handdator

Visa fullständig version : Läkaren säger att jag kan träna...?


coloz
2014-04-29, 23:44
Var hos en ÖNH-läkare idag för att se hur det var med min lilla sjukdom. Har hostat upp gulgrönt slem ett tag och har varit riktigt arg på att inte kunna träna. Enligt läkaren rör det sig om en bakteriell infektion, akut bronkit. Han sa att han kunde skriva ut antibiotika till mig om jag tyckte att jag behövde det...? Sen frågade jag hur det låg till med träningen och då sa han att det var lugnt att träna (sålänge jag inte tog antibiotika medans) eftersom att det var en bakteriell infektion och inte en virusinfektion.

Jag menar inte att jag litar mer på er än på min läkare men det känns ändå konstigt... Jag känner mig kry och så på dagen men på kvällarna och morgonen är det jobbigt med hostan och lite snuva.

Vad hade ni gjort?

hampfuz
2014-04-29, 23:57
Jag hade lyssnat på doktorn. Tränat om jag kände att jag orkade, men tagit det väldigt lugnt. Bakteriell myokardit existerar, men är så vitt jag vet väldigt ovanligt.

mattilainen
2014-04-30, 09:20
Jag skulle ätit min antibiotikakur fullt ut och sen börjat träna. FInns ingen anledning att chansa med bakteriella infektioner. Detta kommer från mig som varit på både infektion och hjärtavdelning.

coloz
2014-04-30, 12:48
Jag hade lyssnat på doktorn. Tränat om jag kände att jag orkade, men tagit det väldigt lugnt. Bakteriell myokardit existerar, men är så vitt jag vet väldigt ovanligt.

Jag skulle ätit min antibiotikakur fullt ut och sen börjat träna. FInns ingen anledning att chansa med bakteriella infektioner. Detta kommer från mig som varit på både infektion och hjärtavdelning.

Det jobbiga är att jag är på deff just nu och på underskott. Känns som att antibiotikakuren kommer att ta hur lång tid som helst. Men tror ni det är värre att träna med en infektion i kroppen samtidigt som jag deffar?

Förövrigt körde jag ett tungt benpass igår och då kändes det bra. Nu börjar jag däremot också få lite torrhosta blandat med slemhosta. Det känns som att jag tvekar ju mer jag känner efter hela tiden...

hampfuz
2014-04-30, 13:00
Träna inte om du är osäker.

coloz
2014-04-30, 13:58
Även om läkaren sa att jag kunde träna, kommer det på något sätt att skada min deff då kroppen främst vill ha bort infektionen från kroppen? Samtidigt som jag ligger på underskott?

Väldigt tacksam för svar...

hampfuz
2014-04-30, 14:30
Förmodligen så kommer du iallafall inte tjäna särskilt mycket på att träna. Kroppen behöver energi för att bekämpa infektionen. Ligger du på underskott kommer du börja bryta ner muskler för att få tillräckligt med energi. Lägger du dessutom träning på det så låter det ju knappast som ett recept för uppbyggnad.

Tjuckot
2014-04-30, 14:32
Låta patienten själv bestämma längd på antibiotikakur? Det låter ju lite udda.

hampfuz
2014-04-30, 14:39
Låter ju snarare som han fick välja antibiotika eller inte, vilket väl inte är jättekonstigt med tanke på att man försöker minska antibiotikaanvändandet?

Mago
2014-04-30, 17:05
Akut Bronkit brukar orsakas av virus och behandlas inte med antibiotika. Jag skulle inte gett mig på några hårdare träningspass.