se/_internal/gxml!0/r0dc21o2f3vste5s7ezej9x3a10rp3w$g52vfr7ft6q4l01vp0 cnzwd1jmoewpw/luftslott.jpeg

(Ja, det är ett luftslott.)

Du verkar inte förstå hur luftslottsgrejen fungerar.

XXXL
2014-05-02, 19:17
Du verkar inte förstå hur luftslottsgrejen fungerar.

Fantastiska och storslagna drömmar utan grund i verkligheten, feminism i ett nötskal.

Ge mig ett konkret exempel.

Latissimus Dorsi
2014-05-02, 19:17
"Problemet med F! är att de tar problem under sina vingar, som i princip inte går att lösa och speciellt inte med deras skeva metoder."

Vilket är det största av de problem de tar på sig som inte låter sig lösas?

I resten av ditt inlägg gör du argumentationsfelet, när vi ändå talar om dem (väderkvarnsreferensen du gav), att slå fast att allt feminismen vill är att "avskaffa" våldtäkter. Det är givetvis nonsens och det är just DEN typen av snack som gör det möjligt att ha en mer nyanserad diskussion. Jag dumförklarar dig inte utan upplyser dig om efterblivenheten i att spela dum på det vis du faktiskt, eller förhoppningsvis, gör.

Var är det konstigt och hur är det omöjligt för F! (eller vilket annat parti som helst, egentligen) att lösa det?
http://www.trettiotreanledningar.com
:)

PureWhey
2014-05-02, 19:19
Skojare? de lär nog va närmare 3-4 %.. :)

Hoppas
Hur går det?

hurril
2014-05-02, 19:20
Fantastiska och storslagna drömmar utan grund i verkligheten, feminism i ett nötskal.

Ge mig ett konkret exempel.

F!:s partiprogram berördes tidigare i tråden MED CITAT. Vilket är ditt huvudsakliga problemområde, soldat 3XL?

Jag vet vad ett luftslott är men när du du satte dig själv i det, en bit upp, hur menade du att vi andra skulle läsa det? Som att du själv mest består av fantastiska, storslagna drömmar utan grund i verkligheten?

hurril
2014-05-02, 19:22
http://www.trettiotreanledningar.com
:)

Svara istället för att länka in andras argument. Länkar till bloggar skrivna av andra som bättre förklarar SIN åsikt är samma sak som Hitler-argumentet och då förlorar man automatiskt. Jag vill veta DIN åsikt.

XXXL
2014-05-02, 19:23
F!:s partiprogram berördes tidigare i tråden MED CITAT. Vilket är ditt huvudsakliga problemområde, soldat 3XL?

Jag vet vad ett luftslott är men när du du satte dig själv i det, en bit upp, hur menade du att vi andra skulle läsa det? Som att du själv mest består av fantastiska, storslagna drömmar utan grund i verkligheten?

Jo fast nu skrev du med dina egna ord

Men det finns definitivt en massa andra saker som inte ser ut som vi vill i ett modernt samhälle.

"En massa andra saker", vad är det för saker? Jag pratar inte om deras partiprogram, ge mig ett exempel.

hurril
2014-05-02, 19:23
Jo fast nu skrev du med dina egna ord

"En massa andra saker", vad är det för saker? Jag pratar inte om deras partiprogram, ge mig ett exempel.

Om du inte pratar om deras partiprogram så är du i fel tråd, chefen.

hurril
2014-05-02, 19:29
1 exempel

Om du inte anser att samhället, som du ser det, är perfekt på alla plan så undrar jag varför du envisas med en så enfaldig frågeställning.

Red Apple
2014-05-02, 19:35
http://www.trettiotreanledningar.com
:)

Vad har något av det där att göra med mitt argument?

Om något så argumenterar du emot dig själv med den där länken.

shadowfire
2014-05-02, 19:42
Heh, gott o se lite jwzrd-takter i tråden.

Som återkoppling till TS frågeställning så är iaf min tolkning av nuvarande politiska situation att en andel som röstat på alliansen senaste 1-2 valen nu vacklar och söker alternativ och att S inte framstår som ett naturligt alternativ. Vi har redan ett antal vilsna själar som röstar på SD för att de helt enkelt inte vet vad de annars skulle rösta på.

De övriga "udda" partierna kommer få sig en släng av samma syndrom, det kommer nog pendla väljare mellan FI, P, SVP o allt vad det nu är fram till valrörelsen. Långt ifrån alla i vårt land kollar på partidebatt på kolo, tvärtom kanske bara fångar en enda fråga de tycker känns viktig o plötsligt fångar tycke för just det partiet. Eller att man bara är missnöjd med allt o ser ett parti som ligger lite under o lägger sin röst på det bara för att man tror man "saboterar samhällets krafter".

TranceII
2014-05-02, 20:19
Tänker kanske lägga min röst på FI. Tänker lite såhär. De jobbar för att min mamma och syster ska få det bätte och det är skäl nog.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det gör alla partier.

shadowfire
2014-05-02, 20:21
Det gör alla partier.

lol, ja faktiskt, på ett eller annat sätt med en eller annan utgång.

Hanken
2014-05-02, 20:21
Tillåt mig skratta :) ha ha

Är du en idiot?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

profezy
2014-05-02, 21:29
Är du en idiot?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

+1 och svaret är Uppenbarligen

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Latissimus Dorsi
2014-05-02, 21:41
Är du en idiot?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

+1 och svaret är Uppenbarligen

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Bra bidrag till tråden.

Hurril skriker högst, men samtidigt vackert som vanligt. Vi håller igentligen med varandra, men han väljer att ge mig en obefogad känga trots att jag inte sagt något innan. Han kanske valde fel Instagram-filter till sin senaste bild och är sur, vad vet jag. Kan återigen summera min åsikt.
Stort jävla NEJ till F!
NEJ till dagens feminister
Stort jävla JA till jämställdhet och att lösa de faktiska problemen som finns och går att lösa

Olegh
2014-05-02, 21:43
Bra bidrag till tråden.

Hurril skriker högst, men samtidigt vackert som vanligt. Vi håller igentligen med varandra, men han väljer att ge mig en känga ändå. Han kanske valde fel Instagram-filter till sin senaste bild och är sur, vad vet jag. Kan återigen summera min åsikt.
Stort jävla NEJ till F!
NEJ till dagens feminister
Stort jävla JA till jämställdhet och att lösa de faktiska problemen som finns och går att lösa

Fast det är lite kul att "alla" är för jämställdhet (hur kan man inte vara det!?) men nästan ingen är beredd att ens försöka göra något konkret.


FI är sannolikt ett av de mindre dåliga alternativen till riksdagsvalet.

Red Apple
2014-05-02, 21:44
Sällan skådad brist på självinsikt LD.

"Stort jävla JA till jämställdhet och att lösa de faktiska problemen som finns och går att lösa"

Gz, du är feminist.

Latissimus Dorsi
2014-05-02, 21:47
Sällan skådad brist på självinsikt LD.

"Stort jävla JA till jämställdhet och att lösa de faktiska problemen som finns och går att lösa"

Gz, du är feminist.

Värsta förolämpningen jag hört.

Red Apple
2014-05-02, 21:51
Värsta förolämpningen jag hört.

Du är verkligen själva definitionen på tjockskallig. Om du ska diskutera feminism bör du kolla upp begreppets innebörd och förstå konceptet till fullo. Just nu är det som att diskutera marijuana med Beatrice Ask.

Sniggel
2014-05-02, 21:51
Man kommer inte kunna lösa våldtäkt, men däremot kanske kvinnor som blir våldtagna vågar polisanmäla. När de vågar så kanske de inte blir skambelagda och utstötta av sitt närsamhälle (vilket händer även i Sverige). Även män som blir våldtagna ska våga gå ut med det. Det är något som feminismen kan åtgärda då det handlar om en mentalitetsförändring.
Problematiska formuleringar till trots så är det en ytters liten andel feminister som skuldbelägger alla män som bovar. Att sortera in meningsmotståndare i facket "fel" gör nog de flesta ideologier och partier.

Du har fel ;)

Har aldrig sett feminister ta ställning för män kring sådana teman.

Ytterst liten? Det kryllar av dem. Har du facebook t ex? Twitter?

Red Apple
2014-05-02, 21:59
Har aldrig sett feminister ta ställning för män kring sådana teman.

Ok. Vad antyder du? Att feminister tycker det är okej att män våldtas?

Ytterst liten? Det kryllar av dem. Har du facebook t ex? Twitter?

Bra idé att låta en politisk gren ansvara för vilka idioter du väljer att följa på FB och Twitter.

Är ett kriterium för att bli feminist att skrika om orättvisor och klaga på facebook över patriarkatets förtryck som tvingar en att X? För alla verkar tro att de enda feministerna som finns är de som syns och hörs högst på sociala medier.

Hemi
2014-05-02, 21:59
...
FI är sannolikt ett av de mindre dåliga alternativen till riksdagsvalet.

Ja, jag har ingen aning men är det inte lite läskigt, att nya partier eller någorlunda nya gör så att det blir såpass många att rösta på. Kan alla komma överens sen? Inte för att jag skulle tycka det vore bättre med typ bara 2 partier men om det snart är 17 stycken...
Det borde visa på att de gamla partierna saknar något de nya har, och inte bara politik utan kanske bra/starka mer karismatiska ledare, som man tycker sig kunna lita på. Gurdun Schyman kanske är en sådan.

Sniggel
2014-05-02, 21:59
Sällan skådad brist på självinsikt LD.

"Stort jävla JA till jämställdhet och att lösa de faktiska problemen som finns och går att lösa"

Gz, du är feminist.

Feminism äger inte begreppet jämställdhet.
Det är dessutom skillnad på vad en definition av en "ism" säger och hur "ismen" fungerar i praktiken.

Man är inte tvungen att tillskriva sig feminist bara för att man är för jämställdhet och det är helt ok.

Red Apple
2014-05-02, 22:01
Feminism äger inte begreppet jämställdhet.
Det är dessutom skillnad på vad en definition av en "ism" säger och hur "ismen" fungerar i praktiken.

Man är inte tvungen att tillskriva sig feminist bara för att man är för jämställdhet och det är helt ok.

Inte påstått något av det heller, förde bara fram en poäng som du verkar ha missat helt och hållet.

Sniggel
2014-05-02, 22:05
Bra idé att låta en politisk gren ansvara för vilka idioter du väljer att följa på FB och Twitter.

Är ett kriterium för att bli feminist att skrika om orättvisor och klaga på facebook över patriarkatets förtryck som tvingar en att X? För alla verkar tro att de enda feministerna som finns är de som syns och hörs högst på sociala medier.

Jag väljer inte att följa feminister. De hittar sig in till mitt nyhetsflöde (och mitt riktiga liv också btw). Eller råkar vara mina vänner/släktingar eller journalister som skriver artiklar baserad på pseudovetenskap eller förvrängd statistik.
Det är bara min uppfattning! Jag är öppen för det faktum att jag har haft otur när jag blivit exponerad för "feminism" i 10+ år.

De moderata feministerna gör isåfall ett dåligt jobb i att höras. En rörelse måste väl ändå vara en typ av genomsnitt av vad som yttras/produceras?

Red Apple
2014-05-02, 22:14
Jag väljer inte att följa feminister. De hittar sig in till mitt nyhetsflöde (och mitt riktiga liv också btw). Eller råkar vara mina vänner/släktingar eller journalister som skriver artiklar baserad på pseudovetenskap eller förvrängd statistik.
Det är bara min uppfattning! Jag är öppen för det faktum att jag har haft otur när jag blivit exponerad för "feminism" i 10+ år.

De moderata feministerna gör isåfall ett dåligt jobb i att höras. En rörelse måste väl ändå vara en typ av genomsnitt av vad som yttras/produceras?

Ok. De feminister jag exponerats för har varit betydligt mer sansade. Men jag förstår hur resonemanget går, jag blev inbjuden till en stängd fb-grupp för feminister för ett tag sen ("Varför apor aldrig bär rosa klänning") med några tusen medlemmar. Var tvungen att gå ut rätt snabbt för min bild av feminism höll på att förvridas till något fruktansvärt negativt rätt snabbt. Men man får försöka se helheten som faktiskt är något positivt.

