handdator

Visa fullständig version : Jag är skinnyfat, är Intermittent Fasting en bra ide?


retskrad
2014-04-30, 23:41
Jag har tränat under en månad nu, men jag har rätt mycket fett runt magen och mina lår. Jag kan inte deffa då jag inte har några muskler (jag kör Stronglifts 5x5 för att öka i muskelmassa och styrka) och jag kan inte bulka då jag är redan övervikt.

Jag läste om Intermittent Fasting och det sägs att under fastandet så bränner kroppen sitt eget energireserv d.v.s. fettet istället för energin från maten som man t.ex. äter 4-6 gånger om dagen, och under perioden som man äter så ska man äta sitt kaloribehov + kanske lite mer.(?)

Min fråga är då: är Intermittent Fasting endast för deff eller kan man få muskelmassa också och är det ett bra alternativ för "skinnyfat" folk som mig?

EnergiÖverskott
2014-05-01, 06:11
Du har fått det helt om bakfoten. Att inte äta på ett visst antal timmar kommer inte att ändra din kroppskomposition.

Hade jag vart i din situation hade jag sett till att äta på ett sätt som passar mig, hållt mig till att äta ungefär så mycket som jag gör av med på en dag (alltså, balans) och tränat hårt utöver det. Då löser det sig till slut.

Tyvärr finns inga magiska genvägar.

Jeml
2014-05-01, 08:53
Intermittent fasting är bull shit som säljer till såna som dig.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

BobaFett
2014-05-01, 09:35
Om du tittar i kost och näringsdelen så ser du en studie som gjorts på ketodieter. Det visar sig att de som åt keto gick ner mer fett än att äta normalt men muskelmassan var densamma. Det verkar ge mest effekt om man har mycket fett på kroppen.

Kan tillägga att de tränade hårt. Väldigt hårt.

EnergiÖverskott
2014-05-01, 14:19
Finns ju dock många som upplever en ganska markant prestationsminskning under ketodiet och då kan man fråga sig, om man ser ur ett längre perspektiv, om det inte är negativt för slutresultatet att inte kunna prestera och träna med maximal intensitet.

cero
2014-05-01, 15:02
Snöa inte in dig på någon speciell diet, gå ned i vikt bara och sedan kan du fokusera på att bygga muskler. Styrketräna även ordentligt under tiden så du bibehåller det du har nu under viktnedgången.

z_bumbi
2014-05-01, 19:48
Om du tittar i kost och näringsdelen så ser du en studie som gjorts på ketodieter. Det visar sig att de som åt keto gick ner mer fett än att äta normalt men muskelmassan var densamma. Det verkar ge mest effekt om man har mycket fett på kroppen.

Kan tillägga att de tränade hårt. Väldigt hårt.

Har studien publiceras? För i den långa tråden diskuteras material som kanske leder till en studie i framtiden och det är inte direkt det man bör basera sin träning på.

z_bumbi
2014-05-02, 08:58
För att vara mer konkret så ge träningen tid innan du börjar fundera på att banta eller något speciellt dietupplägg. Ligger du stilla i vikt och tränar ett något så när vettigt träningsprogram så kommer du i alla fall att öka i muskelmassa och minska i fett. Det är väldigt lätt att fastna i ett negativt mönster om man börjar fundera på massor av mer eller mindre underliga dieter som utlovar massor som de inte kan hålla. Träning och kost är ganska så enkelt och man behöver inte krångla till det i onödan.

exevision
2014-05-02, 11:56
För att vara mer konkret så ge träningen tid innan du börjar fundera på att banta eller något speciellt dietupplägg. Ligger du stilla i vikt och tränar ett något så när vettigt träningsprogram så kommer du i alla fall att öka i muskelmassa och minska i fett. Det är väldigt lätt att fastna i ett negativt mönster om man börjar fundera på massor av mer eller mindre underliga dieter som utlovar massor som de inte kan hålla. Träning och kost är ganska så enkelt och man behöver inte krångla till det i onödan.

+1
Allt för många som gör det svårare än vad det är. Jag själv har varit där...

BobaFett
2014-05-02, 14:01
Har studien publiceras? För i den långa tråden diskuteras material som kanske leder till en studie i framtiden och det är inte direkt det man bör basera sin träning på.

Resultaten av studien har offentliggjorts i en del podcasts med Jacob Wilson som gjorde studien men nej, den är inte publicerad än.

Poltergeist
2014-05-02, 14:20
Jag har tränat under en månad nu, men jag har rätt mycket fett runt magen och mina lår. Jag kan inte deffa då jag inte har några muskler (jag kör Stronglifts 5x5 för att öka i muskelmassa och styrka) och jag kan inte bulka då jag är redan övervikt.

Jag läste om Intermittent Fasting och det sägs att under fastandet så bränner kroppen sitt eget energireserv d.v.s. fettet istället för energin från maten som man t.ex. äter 4-6 gånger om dagen, och under perioden som man äter så ska man äta sitt kaloribehov + kanske lite mer.(?)

Min fråga är då: är Intermittent Fasting endast för deff eller kan man få muskelmassa också och är det ett bra alternativ för "skinnyfat" folk som mig?

Det är inte så svart på vit att man bara kan bygga muskler under bulk och endast förlorar fett under deff.

Om du bara aktiverar dig genom att träna hårt så kommer du både bygga muskler och bränna fett, speciellt nu i början.