handdator

Visa fullständig version : Ryggträning, är det ett brett grepp som ger "V" som i vidd?


sockerfar
2014-04-29, 18:10
Är det så att om man vill ha vidd/breda lats så bör man ha brett grepp i majoriteten av övningarna?

Själv kör jag

Mark, vanligt grepp
Chins, lite utanför axelbrett men inte full-breda
Pull-ups smalt
Sittande rodd, smalt v grepp med armbågarna in
Stående rodd, underhand armbågarna in mot kroppen smalt grepp
T-var smalt "v" handtag

Bör jag ha fler övningar som man håller väldigt brett i?

lillmesen
2014-04-29, 18:12
Det är verkligen inte nödvändigt

Bygger smal bänkpress tjocka pecs och bred bänkpress breda pecs? Nej

Jeml
2014-04-29, 18:13
Nej så är det inte.

Överdrivet många övningar också imo

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Sheogorath
2014-04-29, 18:14
Genetisk predistposition kommer släta över det hela många gånger om. Det är inte ens givet att brett grepp i något sammanhang ger mer "vidd".

behnam
2014-04-29, 18:16
Vad jag har lärt mig så är det inte bredden som avgör utan placeringen o vinkeln av armbågen i förhållande till ryggen som bestämmer hur mycket lats du involverar.

Tex, kör du rodd så får du mer aktivering av dina lats ifall du håller armbågarna nära kroppen. Ju längre ut du håller dom desto mer bakaxlar och romboids tränar du.

Någon annan som faktist är kunnig får gärna inflika dock..

lillmesen
2014-04-29, 18:18
Vad jag har lärt mig så är det inte bredden som avgör utan placeringen o vinkeln av armbågen i förhållande till ryggen som bestämmer hur mycket lats du involverar.

Tex, kör du rodd så får du mer aktivering av dina lats ifall du håller armbågarna nära kroppen. Ju längre ut du håller dom desto mer bakaxlar och romboids tränar du.

Någon annan som faktist är kunnig får gärna inflika dock..

Ja graden av latsaktivering går att justera, men inte hur formen på dem blir - det är som sheo skrev - genetiskt

Sheogorath
2014-04-29, 18:22
Vad jag har lärt mig så är det inte bredden som avgör utan placeringen o vinkeln av armbågen i förhållande till ryggen som bestämmer hur mycket lats du involverar.

Tex, kör du rodd så får du mer aktivering av dina lats ifall du håller armbågarna nära kroppen. Ju längre ut du håller dom desto mer bakaxlar och romboids tränar du.

Någon annan som faktist är kunnig får gärna inflika dock..

Det stämmer på det hela taget bra om vi snackar roddar (även om aktiveringen av rhomboidéer och baksida axlar på inget sätt är dålig i smala roddar) men blir annorlunda när belastningen kommer uppifrån. Där kommer den stora skillnaden vara att ett utförande där armbågarna löper framför och nära kroppen (smal fattning) kommer aktivera nedre bröst effektivt vilket inte är fallet med en fattning där armbågarna löper vid sidan av kroppen (bred fattning). Bred fattning kommer isolera latsen mer (större relativ aktivering) men det är inte alls givet att det ger en större absolut aktivering. ROM för latsen är bättre vid smal fattning t.ex.

sockerfar
2014-04-29, 18:37
Övningarna är all ryggträning totalt ej 1 pass!

Bör jag ändra något för att få med rhomb mer? Isf vilken övning
?

lillmesen
2014-04-29, 18:42
Övningarna är all ryggträning totalt ej 1 pass!

