handdator

Visa fullständig version : Blir inte mätt på bulk


Bezze30
2014-05-01, 19:47
Jag ligger på ett lågt överskott (gjort i ca 3 mån) och blir aldrig mätt. Jag äter oftast bara saker som ska vara mättande som kyckling ris fullkornspasta ägg kvarg o havregryn... Ändå blir jag aldrig mätt o går hungrig... Betyder det att min kropp vill att ska jag borde öka mina kcal? Innan låg jag på ett kcalunderskott flera månader (dock svulldagar nån gång i veckan) . Jag styrketränar 6 ggr per vecka. Visst kan jag utesluta all kolhydrater (då det inte är lika mättande som protein) men det känns inte speciellt kul :/

Är tjej o ca 1.70 å ligger på ca 2100-2300 kcal... Väger ca 60 kg

Kommer jag inte öka mycket i fettmassa om jag ökar kcalintaget? Jag har redan lite mycket fett på magen...

Gober
2014-05-01, 19:49
Vad tror du själv? Om du går runt och är ständigt hungrig trots att du äter mättande "deffmat" så behöver du givetvis äta mer.

Själv är jag alltid hungrig, trots att jag äter för mycket ;-)

Bezze30
2014-05-01, 19:57
Vad tror du själv? Om du går runt och är ständigt hungrig trots att du äter mättande "deffmat" så behöver du givetvis äta mer.

Själv är jag alltid hungrig, trots att jag äter för mycket ;-)

Men kommer inte kroppen bilda mer fett om jag ligger på ett högt kcalöverskott som tjej? Har tänkt o bulka över 1 år

Sen har jag redan lite för mycket fett om magen.. Eller inte mycket men det är lite för mycket på nedre delen av magen

Sniggel
2014-05-01, 20:26
Vad tror du själv? Om du går runt och är ständigt hungrig trots att du äter mättande "deffmat" så behöver du givetvis äta mer.

Själv är jag alltid hungrig, trots att jag äter för mycket ;-)

Va snackar du för goja?
Det som avgör om man behöver äta mer eller inte beror på om "överskottet" är ett faktiskt överskott. Inte huruvida man är hungrig eller ej.
Om dieten åstadkommer det den ska göra finns det ingen anledning att gå på hungerskänslor.
Om inte hungern anses vara ett problem och något man inte vill ha under bulk. Vilket säkerligen är vad 99% håller med om. Men tough shit om man ligger på ett kaloriöverskott (bekräftad viktuppgång) med mättande mat. Finns inte så mycket att göra då än att fortsätta enligt planen om man inte kan hitta några strategier för att öka mättnaden som inte involverar ökat kaloriöverskott.

Edit: Jag förutsätter att en kvalitativ viktuppgång är prio här och då får allt annat komma i andra hand. Ökar man kalorierna ytterligare så har man ändrat fokus till "jag vill äta mig mätt" snarare än "jag vill bulka långsamt". Vilket kanske är mindre ätstört men som tar bort själva grejen med att planera viktuppgång.

lillmesen
2014-05-01, 20:32
vad gober menar är att du kan göra mat med samma kcal-innehåll och så vidare, fast mer mättande mat. Mat med hög proteinhalt och fett. Du behöver inte skära bort kolhydrater helt.

Kall kokt potatis är det som mättar bäst per kalori tror jag.

Ris och havre kan jag äta 5000 kcal av per dag ;)

Fyll ut med tex vitkål och broccoli

Gober
2014-05-01, 21:25
Va snackar du för goja?
Det som avgör om man behöver äta mer eller inte beror på om "överskottet" är ett faktiskt överskott. Inte huruvida man är hungrig eller ej.
Om dieten åstadkommer det den ska göra finns det ingen anledning att gå på hungerskänslor.
Om inte hungern anses vara ett problem och något man inte vill ha under bulk. Vilket säkerligen är vad 99% håller med om. Men tough shit om man ligger på ett kaloriöverskott (bekräftad viktuppgång) med mättande mat. Finns inte så mycket att göra då än att fortsätta enligt planen om man inte kan hitta några strategier för att öka mättnaden som inte involverar ökat kaloriöverskott.

Edit: Jag förutsätter att en kvalitativ viktuppgång är prio här och då får allt annat komma i andra hand. Ökar man kalorierna ytterligare så har man ändrat fokus till "jag vill äta mig mätt" snarare än "jag vill bulka långsamt". Vilket kanske är mindre ätstört men som tar bort själva grejen med att planera viktuppgång.

