handdator

Visa fullständig version : Nybörjare och kalorier


Rober
2014-05-01, 19:03
Har ägnat mig periodvis åt styrketräning.
Men jag tröttnar alltid på bulk/deff-cykler och att räkna kalorier, vilket leder till att jag under långa perioder ägnar mig åt "roligare" sporter, med tillhörande muskelförlust. Kan därmed klassas som nybörjare sett till muskelmassa.

Nu känner jag för en till byggperiod, men vill veta ifall det egentligen är så viktigt med kaloriöverskott för en nybörjare? Har läst olika trådar, och får nästan intrycket att så länge man inte är i närheten av sin maximala muskelmassa så är det onödigt att ens bry sig om bulk/deff eftersom man ändå bygger någorlunda bra. Någon som vill bekräfta det?

Slipper jag tänka på kalorier varje dag kommer jag definitivt att träna mer.
Notera att jag inte vill bli "grov" utan typ grekisk staty-atletisk.

Tacksam för svar

Rober
2014-05-01, 19:28
Synd att man inte kan ändra inlägg. Det låter givetvis förmätet att som nybörjare med låg muskelmassa prata om grekiska statyer, vet själv att det är oerhört mycket jobb bakom varje kg muskler. Frågan är huvudsaklingen ifall det går bra att skippa kaloriräknandet de första 1-2 åren, och ändå få märkbara resultat?

lillmesen
2014-05-01, 19:32
Det går alldeles utmärkt, bara att mäta sig på vågen och se om vikterna i gymmet ökar :) Om detta inträffar, ja då har man legat på kcal-överskott.

Rober
2014-05-01, 19:44
:-)

Alltid lätt att vara efterklok.

Det jag menar med att skippa kaloriräkning är att man kanske ligger på underskott vissa dagar, överskott andra dagar, och totalt sett kanske har ett visst underskott. Proteinsyntesen efter träning borde väl knappast bli ogjord bara för att man dagen efter äter 200 kcal "för lite"?

Dewon
2014-05-01, 21:49
:-)

Alltid lätt att vara efterklok.

Det jag menar med att skippa kaloriräkning är att man kanske ligger på underskott vissa dagar, överskott andra dagar, och totalt sett kanske har ett visst underskott. Proteinsyntesen efter träning borde väl knappast bli ogjord bara för att man dagen efter äter 200 kcal "för lite"?

Inte så länge som du stimulerar proteinsyntesen och tillför kroppen med aminosyror efteråt, nej. Proteinsyntesen är egentligen oberoende av kalorier, den är beroende av aminosyror efter träning om du vill åstakomma proteinuppbyggnad och inte proteinnedbrytning. Du kommer alltså fortfarande bygga muskler i underskott, det handlar bara om att nedbrytningen har tendens att vara större när du ligger på underskott, därav behovet av mer protein under deff än på bulk.

Beemel
2014-05-04, 13:25
Det går alldeles utmärkt, bara att mäta sig på vågen och se om vikterna i gymmet ökar :) Om detta inträffar, ja då har man legat på kcal-överskott.

Och om vikterna på gymmet ökar och vikten på vågen minskar. Så ligger man på.. ???

lillmesen
2014-05-04, 13:45
Och om vikterna på gymmet ökar och vikten på vågen minskar. Så ligger man på.. ???

underskott, per definition.

Beemel
2014-05-04, 13:52
underskott, per definition.

Men det du skrev var att vikterna på gymmet skulle öka och att man ska mäta sig på vågen. Du skrev inte att vikten på vågen skulle öka. ;-P

BobaFett
2014-05-04, 15:29
Jag skulle nog säga tvärtom, bättre att bulka i början då det faktiskt ger nåt. Fast bulka väldigt långsamt.

När man har tränat ett tag och knappt gör ökningar längre är det ingen mening att bulka IMO.

Jobbigt
2014-05-04, 18:44
Jag skulle nog säga tvärtom, bättre att bulka i början då det faktiskt ger nåt. Fast bulka väldigt långsamt.

När man har tränat ett tag och knappt gör ökningar längre är det ingen mening att bulka IMO.

Instämmer helt i detta.

När jag började en gång i tiden tränade jag och åt som vanligt, låg väl runt balans. Efter det började bulka och då kändes det som tiden innan varit waste of time. Bulka samtidigt som man är ny och bygger snabbt är super!