Om man vill ha ett genomsnitt av politisk feminism i Sverige kan det ju vara bra att kika på F!s partiprogram, som röstat fram på årsstämma av medlemmarna som det man ska sträva efter som ett feministiskt parti, snarare än att titta på FB. Visst, moderata feminister bör göra mer för att höras i det allmänna rummet (och tyvärr har just feminism ett problem med att locka till sig de mest skrikiga idioterna, kanske för att det är en ideologi som de tror ger dem mandat till att vara just det?), men vi kanske ska börja med att ge dem en plats i det? Om man går ut som feminist idag så målas man ju omedelbart upp som den där skrikiga, hetsiga rättshaveristen som man helst inte vill identifiera sig med.

hurril
2014-05-02, 22:20
Bra bidrag till tråden.

Hurril skriker högst, men samtidigt vackert som vanligt. Vi håller igentligen med varandra, men han väljer att ge mig en obefogad känga trots att jag inte sagt något innan. Han kanske valde fel Instagram-filter till sin senaste bild och är sur, vad vet jag. Kan återigen summera min åsikt.
Stort jävla NEJ till F!
NEJ till dagens feminister
Stort jävla JA till jämställdhet och att lösa de faktiska problemen som finns och går att lösa

Vi håller nog inte med om varandra om mycket, käre LD. Jag tar inte illa upp av mitt bruk av Instagram - det sårar inte min manlighet att göra det. (Jag använder inga filter faktiskt, mest för att det inte blivit så.) Du tror att vi borde ha samma åsikt här eftersom vi båda är män som inte prenumererar på F! men faktum är att det nog är våra enda likheter.

Dagens Feminister är inte en homogen grupp.

Red Apple
2014-05-02, 22:23
Vi håller nog inte med om varandra om mycket, käre LD. Jag tar inte illa upp av mitt bruk av Instagram - det sårar inte min manlighet att göra det. (Jag använder inga filter faktiskt, mest för att det inte blivit så.) Du tror att vi borde ha samma åsikt här eftersom vi båda är män som inte prenumererar på F! men faktum är att det nog är våra enda likheter.

Dagens Feminister är inte en homogen grupp.

Vi står förvisso på olika sidor av spektrumet, men tack för att du inte är korkad *hug*

hurril
2014-05-02, 22:28
Som sagt: jag ogillar hela vänstergrejen som stora delar av feminismen dras med.

Olegh
2014-05-02, 22:33
Ja, jag har ingen aning men är det inte lite läskigt, att nya partier eller någorlunda nya gör så att det blir såpass många att rösta på. Kan alla komma överens sen? Inte för att jag skulle tycka det vore bättre med typ bara 2 partier men om det snart är 17 stycken...
Det borde visa på att de gamla partierna saknar något de nya har, och inte bara politik utan kanske bra/starka mer karismatiska ledare, som man tycker sig kunna lita på. Gurdun Schyman kanske är en sådan.

Jo, det känns inte precis som att de svenska politiska partierna ser sina glansdagar just nu. Det är en intressant fråga att fundera på (och skriva om), men det jag saknar är visioner, strategier och sunda "helhetslösningar". I den nuvarande blockpolitiken går det inte att sticka ut hakan för långt.

Hemi
2014-05-02, 23:33
Jag vet inte något om det men om ett parti döper sig till FI måste man ju tycka att man är de som är feministerna, de andra är det inte. Är man feminist röstar man på feministernas parti, om man tycker saken är tillräckligt viktigt. Är man pensionär röstar man på pensionärernas parti, om man tycker saken är tillräckligt viktig, osv. Fast jag tycker att dessa detaljfrågor borde kunnas tas i de etablerade partierna, vad som helst. Eller undviker man dem? Jag tycker att alla frågor borde kunna föras i färre partier, för om nya arga partier tar över frågorna borde resultaten bli destruktiva och i längden sämre lösningar. Då kanske det var bäst om man reste dessa frågor högre i de etablerade partierna från början för det har man väl alltid kunnat göra förut? Annars kanske det finns risk att man hittar på nya regler och grejer som inte alls blir bra. Detta om det inte är så att de nya partiledarna är starka och de gamla är svaga som jag skrev förut. Jag tycker mig minnas allians regeringar som gått åt h-e i världen förr, för att de inte kan hålla i hop. Exempelvis tycker FI, MP, V och S samt resten såklart, att de är tillräckligt olika varandra i feminism frågan. Får att bilda ett helt nytt parti är väl ett stort steg och stort avstånd(?)

Angel
2014-05-02, 23:44
Tycker Schyman är helt underbar!

Ignatius72
2014-05-03, 07:17
http://feministisktinitiativ.se

Läs gärna hemsidan. Maken till snömos får man leta efter. Allt till alla. Varenda 12-åring går nog i gång på detta men sakliga, verklighetsbaserade skäl gör att det mesta av den lilla substansen försvinner.

Philley
2014-05-03, 07:45
Att bara slänga med uttryck som en karismatisk ledare är ju tämligen missvisande. Vem som är karismatisk eller ej är ju högst subjektivt och går inte att universellt applicera på en ledare. Vi har alla olika visioner om en karismatisk ledare och således kan inte en person, oberoende av ideologi anses karismatisk av alla. Det handlar snarare om den mediala uppmärksamhet partier och ledare får, vilket Lars Leijonborg visade 2002.

421
2014-05-03, 07:59
Jag ser ingen fördel fokusera kvinnors kamp och inte människors kamp.

Latissimus Dorsi
2014-05-03, 10:23
http://feministisktinitiativ.se

Läs gärna hemsidan. Maken till snömos får man leta efter. Allt till alla. Varenda 12-åring går nog i gång på detta men sakliga, verklighetsbaserade skäl gör att det mesta av den lilla substansen försvinner.

Vadå, menar du att det är något fel på sloganen "ut med rasisterna in med feministerna"?

Zorgus
2014-05-03, 10:36
Det är till 100% medias förtjänst att FI går framåt i opinionen. Förhoppningsvis leder detta till en kritisk granskning av deras förslag vilket gör att de åter hamnar där de hör hemma, i promillelandet och inte i procentlandet.

Morty
2014-05-03, 12:48
Feminism äger inte begreppet jämställdhet.
Det är dessutom skillnad på vad en definition av en "ism" säger och hur "ismen" fungerar i praktiken.

Man är inte tvungen att tillskriva sig feminist bara för att man är för jämställdhet och det är helt ok.

Jämställdhet är målet. Feminism är medlet.

Ungkarlsliv
2014-05-03, 13:08
Jämställdhet är målet. Feminism är medlet.

För feministerna, ja då är det medlet.

Lawler
2014-05-03, 13:22
Sen kan du inte jämföra feminister med extremfeminister, detta gäller även vänster & höger.

En viktig sak som alltför ofta glöms bort, feminism diskuteras nästan alltid som en homogen rörelse. Vi borde egentligen diskutera feminismer. Av någon anledning får jag också uppfattningen att det är här det skapas motsättningar som egentligen inte finns.

De flesta är troligtvis för jämställdhet mellan könen men sättet som alla inriktningar inom feminismen klumpas ihop i vardagligt tal kan säkert förklara varför en del personer inte vill kalla sig för feminister. Om någon sitter och lyssnar på Tiina Rosenberg eller Andrea Dworkin och tar del av deras resonemang och samtidigt tror att feminismen är en homogen rörelse så kommer många ta avstånd. När detta sker så kommer det oftast en motreaktion på att de tar avstånd från feminismen. Istället för att förtydliga de olika inriktningarna och hur de skiljer sig åt blir slutsatsen att dessa män och kvinnor är emot jämställdhet. Det tycks alltså finnas en vilja att misstolka istället för att förtydliga.

421
2014-05-03, 13:25
En viktig sak som alltför ofta glöms bort, feminism diskuteras nästan alltid som en homogen rörelse. Vi borde egentligen diskutera feminismer. Av någon anledning får jag också uppfattningen att det är här det skapas motsättningar som egentligen inte finns.

De flesta är troligtvis för jämställdhet mellan könen men sättet som alla inriktningar inom feminismen klumpas ihop i vardagligt tal kan säkert förklara varför en del personer inte vill kalla sig för feminister. Om någon sitter och lyssnar på Tiina Rosenberg eller Andrea Dworkin och tar del av deras resonemang och samtidigt tror att feminismen är en homogen rörelse så kommer många ta avstånd. När detta sker så kommer det oftast en motreaktion på att de tar avstånd från feminismen. Istället för att förtydliga de olika inriktningarna och hur de skiljer sig åt blir slutsatsen att dessa män och kvinnor är emot jämställdhet. Det tycks alltså finnas en vilja att misstolka istället för att förtydliga.

Så hanteras de flesta partier, de bedöms på de största idioterna.

Tricklew
2014-05-03, 13:49
Feministisk antirasism.

Flyktingamnesti

Feministiskt initiativ anser att människors säkerhet aldrig får sättas på spel. Så länge Sverige saknar en rättssäker asylprocess kommer Fi kräva en allmän flyktingamnesti, det vill säga stopp för alla utvisningar och uppehållstillstånd till alla papperslösa. Rätten till skydd mot förföljelse och grova kränkningar kan inte förhandlas bort med nationalistiska ekonomiska argument.




Fi ska verka för att självdefinierade anhörigas rätt till återförening ska säkerställas även i de fall tydliga identitetshandlingar saknas. Handläggningstiden för anhöriginvandring och mängden byråkratiskt pappersarbete ska kraftigt minskas och kraven på dokumentation, styrkt identitet och beroendeförhållande sänkas. Fi ska verka för att definitionen för vem som räknas som familj vidgas. Familjen bör i högre utsträckning kunna bestämma vilka som tillhör de närmast anhöriga. Det ska vara möjligt för exempelvis myndiga barn, icke-biologiska barn, partners, syskon, föräldrar samt andra särskilt viktiga relationer att få uppehållstillstånd på grund av anknytning.


Känns inte som ett ansvarsfullt sätt att föra en integrationspolitik.

Röda Björnen
2014-05-03, 13:56
Källa på det?

http://feministisktinitiativ.se/

supercharge
2014-05-03, 14:11
Känns inte som ett ansvarsfullt sätt att föra en integrationspolitik.

Det är onekligen ganska anmärkningsvärt med ett politiskt parti som idiotförklarar rättsväsendet och ställer sig över lagen. Är det fler områden Sverige saknar en "rättssäker" juridisk process inom enligt Fi? Är hela lagboken kanske förlegad?

Lawler
2014-05-03, 14:26
Det är onekligen ganska anmärkningsvärt med ett politiskt parti som idiotförklarar rättsväsendet och ställer sig över lagen. Är det fler områden Sverige saknar en "rättssäker" juridisk process inom enligt Fi? Är hela lagboken kanske förlegad?

Är asylprocessen rättssäker? Jag vet inte om jag skulle hålla med om det då en asylsökande ofta behöver ett kompetent juridiskt ombud för att kunna tillvarata sina rättigheter.

supercharge
2014-05-03, 14:29
Är asylprocessen rättssäker? Jag vet inte om jag skulle hålla med om det då en asylsökande ofta behöver ett kompetent juridiskt ombud för att kunna tillvarata sina rättigheter.

Om så är fallet: varför satsar man i så fall inte från Fi:s sida resurser på att göra den rättssäker istället för att använda det som ursäkt till att i praktiken etablera fri invandring?

Hemi
2014-05-03, 16:23
Att bara slänga med uttryck som en karismatisk ledare är ju tämligen missvisande. Vem som är karismatisk eller ej är ju högst subjektivt och går inte att universellt applicera på en ledare. Vi har alla olika visioner om en karismatisk ledare och således kan inte en person, oberoende av ideologi anses karismatisk av alla. Det handlar snarare om den mediala uppmärksamhet partier och ledare får, vilket Lars Leijonborg visade 2002.