Bör jag ändra något för att få med rhomb mer? Isf vilken övning
?

bent over flies

Dewon
2014-04-29, 18:49
Personligen känner jag mer aktivering av lats i smalare grepp som t.ex dessa.
http://fitnessanddefense.com/wp-content/uploads/2011/04/Lat-Pulldown-Cable.jpghttp://www.predatornutrition.com/wp-articles/wp-content/uploads/seated_cablerows.gif

Om du vill bygga en rygg säger jag: bent over rows, lat pulldowns narrow grip, cable rows, chins. Inte nödvändigtvis alla varje pass, välj 2-3 övningar är min personliga preferens. Marklyft gör säkert mycket men inte för lats specifikt.

behnam
2014-04-29, 19:08
Ja graden av latsaktivering går att justera, men inte hur formen på dem blir - det är som sheo skrev - genetiskt

Missuppfattade lite - trodde det handlade om hur man aktiverar lats på bästa sätt bara :)

Det stämmer på det hela taget bra om vi snackar roddar (även om aktiveringen av rhomboidéer och baksida axlar på inget sätt är dålig i smala roddar) men blir annorlunda när belastningen kommer uppifrån. Där kommer den stora skillnaden vara att ett utförande där armbågarna löper framför och nära kroppen (smal fattning) kommer aktivera nedre bröst effektivt vilket inte är fallet med en fattning där armbågarna löper vid sidan av kroppen (bred fattning). Bred fattning kommer isolera latsen mer (större relativ aktivering) men det är inte alls givet att det ger en större absolut aktivering. ROM för latsen är bättre vid smal fattning t.ex.

Okej, tack för förklaringen - hade ingen aning om chins/pullups på det viset aktiverade bröst märkvärdigt. Blir till att läsa lite mer i boken :d

pezrulezhaakon
2014-04-29, 19:31
Missuppfattade lite - trodde det handlade om hur man aktiverar lats på bästa sätt bara :)



Okej, tack för förklaringen - hade ingen aning om chins/pullups på det viset aktiverade bröst märkvärdigt. Blir till att läsa lite mer i boken :d

Aktiveringen för bröstet i pullups med armbågarna framåt är inte överdrivet stor. Bara så man inte tror det.

Sheogorath
2014-04-29, 20:05
Jag och pez har olika åsikter om den saken. Bara så att man vet det.

Edit: inb4: "det är inget att ha en åsikt om" yada yada.

pezrulezhaakon
2014-04-29, 22:42
Jag och pez har olika åsikter om den saken. Bara så att man vet det.

Edit: inb4: "det är inget att ha en åsikt om" yada yada.

Precis. Åsiktsstadiet om den anatomiska funktionen är helt onödig. Åsikter kan man dryfta om att applicera övningen för en individs mål.

behnam
2014-04-30, 06:25
Jag och pez har olika åsikter om den saken. Bara så att man vet det.

Edit: inb4: "det är inget att ha en åsikt om" yada yada.

Precis. Åsiktsstadiet om den anatomiska funktionen är helt onödig. Åsikter kan man dryfta om att applicera övningen för en individs mål.

nu behöver vi inte gå OT här :d

Pezrulezhaakon, vad hade du sagt ger bäst utveckling av lats:

brett grepp för att isolera eller smalt grepp för större rörelsebana?

pezrulezhaakon
2014-04-30, 06:52
nu behöver vi inte gå OT här :d

Pezrulezhaakon, vad hade du sagt ger bäst utveckling av lats:

brett grepp för att isolera eller smalt grepp för större rörelsebana?

För lats blir det brett I_o_I grepp. Förutsatt korrekt utförande. Smalt grepp är inte mer effektivt. Finns annan problematik där.

lillmesen
2014-04-30, 06:56
För lats blir det brett I_o_I grepp. Förutsatt korrekt utförande. Smalt grepp är inte mer effektivt. Finns annan problematik där.

