handdator

Visa fullständig version : Ländryggsproblem


ceejay
2014-04-29, 18:51
Hellu

Hade ont i ländryggen när jag böjde och markade en stor del av vintern. Men det gick att köra ändå och jag blev rätt stark. Men iaf, det krampade i ländryggen efter nästan varje knäböjsset när jag lade tillbaka stången.
I januari så körde jag en uppvärmningsböj på 140 och när jag ställde mig upp ur botten så fick jag en sån kramp i ländryggen att jag nästan ramlade ihop.

Nuförtiden så har jag en smått konstant trötthetskänsla i ländryggen och det är obekvämt att luta sig framåt och exempelvis svanka. Den är seg och trött och ond.

Och på den vägen är det.

Det har typ inte blivit ett dugg bättre trots frånvaro från tung träning som påverkar ländryggen i över 3 månader. Jag har varit hos naprapat för ett antal behandlingar och det har inte hjälpt ett smack.
Var hos en ortoped som sa att det var sannolikt att det var muskulärt och inte diskproblem.

Det dryga är att det inte verkar ha blivit bättre på 3 månader. Hur skulle jag blivit behandlad om jag var en elitatlet som försörjde sig på sin sport? Inte fan kan jag gå runt och inte göra något i över ett kvartal.

Någon som har tips på hur jag ska gå vidare? Jag har planer på att gå tillbaks till ortopeden och skaffa mig en remiss till magnetkamera.

mela
2014-04-29, 18:52
Har du ätit någon form av inflammatoriskt under den här tiden?

ceejay
2014-04-29, 18:57
Har du ätit någon form av inflammatoriskt under den här tiden?

en vecka med diklofenak

mela
2014-04-29, 19:06
Ah, jag hade muskelinflammation i ländryggen 2010, jag hade just symptom som trötthet i ryggen och även smärtor iform av huggningar vid vissa rörelser. Jag åt dock voltaren hela den sommaren (inget jag rekommenderar då magen var totalpaj sedan). Men för mig krävdes så lång kur för att få ordning på ryggen.

Kan vara lurt att försöka få MR för att utesluta andra sake.

ceejay
2014-04-29, 19:12
Stackars din mage :(
Har ej blivit rekommenderad något antiinflammatoriskt från någon jag pratat med.

mela
2014-04-29, 19:14
Då är det dumt, men se om du kan få MR, mig hittade de inget på så alternativet var bara att äta antiinflammatoriskt och vila tills det släppte.

ceejay
2014-04-29, 19:18
alright. Det ska nog gå att tjata till sig en MR.

killenigrillen
2014-04-30, 06:02
Det är inte helt omöjligt att du fått en liten diskbuktning (till skillnad mot ett diskbråck). Detta är dock ingen hållpunkt för operation. Skulle man se ett diskbråck på magnetkameran är det högst osannolikt att man väljer kirurgi då du inte har så stora besvär av det (relativt alltså).

Vad vill du få ut av en magnetkameraundersökning?
Jag föreslår att du istället söker upp en sjukgymnast/fysioterapeut som är erfaren inom ryggbesvär, förslagsvis med utbildning inom OMT eller Mckenzie(MDT) och har ett idrottsintresse.

sanoj
2014-04-30, 07:05
det är inte helt omöjligt att du fått en liten diskbuktning (till skillnad mot ett diskbråck). Detta är dock ingen hållpunkt för operation. Skulle man se ett diskbråck på magnetkameran är det högst osannolikt att man väljer kirurgi då du inte har så stora besvär av det (relativt alltså).

Vad vill du få ut av en magnetkameraundersökning?
Jag föreslår att du istället söker upp en sjukgymnast/fysioterapeut som är erfaren inom ryggbesvär, förslagsvis med utbildning inom omt eller mckenzie(mdt) och har ett idrottsintresse.

+1

lillmesen
2014-04-30, 14:44
Vilken naprapat har du gått till?

ceejay
2014-04-30, 14:52
Det är inte helt omöjligt att du fått en liten diskbuktning (till skillnad mot ett diskbråck). Detta är dock ingen hållpunkt för operation. Skulle man se ett diskbråck på magnetkameran är det högst osannolikt att man väljer kirurgi då du inte har så stora besvär av det (relativt alltså).