Karismatisk kanske men stark, nej. Amerikas urbefolkning exempelvis väljer eller snarare valde sina ledare genom att följa med barnen som små och ser vem som passar bäst som ledare. Sedan stödjer de äldre denne under uppväxten så att ledaren kan fatta bra beslut och styra sitt folk. Så har det fungerat i tusen år. Men nu är jag inne på tribalism. idag är det inte så väldigt annorlunda det finns starka, bra ledare som kan hålla ihop ett folk och ger folket en trygghet genom att vara smart och stark helt enkelt. Bättre än andra i alla fall. Utan att behöva vara diktator. Andra ledare är värdelösa. Om det inte är så så måste det vara så att, numera i Sverige i synnerhet tror jag, bor inte där men det verkar så, blir det en massa små grupper och alla skall resa sin åsikt individuellt och då bildas alla småpartier. Eller så blundar de störa partierna för frågor tillräckligt många tycker är viktiga, vilket jag tycker är farligt. Då ilska till slut kommer att bestämma ändå. Eller så är det helt enkelt så att alla FI, V och S i just det här fallet gissar jag är så pass olika att de måste köra dessa frågor helt separat. De kommer inte överens. Det är väl inte bra?

filmjölk
2014-05-03, 16:39
Vad tror ni, är det avsaknaden av Tiina-personligheter och avsaknaden av Tiina-retorik som är förklaringen till senaste tidens populäritet?

Latissimus Dorsi
2014-05-03, 17:41
XC-iaVyQRRQ jämställdhet :)

TranceII
2014-05-03, 18:03
Jämställdhet är målet. Feminism är medlet.

Det är rätt dumt om det är enda medlet, eller hur?

Angående det där med fri invandring, gratis dagis, gratis allt utan att nämna hur det skall finansieras kan man förlåta då det förmodligen är en kvinna som försökt räkna på det. Men jag tycker de överdriver om att folk är så sexistiska idag.

jenni
2014-05-03, 18:08
Först och främst så tycker jag det är knappast feminister det handlar om,
Feminist kommer ju från feminin och det har dessa "hen" glömt bort helt!!!

Agremont
2014-05-03, 18:52
Först och främst så tycker jag det är knappast feminister det handlar om,
Feminist kommer ju från feminin och det har dessa "hen" glömt bort helt!!!

Va?

vvrab
2014-05-03, 18:59
Det är rätt dumt om det är enda medlet, eller hur?

Angående det där med fri invandring, gratis dagis, gratis allt utan att nämna hur det skall finansieras kan man förlåta då det förmodligen är en kvinna som försökt räkna på det. Men jag tycker de överdriver om att folk är så sexistiska idag.När man höjer skatterna för höginkomsttagare har man plötsligt råd med allt!

MtotheM
2014-05-03, 19:11
När man höjer skatterna för höginkomsttagare har man plötsligt råd med allt!

Gärna män med hög inkomst, så att det "jämnar" ut sig till minst 50/50.

Exdiaq
2014-05-03, 19:16
Jämställdhet är målet. Feminism är medlet.

Varför ens ha jämställdhet som mål? Räcker det inte med jämlikhet och sen är det upp till var och en att skapa sina egna framgångar?

Känns tämligen dödfött att försöka uppnå reell jämställdhet mellan varenda individ.

Jämställdhet innebär att kvinnor och män har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter inom alla väsentliga områden i livet. Jämställdhet är närbesläktat med jämlikhet. Medan jämlikhet rör alla människors lika värde är jämställdhet emellertid förbehållet förhållandet mellan könen.

Allan
2014-05-03, 19:17
Först och främst så tycker jag det är knappast feminister det handlar om,
Feminist kommer ju från feminin och det har dessa "hen" glömt bort helt!!!

Vad yrar du om? Tror du att ordet feminin i sin grundbetydelse skulle ha något med smink, koketteri eller silikonrattar att göra????

Feminin är ett grammatiskt genus. Om det sedan är folk med orakade armhålor eller lösögonfransar är helt ovidkommande.

Spetälsk
2014-05-03, 19:21
Först och främst så tycker jag det är knappast feminister det handlar om,
Feminist kommer ju från feminin och det har dessa "hen" glömt bort helt!!!va?

jenni
2014-05-03, 19:37
Vad yrar du om? Tror du att ordet feminin i sin grundbetydelse skulle ha något med smink, koketteri eller silikonrattar att göra????


Feminin är ett grammatiskt genus. Om det sedan är folk med orakade armhålor eller lösögonfransar är helt ovidkommande.

Vill påminna dig Allan att du är/var moderator vilket borde betyda att du utrycker dig på ett lite mer adekvat sätt än vad du gör nu?!

va?

Vet inte om det undgått er att många feminister även blivit till manshatare vilket inte var tanken med det hela kan jag tänka mig,
Eller att vilja ha samma rättigheter är en sak men att vilja vara som en man är en helt annan

Agremont
2014-05-03, 19:48
Vet inte om det undgått er att många feminister även blivit till manshatare vilket inte var tanken med det hela kan jag tänka mig,
Eller att vilja ha samma rättigheter är en sak men att vilja vara som en man är en helt annan

Dom manshatande feministerna är nog rätt få i jämförelse med dom icke-manshatande.

Och vad menar du med att vilja vara som man?

Tolkia
2014-05-03, 19:50
Mängden feminister a.k.a. manshatare som vill bli män är nog försvinnande liten. Det är ganska ovanligt att man vill bli något man hatar. Att det finns enskilda kvinnor som tycker att en annan kvinna är okvinnlig betyder inte att den kvinnan försöker vara en man.

Inte heller har man tolkningsföreträde, eller talar för alla kvinnor, bara för att man själv råkar vara en.

Gober
2014-05-03, 19:53
Först och främst så tycker jag det är knappast feminister det handlar om,
Feminist kommer ju från feminin och det har dessa "hen" glömt bort helt!!!

Ibland är det kanske bättre att låta bli att trycka på knappen "skicka svar" :-)

mini
2014-05-03, 19:54
Vill påminna dig Allan att du är/var moderator vilket borde betyda att du utrycker dig på ett lite mer adekvat sätt än vad du gör nu?!



Vet inte om det undgått er att många feminister även blivit till manshatare vilket inte var tanken med det hela kan jag tänka mig,
Eller att vilja ha samma rättigheter är en sak men att vilja vara som en man är en helt annan

Jag är inte moderator så jag säger:

Vad yrar du om? Tror du att ordet feminin i sin grundbetydelse skulle ha något med smink, koketteri eller silikonrattar att göra????

Feminin är ett grammatiskt genus. Om det sedan är folk med orakade armhålor eller lösögonfransar är helt ovidkommande.

Och nej. De flesta feministerna varken hatar män eller vill vara män.

Allan
2014-05-03, 20:03
Vill påminna dig Allan att du är/var moderator vilket borde betyda att du utrycker dig på ett lite mer adekvat sätt än vad du gör nu?!




Nej.

jenni
2014-05-03, 20:04
Jag är inte moderator så jag säger:

Vad yrar du om? Tror du att ordet feminin i sin grundbetydelse skulle ha något med smink, koketteri eller silikonrattar att göra????

Feminin är ett grammatiskt genus. Om det sedan är folk med orakade armhålor eller lösögonfransar är helt ovidkommande.

Och nej. De flesta feministerna varken hatar män eller vill vara män.

Många, inte alla men många aktiva feminister vill gärna vara emot allt de tycker är till för att behaga mannen, ser man bra ut och är mån om sitt yttre då göra man det såklart för mannens skull och inte sin egen.
De blir förolämpade när män är gentlemän och överdriver "kan själv" mentaliten.
En vän som var här i somras var lite förvirrad över att kvinnor reagerade så starkt på vanliga gentlemana manér

jenni
2014-05-03, 20:05
Nej.

Du tycker alltså inte att du tog i ?

wessmen
2014-05-03, 20:08
Du tycker alltså inte att du tog i ?

Det tycker nog ingen.

Gober
2014-05-03, 20:11
Många, inte alla men många aktiva feminister vill gärna vara emot allt de tycker är till för att behaga mannen, ser man bra ut och är mån om sitt yttre då göra man det såklart för mannens skull och inte sin egen.
De blir förolämpade när män är gentlemän och överdriver "kan själv" mentaliten.
En vän som var här i somras var lite förvirrad över att kvinnor reagerade så starkt på vanliga gentlemana manér

Känner du många feminister eller drar du alla över en kam pga vad du läst om feminister på internet?

Om det har någon betydelse känner jag många feminister och alla anser att jämställdhet är den viktiga frågan. Dessa kvinnor (om vi nu ska fokusera på just kvinnliga feminister) har olika bakgrund, yrke osv. Några arbetar tex som modeller eller inom (något så "ytligt" och utseendefixerat) modebranschen. Detta har egentligen ingen betydelse men bara så du förstår att inte alla feminister är dödsbutchskogshuggarmanshatare ;-)

Agremont
2014-05-03, 20:15
En vän som var här i somras var lite förvirrad över att kvinnor reagerade så starkt på vanliga gentlemana manér

Kan du ge exempel på dessa manér?

Asdf
2014-05-03, 20:54
Många, inte alla men många aktiva feminister vill gärna vara emot allt de tycker är till för att behaga mannen, ser man bra ut och är mån om sitt yttre då göra man det såklart för mannens skull och inte sin egen.
De blir förolämpade när män är gentlemän och överdriver "kan själv" mentaliten.
En vän som var här i somras var lite förvirrad över att kvinnor reagerade så starkt på vanliga gentlemana manér

+1
En svensk skulle aldrig fatta det där! I synnerhet inte eftersom vi lever i feminismens saudiarabien ( underbart julian assange citat!)

Exdiaq
2014-05-03, 21:00
+1
En svensk skulle aldrig fatta det där! I synnerhet inte eftersom vi lever i feminismens saudiarabien ( underbart julian assange citat!)

Är du och jenni inte svenskar eller "fattar" ni inte det där?

Latissimus Dorsi
2014-05-03, 21:08
Kan någon förklara varför hela världen gör narr av oss? Dom har säkert fel.

supercharge
2014-05-03, 21:08
Du tycker alltså inte att du tog i ?

Det här är Kolozzeum. Här har man inte riktigt fattat det olämpliga i att ha särskilt utnämnda ordningspersoner som samtidigt är mer eller mindre (oftast mer) kontroversiella debattörer. Det hade ju varit snyggare om admins och mods varit något sånär neutrala (åtminstone inte direkt aggressiva) mot andra användare och man skapat nya vanliga konton att diskutera med, precis som vilken annan medlem som helst.

Men eftersom det här är ett rätt ytligt forum, och status i hierarkin tydligen är väldigt viktigt, så är väl det knappast aktuellt.

Herrcules
2014-05-03, 21:09
Kan någon förklara varför hela världen gör narr av oss? Dom har säkert fel.

Va?

Spetälsk
2014-05-03, 22:06
Men eftersom det här är ett rätt ytligt forumva? påstår du att jenni är ytlig? ogentlemannamässigt :smash:

filmjölk
2014-05-03, 22:31
Jenni och en hel del andra kvinnor är nog en aning trötta på vissa feminister för att de får utstå ogillande och att deras åsikt saknar värde beroende på att de är just feminina.

Tex. att deras åsikter bemöts av ett: "Du har silikonbröst, så stfu", tydligt demonstrerat i tråden.

Olegh
2014-05-03, 22:48
Jenni och en hel del andra kvinnor är nog en aning trötta på vissa feminister för att de får utstå ogillande och att deras åsikt saknar värde beroende på att de är just feminina.

Tex. att deras åsikter bemöts av ett: "Du har silikonbröst, så stfu", tydligt demonstrerat i tråden.

Det är nog snarare effekten av att man står så pass långt ifrån varandra att det helt enkelt är enklare att betrakta meningsmotståndaren som en idiot. Redan på ett mycket tidigt stadium gör man en bedömning, medvetet eller omedvetet, om den andra parten förefaller resonlig, ur ens eget perspektiv. Detta är ömsesidigt och något som vidare bidrar till dynamiken är att allt mellan noll till två av det totala antalet ingående parter kan vara idioter på riktigt!

Spetälsk
2014-05-03, 23:03
de får utstå ogillande och att deras åsikt saknar värde beroende på att de är just feminina.Va? jag tror att jenni är både trevlig o klok men hon skrev faktiskt en väldigt konstig sak. det gör vi alla ibland och det är inget mer med det. man behöver inte hitta på konstiga förklaringar för reaktionerna. många framträdande feminister är snygga och "feminina". be inte om exempel, kommer inte ihåg deras namn.