Jag borde slänga upp en bild på min rygg som jag väsentligen enbart tränat upp med smala chins och Latsdrag med V handtag :) *popcorn*

Bubblan84
2014-04-30, 07:01
Jag borde slänga upp en bild på min rygg som jag väsentligen enbart tränat upp med smala chins och Latsdrag med V handtag :) *popcorn*

Har du bevis på att det hade sett annorlunda ut om du mest hade kört brett grepp då? ;)

lillmesen
2014-04-30, 07:06
Har du bevis på att det hade sett annorlunda ut om du mest hade kört brett grepp då? ;)

Nej :)
Det har å andra sidan inte PEZ heller

Bubblan84
2014-04-30, 07:35
Nej :)
Det har å andra sidan inte PEZ heller

Sanning (metal)broder! (Manowar, Manowar living on the road, dede dedee deedeedeeee!!) :)

sockerfar
2014-04-30, 07:46
Alltid olika bud!

In med Gudiol så vi får lite seriös fakta :e

Sheogorath
2014-04-30, 07:56
Sheo - inte så seriös.

(skämt åsido - det här är ingenting som man kan ge svar på förrän man gör tvillingstudier på helst otränade (som har bäst förmåga till hypertrofi) som BARA gör respektive dragövningar och så mäter man muskeltillväxten i latsen)

TIMPA
2014-04-30, 07:58
Sheo - inte så seriös.

:d:d

z_bumbi
2014-04-30, 08:14
Bör jag ändra något för att få med rhomb mer? Isf vilken övning
?

Har du inte totalt uselt utförande så tvivlar jag på att du behöver något mer.

pezrulezhaakon
2014-04-30, 08:38
Jag borde slänga upp en bild på min rygg som jag väsentligen enbart tränat upp med smala chins och Latsdrag med V handtag :) *popcorn*

Har jag sagt att smalt grepp är dåligt??

pezrulezhaakon
2014-04-30, 08:40
Alltid olika bud!

In med Gudiol så vi får lite seriös fakta :e

Vi har redan fakta för hur anatomin ser ut och hur fysiken funkar, vad mer behöver du?
Biomekaniken är heller inte svår att förstå.

Barbastark
2014-04-30, 09:03
Är det så att om man vill ha vidd/breda lats så bör man ha brett grepp i majoriteten av övningarna?

Well, lets bro it up a bit: Skulle säga att för att fokusera på vidd så vill du, förutom såklart latsen, fokusera lite extra på teres major och minor.

Dessa går mellan överarmsbenet och sidan på skulderbladet och för, bla, dessa mot varandra. Välutvecklade sådana ger den där lilla extra "utbuktningen" och "ving-heten" if you will, ovanför latsen man ser i en front dubbel biceps pose. Du får en effektiv träning av dem genom tex drag uppifrån och ned.

Men skulle även säga att det är viktigt att du bygger upp muskulaturen som "håller tillbaka" axelpartiet, så att inte axlarna krummar frammåt. Utan bygger upp musklerna som gör att du istället avslappnat automatiskt "bröstas upp".

För detta rekommenderar jag att köra rhomboideus samt mellersta delen av trapezius genom övningar som innebär att du med enbart, tänk axelparti och skulderblad för dessa bakåt samt squiizar ihop skulderbladen i slutet. Samt nedre delen av trapezius. Här genom samma som ovan FAST istället uppifrån och ned(tänk att du hänger maximalt utsträckt i latsdraget och för stången nedåt enbart med skulderblad och axelparti, utan att böja armarna)

Skulle vidare säga att det generellt sett är lättast att engagera lasten genom att arbeta i rörelseomfång där armarna går tätt intill kroppen. Vill du få bra kontakt i lasten genom latsdraget så skulle jag säga att det är viktigt att du inte "fastnar halvvägs" i ett "dubbel biceps pose" liknande läge(lätt hänt om man främst drar med teres major å minor), utan verkligen får in armbågar nära kroppen i slutläget. Notera då att när du är i detta slutläge, med armbågar nära kroppen och skulderblad squizade och bara skulle släppa stången och "fälla in" armarna frammåt, så är du nu i mer eller mindre samma slutläge som i en vanlig sittande, smal-grepps rodd(för att addera till armar tätt intill kroppen = lättare att engagera latsen-argumentet).

sockerfar
2014-04-30, 13:41
Har du inte totalt uselt utförande så tvivlar jag på att du behöver något mer.

