handdator

Visa fullständig version : Ninjan blir fit med kroppsviktsträning


Ninjans
2014-05-01, 22:47
Kön: Man
Ålder: 25
Längd: 178 cm
Vikt: 73 kg
Träningserfarenheter: Hockey, fotboll, pingis, cykling, orientering, motocross.
Tränat sen litet barn tills idag. Aldrig satt min fot på ett gym.

Bakgrund
Aldrig skrivit en journal eller träningsdagbok.
Ensamstående pappa till en 5 månader liten flicka. Den mest underbara personen på jorden.
Då jag är ensamstående och hemma på heltid så kommer jag inte att ha råd eller tid att springa på gym för tillfället. Jag har däremot fått upp ögonen för calisthenics och tänkte ge det en chans.

Mål med träning och journalen
Jag vill med min träning bli fit och något mellan stenhårt rippad och bulkfet, svårt att förklara med ord, ska se om jag kan hitta en bild på någon för att visa er. Jag vill kunna springa 10 km utan att dö av utmattning samtidigt som jag vill bli starkare, få en bättre fysik och må bra allmänt. Jag vill känna mig lycklig.

Med denna journal hoppas jag att ni som är mer erfarna vad det gäller, kost, träning, kosttillskott, övningar, inspiration etc. kan hjälpa mig med med lite tips och trix.

Träning/Övningar
Jag kommer att använda mig av följande redskap för att utöva min träning
Viktväst på 10 kg
Hantlar upp till 18 kg
Gummiband
Pull-up bar
Hopprep

Jag kommer börja med att bara använda mig av min egna kroppsvikt som motstånd. Sen när jag blir starkare allt eftersom så kommer jag att använda mig av viktväst och hantlar. När jag gör övningar med kroppsvikten så kommer jag att räkna till 4, 1, 4, 1 vid varje övning, exempelvis vid armhävning, när jag går ner räknar jag till fyra, i botten räknar jag till ett, när jag höjer mig räknar jag till fyra och vid toppen räknar jag till ett. Allt för att få mer motstånd, och göra det tyngre.

Jag kommer satsa på att göra reps allt från 10 till 50.
Mina passa kommer vara upplagda med så lite vila som möjligt och superset för det mesta.
Inspirerat av crossfit.

Kost
Jag kommer äta allt jag vill, ris, pasta, potatis, kyckling, kött, korv, fisk, sallad, glass, godis, läsk etc. Jag kommer inte att gå efter någon diet eller väga och räkna kalorier.
Kommer däremot att försöka äta sötsaker och fika mer sällan men är jag sjukt sugen på något gott så kommer jag att äta det med gott samvete ändå.

Kosttillskott
Har aldrig tagit kosttillskott men är öppen för att testa det nu. Jag vill som sagt inte bli rippad in på bara benet och jag vill heller inte bli bulkfet och stor som ett kylskåp, någonstans däremellan men vältränad. Vad behöver jag för kosttillskott tror ni? Vad tar ni för kosttillskott?
EAA?
BCAA?
Kreatin Monohydrate?
Whey 100?
Aminosyror?
Omega3?
Mineraler?
Vitaminer?

Ninjans
2014-05-01, 22:55
Dagens träning

2 km löpning som uppvärmning
--
15 x Sumo squats
15 x Upphopp
15 x normala squats
60 sek vila

5 set

30 höftresningar
200 tåhävningar (5 x 20 på vardera ben)

Ninjans
2014-05-02, 23:13
Idag tränade jag följande

5 wide grip chins – 40 sek valfri magövning
5 normal grip chins - 40 sek valfri magövning
5 close grip chins - 40 sek valfri magövning
10 pullups - 40 sek valfri magövning
60 sek vila

15 diamond pushups - 40 sek valfri magövning
15 normal pushups - 40 sek valfri magövning
15 wide pushups - 40 sek valfri magövning
15 normal pushups - 40 sek valfri magövning
60 sek vila

2 set

--
100 triceps extension

Ninjans
2014-05-04, 23:08
Igår 4/5 blev det följande pass:

40 min power walk för att få bort all träningsvärk i benen från torsdagens pass.

Flutterkicks 4 x 50
Nudda häl från sida till sida 4 x 50
In and out sit-ups 4 x 20
Rulla med hantel på sidan 4 x 20

Chins 8, 8, 5, 4
Rodd i pull-up bar 16, 12, 11, 11
Ryggresningar 4 x 20

Ninjans
2014-05-04, 23:16
Idag måndag efter lite sömn och mat kommer jag göra tester på dessa övningar för att se hur jag ligger till och sen sätta upp delmål och mål.