Philley
2014-05-04, 00:01
De flesta normala människor står upp för jämställdhet. Men sen har vi en liten falang som tvingar på sig epitet feminist. Jag ser inte feministiskt intiativ som en rakryggad jämställdhetsrörelse utan snarare som ett populistiskt enfrågeparti. Förhoppningsvis får vi inte in dessa extremister och anti-demokrater i riksdagen utan låter dem bara sno betydelselösa röster från vänsterkanten. När man dessutom ser uppenbara brister och felaktigheter i deras partiprogram kan man börja oroa sig på riktigt.

Herrcules
2014-05-04, 00:08
Fel

jenni
2014-05-04, 00:15
Känner du många feminister eller drar du alla över en kam pga vad du läst om feminister på internet?

Om det har någon betydelse känner jag många feminister och alla anser att jämställdhet är den viktiga frågan. Dessa kvinnor (om vi nu ska fokusera på just kvinnliga feminister) har olika bakgrund, yrke osv. Några arbetar tex som modeller eller inom (något så "ytligt" och utseendefixerat) modebranschen. Detta har egentligen ingen betydelse men bara så du förstår att inte alla feminister är dödsbutchskogshuggarmanshatare ;-)

Jag skrev just "många, men inte alla"
Och ja, jag känner många feminister som jag kan kalla för just feminister, sen har vi den här aggressiva gruppen damer som verken är det ena eller det andra
De ogillar män men vill inget annat än att vara som dem, allt som är kvinnligt är förolämpning mot dem,
Mammaledighet är ojämställd
Bära klänning är fel
Alla yrken ska vara på lika villkor
Att vara mån om utseendet är för att tillfredställande mannen
Osv...
Det är sådana feminister som jag inte anser kan kalla sig för det

Kan du ge exempel på dessa manér?

Ja, de mest vanliga manér
Det var underhållande att få höra hur förbryllad han var när han kom från sina dajter. En tjej hade nästan knockat honom med bildörren för att hon inte hade förstått att han var på väg runt bilen för att öppna hennes dörr*rolleyes*
Och en tjej hade nästan blivit förbannad när han reste sig upp vid bordet när hon skulle gå till damernas för att hon trodde att han skulle gå:confused:

Det är ju helt sjukt! Visst det är inte så vanligt med dessa manér här, jag hade svårt att vänja mig igen efter flera år utomlands där sådant är mer en regel än undantag, men det är tråkigt, det kanske är därför skillnaden mellan man och kvinna studsas ut allt mer, och det är sorgligt för då går man miste om samspelet, spänningen och passionen mellan de två könen...

straycat
2014-05-04, 00:24
Mängden feminister a.k.a. manshatare som vill bli män är nog försvinnande liten. Det är ganska ovanligt att man vill bli något man hatar. Att det finns enskilda kvinnor som tycker att en annan kvinna är okvinnlig betyder inte att den kvinnan försöker vara en man.

Inte heller har man tolkningsföreträde, eller talar för alla kvinnor, bara för att man själv råkar vara en.

Du börjar i fel ände. Man brukar ofta hata något pga. avundsjuka. Eftersom man inte kan bli det - så börjar man hata det istället, en klassisk försvarsmekanism.

jenni
2014-05-04, 00:24
+1
En svensk skulle aldrig fatta det där! I synnerhet inte eftersom vi lever i feminismens saudiarabien ( underbart julian assange citat!)

Feminismens Saudiarabien haha!!!:laugh:

Är du och jenni inte svenskar eller "fattar" ni inte det där?
Jag är ryss, så jag fattar absolut inte något, inget alls faktiskt

Det här är Kolozzeum. Här har man inte riktigt fattat det olämpliga i att ha särskilt utnämnda ordningspersoner som samtidigt är mer eller mindre (oftast mer) kontroversiella debattörer. Det hade ju varit snyggare om admins och mods varit något sånär neutrala (åtminstone inte direkt aggressiva) mot andra användare och man skapat nya vanliga konton att diskutera med, precis som vilken annan medlem som helst.

Men eftersom det här är ett rätt ytligt forum, och status i hierarkin tydligen är väldigt viktigt, så är väl det knappast aktuellt.
Jo, jag blev faktiskt rätt ställd av Allans input, jag ser/såg på en moderator som på en seriös, adekvat ansvarig med just neutral inställning, för det är väl det som är meningen. Tycker det är fel att utnyttja sin ställning och slänga ut sina kommentarer på ett sådant sätt, lite besviken blev jag.
Eddie som fanns här förr var ett superexempel på en bra moderator, han kunde bemöta ämnen på ett proffsigt sätt men ändå gå in en underton av egen åsikt*cupid*

filmjölk
2014-05-04, 00:24
Va? jag tror att jenni är både trevlig o klok men hon skrev faktiskt en väldigt konstig sak. .

Hon skrev sin åsikt och blev pikad för sina silikonbröst, sitt utseende och beteende. ("allmänt" uttryckt fast rätt uppenbart). Det är lågt, och med ett sådant bemötande från feminister, hur kan hon vara annat än arg på feminister?

jenni
2014-05-04, 00:31
Jenni och en hel del andra kvinnor är nog en aning trötta på vissa feminister för att de får utstå ogillande och att deras åsikt saknar värde beroende på att de är just feminina.

Tex. att deras åsikter bemöts av ett: "Du har silikonbröst, så stfu", tydligt demonstrerat i tråden.

De "feminister" som jag menar, ja, jag är ett av deras hatobjekt, de tycker mest att sånna tjejer som jag inte är en person utan en produkt som är till för mannens skull*rolleyes*

Va? jag tror att jenni är både trevlig o klok men hon skrev faktiskt en väldigt konstig sak. det gör vi alla ibland och det är inget mer med det. man behöver inte hitta på konstiga förklaringar för reaktionerna. många framträdande feminister är snygga och "feminina". be inte om exempel, kommer inte ihåg deras namn.
Kan hända att det blev trassligt men jag menar det dock, att dessa grupper feminister är inte alls för kvinnor, de är gör de kvinnor de tycker är rätt, andra kvinnor förkastar de helst.

De flesta normala människor står upp för jämställdhet. Men sen har vi en liten falang som tvingar på sig epitet feminist. Jag ser inte feministiskt intiativ som en rakryggad jämställdhetsrörelse utan snarare som ett populistiskt enfrågeparti. Förhoppningsvis får vi inte in dessa extremister och anti-demokrater i riksdagen utan låter dem bara sno betydelselösa röster från vänsterkanten. När man dessutom ser uppenbara brister och felaktigheter i deras partiprogram kan man börja oroa sig på riktigt.
Jag tycker det verkar som om de bara vill hävda sig och visa att kvinnor kan ist för att verkligen göra en större nytta

jenni
2014-05-04, 00:35
Hon skrev sin åsikt och blev pikad för sina silikonbröst, sitt utseende och beteende. ("allmänt" uttryckt fast rätt uppenbart). Det är lågt, och med ett sådant bemötande från feminister, hur kan hon vara annat än arg på feminister?

Precis*hug*
Dock är jag inte arg på dem, jag tycker bara att jag är mer feminist än dem är
Jag njuter faktiskt utav att vara kvinna

Ungkarlsliv
2014-05-04, 00:41
Hon skrev sin åsikt och blev pikad för sina silikonbröst, sitt utseende och beteende. ("allmänt" uttryckt fast rätt uppenbart). Det är lågt, och med ett sådant bemötande från feminister, hur kan hon vara annat än arg på feminister?

Ett typexempel på hur kolozzeums moderatorer jobbar med Calle i spetsen. Tråkigt och allihop har en tydlig hybris, javisst, men jag antar att vi alla får tillfredsställa deras uppmärksamhetsbehov tills dess att de känner sig så självsäkra att de inte länge behöver förtrycka människor på ett internetforum.

Ryssjoe
2014-05-04, 02:52
Javisst är det så. Kolozzeums rykte har totalt körts ner i backen de senaste 5 åren och mycket tack vare just totalt värdelös moderatorer som utnyttjar sin makt och som är allt annat än särskilt neutrala.

Skriver detta med ett annat konto än mitt egna då jag sett folk bli bannade här bara för att dom kritiserar moderatorer.

Förövrigt så förstår jag jenni fullt ut. Hon är en snygg ung tjej, hon är inte svensk från början - med andra ord, hon har inte blivit hjärntvättad av dagens sinnessjuka "hen-feminism", hon är komfortabel i sin femininitet och gillar att vara kvinna.

Med andra ord, hon är allt annat än vad de flesta av dagens svenska feminister är. Det finns liksom en anledning till varför en överväldigad majoritet av kvinnliga feminister tenderar att vara åt det fulare hållet, ofta med övervikt och ett underliggande manshat.

Är det män som är feminister, ja, då är det i regel typiska "white knights", dvs killar som aldrig haft det speciellt lätt med damer således på ett desperat sätt försöker köpa sig in genom att "kämpa för deras rättigheter!!" och på så vis försöka komma närmare fittan: Problemet är dock att kvinnan av naturen inte blir tänd på sådana män, så dom är hela tiden i uppförsbacke.

Är man lite observant (eller nae, det är rätt uppenbart ändå så) så kommer man se ett tydligt mönster där manliga feminister har ett typiskt vekt, "beta utseende", dvs dåligt med pondus, typiska låg testosteron drag. Inte direkt "manliga män" som exempelvis Mikael Persbrandt eller Kjell Bergqvist, sådana killar tycker hen-skit är patetiskt och har nog vräkt ur sig en hel del såkallat "sexism" under sina dagar - men av någon konstig anledning verkar dom inte ha några problem med damer ändå.

Man kommer också se mönstret av kvinnliga feminister som är väldigt fula och ofta har ett maskulint utseende - med andra ord, det handlar om människor som inte direkt vann det genetiska lotteriet.

Nåväl, nog om det. Angående feminism i sig så är det enbart en marxistisk ideologi för att skapa splittring mellan män och kvinnor således göra det lättare att bryta upp kärnfamiljen och göra nationen svagare. Det är liksom inte för intet som man idag ser ett stort hat mellan män och kvinnor - Det finns ett linjärt mönster som visar att desto mer feministisk influens i ett land, desto mer kritik mot män från kvinnor och mot kvinnor från män. Män söker sig till andra länder för att få feminina kvinnor: asien etc medans kvinnor mer och mer söker sig till män som fortfarande har sina bollar kvar - och då blir det endera män från andra kulturer eller helt enkelt en hårdare typ av svenska män som inte låtit sig hjärntvättats av den feministiska ideologin - och i många fall blir det då kriminella killar.

Det finns så ofantligt mycket i den feministiska ideologin som går emot människans natur och den feminina<->maskulina polariteten som måste existera mellan män och kvinnor om det ska slå igång sexuell attraktion att vem som helst som har den mest grundläggande bildningen gällande mänsklig natur enbart skakar på skallen åt fenomenet.

Troligtvis kommer detta inlägg bli borttaget fort som attan då kolozzeum nu för tiden är som ett jävla forna DDR och bara "rätt åsikter" får uttryckas, men förhoppningsvis hinner några se denna video innan - jag rekommenderar den STRONGT:

a9XDb0nxSO4

Agremont
2014-05-04, 05:04
Dubbelpost. Sorry.

Agremont
2014-05-04, 05:08
Ja, de mest vanliga manér
Det var underhållande att få höra hur förbryllad han var när han kom från sina dajter. En tjej hade nästan knockat honom med bildörren för att hon inte hade förstått att han var på väg runt bilen för att öppna hennes dörr*rolleyes*
Och en tjej hade nästan blivit förbannad när han reste sig upp vid bordet när hon skulle gå till damernas för att hon trodde att han skulle gå:confused:

Inte så vanligt här i Sverige kanske. Jag tror dom flesta hade höjt på ögonbrynen faktiskt. Sen det där med att öppna bildörren kan säkert kännas lite nedlåtande kan jag tänka mig. Lite som om man inte skulle klara av eller skulle vara för fin för att öppna den själv. Så skulle nog jag reagera (är dock inte kvinna men om jag försöker leva mig in i det.)

Sen det andra grejjen du skriver om låter ju bara bisarrt. Ställa sig upp nät den andre går på toaletten? Va?


Det är ju helt sjukt! Visst det är inte så vanligt med dessa manér här, jag hade svårt att vänja mig igen efter flera år utomlands där sådant är mer en regel än undantag, men det är tråkigt, det kanske är därför skillnaden mellan man och kvinna studsas ut allt mer, och det är sorgligt för då går man miste om samspelet, spänningen och passionen mellan de två könen...

