handdator

Visa fullständig version : Skippa träning när man är trött!?


Musklegubbe
2014-05-01, 13:22
Hej folket!

Nog är det väll så att man bör skippa en träningsdag om man är riktigt jäkla trött? Jag känner av hela veckans hårdträning nu, men jag känner nog mest av allt brist på sömn, även fast jag har sovit ut. Om jag har förstått rätt så blir ju såklart träningen lika med noll och risk för skador borde vara hög. Jag ska ta och sova en stund nu men får se sen så kanske jag orkar köra senare ikväll...eller inte...

mattilainen
2014-05-01, 13:30
Du kanske får ut mer av att vila idag och köra tungt imorgon istället än att gå till gymmet och köra halvt idag och imorgon.

XXXL
2014-05-01, 13:31
Beror väl på hur pass trött du är, är du så trött så du tror att du kommer kunna tappa stången över bröstet på dig själv så är de ju klart du inte ska träna men om du bara är trött så kanske du kan träna men göra lite lättare och enklare saker. Sen inte träna lika länge heller, brukar du köra 60 minuter kanske 30 är lämpligare.

XXXL
2014-05-01, 13:40
Du kanske får ut mer av att vila idag och köra tungt imorgon istället än att gå till gymmet och köra halvt idag och imorgon.

Om han är ny med träningen tycker jag det är viktigt att han går dit för att få in rutinen att just gå dit annars blir det väldigt lätt att i framtiden hitta på ursäkter för att inte komma iväg och träna.

Matsa
2014-05-01, 13:54
Träningen blir inte lika med noll bara för att man är trött och sliten, däremot kan skaderisken kanske bli något förhöjd men om det är något att bry sig om beror på hur sliten man är och vad man ska göra. Personligen tycker jag att ett riktigt lätt pass kan vara bättre för återhämtningen än att vila helt, man får lite genomblödning och stretch.

Beror lite på hur många pass i veckan du brukar köra också. Har du kört mer eller mindre varje dag en längre tid så kanske det inte är så tokigt med en dags helvila.

Gnistan
2014-05-01, 14:04
Hej folket!

Nog är det väll så att man bör skippa en träningsdag om man är riktigt jäkla trött? Jag känner av hela veckans hårdträning nu, men jag känner nog mest av allt brist på sömn, även fast jag har sovit ut. Om jag har förstått rätt så blir ju såklart träningen lika med noll och risk för skador borde vara hög. Jag ska ta och sova en stund nu men får se sen så kanske jag orkar köra senare ikväll...eller inte...

Det där har hänt mig många gånger och många andra här säkert.
Personligen har jag tränat men man kanske går ned i vikter, reps , sett, tid som det även har sagts här.
Man lyssnar alltid på sin kropp och ställer in efter det. Har man ett träningsprogram där man skall göra vissa saker och köra vissa vikter så kan man då ändra lite i det den dagen. Många gånger har det hänt då jag skulle toppa upp mig inför tävlingar då man hade en dålig dag den gången och inte presterat på topp.

Som sagt. Lyssna på kroppen och kör därefter.

Animalisk
2014-05-01, 14:06
Om han är ny med träningen tycker jag det är viktigt att han går dit för att få in rutinen att just gå dit annars blir det väldigt lätt att i framtiden hitta på ursäkter för att inte komma iväg och träna.

Jag håller med om det där med träningsrutiner men TS skriver ju att han känner av hela veckans hårdträning så personligen skulle jag tagit en vilodag.
Vilodag för mig är en dag från gymmet men det innebär inte att jag ligger på soffan ett dygn och är konstant inaktiv.

PureWhey
2014-05-01, 14:15
Jag brukar försöka skilja på "träningstrött" och vanlig trötthet. Har jag tränat hårt kan jag vila, har hag slarvat med t.ex. Sömnen en natt tvingar jag mig att träna.

Skickat ifrån böjracket

arthax
2014-05-01, 14:30
Jag brukar försöka skilja på "träningstrött" och vanlig trötthet. Har jag tränat hårt kan jag vila, har hag slarvat med t.ex. Sömnen en natt tvingar jag mig att träna.

Skickat ifrån böjracket

Så resonerar jag också!

Andromeda
2014-05-01, 15:13
Många gånger när jag gått i halvdvala hela dagen på jobbet så har det gått riktigt över föväntan på träningspasset. Och tvärtom, att det gått dåligt på passet fastän jag känt mig pigg hela dagen.

XXXL
2014-05-01, 15:20
Jag håller med om det där med träningsrutiner men TS skriver ju att han känner av hela veckans hårdträning så personligen skulle jag tagit en vilodag.
Vilodag för mig är en dag från gymmet men det innebär inte att jag ligger på soffan ett dygn och är konstant inaktiv.

Tycker gott han kan bege sig ner till gymmet och köra en eller två övningar och kanske en lite mer lek-övning och inte sitt vanliga gamla schema.

Musklegubbe
2014-05-01, 15:30
Ok folket, tack för tips! Har sovit en stund nu och tagit igen men Nu har dock gymmet stängt idag tidigt, så jag får nog hitta på nått utomhus idag...

Wormzie
2014-05-01, 17:07
Man kan anpassa träningen, tror oftast det är bättre att köra 2 lättare pass än att vila och köra sönder sig igen dagen efter..men jag är inte speciellt hardcore ska tilläggas ;)

IvarLudvig
2014-05-01, 17:30
Är jag trött i kroppen kör jag ett lättare pass. Är jag trött-trött tar jag en pwo. Att skippa att gå till gymet är vägen till obiffighet!

