handdator

Visa fullständig version : Hamstring, fotposition och marklyft.


Ozziking
2014-05-02, 11:55
Vissa här vet redan om det då jag PM:at dem men behöver mer hjälp känner jag.

Jag har märkt att jag har börjat dra snett i mina marklyft vilket resulterade till någon konstig smärta i min vänstra hamstring under rumpbenet. In mot röven lite.

På något sätt får jag mer belastning i vänsterbenet. Även i böj.

Detta passar mig INTE bra alls då jag ska börja med SL nu i veckan. Behöver verkligen hjälp.

Hur ska man stå i mark, med fötterna utåtpekade? Rakt?

Alla tips, rehab hjälp etc behövs.


Skickat ifrån matbordet.

Ozziking
2014-05-02, 12:00
+ har inte problem med stelhet. Det gör ont när jag går/sätter mig också.

Dessutom har jag inte kunnat stretcha klokt pga en skada i högerbenet, sen gick det bort och då fkade vänstern.

Fml


Skickat ifrån matbordet.

Ozziking
2014-05-02, 12:57
Bump...


Skickat ifrån matbordet.

Loke
2014-05-02, 13:08
Ptja, det låter som du skadat hamstrings. Det behöver inte nödvändigtvis vara (bara) för att du generellt gjort något teknikfel, det kan också till exempel handla om att du lyft ouppvärmd eller kanske kört ett program som var lite för hårt för dig.

Mitt råd är att pallra dig iväg till en idrottsinriktad sjukgymnast. Hamstringsskador är vanligt i väldigt många idrotter och det är väl etablerat hur rehaben ska gå till, så det borde inte vara några konstigheter. Problemet är dock att den kan ta ganska lång tid och du kommer uppleva dig som helt färdigrehabiliterad långt innan du egentligen är det, och då är det ovärderligt med en riktig vårdkontakt och inte bara sitta och googla och göra egna bedömningar.

balfong
2014-05-02, 13:10
Hur står du just nu när du ska göra ett marklyft? Du råkar inte ha ena foten längre fram än den andra?
Jag är ingen expert, men när jag kör marklyft så har jag fötterna rakt fram i höftbredd ungefär, och för mig känns det bra.

Skickat ifrån matbordet

koncept
2014-05-02, 13:20
Jag är ingen expert på kroppen eller sjukgymnastik men jag har haft liknande problem. Några relevanta frågor kan vara:

Vad har du för skada i högerbenet?

Är det någon speciell muskel/område i benen som är stelare eller upplevs tajtare än de andra? Jag har exempelvis i princip alltid tajt framsida lår och höftböjare, speciellt i vänster ben.

Upplever du att du är sned i höften? Olika långa ben? Ena benet starkare? Känns det som att ena benet vill "ta över" i böj och mark? Kan du göra enbensövningar som utfall lika bra på båda benen? Filma från olika vinklar och se.

Menar du att stången är sned när du drar i marklyft? I så fall kan problemet sitta i axlarna, dvs att den ena är högre upp eller mer framåtroterad.

Självmassage med foam roller och hård boll kan lindra smärtan men det botar nog inte själva problemet.

I värsta fall får du uppsöka sjukgymnast. Gå då helst till en med inriktning mot sport och kunskap inom styrketräning.



I smala marklyft står de flesta höftbrett eller lite bredare med fötterna rakt fram eller svagt utåtriktade.

Ozziking
2014-05-02, 13:42
Ptja, det låter som du skadat hamstrings. Det behöver inte nödvändigtvis vara (bara) för att du generellt gjort något teknikfel, det kan också till exempel handla om att du lyft ouppvärmd eller kanske kört ett program som var lite för hårt för dig.

Mitt råd är att pallra dig iväg till en idrottsinriktad sjukgymnast. Hamstringsskador är vanligt i väldigt många idrotter och det är väl etablerat hur rehaben ska gå till, så det borde inte vara några konstigheter. Problemet är dock att den kan ta ganska lång tid och du kommer uppleva dig som helt färdigrehabiliterad långt innan du egentligen är det, och då är det ovärderligt med en riktig vårdkontakt och inte bara sitta och googla och göra egna bedömningar.

Ska faktiskt till en på måndag pga min andra skada i högerbent som gått över. Tror det var en mycket svår sträckning fast mer i sätesmuskeln. högerbenet är normalt nu.

Marklyften har alltid kännts bra. Kör mark efter böj i mitt schema.

ska dock börja Med SL på måndag. Så det är vääldigt surt att det krånglar nu.
mina "skador" har gjort att jag ej har kunnat stretcha ordentligt heller. Men böjen har inte varit ett problem med rörligheten iallafall.

Hur står du just nu när du ska göra ett marklyft? Du råkar inte ha ena foten längre fram än den andra?
Jag är ingen expert, men när jag kör marklyft så har jag fötterna rakt fram i höftbredd ungefär, och för mig känns det bra.

Skickat ifrån matbordet

axelbrett, fötterna lite utåtpekade eller rakt fram

nä men har testat att ha höger foten liiite längre fram för att kolla om det dras något i den. Det känns typ normalt men det drar fortfarande mer i vänster.. :(

pressar "mer" från vänster båda i böj och benpress och isolationsövningar? Har blivit så på sistone.