Det går väl att ha spänning samspel etc utan att mannen behandlar kvinnan som en handlingsförlamad prinsessa?


*trams*


:laugh:

Exdiaq
2014-05-04, 07:05
Jag förstår inte vad många av er bölar om. Det ni tar upp är sådant jag enbart stött på i media eller på obskyra internetsidor. Inte något jag stött på i verkligheten.

http://static.beta.pixgallery.com/images/detail/Z/R/P/PIX-ZRP5HG.jpg

Gober
2014-05-04, 07:12
Jag förstår inte vad många av er bölar om. Det ni tar upp är sådant jag enbart stött på i media eller på obskyra internetsidor. Inte något jag stött på i verkligheten.

http://static.beta.pixgallery.com/images/detail/Z/R/P/PIX-ZRP5HG.jpg

Kan ju vara så att Kolos största gaphalsar inte rör sig så mycket utanför obskyra internetsidor. Eller ibland kanske de går upp från pojkrummet i källaren när mamma kallar "maten är klar".

rooz
2014-05-04, 07:20
Många, inte alla men många aktiva feminister vill gärna vara emot allt de tycker är till för att behaga mannen, ser man bra ut och är mån om sitt yttre då göra man det såklart för mannens skull och inte sin egen.
De blir förolämpade när män är gentlemän och överdriver "kan själv" mentaliten.
En vän som var här i somras var lite förvirrad över att kvinnor reagerade så starkt på vanliga gentlemana manér

Kan också bero på att dessa "gentlemans manér" är ovanligt i Sverige. Inte att kvinnor är ultrafeministiska manshatare hela högen.

Allan
2014-05-04, 07:45
Ja, det är hemskt att det går så illa för Kolozzeum....

mini
2014-05-04, 07:54
Det är ok att säga att feminister är fula manshatare men inte ok att säga att det inte handlar om smink/silikonrattar eller ej?

MasterChief
2014-05-04, 08:04
Efter många år som chef kan jag bara krasst konstatera att kvinnor överlag är mindre effektiva och något krångligare att arbeta med. Jag lägger personligen ingen större vikt vid detta, men kan också konstatera att det är socialt självmord att yppa detta. Däremot hade jag ett samtal om detta med en tidigare VD som var kvinna. Anledningen var för att hon själv var restriktiv att anställa kvinnor på kritiska positioner eftersom "de oftare ställer till besvär". Och här ska man tolka "restriktiv" på ett neutralt sätt. Hon var helt enkelt lite petigare med att kolla referenser som ett resultat av 30 års erfarenhet att arbeta i topposition. En sund inställning till ett seriöst sätt att bedriva en verksamhet. Självklart så kommer vissa kvinnor drabbas av detta trots att de är bäst i hela världen men så funkar ju livet överallt i alla sammanhang. Det viktigaste är att lagstiftningen ger alla människor samma negativa rättigheter. Sedan är det upp till individen att nå sina mål. Att försöka lagstifta bort människors värderingar är helt galet.

mini
2014-05-04, 08:35
Positiv särbehandling av män ok. Positiv särbehandling av kvinnor dåligt. Ok.

Mago
2014-05-04, 08:36
Efter många år som chef kan jag bara krasst konstatera att kvinnor överlag är mindre effektiva och något krångligare att arbeta med. Jag lägger personligen ingen större vikt vid detta, men kan också konstatera att det är socialt självmord att yppa detta. Däremot hade jag ett samtal om detta med en tidigare VD som var kvinna. Anledningen var för att hon själv var restriktiv att anställa kvinnor på kritiska positioner eftersom "de oftare ställer till besvär". Och här ska man tolka "restriktiv" på ett neutralt sätt. Hon var helt enkelt lite petigare med att kolla referenser som ett resultat av 30 års erfarenhet att arbeta i topposition. En sund inställning till ett seriöst sätt att bedriva en verksamhet. Självklart så kommer vissa kvinnor drabbas av detta trots att de är bäst i hela världen men så funkar ju livet överallt i alla sammanhang. Det viktigaste är att lagstiftningen ger alla människor samma negativa rättigheter. Sedan är det upp till individen att nå sina mål. Att försöka lagstifta bort människors värderingar är helt galet.

Förhoppningsvis finns det de som då ställer sig frågan varför det ser ut som det gör, och när de funnit ett svar ställer sig frågan om det är önskvärt att göra något åt saken, och i så fall vad.
Inget som jag kräver att chefen ska göra, och just därför ser jag gärna att politiker ställer sig dessa frågor.

pragmatist
2014-05-04, 08:55
Det är en intressant fråga varför folk sympatiserar med F! istället för moderpartiet V. Det är inte utan att man förstår irritationen från Sjöstedts sida, åsiktsöverenstämmelsen i sakfrågor är typ 95%. Utöver detta driver V en massa frågor som F! inte över huvud taget tar upp.

Möjligen finns det en liten teoretisk skillnad. V anser tydligen att det finns två strukturer (klass och kön, och möjligen etnicitet som en tredje) och F! menar att klass och kön är sammanvävda (typ) och att det är patriarkatet som är über-strukturen, inte kapitalismen. För en utomstående kan detta te sig som en storm i ett vattenglas.

MasterChief
2014-05-04, 09:02
Förhoppningsvis finns det de som då ställer sig frågan varför det ser ut som det gör, och när de funnit ett svar ställer sig frågan om det är önskvärt att göra något åt saken, och i så fall vad.
Inget som jag kräver att chefen ska göra, och just därför ser jag gärna att politiker ställer sig dessa frågor.

Att frågorna lyfts och diskuteras har jag absolut inget emot, snarare tvärtom. Däremot upplever jag att politiker har en tendens att formsy svaren så att de passar en politisk agenda. Detta gäller såklart alla politiker och Moderater är lika stora kålsupare som F!. Jämlikhet är något som ska gälla alla människor, däremot är jag som sagt förespråkare av negativa rättigheter. Jag anser inte att politiker ska bygga lagar för att komma till rätta med "problemet" att människor använder sina erfarenheter för att ta olika affärsbeslut.

Spetälsk
2014-05-04, 10:01
Är man lite observant (eller nae, det är rätt uppenbart ändå så) så kommer man se ett tydligt mönster där manliga feminister har ett typiskt vekt, "beta utseende", dvs dåligt med pondus, typiska låg testosteron drag. Inte direkt "manliga män" :laugh: haha modsen överlistade dig genom att låta inlägget stå kvar och få dig att framstå... :laugh:

Allan 7 - Trollen 0 :laugh:

421
2014-05-04, 10:26
Efter många år som chef kan jag bara krasst konstatera att kvinnor överlag är mindre effektiva och något krångligare att arbeta med. Jag lägger personligen ingen större vikt vid detta, men kan också konstatera att det är socialt självmord att yppa detta. Däremot hade jag ett samtal om detta med en tidigare VD som var kvinna. Anledningen var för att hon själv var restriktiv att anställa kvinnor på kritiska positioner eftersom "de oftare ställer till besvär". Och här ska man tolka "restriktiv" på ett neutralt sätt. Hon var helt enkelt lite petigare med att kolla referenser som ett resultat av 30 års erfarenhet att arbeta i topposition. En sund inställning till ett seriöst sätt att bedriva en verksamhet. Självklart så kommer vissa kvinnor drabbas av detta trots att de är bäst i hela världen men så funkar ju livet överallt i alla sammanhang. Det viktigaste är att lagstiftningen ger alla människor samma negativa rättigheter. Sedan är det upp till individen att nå sina mål. Att försöka lagstifta bort människors värderingar är helt galet.

Hur expressionerar sig ineffektivitet och krångligheten?

Philley
2014-05-04, 10:26
Det är ok att säga att feminister är fula manshatare men inte ok att säga att det inte handlar om smink/silikonrattar eller ej?

Om de är manshatare bör man väl förkunna det? Deras utseende har inget med saken att göra.

stevebc
2014-05-04, 10:49
Jag skrev just "många, men inte alla"
Och ja, jag känner många feminister som jag kan kalla för just feminister, sen har vi den här aggressiva gruppen damer som verken är det ena eller det andra
De ogillar män men vill inget annat än att vara som dem, allt som är kvinnligt är förolämpning mot dem,
Mammaledighet är ojämställd
Bära klänning är fel
Alla yrken ska vara på lika villkor
Att vara mån om utseendet är för att tillfredställande mannen
Osv...
Det är sådana feminister som jag inte anser kan kalla sig för det



Ja, de mest vanliga manér
Det var underhållande att få höra hur förbryllad han var när han kom från sina dajter. En tjej hade nästan knockat honom med bildörren för att hon inte hade förstått att han var på väg runt bilen för att öppna hennes dörr*rolleyes*
Och en tjej hade nästan blivit förbannad när han reste sig upp vid bordet när hon skulle gå till damernas för att hon trodde att han skulle gå:confused:

Det är ju helt sjukt! Visst det är inte så vanligt med dessa manér här, jag hade svårt att vänja mig igen efter flera år utomlands där sådant är mer en regel än undantag, men det är tråkigt, det kanske är därför skillnaden mellan man och kvinna studsas ut allt mer, och det är sorgligt för då går man miste om samspelet, spänningen och passionen mellan de två könen...Är det beteendeskillnader mellan könen som ger upphov till passion? Finns det inga homosexuella par som lever passionerat?

MasterChief
2014-05-04, 11:02
Hur expressionerar sig ineffektivitet och krångligheten?

Kan ta ett par exempel. Kvinnor överlag är mer ointresserade av datorer och programvara vilket ger dem ett undertag i administrativa göromål. Glömmer aldrig när jag började på en ekonomiavdelning , som första man, för några år sedan och ingen kunde ens grunderna i Excel. Faktum var att en kvinna satt och summerade siffrorna i excelbladet med sin räknemaskin. Efter en månad hade jag skapat lite excelprogram som automatiserade många moment i boksluten och vi kapade direkt 15-20 timmar. Inom administration är det många olika datorprogram men ännu har jag inte stött på en kvinna som faktiskt fördjupar sig i programvaran och lär sig utnyttja den till fullo. När det gäller krångel syftar jag på att många kvinnor i grupp har en tendens att skapa grupperingar och det blir skitsnack bakom ryggen. Alla typer av konflikter har varit mellan kvinnorna på företagen jag jobbat. Och alla fall av utbrändhet har hänt tjejerna på mina arbetsplatser.

Jag säger bara att i min erfarenhet så är männen lite mer problemlösningsorienterade och inte lika känslosamma, vilket i regel är goda egenskaper på vissa positioner.

Men såklart finns det nötter till män i överflöd. Många män har till exempel svårt att visa empati och våga möta sina anställda. Det är dock socialt accepterat att prata om buffliga män till chefer men skulle man yppa om att kvinnor inte är lika snabba på att lösa specifika problem så så är man inte mycket bättre än en rasist.

Oavsett vem som är vad så är min ståndpunkt att staten inte ska reglera arbetsmarknaden genom kvotering och "lika lön för lika arbete". Det är politik som gått helt åt fel håll och som är så verklighetsfrånvarande så att man blir mörkrädd.

Vi har många kvinnliga mellanchefer i vårt företag. Nyligen anställde vi en ny tjej som är mycket kvalificerad. Hon hade höga lönekrav men VD:n ansåg att hon var perfekt för jobbet och gick med på det. Den nya kvinnliga mellanchefen har cirka 3000 kr mer i månaden än hennes kollegor som har samma typ av jobb och varit anställda under många år. Detta är ett mycket vanligt scenario på företag och vi alla vet att lättaste sättet att höja lönen är att byta jobb. Så när detta sker, måste då företaget höja lönen för samtliga med samma befattning med 3000 kr i månaden? Om inte, varför skiljer sig detta från mottot "lika lön för samma arbete"?

Allan
2014-05-04, 11:47
Det låter som det är skitdålig arbetsledning på det där företaget. "Just sayin"

spoon
2014-05-04, 11:54
Det går bra för F! för att det är ett enfrågeparti. Det går bra för sådana partier nuförtiden. SD, Piratpartiet, Junilistan och F! Folk litar inte på dom gamla och etablerade partierna. När sossar och moderater säger samma saker så är det svårt att skilja på dom och därmed att välja. Då är det lättare att välja en sakfråga och rösta på det.

straycat
2014-05-04, 11:57
Det går bra för F! för att det är ett enfrågeparti. Det går bra för sådana partier nuförtiden. SD, Piratpartiet, Junilistan och F! Folk litar inte på dom gamla och etablerade partierna. När sossar och moderater säger samma saker så är det svårt att skilja på dom och därmed att välja. Då är det lättare att välja en sakfråga och rösta på det.