Det beror ju på om man känner sig lite "småhungrig" eller om du faktiskt går runt och mår dåligt av hunger, i det senare fallet så är det ju knappast hållbart om det ska hålla i längden. Och visst är det så att man inte helt kan gå på hungerskänslor (skulle jag följa det hade jag förmodligen vägt 200kg) men handlar det om så extrem hunger att varje dag blir en plåga? ptja då kan man väl fundera på om det inte är så att kroppen behöver mer mat. Men det ser man ju på vågen. Och för att återgå till ämnet så kan man som lillmesen skriver fylla ut ganska bra med mycket grönsaker osv. Att höja fett kan också hjälpa till att mätta.

Själv tycker jag att potatis är bra, ett gäng stora bakpotatisar mättar ganska bra.

austria
2014-05-02, 07:03
Jag ligger på ett lågt överskott (gjort i ca 3 mån) och blir aldrig mätt. Jag äter oftast bara saker som ska vara mättande som kyckling ris fullkornspasta ägg kvarg o havregryn... Ändå blir jag aldrig mätt o går hungrig... Betyder det att min kropp vill att ska jag borde öka mina kcal? Innan låg jag på ett kcalunderskott flera månader (dock svulldagar nån gång i veckan) . Jag styrketränar 6 ggr per vecka. Visst kan jag utesluta all kolhydrater (då det inte är lika mättande som protein) men det känns inte speciellt kul :/

Är tjej o ca 1.70 å ligger på ca 2100-2300 kcal... Väger ca 60 kg

Kommer jag inte öka mycket i fettmassa om jag ökar kcalintaget? Jag har redan lite mycket fett på magen...

Hur har vikten sett ut under dessa tre månader? Har det blivit en långsam viktökning?
Har du en aktiv vardag förutom din träning?

Bezze30
2014-05-02, 19:54
Hur har vikten sett ut under dessa tre månader? Har det blivit en långsam viktökning?
Har du en aktiv vardag förutom din träning?

Vägde ca 56kg innan bulken... Har stått stilla på 60 länge nu

Jag jobbar i en butik så hur mycket man rör sig är olika

Bezze30
2014-05-02, 19:56
Det beror ju på om man känner sig lite "småhungrig" eller om du faktiskt går runt och mår dåligt av hunger, i det senare fallet så är det ju knappast hållbart om det ska hålla i längden. Och visst är det så att man inte helt kan gå på hungerskänslor (skulle jag följa det hade jag förmodligen vägt 200kg) men handlar det om så extrem hunger att varje dag blir en plåga? ptja då kan man väl fundera på om det inte är så att kroppen behöver mer mat. Men det ser man ju på vågen. Och för att återgå till ämnet så kan man som lillmesen skriver fylla ut ganska bra med mycket grönsaker osv. Att höja fett kan också hjälpa till att mätta.

Själv tycker jag att potatis är bra, ett gäng stora bakpotatisar mättar ganska bra.

Jag går inte och mår dåligt av hunger... Men alla brukar jämt klaga på att de knappt orka äta o är proppmätta hela tiden under bulk så det kanske bara är jag som har svårt att bli mätt

Bezze30
2014-05-02, 19:57
vad gober menar är att du kan göra mat med samma kcal-innehåll och så vidare, fast mer mättande mat. Mat med hög proteinhalt och fett. Du behöver inte skära bort kolhydrater helt.

Kall kokt potatis är det som mättar bäst per kalori tror jag.

Ris och havre kan jag äta 5000 kcal av per dag ;)

Fyll ut med tex vitkål och broccoli

Jag kan inte äta grönsaker och är allergisk mot potatis:( andra tips?

R Scarpa27
2014-05-02, 20:00
Jag går inte och mår dåligt av hunger... Men alla brukar jämt klaga på att de knappt orka äta o är proppmätta hela tiden under bulk så det kanske bara är jag som har svårt att bli mätt

hunger & mättnad e mkt psykiskt också anser jag.

livsnjutare älskar mat och vågar äta och njuter av smakerna :D

käka 1 kg brocolli till varje måltid du äter ;) så lär du ej va hungrig =P haha... små kalorier som sideorder och mättnad.

att du är hungrig tyder kanske på för små måtider också?
testa ät färre och rejälare...

R Scarpa27
2014-05-02, 20:05
Jag kan inte äta grönsaker och är allergisk mot potatis:( andra tips?

i dina andra inlägg har du skrivit i dina matscheman att du äter potatis dock...

eller ska du bli allergisk mot allt helt plötsligt?

lillmesen
2014-05-02, 20:20
"kan" inte äta grönsaker eller "vill" inte? ;)

Kall kokt pasta har bra mättnad också.