Jag är ingen expert på kroppen eller sjukgymnastik men jag har haft liknande problem. Några relevanta frågor kan vara:

Vad har du för skada i högerbenet?

SVAR: Det var nog en svårt sträckning i sätesmuskeln som påverkade utsida lår till knät. Det är bra nu.

Är det någon speciell muskel/område i benen som är stelare eller upplevs tajtare än de andra? Jag har exempelvis i princip alltid tajt framsida lår och höftböjare, speciellt i vänster ben.

SVAR: mitt högerben har alltid varit stelare, det är grejen. Sen har jag inte kunnat stretcha klokt pga sträckningsskador. *gah!*

Upplever du att du är sned i höften? Olika långa ben? Ena benet starkare? Känns det som att ena benet vill "ta över" i böj och mark? Kan du göra enbensövningar som utfall lika bra på båda benen? Filma från olika vinklar och se.

Ja, eller.. Vet inte lite kanske? Vänstern tar gärna över i böj och mark. Benpress också och isolationsövningar. Hm inte testat utfall. Men kan testa lite.
Kan ladda upp lite filmer på böj ev mark bakifrån/sida.

Menar du att stången är sned när du drar i marklyft? I så fall kan problemet sitta i axlarna, dvs att den ena är högre upp eller mer framåtroterad.

Min högeraxel har varit framåtroterad. Men jag håller mixat grepp där vänsterhanden är "bak och fram" och höger är "rak". Håller så att stången blir rak oavsett hur brett/smalt jag håller. Ofta kan det bli så att vänsterarmen ( mixade ) Kan bli lite "ut åt sidan".

Självmassage med foam roller och hård boll kan lindra smärtan men det botar nog inte själva problemet.

Testat, nothing.

I värsta fall får du uppsöka sjukgymnast. Gå då helst till en med inriktning mot sport och kunskap inom styrketräning.

På måndag ska jag till en sjukis, tror han är bra på sådant.

I smala marklyft står de flesta höftbrett eller lite bredare med fötterna rakt fram eller svagt utåtriktade.

Precsis Jag också.

MS1
2014-05-02, 13:59
Tror att du just svarade på frågan själv.
När du håller mixat grepp (vänster)under stången så är det lätt att snedbelasta åt det hållet då du måste längre ner på den sidan. Prova att skifta så att du håller höger handen under i stället och se om problemet förflyttar sig.

Ozziking
2014-05-02, 14:01
Är det så?

Idiot jag är då *screwhead*

Vilar ändå från underkropp denna helg och ser till att käka mycket istället


Skickat ifrån matbordet.

Ozziking
2014-05-03, 08:46
MEN.. Är det inte lättare att få skador ( bicep tear ) och dylikt om den "mixade" handen hålls för långt ut?

0YT_eszfGk8

Tobbey
2014-05-03, 08:52
Att slita av bicepsfästet kan ske om du sliter upp stången med böjd armbågsled. Lär dig tumlås, då släpper ingenting.

Tyrwing
2014-05-03, 09:16
Har en liknande grej i vänster hamstring precis där du beskriver. Det kan börja ömma efter höft-dominanta övningar. Men stretch och mycket aktivering(sätesbryggor, rygglyft) innan passet hjälper väldigt mycket med den delen.
Lyckades dra till den under ett sumomarklyft.

Ozziking
2014-05-03, 09:28
Att slita av bicepsfästet kan ske om du sliter upp stången med böjd armbågsled. Lär dig tumlås, då släpper ingenting.


Är så svettig om händerna :/

Har en liknande grej i vänster hamstring precis där du beskriver. Det kan börja ömma efter höft-dominanta övningar. Men stretch och mycket aktivering(sätesbryggor, rygglyft) innan passet hjälper väldigt mycket med den delen.
Lyckades dra till den under ett sumomarklyft.


Drog du till den "bra" eller drog till den "dåligt"? :P

Vet inte riktigt om jag vågar stretcha den?


Skickat ifrån matbordet.

Tyrwing
2014-05-03, 09:31
Drog till den dåligt, det knäckte till rejält. Nu är det ett par veckor sedan så det gör bara ont vid ansträngning utan ordentlig uppvärmning, men jag började lugnt med att massera och stretcha försiktigt.

lillmesen
2014-05-03, 09:42
magnesium eller ... handskar :( om du är svettig

Ozziking
2014-05-03, 10:17
Får testa stretcha försiktigt

Handskar... PFFF


Skickat ifrån matbordet.

Jeml
2014-05-03, 10:24
Jag kör alltid pronerat grepp.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Dezen
2014-05-03, 10:51
Om du har problem med handsvett och inte har bra grejrrz lägg papper mellan handen och stången. Blir som gjutet :D

z_bumbi
2014-05-03, 11:08
Du har inte kommit så långt att du behöver köra omvänt grepp utan låt greppet begränsa vikterna du använder. Inte för att jag tror greppet har något med saken att göra utan det är mer en följd av att du först misshandlat din kropp under lång tid, nu inte heller äter så särskilt mycket och kör du så tungt du kan (muskulärt) utan att ta någon hänsyn till att resten av kroppen också måste bli stark för att undvika skador.