Ditt inlägg förlorade trovärdigheten när du nämnde att SD är ett enfrågeparti. Däremot håller jag med dig om att 7klövern har i princip identisk politik. När jag gjorde väljarbaromtern på flera olika sidor så fick jag höga poäng på alla partier trots att jag är mer åt höger.

Red Apple
2014-05-04, 12:42
Ditt inlägg förlorade trovärdigheten när du nämnde att SD är ett enfrågeparti. Däremot håller jag med dig om att 7klövern har i princip identisk politik. När jag gjorde väljarbaromtern på flera olika sidor så fick jag höga poäng på alla partier trots att jag är mer åt höger.

Med tanke på att SD anser att alla samhällsproblem kommer lösas om man stryper invandringen så är det ju själva definitionen på ett enfrågeparti. Förlåt för off topic.

MasterChief
2014-05-04, 13:06
Det låter som det är skitdålig arbetsledning på det där företaget. "Just sayin"

Haha, ja kanske det. :d

VD:n är kvinna så att...

Asdf
2014-05-04, 13:11
Är du och jenni inte svenskar eller "fattar" ni inte det där?

Det är en kulturell aspekt som är svår att förklara! Man måste dels ha upplevt det utomlands eller ha utländskt påbrå för att kunna fatta det. I sverige är det vanligt att "fixade" tjejer upplevs negativt av kvinnorörelsen som i många fall ser dessa kvinnor som mindre värda och att de springer patriarkatets ärenden. Vilket givetvis är lite ironiskt då kvinnors värsta fiende inte är patriarkatet utan rentav de själva

Trouble
2014-05-04, 13:19
Med tanke på att SD anser att alla samhällsproblem kommer lösas om man stryper invandringen så är det ju själva definitionen på ett enfrågeparti. Förlåt för off topic.

För att inte tala om dessa moderater som löser allt med skattesänkningar och soussar som når nirvana genom "minskade klyftor". Enfrågepartier överallt!

Haha, ja kanske det. :d

VD:n är kvinna så att...

lol :D

Ryssjoe
2014-05-04, 15:16
Kan ta ett par exempel. Kvinnor överlag är mer ointresserade av datorer och programvara vilket ger dem ett undertag i administrativa göromål. Glömmer aldrig när jag började på en ekonomiavdelning , som första man, för några år sedan och ingen kunde ens grunderna i Excel. Faktum var att en kvinna satt och summerade siffrorna i excelbladet med sin räknemaskin. Efter en månad hade jag skapat lite excelprogram som automatiserade många moment i boksluten och vi kapade direkt 15-20 timmar. Inom administration är det många olika datorprogram men ännu har jag inte stött på en kvinna som faktiskt fördjupar sig i programvaran och lär sig utnyttja den till fullo. När det gäller krångel syftar jag på att många kvinnor i grupp har en tendens att skapa grupperingar och det blir skitsnack bakom ryggen. Alla typer av konflikter har varit mellan kvinnorna på företagen jag jobbat. Och alla fall av utbrändhet har hänt tjejerna på mina arbetsplatser.

Jag säger bara att i min erfarenhet så är männen lite mer problemlösningsorienterade och inte lika känslosamma, vilket i regel är goda egenskaper på vissa positioner.

Men såklart finns det nötter till män i överflöd. Många män har till exempel svårt att visa empati och våga möta sina anställda. Det är dock socialt accepterat att prata om buffliga män till chefer men skulle man yppa om att kvinnor inte är lika snabba på att lösa specifika problem så så är man inte mycket bättre än en rasist.

Oavsett vem som är vad så är min ståndpunkt att staten inte ska reglera arbetsmarknaden genom kvotering och "lika lön för lika arbete". Det är politik som gått helt åt fel håll och som är så verklighetsfrånvarande så att man blir mörkrädd.

Vi har många kvinnliga mellanchefer i vårt företag. Nyligen anställde vi en ny tjej som är mycket kvalificerad. Hon hade höga lönekrav men VD:n ansåg att hon var perfekt för jobbet och gick med på det. Den nya kvinnliga mellanchefen har cirka 3000 kr mer i månaden än hennes kollegor som har samma typ av jobb och varit anställda under många år. Detta är ett mycket vanligt scenario på företag och vi alla vet att lättaste sättet att höja lönen är att byta jobb. Så när detta sker, måste då företaget höja lönen för samtliga med samma befattning med 3000 kr i månaden? Om inte, varför skiljer sig detta från mottot "lika lön för samma arbete"?

Det här är givetvis inget nytt direkt, det finns många rapporter om detta fenomen runtom olika företag. Här är ett annat exemplar:

http://www.dailymail.co.uk/femail/article-1168182/Catfights-handbags-tears-toilets-When-producer-launched-women-TV-company-thought-shed-kissed-goodbye-conflict-.html

Det fetstilta är det "viktigaste":

Women and business: Catfights over handbags and tears in the toilets. When this producer launched a women-only TV company she thought she'd kissed goodbye to conflict...

The venomous women were supposedly the talented employees I had headhunted to achieve my utopian dream - a female- only company with happy, harmonious workers benefiting from an absence of men.

It was an idealistic vision swiftly shattered by the nightmare reality: constant bitchiness, surging hormones, unchecked emotion, attention-seeking and fashion rivalry so fierce it tore my staff apart.

I can understand why people want to believe that women look out for each other - because with men in power at work and in politics, it makes sense for us to stick together.

Five years ago, I was working as a TV executive producer making shows for top channels such as MTV, and based in Los Angeles. It sounds like a dream job and it could have been - if I'd been male.

Working in TV is notoriously difficult for women. There is a powerful old boys' network, robust glass ceiling and the majority of bosses are misogynistic males.

Gradually, what had started out as a daydream - wouldn't it be great if there were no men where I worked? - turned into an exciting concept. I decided to create the first all-female production company where smart, intelligent, career-orientated women could work harmoniously, free from the bravado of the opposite sex.

In hindsight, I should have learned the lessons of my past - at my mixed secondary school I was bullied by a gang of nasty, name-calling girls, so I knew only too well how nasty groups of women could become.

So, in April 2005, I left my job, remortgaged my house - freeing up close to £100,000 - and began paying myself just £700 a month to set up this utopian business. Having worked extremely hard for 12 years, I had lots of experience and a good reputation. What could go wrong?

Picking my battles

I hired a team of seven staff and set up an office in Richmond upon Thames, Surrey. While the women I interviewed claimed to be enthused by the idea, they still insisted on high salaries. Fair enough, I thought at the time - they are professionals, and I knew most of them were talented and conscientious because I'd worked with them before.

But within a week, two cliques had developed: those who had worked together before and those who were producing 'new ideas'.

Most days would bring a pointed moment when some people were invited out for lunch or a coffee break - and some weren't. Nothing explicit was ever said; the cutting rejection was obvious enough.

Even when we all went to the pub after work, strict divisions remained, made clear according to who sat where around the table and who would be civil - or not - to whom.

Fashion was a great divider, though in this battlefield everyone was on their own. Hideously stereotypical and shallow as it sounds, clothes were a huge source of catty comments, from sly remarks about people looking over-dressed to the merits of their fake tan application.

I always felt sorry for anyone who naively showed off a new purchase in the office, because everyone would coo appreciatively to their face - then harshly criticise them as soon as they were out of earshot. This happened without exception.



My deputy, Sarah, the general manager, first showed how much style mattered when she advertised for an office assistant and refused to hire the best-qualified girl because she could not distinguish Missoni from Marc Jacobs. This girl would have been making tea and running errands. But I didn't challenge the decision not to hire her because I had a policy of picking my battles carefully.

The office was like a Milan catwalk, but with the competitiveness of a Miss World contest - and the low cunning of a mud-wrestling bout.

A fashion spat ended one friendship when Sarah and our young development researcher received the same surprise Christmas gift - a Chloe Paddington bag worth £900.

When they clocked the matching bags in the office, it was like pistols at dawn. They forced a few compliments, but relations never recovered, to the expense of my company.

Another time, when two members of staff bought the same jeans, one proclaimed: 'They'll look better on me, because I'm a size eight and she's a ten.'

It didn't take long for the office to become divided between the girls who wore make-up and those who didn't. Comments from the former were typically 'Doesn't she know what spot cover-up is?' or 'Has she ever met a hairbrush?', while the no-make-up clan were equally biting, with comments - behind their backs, naturally - such as 'People on the morning bus must think she's a prostitute'; or 'She looks like a slapper'.

The obsession with appearance meant nearly all the staff were on diets. If I bought a tuna mayonnaise baguette for lunch, I would overhear staff commenting that I was pig - I'm a size 12.

Employees considered it acceptable to take time off for beauty treatments - and not out of their holiday allowance. One girl regularly came in late because she was getting her hair coloured, and when I mentioned this she blew up in outrage. Though at least she had a reason; most just turned up late regardless, and huffed 'That's the time my train gets in' if I pointed at the clock.

Snide comments


I was often out trying to win contracts, but back at the office, work was an afterthought. It came second to conversations about shopping, boyfriends and diets - oh, and spiteful comments from my two development researchers, who were sharpening their acrylic nails against another staff member, Natasha.

Six months after the company's inception, tensions spilled over when one of the researchers took Natasha's laptop and refused to return it. That day I was forced to cancel my meetings and return to the office to patch up relations.

Despite being in charge, she was scared at the prospect of being bitched about - it was as though, in a women-only environment, staff were unable to keep their defined roles.

Soon, arguments became a daily occurrence. It would start with snide comments between two people then, as others joined in, emotion and anger would grow until an eruption - shouting, screaming, swearing - which always left someone in tears.

Then the friends of the woman who was upset would follow her to console her, leaving one group in the office and another group in the ladies. Both would then bitch unreservedly about each other - and do absolutely no work.

It reached the point that I even wrote a handbook for staff on how to be nice to each other. The advice centred on being respectful to everyone and treating people equally - taking phone messages properly whether the call was for me or a junior.

I also said there should be no more criticising or whispering in the office. But although when people read it they said they loved the idea, it made no difference.

The worst type I encountered, however, was the 'passive aggressive-She doesn't seem mean, but is the worst of the pack, ruthlessly bringing you down in such a sweet and unassuming manner that you don't realise what she's done until long after the event.
Broken hearts

She conceals her bitchy words in flowery phrases - one of my staff told another sweetly: 'I don't mean to be a bitch, but I just can't bear to be in the same room and breathe the same air as you right now.'

But the biggest force wasn't personality type, it was hormones. When one woman started having IVF, she unleashed her rage without warning and without apology.

At 'that time of the month' - which in an office staffed only by women meant someone was always at that point - any bad mood was swiftly passed on to the rest of team as if by osmosis.

Hormones came second as an excuse for absence and bad temper only to love life problems. When one woman split up with her boyfriend, I was told in no uncertain terms by her that I must 'be super-understanding and sensitive towards her at work' - in an email she sent me. A true drama queen, her tears went on for a week.

Naturally, her enemies in the office delighted in her broken heart.

Another girl, juggling two relationships at once, frequently primed everyone in the office about what to say to whom whenever either of the men called the office.

Another woman had a voracious sexual appetite and, in a female-only environment, saw nothing wrong with screeching across the open-plan room details of her marathon sex sessions. I received frequent complaints about her crude language.

I can still remember the name of all of my staff's partners and their affairs because it interfered with our work so often.

Professionally, however, the company was somehow thriving.

We secured two programme commissions, one with ITV and a series with Living TV, so could afford new offices in West London.

But this brought another explosion from Sarah when she paid out for a parking permit while another girl was given a free space by the building's landlord.

During a massive row, Sarah said the girl had over-stepped her rank, while the girl told her it was just 'tough'. They never spoke again.

The effect a lack of testosterone was having in our office was even more apparent when I temporarily hired two male directors to work on a series (camera operators are usually men because of the heavy equipment). The team suddenly became quieter, more hard-working and less bitchy - partly because they were too busy flirting.