Vad vill du få ut av en magnetkameraundersökning?
Jag föreslår att du istället söker upp en sjukgymnast/fysioterapeut som är erfaren inom ryggbesvär, förslagsvis med utbildning inom OMT eller Mckenzie(MDT) och har ett idrottsintresse.
hmm, får ringa försäkringsbolaget o se om man kan gå till någon sådan. Jag har gjort en del mckenzieövningar utan resultat
Vilken naprapat har du gått till?

idrottsskadecentrum uppsala

major Pectoralis
2014-04-30, 15:10
Sök expert i ditt specifika fall men generellt sägs att ryggen är robust, att "inget går sönder" och att det är långt mycket bättre att vara aktiv (inom rimlighetens gränser) än att inte vara det. Det sämsta man kan göra iaf är att identifiera sig med sin skada och bli passiv/rädd.

ceejay
2014-04-30, 15:55
Sök expert i ditt specifika fall men generellt sägs att ryggen är robust, att "inget går sönder" och att det är långt mycket bättre att vara aktiv (inom rimlighetens gränser) än att inte vara det. Det sämsta man kan göra iaf är att identifiera sig med sin skada och bli passiv/rädd.

Alright, ska kika på vem man kan få träffa.

Jag tränar på. Jag kör lite ryck och så. Försöker komma igång med knäböj igen.

Tolkia
2014-04-30, 20:16
Hur skulle jag blivit behandlad om jag var en elitatlet som försörjde sig på sin sport? Inte fan kan jag gå runt och inte göra något i över ett kvartal.
Om du hade varit en elitidrottsman hade du antagligen haft en fast sjukgymnastkontakt, som hade undersökt dig och givit dig ett genomtänkt träningsprogram, konstruerat med tanke på dina besvär. Om du hade varit en elitidrottsman hade du vidare följt programmet minutiöst under lång tid, typ ett halvår, med gradvis återgång till din vanliga träning (i kombination med rehabträningen) allteftersom ditt tillstånd började tillåta det. Om du hade varit en elitidrottsman hade du förmodligen inte heller tjurskalletränat med symptom en hel vinter utan att söka hjälp.

Har du inte kört någon rehab alls under den period du inte ägnat dig åt tung träning som påverkar ländryggen rekommenderar jag att du söker upp en sjukgymnast för att få ett träningsprogram nu. Obs. att McKenziebakåtböjningar inte är rehabträning i ordets strikta bemärkelse, utan mer rörlighetsövningar tänkta att minska symptomen. De flesta med långvarig ländryggsproblematik brukar behöva ett styrkeprogram.

ceejay
2014-05-01, 01:32
Om du hade varit en elitidrottsman hade du antagligen haft en fast sjukgymnastkontakt, som hade undersökt dig och givit dig ett genomtänkt träningsprogram, konstruerat med tanke på dina besvär. Om du hade varit en elitidrottsman hade du vidare följt programmet minutiöst under lång tid, typ ett halvår, med gradvis återgång till din vanliga träning (i kombination med rehabträningen) allteftersom ditt tillstånd började tillåta det. Om du hade varit en elitidrottsman hade du förmodligen inte heller tjurskalletränat med symptom en hel vinter utan att söka hjälp.

Har du inte kört någon rehab alls under den period du inte ägnat dig åt tung träning som påverkar ländryggen rekommenderar jag att du söker upp en sjukgymnast för att få ett träningsprogram nu. Obs. att McKenziebakåtböjningar inte är rehabträning i ordets strikta bemärkelse, utan mer rörlighetsövningar tänkta att minska symptomen. De flesta med långvarig ländryggsproblematik brukar behöva ett styrkeprogram.



Jag har kört rehab och jag har besökt en naprapat 6 gånger och fått övningar att göra samt rådet att vila/träna det som går. Det har inte blivit några förbättringar öht.

Jag kan inte tänka mig några styrkeövningar som jag skulle behöva. Jag har inte dålig hållning eller ryggradskurvatur. Möjligtvis att magen är lite mindre tränad än ländryggen. Jag förstår inte varför jag prompt måste ha ett träningsprogram.

Jumala
2014-05-02, 20:42
alright. Det ska nog gå att tjata till sig en MR.