Dessa övningar är det som jag kommer köra i 8v framåt och efter ca 4v göra en avstämning med hur jag ligger till.

Bröst
- Armhävningar
- Breda armhävningar
- Normala armhävningar
- Smala armhävningar
- Med fötterna på en bänk
- En hands armhävningar

Triceps
- Extension
- Bänk dips
- Tiger push up

Ben
- Sumo Squats
- Normala squats
- Utfall
- Upphopp
- 90 grader
- Baklänges uppför i backe
- Utfall uppför i backe
- Tåhävningar

Axlar
- Flies framåt
- Flies sidan
- Handstående armhävningar

Biceps
- Curl framåt
- Curl inåt
- Pull up

Mage
- Flutterkicks
- In and out sit ups
- Rulla med hantel på sidan

Rygg
- Chins
- Rodd pull-ups bar
- Ryggresningar med hantel

944RS
2014-05-05, 04:08
Du verkar ha hittat många olika övningar! De kommer nog räcka en bra bit i början.
Som komplement till dem kanske TRX-BAND eller liknande kan vara något för dig.
Det viktigaste för utveckling är att du anpassar ditt schema/belastning allt eftersom du blir starkare och får bättre teknik.

Angående kosttillskott så är det inget viktigt så länge du äter tillräckligt med mat.

Ninjans
2014-05-05, 22:27
Du verkar ha hittat många olika övningar! De kommer nog räcka en bra bit i början.
Som komplement till dem kanske TRX-BAND eller liknande kan vara något för dig.
Det viktigaste för utveckling är att du anpassar ditt schema/belastning allt eftersom du blir starkare och får bättre teknik.

Angående kosttillskott så är det inget viktigt så länge du äter tillräckligt med mat.

Ja det känns som att jag har en bra grund att börja med någon månad, sen kommer ju inte dessa räcka så långt när jag blir starkare. När jag kommer dit så tänkte jag köra varje övning i ett tempo om 4141, tex armhävningar:
4 sekunder när jag sänker mig ner
1 sekund vila i bottenläget
4 sekunder när jag höjer mig upp
1 sekund vila i toppenläget
Alltså tar en armhävning 10 sekunder att göra.

Det kommer nog bli något typ av Whey100 och creatine monohydrate.

Ninjans
2014-05-05, 22:36
Klockan 20:00 i kväll började jag med mina tester. Detta gjorde jag för att efter fyra och åtta veckor göra nya tester för att se var jag ligger. Jag glömde dock väga mig och ta bilder på mig innan frukosten i morse. Ska försöka komma ihåg det imorn.
Hela testpasset från början till slut tog 48 minuter.
Är det något ni undrar över så skriv gärna så ska jag försöka svara er så gott jag kan.

Chins - 8
Pull up - 10
Dips Bänk - 35
Tiger push up - 8
Flutterkicks - 108
Curl inåt 14,5kg - 9 / 9
Flies sidan 7kg - 15 / 16
Flies framåt 7kg - 17 / 17
Tåhävningar - 27/27
In and out sit ups - 23
Breda armhävningar - 23
Smala armhävningar - 17
En hands armhävningar - 0
Normala armhävningar - 35
Curl framåt 14,5kg - 10 / 11
Rulla hantel på sidan 17kg - 35 / 35
Ryggresningar med endast ben - 43
Fötterna på bänk armhävningar - 27
Triceps extension vid bröstvårta - 31
Rodd pull-up bar ovanför naveln - 16

Ninjans
2014-05-07, 21:26
Dagens pass blev följande

Normala armhävningar 4 x 20
Smala armhävningar 4 x 20 (stående på knä med händerna i höjd med naveln och armbågarna pekandes bakåt.
Breda armhävningar 4 x 20
Dips på bänk 4 x 20
Triceps extension 4 x 20

Körde alla set efter varandra och vilade 60 - 90 sek mellan varje set.

Ninjans
2014-05-07, 22:44
Jag har kommit fram till en sak och det är att jag har lite motivation till att göra ett bra pass på kvällarna då min flicka sover. Jag är ofta lite småtrött och kan tycka det är mysigare att ligga i sängen och läsa till exempel. På dagarna så vilar hon då och då, det blir ofta en timma i stöten. Då har det av någon händelse alltid blivit så att jag precis ska äta lunch eller middag och då har jag inte energi nog till att göra ett bra pass. Så, för att få upp energin snabbt och kanske träna i 40 min för att sen äta lunch så undrar jag vad ni har för bra tips på saker man kan stoppa i sig.
Jag har provat riskakor med nutella (allergisk mot jordnötter, annars hade det varit ett alternativ)
Banan
Mackor

Men jag är mer ute efter ett nyttigare alternativ :)