Two girls openly went after one director, even though he had a live-in girlfriend - his partner didn't stand a chance against their relentless flirting, and was dumped when one of them won his affections

When we had meetings with men, staff turned ferocious, each out to prove that they were the sexiest in the room. With a male commissioner at Channel 4, one employee said 'Watch this!', then stuck her hand down her bra and tweaked her nipples. The man and I were speechless.

In this climate, I didn't dare employ any men because of the distraction and - even worse! - catfights they created. I hate how much that sounds like stereotyping, but I'm afraid it's what I found to be true.

And while I stand by my initial reason for excluding male employees - because they have an easy ride in TV - if I were to do it again, I'd definitely employ men. In fact, I'd probably employ only men.

Making close to half a million in our first year should have meant profit, but this was wiped out by high salaries and accounting errors by staff. Then, when we began having cash-flow problems, Sarah signed herself off sick with stress for a month. She also confessed she'd been dodging calls from people who were due payment, thus ruining my firm's reputation.

By then I was back and forth on a plane between Britain and the U.S. dealing with fractious staff in London and barmy LA producers.

My general manager was nowhere to be found, bills hadn't been paid and the tension in the office was palpable.

To pump extra cash into the business, I sold both my cars, but it was too late and we went bankrupt in March 2007, less than two years after I'd formed the company.

Though I will not absolve myself of all guilt, I believe the business was ruined by the destructive jealousy and in-fighting of an allfemale staff. Their selfishness and insecurities led to my company's demise. When I needed the socalled 'Sisterhood', believe me, it just wasn't there.


Kvinnor är givetvis inte lika effektiva som män på arbetsplatser, i regel. Det finns evolutionära anledningar för detta och inga former av kvotering eller hen-feminism kommer någonsin kunna förändra detta biologiska faktum.

Dagens feminism är en fluga som man om 200 år kommer kolla tillbaka på, skaka på huvudet och säga: "hur i helvete tänkte dom?"

Macroman
2014-05-04, 15:24
F! är liksom MP rena dårpartiet och slipper dessutom granskning av Sveriges s.k journalister. Här är en bra artikel om F!.

http://debatt.svt.se/2014/04/28/feministiskt-initiativ-slipper-kritisk-granskning/

Latissimus Dorsi
2014-05-04, 15:25
Min mamma jobbar på förskola. Snacka om mycket konflikter :D

Olegh
2014-05-04, 15:35
Hur stort troll än Ryssjoe är, så var det faktiskt rätt underhållande läsning. Bäringen på kvinnor i allmänhet kan nog i bästa fall ses som måttlig däremot. Man verkar ju ha samlat ihop en bunt med otroligt (ytliga?) och tävlingsinriktade människor. Hade "experimentet" gjorts med män med snarlik mentalitet hade det knappast fungerat optimalt heller.

Ryssjoe
2014-05-04, 15:51
Hur stort troll än Ryssjoe är, så var det faktiskt rätt underhållande läsning. Bäringen på kvinnor i allmänhet kan nog i bästa fall ses som måttlig däremot. Man verkar ju ha samlat ihop en bunt med otroligt (ytliga?) och tävlingsinriktade människor. Hade "experimentet" gjorts med män med snarlik mentalitet hade det knappast fungerat optimalt heller.

Ytliga? Det är så kvinnor fungerar i stora grupper. Det är enorm bitchighet - man är ofta bästa vänner inför varandra, sedan snackar man skit bakom ryggen. Snart nog drar drama igång och det blir total kaos.

Detta är liksom inget "nytt", detta har man talat om under alla tider. Män jobbar bättre i grupp än kvinnor pga evolutionära principer som gjort att män helt enkelt utvecklat bättre förmåga att jobba ihop (jakt, krig etc).

Man får kalla det vad man vill. Sexism? Kvinnohat? Verkligheten är verkligheten. Jag älskar min flickvän, min mor och min syster, men det finns fundamentala biologiska skillnader mellan män och kvinnor och ska man vara objektivt och sanningsmässigt hederlig så är det bara att acceptera. Har man samma förväntningar på kvinnor som män så kommer man att bli besviken, om och om och om igen. Kvinnor är mer styrd av känslor, vilket visats i ett antal studier (ja, jag kan posta dom om någon vill), kvinnor föredrar att hålla sig till konsensus i större utsträckning och inte utmana auktoriteten, det är därför diverse rasist-grupper etc i huvudsak består av män. Det är även därför en överväldigad majoritet av kvinnor hejade på hitler under nazi-tyskland, för det var "så man skulle göra" medans motstångsgrupper formades av män.

Det är även därför norska (och franska, holländska etc) kvinnor när dom blev invaderade av tysken - helt plötsligt började skaffa barn med tyskar och bilda familj med dom. För nu var det dom som var "vinnarna", således hade dom inga problem att reproducera med det folkslag som dödat ens pappor, makar och bröder i strid.

Vill du ha ännu ett exempel? Såhär går det när man delar upp män och kvinnor i 2 grupper och sätter dom på en varsin ö:

http://www.returnofkings.com/32053/this-accidental-experiment-shows-the-superiority-of-patriarchy

Allan
2014-05-04, 15:54
Jag kan inte tänka mig att vissa karaktärsdrag skulle vara förbehållna ett specifikt kön. Själv har jag arbetat i stort sett uteslutande med manliga kollegor hela mitt liv, och har upplevt både bra arbetsplatser, med rak och ärlig kommunikation, och usla ställen med intriger som snuddar såpoperor.
Istället skulle jag vilja säga att det är en myt att män tillsammans skulle vara mer produktiva, och mindre benägna till intriger och skitsnack. Det lär istället handla om gruppens sammansättning och ledarskap. Och ledarskapet har givetvis inte heller med könet att göra; jag har haft kvinnliga chefer som varit kanon, och manliga chefer som varit usla.
Däremot kan jag nog säga, rätt tvärsäkert, att män tenderar att tro att de är mer produktiva, mindre konfliktbenägna och lagda åt rakare kommunikation. Och därför anställer män andra män.
Och så slipper man ta itu med de där jobbiga sakerna, som att chefen är usel, eller att man själv är kass...

Ryssjoe
2014-05-04, 15:57
Min mamma jobbar på förskola. Snacka om mycket konflikter :D

Nej så är det inte alls. Du är kvinnohatare, sexist och du vill gasa alla som inte har snopp! *flex*

TranceII
2014-05-04, 15:58
Ytliga? Det är så kvinnor fungerar i stora grupper. Det är enorm bitchighet - man är ofta bästa vänner inför varandra, sedan snackar man skit bakom ryggen. Snart nog drar drama igång och det blir total kaos.

Detta är liksom inget "nytt", detta har man talat om under alla tider. Män jobbar bättre i grupp än kvinnor pga evolutionära principer som gjort att män helt enkelt utvecklat bättre förmåga att jobba ihop (jakt, krig etc).

Man får kalla det vad man vill. Sexism? Kvinnohat? Verkligheten är verkligheten. Jag älskar min flickvän, min mor och min syster, men det finns fundamentala biologiska skillnader mellan män och kvinnor och ska man vara objektivt och sanningsmässigt hederlig så är det bara att acceptera.

Vill du ha ännu ett exempel? Såhär går det när man delar upp män och kvinnor i 2 grupper och sätter dom på en varsin ö:

http://www.returnofkings.com/32053/this-accidental-experiment-shows-the-superiority-of-patriarchy

Det är intressant för annars brukar sådana som du prata om att anledningen till att kvinnor är mer emotionella/empatiska är på grund av att de har haft en större social roll i familjer och i sammarbete med andra.

Det är det som är så roligt när man drar fram det "asså det är bara evolutionen fattar du väl", man kan säga lite vad som helst. Speciellt om man saknar utbildning inom det som du förmodligen gör.

421
2014-05-04, 16:02
Ett problem jag aldrig riktigt ser klargöras är faktumet män är starkare än kvinnor utan kvinnor ha motsvarande fördel.

Olegh
2014-05-04, 16:05
Edit: Svar på Ryssjoes oediterade inlägg ovan.



Suck. "Det är så kvinnor fungerar i stora grupper." Det blir inget faktum bara för att du säger det. Jag tror nog förvisso att det är vanligare, men det ÄR inte så "kvinnor fungerar".

Det här med arv och miljö är ett återkommande ämne här på kolozzeum och nu är vi där igen. Du säger att det beror på arvet. "Det bara är så". Problemet med det påståendet är att du inte har mycket att backa upp det med. Kvinnor menstruerar, kvinnor föder barn. Dessa biologiska faktorer spelar onekligen en viss roll, men hur stor? Du säger att den är jättestor. Tror du på fullaste allvar att jag bara ska köpa det då som någons slags sanning?


Om man istället tar på sig sina glasögon, öppnar ögonen och försöker ha den ofantliga variationen mellan olika kvinnor och män och deras förmåga att samarbeta i åtanke.. Skulle det kunna vara så att miljö kanske är en mycket viktigare faktor? JA, sannolikt. Och det är här feminismen kommer in.

en stor stark
2014-05-04, 16:11
Detta säger jag utan att säga bu eller bä om argumenten i den tråden, detta är bara en allmän observation eller kommentar om vissa sorters argument.

Men man ska vara försiktig med att använda argumentet "evolution har gjort det så" utan att ha viss insikt/utbildning i hur evolution faktiskt fungerar. Precis som vissa nämnt.
Skulle kvinnor varit fysiskt starkare än män skulle man kunna dra iväg med argumentet "kvinnor har utvecklats så då de var tvungna att försvara sina barn när de var ensamma så att arvsmassan skulle kunna föras vidare genom generationerna".
Bara för att man kan hitta en förklaring som kan stämma överens med hur evolution fungerar så behöver det inte vara så det gått till.

Lance Uppercut
2014-05-04, 16:12
Jag kan inte tänka mig att vissa karaktärsdrag skulle vara förbehållna ett specifikt kön. Själv har jag arbetat i stort sett uteslutande med manliga kollegor hela mitt liv, och har upplevt både bra arbetsplatser, med rak och ärlig kommunikation, och usla ställen med intriger som snuddar såpoperor.
Istället skulle jag vilja säga att det är en myt att män tillsammans skulle vara mer produktiva, och mindre benägna till intriger och skitsnack. Det lär istället handla om gruppens sammansättning och ledarskap. Och ledarskapet har givetvis inte heller med könet att göra; jag har haft kvinnliga chefer som varit kanon, och manliga chefer som varit usla.
Däremot kan jag nog säga, rätt tvärsäkert, att män tenderar att tro att de är mer produktiva, mindre konfliktbenägna och lagda åt rakare kommunikation. Och därför anställer män andra män.
Och så slipper man ta itu med de där jobbiga sakerna, som att chefen är usel, eller att man själv är kass...

Du börjar ditt inlägg med att klargöra att karaktärsdrag och kön inte hör ihop för att sedan avsluta ditt inlägg med att generalisera ett karaktärsdrag till män. Bra jobbat. Tvärsäker är du dessutom.

Blaine
2014-05-04, 16:13
Kom igen kvinnor, sluta falskspela och bitcha.

Kom igen män, sluta slåss och kriga.

filmjölk
2014-05-04, 16:14
Ett problem jag aldrig riktigt ser klargöras är faktumet män är starkare än kvinnor utan kvinnor ha motsvarande fördel.

Genomsnittskvinnan är smartare än genomsnittsmannen, i vissa folkgrupper skiljer det tiotalet IQ-poäng till kvinnors fördel.

Ignatius72
2014-05-04, 16:19
Du börjar ditt inlägg med att klargöra att karaktärsdrag och kön inte hör ihop för att sedan avsluta ditt inlägg med att generalisera ett karaktärsdrag till män. Bra jobbat. Tvärsäker är du dessutom.

Allan med byxorna nere. Igen. Det brukar betyda att han avviker. Låt oss hoppas på det.
Jag har erfarenhet av att arbeta på helt manliga, i stort sett kvinnliga och hyfsat jämnfördelat. Det senaste att föredra, just för att det blir en annan dynamik. Det i sin tur borde ju inte vara möjligt då det inte är, enligt många, någon skillnad mellan könen.
Jag har som ledare inga erfarenheter av att kvinnor skulle prestera sämre, tvärtom. Men de högpresterare jag arbetat med sätter ofta enorma krav på sig själva som de mår dåligt av de det nästan är omöjligt att nå dem.