Nej sant, förutom dessa övningar jag sa för ryggen kör jag även en hel del drag till hakan och shrugz

Thornblom
2014-05-01, 18:20
Vid bred fattning använder du inte latsens fulla ROM.

pezrulezhaakon
2014-05-01, 19:10
Vid bred fattning använder du inte latsens fulla ROM.

Det gör du inte med smal fattning heller. Det blir vid de vanligaste utföranden kortare ROM. Bred fattning engagerar lats mer effektivt ändå.






___________________
@bicepscurl i böjracket

sockerfar
2014-05-01, 22:31
Det gör du inte med smal fattning heller. Det blir vid de vanligaste utföranden kortare ROM. Bred fattning engagerar lats mer effektivt ändå.






___________________
@bicepscurl i böjracket

Hur kan ett smalt-grepps utförande innebära kortare rom menar du?
Som tex sittande rodd med v-handtag eller stående skivstångsrodd?

Thornblom
2014-05-01, 22:51
Det gör du inte med smal fattning heller. Det blir vid de vanligaste utföranden kortare ROM. Bred fattning engagerar lats mer effektivt ändå..

___________________
@bicepscurl i böjracket

Jag påstår att latsmuskelns ROM kan utnyttjas mer vid smal fattning. Sen om det stämmer in på de vanligaste utföranden är en annan fråga

pezrulezhaakon
2014-05-01, 23:50
Hur kan ett smalt-grepps utförande innebära kortare rom menar du?
Som tex sittande rodd med v-handtag eller stående skivstångsrodd?

Japp, i både sittande rodd, och definitivt i stångrodd. Även latsdrag med smalt grepp har i de vanligaste utföranden kortare ROM.

Det är lätt att se hur mycket rörelse det finns i axelleden vid olika varianter. Dessutom om man lägger till belastningskurvan och det belastade ROMet blir det ännu lättare att se vad som händer.

En vanlig missuppfattning att man sträcker lats mer vid sittande rodd genom att man pendlar framåt. Man flyttar mer eller mindre latsmuskelns ursprung och fäste åt samma håll.
Det man kanske vinner i sträck i det utsträckta läget förlorar man oftast i det kontraherade läget vid smalt grepp. Detta plus lite annan problematik, som man undviker med ett bredare grepp.

pezrulezhaakon
2014-05-01, 23:51
Jag påstår att latsmuskelns ROM kan utnyttjas mer vid smal fattning. Sen om det stämmer in på de vanligaste utföranden är en annan fråga

Allra oftast inte med dubbelhändigt smalt grepp.

exor
2014-05-02, 06:19
För mig funkar smala supinerade latsdrag bäst tillsammans med kabelrodd med smal fattning. Får mest kontakt i dessa övningar. Det som jag däremot tror har byggt upp latsen är långvarig träning av ryggen både på gymmet och i arbetet.

Thornblom
2014-05-02, 08:25
Jag påstår att latsmuskelns ROM kan utnyttjas mer vid smal fattning. Sen om det stämmer in på de vanligaste utföranden är en annan fråga

OK. Den jag känner att jag får bäst aktivering av latsen i, (har även fått för mig att den givit bättre resultat), är med ett icke vinklat grepp och en breddfattning som känns naturlig (brukar bli ungefär axelbrett).

pezrulezhaakon
2014-05-02, 09:23
OK. Den jag känner att jag får bäst aktivering av latsen i, (har även fått för mig att den givit bättre resultat), är med ett icke vinklat grepp och en breddfattning som känns naturlig (brukar bli ungefär axelbrett).

Axelbrett är mer fördelaktigt än de ännu smalare V, eller parallellgreppen. För rodd är det axelbreda greppet ett bättre val.