handdator

Visa fullständig version : Vilka vegetariska proteinpulver använder ni?


Chevalier
2014-04-29, 12:45
Är vegetarian sedan 3 månader tillbaka och trivs väldigt bra med det. Min diet är nästan helt vegansk och den enda animaliska produkten jag känner att jag inte klarar mig utan är vassleprotein.

Kan ni rekommendera ett bra vegetariskt protein som finns att köpa i Sverige? Har läst på lite om proteinkällor från ärtor, hampa, soja och ris och det enda jag känner mig lite skeptisk mot är soja som verkar påverka hormonnivåerna. Vilket funkar bäst för er?

Beemel
2014-04-30, 09:04
Är vegetarian sedan 3 månader tillbaka och trivs väldigt bra med det. Min diet är nästan helt vegansk och den enda animaliska produkten jag känner att jag inte klarar mig utan är vassleprotein.

Kan ni rekommendera ett bra vegetariskt protein som finns att köpa i Sverige? Har läst på lite om proteinkällor från ärtor, hampa, soja och ris och det enda jag känner mig lite skeptisk mot är soja som verkar påverka hormonnivåerna. Vilket funkar bäst för er?

Jag har provat massa olika proteinkällor (både i form av lagad mat så väl som protein i pulverform) och kan helt ärligt inte påstå att jag märkt någon som helst skillnad mellan det ena eller det andra. Så länge proteinet man får i sig är fullvärdigt så tror jag inte kroppen bryr sig extremt mycket om vart det härstammar från.

Har själv levt på vegetarisk kost i ungefär 8 år i mitt liv (ej längre) varav 7 år som vegan. Kände ingen större skillnad på träningen då mot nu när jag äter allt möjligt.

ATJL
2014-04-30, 09:37
Många upplever att risproteinet är skonsamt mot magen om man nu har problem med det, det är den enda input jag kan bjuda på.

Mvh

Morty
2014-04-30, 09:55
Fria aminosyror använder jag. Syntetiserat från bakterier.

Beemel
2014-04-30, 10:29
Fria aminosyror använder jag. Syntetiserat från bakterier.

Dum fråga, är "fria aminosyror" samma sak som EAA?

nippman
2014-04-30, 10:34
Dum fråga, är "fria aminosyror" samma sak som EAA?

just precis.

BobaFett
2014-04-30, 17:59
Är vegetarian sedan 3 månader tillbaka och trivs väldigt bra med det. Min diet är nästan helt vegansk och den enda animaliska produkten jag känner att jag inte klarar mig utan är vassleprotein.

Kan ni rekommendera ett bra vegetariskt protein som finns att köpa i Sverige? Har läst på lite om proteinkällor från ärtor, hampa, soja och ris och det enda jag känner mig lite skeptisk mot är soja som verkar påverka hormonnivåerna. Vilket funkar bäst för er?

Vet inget om de andra pulvren men risprotein är lika bra som vassleprotein så länge du tar 40 gram risprotein i stället för 20g vassle. 40 gram risprotein innehåller lika mycket essentiella aminosyror som 20g vassle.


Källa: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3698202/

Conclusion

Both whey and rice protein isolate administration post resistance exercise improved indices of body composition and exercise performance; however, there were no differences between the two groups.

maqan
2014-04-30, 19:39
Om du ska byta ut vassle så skulle jag valt ett risprotein av god kvalitet.

lillmesen
2014-04-30, 19:55
soja: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=212451

Chevalier
2014-05-04, 00:19
Bra tips med risprotein! Finns det någon bra standardprodukt som alla köper, typ som Whey-80?

maqan
2014-05-04, 19:25
Holistics risprotein är väl det billigaste man kan få tag på som håller god kvalitet och har en bra aminosyraprofil.

421
2014-05-04, 19:58
Behöver du protein pulver?

AEB
2014-05-04, 22:11
vegan blend från myprotein

Sniggel
2014-05-05, 00:49
Dum fråga, är "fria aminosyror" samma sak som EAA?

Det innebär nog det i det här fallet. Men det behöver inte vara så.
betydelsen av fria aminosyror är inte exakt samma som eaa (((nästan*) alla) essentiella aminosyror) :D

Fria aminosyror kan vara vilka aminosyror som helst egentligen. Men jag misstänker att Morty syftar på just EAA.

*Tryptofan brukar vara undantagen pga att den är läkemedelsklassad.