Allan
2014-05-04, 16:25
Du börjar ditt inlägg med att klargöra att karaktärsdrag och kön inte hör ihop för att sedan avsluta ditt inlägg med att generalisera ett karaktärsdrag till män. Bra jobbat. Tvärsäker är du dessutom.

Hört talas om ordet "tenderar"? Googla det.

Lance Uppercut
2014-05-04, 16:26
Hört talas om ordet "tenderar"? Googla det.

Haha, nej du det behövs inte för det du gör är fortfarande en generalisering. Kanske du som ska ta en timme med google. Eller 15.

Allan
2014-05-04, 16:29
Däremot borde jag givetvis ha skrivit "somliga män". Tack för påpekandet

Olegh
2014-05-04, 16:31
Du börjar ditt inlägg med att klargöra att karaktärsdrag och kön inte hör ihop för att sedan avsluta ditt inlägg med att generalisera ett karaktärsdrag till män. Bra jobbat. Tvärsäker är du dessutom.

Tycker du läser dåligt.

Att vissa karaktärsdrag inte är "förbehållna ett specifikt kön" och att vissa av dessa drag är vanligare hos endera könet är inte motstridiga påståenden.

Påstående ett deklarerar att biologiska faktorer inte är fullgod förklaring. Påstående två är måhända klumpigt presenterat, men som jag ser det, Allans tolkning av hans egen erfarenhet. Rent sakligt skulle påståendet kunna förklaras av miljöfaktorer, då män och pojkar historiskt i högre utsträckning drillats till det aktuella tankesättet.

Lance Uppercut
2014-05-04, 16:32
Däremot borde jag givetvis ha skrivit "somliga män". Tack för påpekandet

Mmm... Och då blir det givetvis helt ointressant eftersom "somliga", oavsett kön, kan göra/ha vilka karaktärsdrag som helst. Problemet är att era subjektiva uppfattningar och erfarenheter inte på något sätt är generaliserbara.

Lance Uppercut
2014-05-04, 16:32
Tycker du läser dåligt.

Att vissa karaktärsdrag inte är "förbehållna ett specifikt kön" och att vissa av dessa drag är vanligare hos endera könet är inte motstridiga påståenden.

Påstående ett deklarerar att biologiska faktorer inte är fullgod förklaring. Påstående två är måhända klumpigt presenterat, men som jag ser det, Allans tolkning av hans egen erfarenhet. Rent sakligt skulle påståendet kunna förklaras av miljöfaktorer, då män och pojkar historiskt i högre utsträckning drillats till det aktuella tankesättet.

Fast nu läste du inte heller hans inlägg...

Olegh
2014-05-04, 16:38
Fast nu läste du inte heller hans inlägg...

Ordagrant? Nej, kanske inte.

Trouble
2014-05-04, 16:45
Lance Uppercut? More like Lance Highfive

Lance Uppercut
2014-05-04, 16:53
Lance Uppercut? More like Lance Highfive

Haha <3

Armed Dingo
2014-05-04, 16:59
Lustigt med alla dessa mindre partier som ska lösa det ena och det andra, med en massa följare.

Somliga vänder sig till huliganism, några till minoritetspartier, några till religion, några till bb.
Alla dessa människor som försöker ordna ett högre syfte med sin existens.

Angående varför F! går framåt så är det nog så att kvinnliga låginkomsttagare nu fått någon att skylla på för deras situation, nämligen männen.

Det kan gå långt det här.

Meanwhile så förändras absolut ingenting. Folket tjafsar med varandra och beskyller den ena och den andra medan de med verklig makt slipper fokus överhuvudtaget.

Ett förbannat skämt för hur svårt folk har att lägga ihop ett och ett.

Mago
2014-05-04, 17:06
Lustigt med alla dessa mindre partier som ska lösa det ena och det andra, med en massa följare.

Somliga vänder sig till huliganism, några till minoritetspartier, några till religion, några till bb.
Alla dessa människor som försöker ordna ett högre syfte med sin existens.

Angående varför F! går framåt så är det nog så att kvinnliga låginkomsttagare nu fått någon att skylla på för deras situation, nämligen männen.

Det kan gå långt det här.

Meanwhile så förändras absolut ingenting. Folket tjafsar med varandra och beskyller den ena och den andra medan de med verklig makt slipper fokus överhuvudtaget.

Ett förbannat skämt för hur svårt folk har att lägga ihop ett och ett.

Samma sak som med SD inför förra valet då?

jenni
2014-05-04, 17:07
Men återigen, om man säger sig vara feminist och värna om kvinnor så bör man ju inte göra skillnad på kvinna och kvinna.
Då är det inte feminism längre....
Är du en av oss så är du rätt, men är du kvinna av annat tycke så är du värre än männen?

Armed Dingo
2014-05-04, 17:07
Samma sak som med SD inför förra valet då?
Hur menar du?

tlk
2014-05-04, 17:13
Angående varför F! går framåt så är det nog så att kvinnliga låginkomsttagare nu fått någon att skylla på för deras situation, nämligen männen.

.

Du verkar ha missförstått F!s politik. Det är knappast något beskyllande av "männen" för att det ser ut som det gör.

Mago
2014-05-04, 17:13
Hur menar du?

Byt ut kvinnliga låginkomsttagare mot manliga låginkomsttagare och männen mot invandrarna så har du ju SD. Har för mig att du är en förespråkare av dem. (ber om ursäkt om så inte är fallet). Tyckte det hela var lite ironiskt.

tlk
2014-05-04, 17:15
. Kvinnor är mer styrd av känslor, vilket visats i ett antal studier (ja, jag kan posta dom om någon vill

Jag vill se de här studierna. Det är nämligen gott om välgjorda studier på senare år som säger raka motsatsen.


Det var ju t.ex. inte så länge sen det fanns någon tro om att "mäns hjärnor är bättre skapta för matematik och logiskt tänkande" och annat nys som så klart är social konstruerat när man granskar det.

Armed Dingo
2014-05-04, 17:19
Byt ut kvinnliga låginkomsttagare mot manliga låginkomsttagare och männen mot invandrarna så har du ju SD. Har för mig att du är en förespråkare av dem. (ber om ursäkt om så inte är fallet). Tyckte det hela var lite ironiskt.
Jaha! Jo det är jag. Jag dras emellertid inte till dem pga invandringsfrågan även om jag tycker de har (eller hade, kanske) rätt i den. Jag gillar hela deras partiprogram, men ändå handlar det inte om det.

Jag ser SD som det enda partiet som faktiskt sätter upp en fight mot etablissemanget, och det med helt rimliga åsikter. Ungefär på samma sätt som vänstern gjorde det för alla dessa år sedan.

Något ruttnar i den västerländska kulturen och det handlar inte om partier, det handlar om att avsätta asen som sitter på makten.

Rättning: Fel, det handlar inte om att avsätta någon. Det handlar om att få folk att fatta att makt är en illusion och ligger i betraktarens öga.

Blaine
2014-05-04, 17:26
Äh, ni alla här inne är säkert bildade nog att inse att varje människa, oavsett snopp eller snippa, är unik med sin egen uppsättning idiotiska drag men också särskilda egenskaper som kan uppskattas och kanske är värd en komplimang. I slutändan är dock alla människor lika värdelösa om den inte besitter insikt nog att inse detta och i stället generaliserar och automatiskt kategoriserar allt som denne stöter på, och ännu värre när detta sker i flock som ett drös surikater; pöbeln brukar det kallas.

Vare sig det handlar om en hårig, storbenad kvinnlig extremfeminist i bredbågade glasögon eller en vidrig mansgris med tydligt bukfett som sitter i snickarbyxor och ser på flocksporten fotboll så är båda lika avskyvärda. Jag målar upp stereotyper nu och generaliserar lika mycket jag, ty jag är själv av människosläktet och inser vilket straff det är; en art som anser sig själv stå över djur och natur men samtidigt dödar sig själv; en avart bortom all hjälp som Darwin vrider sig i graven efter.

Allt vi skriver här och diskuterar kommer till slut ändå leda till en krock i den bistra verklighet som består av lidande, ekonomisk ruin, skilsmässa, vårdnadstvist, a-kassa, depression, magsår, migrän, skallighet, depression, bitterhet, senildemens, äktenskapsbrott, utbrändhet, impotens, parmiddagar, svartsjuka, förlorad ungdom och slutligen ett långsamt livets slutskede med ytliga, osäkra och outbildade vårdare för att i sin tur dö på en obekväm bädd och bli begravd i tomhet för att aldrig mer blir ihågkommen av någon just på grund av människans själviskhet och dystra natur.

Malle1
2014-05-04, 18:58
Fi har en dyster natur....

Herrcules
2014-05-04, 19:15
Men återigen, om man säger sig vara feminist och värna om kvinnor så bör man ju inte göra skillnad på kvinna och kvinna.
Då är det inte feminism längre....
Är du en av oss så är du rätt, men är du kvinna av annat tycke så är du värre än männen?

Du behöver inte vara kvinna för att vara feminist. Alltså, jag kan inte bry mig mindre ifall en tjej väljer att inte raka sig osv osv, eller om en tjej har silikonbröst. Det handlar om jämställdhet i samhället. Mellan MÄN & KVINNOR.

//hippie

421
2014-05-04, 19:38
Du behöver inte vara kvinna för att vara feminist. Alltså, jag kan inte bry mig mindre ifall en tjej väljer att inte raka sig osv osv, eller om en tjej har silikonbröst. Det handlar om jämställdhet i samhället. Mellan MÄN & KVINNOR.

//hippie

Är du säker feminism kämpar för jämställdhet?

Red Apple
2014-05-04, 20:02
Haha, nej du det behövs inte för det du gör är fortfarande en generalisering. Kanske du som ska ta en timme med google. Eller 15.

Det här inlägget är om något bevis på att du ju faktiskt behöver googla det.

Exdiaq
2014-05-04, 20:37
Det är en kulturell aspekt som är svår att förklara! Man måste dels ha upplevt det utomlands eller ha utländskt påbrå för att kunna fatta det. I sverige är det vanligt att "fixade" tjejer upplevs negativt av kvinnorörelsen som i många fall ser dessa kvinnor som mindre värda och att de springer patriarkatets ärenden. Vilket givetvis är lite ironiskt då kvinnors värsta fiende inte är patriarkatet utan rentav de själva

Frågan kvarstår gällande dig: är du inte svensk eller förstår du inte vad du skrev tidigare?

Du sa nämligen att ingen svensk skulle förstå vad jenni menade. Hon är ryss så därför förstår hon. Vad är du? Dansk? Polack? Tysk?

Diomedea exulans
2014-05-04, 21:00
Ytliga? Det är så kvinnor fungerar i stora grupper. Det är enorm bitchighet - man är ofta bästa vänner inför varandra, sedan snackar man skit bakom ryggen. Snart nog drar drama igång och det blir total kaos.

Detta är liksom inget "nytt", detta har man talat om under alla tider. Män jobbar bättre i grupp än kvinnor pga evolutionära principer som gjort att män helt enkelt utvecklat bättre förmåga att jobba ihop (jakt, krig etc).


Intressant om detta stämmer, för det är i så fall ytterligare ett sätt som jag (som är man) är typiskt kvinnlig på. Jag hatar att arbeta i grupp, men har aldrig tänkt på att det skulle vara ett kvinnligt drag.

Jag är ytterst kvinnlig för övrigt. Icke-tävlingsinriktad, omvårdande, hatar idrott, ointresserad av motorer, tystlåten, osv.

421
2014-05-04, 21:09
Genomsnittskvinnan är smartare än genomsnittsmannen, i vissa folkgrupper skiljer det tiotalet IQ-poäng till kvinnors fördel.

Vart läser man detta?

Fredszky
2014-05-04, 21:12
Jag är ytterst kvinnlig för övrigt. Icke-tävlingsinriktad, omvårdande, hatar idrott, ointresserad av motorer, tystlåten, osv.

Skulle inte tilldela tystlåtenhet till de kvinnliga attributen :D

Diomedea exulans
2014-05-04, 21:16
Skulle inte tilldela tystlåtenhet till de kvinnliga attributen :D

Hehe, okejdå! Men jag gillar pojkbandsmusik också. Och så brukar jag stå feminint med höften (tycker det är bekvämt).