Matsa
2014-05-01, 17:51
Nu behöver det ju inte innebära att man hoppar över ett pass heller utan man kan t.ex flytta en vilodag och ta den tidigare så blir det lika många pass i slutprodukten.

koncept
2014-05-01, 18:17
Jag brukar försöka skilja på "träningstrött" och vanlig trötthet. Har jag tränat hårt kan jag vila, har hag slarvat med t.ex. Sömnen en natt tvingar jag mig att träna.

Skickat ifrån böjracket

+1

Man ska inte heller låta sig luras av hur man känner sig.
Jag har flera gånger slagit PB när jag mått skit och tänkt att träningen skulle gå dåligt. Det kan hjälpa att värma upp mer än vanligt och att låta setvilan vara lite längre.

King Grub
2014-05-01, 19:27
Är man tillfälligt trött en dag eller inte har sovit en natt, är det bara att träna, om man vill. Träningen bygger lika bra ändå, och prestationsförmågan blir inte sämre. Om man däremot har mer kroniska sömnproblem, lär träningen bli lidande förr eller senare, både prestation och resultat. Då får man se till att hitta orsaken och fixa den, inte symptomen (eller försöka dämpa dessa med koffein och PWOs eller liknande9.

Tobbey
2014-05-01, 19:35
+1

Man ska inte heller låta sig luras av hur man känner sig.
Jag har flera gånger slagit PB när jag mått skit och tänkt att träningen skulle gå dåligt. Det kan hjälpa att värma upp mer än vanligt och att låta setvilan vara lite längre.

Slår aldrig fel, de dagar jag ätit dåligt (mängd mat, kvalité av mat etc) i kombination med dålig sömn och brist på motivation toppat med en snuva har jag haft mina bästa pass. De dagar man känner sig som "on top of the world" går skit. Mitt högst teoretiska och personliga svar på detta fenomen är att kroppen går på högvarv pga allt som brister i rutinerna i kombination med en lätt infektion i kroppen.

Lärdomen av detta är att aldrig gå in med någon som helst förväntan, vid varje träningstillfälle.

skum
2014-05-01, 19:35
Är man tillfälligt trött en dag eller inte har sovit en natt, är det bara att träna, om man vill. Träningen bygger lika bra ändå, och prestationsförmågan blir inte sämre. Om man däremot har mer kroniska sömnproblem, lär träningen bli lidande förr eller senare, både prestation och resultat. Då får man se till att hitta orsaken och fixa den, inte symptomen (eller försöka dämpa dessa med koffein och PWOs eller liknande9.

Så om man sovit dåligt typ 3 nätter i rad (~6timmar varje natt) så påverkas inte prestationen på gymmet, eller muskeluppbyggnaden?

King Grub
2014-05-01, 19:36
Samma här; passet innan en rejäl infektion bryter ut känner man sig odödlig.

King Grub
2014-05-01, 19:36
Sex timmar är väl inget speciellt. Senaste gången jag sov sex timmar var förra årtusendet.

skum
2014-05-01, 19:39
Sex timmar är väl inget speciellt. Senaste gången jag sov sex timmar var förra årtusendet.
Ojdå, känner mig lite dum som skippade dagens pass för att jag tyckte jag sovit så dåligt..

King Grub
2014-05-01, 19:45
Du kan sova 0 timmar och det påverkar inte träningen, om det rör sig om en enstaka gång.

rolf
2014-05-01, 19:54
Samma här; passet innan en rejäl infektion bryter ut känner man sig odödlig.

Det är roligt att det här verkar vara så vanligt förekommande. Slår sällan fel.

ceejay
2014-05-01, 20:15
Det är roligt att det här verkar vara så vanligt förekommande. Slår sällan fel.

Jag jag persade i böj förra året, tog typ 210 kg och var i rätt bra form det passet, så bröt lunginflammationen ut dagen efter.
Jag sa till och med till mig själv under passet att det säkert var något skit på gång i kroppen.

Tobbey
2014-05-01, 20:27
Jag jag persade i böj förra året, tog typ 210 kg och var i rätt bra form det passet, så bröt lunginflammationen ut dagen efter.
Jag sa till och med till mig själv under passet att det säkert var något skit på gång i kroppen.

Så var det när jag böjde min första 160 för cirka 3 månader sen, dagen efter bröt en öroninflammation ut :D Var typ 5-6kg pers.

exor
2014-05-02, 05:52
Jag går till gymmet oavsett hur trött jag är. Man lär sig skilja på trött och sjuk.

Sov 2 timmar natten till idag. Ska jobba 8 timmar och träna 3 gånger. Kommer gå bra ändå, sitter i psyket.

Sheogorath
2014-05-02, 05:58
Det är roligt att det här verkar vara så vanligt förekommande. Slår sällan fel.

+1

Måste ha något att göra med kroppens stressystem. Att "nu jävlar måste vi satsa för att överleva".

Sheogorath
2014-05-02, 06:03
OT: under bulk lyssnar jag mycket på kroppen i allmänhet. Skjuter upp ett pass en dag, slänger in en vilovecka osv. Under deff vet jag att jag försöker göra något kroppen har svårt för: bygga på kroniskt underskott och detta under en lång period. Kroppen KOMMER att protestera, det KOMMER mot slutet av dietperioden vara more-often-than-not som man tycker att det är jävligt segt.

Då lyssnar jag INTE på "kroppens signaler" eftersom kroppen vill göra det jag inte vill: krypa ner i soffan med stor kopp varm choklad och chilla och bygga på hullet lite igen.