Om du får en MR ska du veta att röntgenologiska fynd sällan korrelerar väl med ens besvär och symtom - Kan t.ex. finnas fynd på röntgen som reducerad broskhöjd eller diskbråck hos helt symtomfria patienter. Inte heller helt ovanligt att allt ser bra ut på röntgen hos någon med stora besvär.

hmm, får ringa försäkringsbolaget o se om man kan gå till någon sådan. Jag har gjort en del mckenzieövningar utan resultat


idrottsskadecentrum uppsala

Om du ska testa McKenzie är det bäst är om du går till någon som faktiskt har gått en utbildning i McKenzie och inte bara köra lite McKenzieövningar på måfå.

Jag har kört rehab och jag har besökt en naprapat 6 gånger och fått övningar att göra samt rådet att vila/träna det som går. Det har inte blivit några förbättringar öht.

Jag kan inte tänka mig några styrkeövningar som jag skulle behöva. Jag har inte dålig hållning eller ryggradskurvatur. Möjligtvis att magen är lite mindre tränad än ländryggen. Jag förstår inte varför jag prompt måste ha ett träningsprogram.

Allt handlar inte om träning för att stärka muskulatur, man kan även träna för att bättre på ett rörelsemönster (motorisk kontroll) - om man tycker att det kan behövas. Sen är det lätt att stirra sig blind på den ytliga (globala) muskulaturen som har som huvuduppgift att skapa rörelse och glömma bort den djupa (lokala) muskulaturen som har en stabiliserande uppgift. Kan mycket väl vara så att den lokala muskulaturen inte gör sitt jobb - Vilket gör att den globala muskulaturen måste göra det som då kan leda till exempelvis en ischemisk smärta pga syrebrist i muskulaturen.

Jag tycker att du ska uppsöka någon som är duktig på ryggbesvär - t.ex. en sjukgymnast/fysioterapeut med OMT utbildning.

ceejay
2014-05-02, 20:49
Han som jag gick till har en certifiering i sportmedicin om det säger något :P

Morrris
2014-05-02, 21:19
Han som jag gick till har en certifiering i sportmedicin om det säger något :P


Nej, det gör ju inte det.

Pallra dig iväg till en duktig fysioterapeut nu.

L-Sami
2014-05-03, 14:57
Varför man behöver ett träningsprogram vid ländryggsskador? Därför att musklerna som stabiliserar kotpelaren kan inaktiveras vid ländryggsskador och behöver tränas upp igen (rehabiliteras). Först isolerat, sen funktionellt i vardagliga aktiviteter och till sist i idrottspecifika rörelser eller specifikt för det man ska fortsätta med t ex arbete.

ceejay
2014-05-04, 17:01
Någon som vet om någon bra på ländryggsproblem i Uppsala?

Joe Hardgainer
2014-05-04, 17:20
Någon som vet om någon bra på ländryggsproblem i Uppsala?

Sjukgymnast eller läkare ?

Idrottskadecentrum på Drottninggatan är vettiga såvitt jag vet. Antingen Thomas Andersson eller Sven Sölveborn på läkarsidan.

ceejay
2014-05-04, 17:24
Sjukgymnast eller läkare ?

Idrottskadecentrum på Drottninggatan är vettiga såvitt jag vet. Antingen Thomas Andersson eller Sven Sölveborn på läkarsidan.

Har varit hos idrottsskadecentrum. Hjälpte 0. Naprapat då alltså.

Joe Hardgainer
2014-05-04, 17:29
Om du orkar ta dig tid att åka till Stockholm finns ju alltid Stockholm spine center.

ceejay
2014-05-04, 17:46
ortopeden jag gick till skulle fixa magnetkamera om det inte blev bättre. Får ta ett sådant först och se hur man ska gå vidare. Ska lägga det där namnet på minnet.

ceejay
2014-05-07, 12:18
fick ingen ortopedträff förrän 19 maj. det sög ju. ._.

killenigrillen
2014-05-08, 17:48
Helt fantastiskt snabbt skulle jag säga. Hoppas träffen resulterar i något bra :)

ceejay
2014-05-08, 17:54
Helt fantastiskt snabbt skulle jag säga. Hoppas träffen resulterar i något bra :)

Och då har jag sjukvårdsförsäkring. Ska egentligen gå fortare.