Bezze30
2014-05-02, 20:23
hunger & mättnad e mkt psykiskt också anser jag.

livsnjutare älskar mat och vågar äta och njuter av smakerna :D

käka 1 kg brocolli till varje måltid du äter ;) så lär du ej va hungrig =P haha... små kalorier som sideorder och mättnad.

att du är hungrig tyder kanske på för små måtider också?
testa ät färre och rejälare...

Ja jag älskar mat... Om det inte var farligt skulle jag äta sönder varje dag!

Kan ej ära broccoli utan i spy..

Äter få o rejäla måltider...

Jag får röda prickar av potatis

Bezze30
2014-05-02, 20:24
"kan" inte äta grönsaker eller "vill" inte? ;)

Kall kokt pasta har bra mättnad också.

Haha vill inte... Får spykänslor av grönsaker ..

Varför just kall??

koncept
2014-05-02, 20:27
Jag går inte och mår dåligt av hunger... Men alla brukar jämt klaga på att de knappt orka äta o är proppmätta hela tiden under bulk så det kanske bara är jag som har svårt att bli mätt

Jag är väldigt sällan ordentligt mätt under bulk och då ligger jag ändå på 3200-3600 kalorier per dag. Brukar klämma ca. 2000 kcal inom loppet av 3-4h efter träning och jag får ofta plats med mer, så du är inte ensam.

Vad du kan göra för att bli mer mätt för en given kalorimängd är att byta ut en del av kolhydraterna från stärkelse (ris, pasta, potatis, bröd, havregryn, mm) till grönsaker. Vad gäller fett kan du minska på oljor och smör och byta det till fett från ägg, avokado och annat som måste tuggas. För protein är fettsnålt och torrt alltid mest mättande (torsk, kyckling, fläskfile).

Det låter inte så kul men pga psykiska faktorer blir mat också mer mättande ju tråkigare den är. Torr och relativt okryddad mat med mycket få tillbehör mättar absolut bäst. Finns en anledning till att folk överäter på bufféer. Att kränga 2000 kcal på en buffé är inga problem pga variationen men att äta detsamma i enbart kokt potatis och torr kycklingfile med broccoli är svårt.

lillmesen
2014-05-02, 20:44
Haha vill inte... Får spykänslor av grönsaker ..

Varför just kall??

tråkigt läge då ;) Du missar att få i dig många bra vitaminer och mineraler som är bra för hälsan mm samt dämpar hungern!

Jag orkar inte gå in på detaljerad kemi eller så, men kall pasta och potatis har lägre GI och högre mättnadsindex än varma dito. Basic fact.

De alternativ som återstår för dig är att äta högre andel fett och protein, alternativt prova periodisk fasta.

Bezze30
2014-05-02, 20:49
tråkigt läge då ;) Du missar att få i dig många bra vitaminer och mineraler som är bra för hälsan mm samt dämpar hungern!

Jag orkar inte gå in på detaljerad kemi eller så, men kall pasta och potatis har lägre GI och högre mättnadsindex än varma dito. Basic fact.

De alternativ som återstår för dig är att äta högre andel fett och protein, alternativt prova periodisk fasta.

Ja tyvärr...

Har hört det där med lägre GI... Så det räknas inte när man värmer i micron? Den har ju varit kall innan då.. Ok dum fråga

Finns inte så mycket fett som är mättande .. Kör typ periodisk fasta... Äter hellre sällan också bara för att jag gillar att äta mycket direkt

lillmesen
2014-05-02, 20:51
Nej, värmer man den återfår den sitt höga GI och mättnadsindex

Fett är per se mättande

Grönsaker är äckligt, men bra

Animalisk
2014-05-03, 13:44
Testa kvarg det är mättande, jag brukar käka kvarg som mellanmål 2 gånger per dag.

cero
2014-05-03, 14:11
Haha vill inte... Får spykänslor av grönsaker ..

:D

Är hälsa något du är intresserad av? Finns ju hundratals grönsaker att välja mellan, och det är perfekt för att fylla ut magen.

Ozziking
2014-05-03, 14:59
kall kokt potatis is the shit. Kan äta kilovis utav det, och gör det. :P

R Scarpa27
2014-05-03, 18:31
Ja jag älskar mat... Om det inte var farligt skulle jag äta sönder varje dag!

Kan ej ära broccoli utan i spy..

Äter få o rejäla måltider...

Jag får röda prickar av potatis

gräddstuva grönsaker e gott. grönsaker generellt har int mkt smak brocolli stekta i smör och grädde med salt & peppar (eller favritkrydda blir mkt gott =)....

Bryggan
2014-05-04, 02:40
Grönsaker som är så gott..

Prova att smörslunga babyspenat lite snabbt i smör med lite salt och peppar på *jag är helt beroende*.