handdator

Visa fullständig version : Skydd för att lindra schlatter


yes12345
2014-04-29, 16:45
Har en son på 13 bast som har fått allt mer och mer problem med schlatter. Ibland är han tvungen att stå över träningen på grund av att det gör så himla ont. Jag har själv aldrig haft sådana problem, så har ingen erfarenhet som jag kan dela med mig av till honom..

Har läst runt lite om hur man kan lösa det hela och ett alternativ ska tydligen vara att köpa ett såkallat schlatter skydd. Har hittat ett hos lite olika butiker:
http://www.mediconline.se/rehband-8385-genu-therma-tendon-p-77-c-109.aspx
http://vulkanskydd.com/produkt/schlatterskydd/
http://www.trbutiken.se/genu-therma-tendon-p-1110-c-183.aspx

Det på Vulkanskydd.com är ju betydligt billigare än på de två andra sidorna, men samtidigt har jag aldrig hört talas om märket de säljer (RDX). Trbutiken och Medicinonline säljer ju Rehand, och man har ju haft en del vulkanskydd från dem. Borde väl dock knappast spela någon större roll vilket märke det är, kan jag tycka..

Men iaf, ös på med era erfarenheter om det här med schlatter..om du har något erfarenhet av schlatterskydd så får du mer än gärna ge lite tips om dessa..

Red Apple
2014-04-29, 16:48
Det brukar väl rekommenderas att man undviker aktiviteter som triggar smärtor? Beroende på vad det är han tränar kanske det kan vara sunt att ta en paus på ett år eller två från det?

yes12345
2014-04-29, 16:55
Det brukar väl rekommenderas att man undviker aktiviteter som triggar smärtor? Beroende på vad det är han tränar kanske det kan vara sunt att ta en paus på ett år eller två från det?

Han tränar fotboll 2-3 gånger i veckan. Jag har läst att det inte ska vara farligt med schlater, men att smärtan kan vara väldigt jobbig..

Att få honom att sluta träna i 1-2 år kommer han aldrig att gå med på, men det tycker jag väl inte heller ska behövas..

Red Apple
2014-04-29, 17:15
Han tränar fotboll 2-3 gånger i veckan. Jag har läst att det inte ska vara farligt med schlater, men att smärtan kan vara väldigt jobbig..

Att få honom att sluta träna i 1-2 år kommer han aldrig att gå med på, men det tycker jag väl inte heller ska behövas..

Fotboll är kanske inte så farligt, det är väl mest sporter där man hoppar? Men kolla upp sånt med läkaren imho.

Supercharger
2014-04-29, 21:40
Köp ett slatterskydd och kanske hoppa nån enstaka träning om det gör för ont, ett år lät lite väl mycket tycker jag.

Ganska vanligt hos en växande individ.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Vunnis
2014-04-29, 21:49
Gör ni något aktivt åt problemet? Säker på att det är schlatter?

Bästitest
2014-04-30, 08:01
Hej!
Drabbades av samma skit när jag var något år äldre än vad din grabb är nu. Spelade trots värk så gott det gick utan avlastningsskydd. Så småning om läkte det men läkningen resulterade i en förstorad knöl vid fästet under knäskålen.

Flera år senare började jag enbart styrketräna och ibland kunde den där knölen bli lite öm. Sedan slutade jag med all form av fysisk träning i nästan tjugo år.

Återupptog styrketräningen för ett par år sedan. Och se på tusan, efter ca ett års benträning började knölen göra ont igen. Skaffade då ett avlastningsskydd som liknar Vulkan-skyddet du länkade till. Körde med det en period och nu gör det inte ont längre (men jag kör med den då och då i förebyggande syfte.

Vad jag vill ha sagt är att köp det bästa skyddet även om det skulle vara dyrare. Kom tillrätta med skadan från överansträngningen redan nu, för det kan bli ett livslångt problem i värsta fall. Håller tummarna att han får en bra fotbollskarriär! :)

Tomi
2014-10-03, 13:06
Jag själv har haft schlatter så länge jag kan minnas. Det var aldrig något större problem när jag spelade handboll, det har dock alltid varit ömt. Detta har gjort att min benträning blev lidande flera år då jag var rädd för alla typ av böj med tanke på smärtorna. Nu har jag tagit tag i benträningen igen och såklart har det börjat göra rejält ont, men endast i det högre knät.

Jag funderar på att köpa ett/två sådant där vulkan-skydd och prova om det skulle hjälpa. Placerar man dessa direkt på knölen eller hur funkar det?

Tomi
2014-10-03, 13:32
Finns det någon som har provat följande skydd?

http://www.rehaboteket.se/ortos/kna/stabilt-schlatter-knaskydd