handdator

Visa fullständig version : Gräns för fettinlagring?


Dewon
2014-04-29, 12:10
Brukar kika lite utmaningar när det gäller mat och blev intresserad när en viss person dricker olja till ett värde av 24.000 kalorier.

Jag undrar, vad händer när man gör något liknande, alltså tillför ett väldigt stort överskott helt plötsligt för en dag på 3000+kcal?(Förutsatt att man kan hålla det nere). Finns det någon gräns för hur mycket kroppsfett som kan lagras in under en viss tid?

Av ren nyfikenhet som jag undrar.

Video:
ttC7KbE_uDo

King Grub
2014-04-29, 12:16
Nej, du kommer att kräkas långt innan du någ en sådan gräns. Fettinlagringen från fett är i praktiken obegränsag. Och tarmens kapacitet för upptag från socker ligger på kanske 50000 kcal per dygn.

Dewon
2014-04-29, 12:23
Nej, du kommer att kräkas långt innan du någ en sådan gräns. Fettinlagringen från fett är i praktiken obegränsag. Och tarmens kapacitet för upptag från socker ligger på kanske 50000 kcal per dygn.

Så om man ligger på 2500 kalorier balans under en tid och helt plötsligt äter 3500 kalorier, det mesta är kolhydrater och protein, blir hela överskottet då till fettinlagring om man redan har en daglig kost högt på kolhydrater i vanliga fall eftersom att glykogenlagret redan är fullt?

Inte just gällande fett nu då, menar om man skulle äta mer än vanligt gällande protein, kolhydrater och fett väldigt plötsligt.

King Grub
2014-04-29, 16:12
Är glykogendepåerna fulla blir överskottet fett, ja, förutom energin som går till extra värmeproduktion och spontanaktivitet.

sotala
2014-04-30, 22:40
Är glykogendepåerna fulla blir överskottet fett, ja, förutom energin som går till extra värmeproduktion och spontanaktivitet.

Så om vi antar att killen som dricker oljan har fulla glykogenivåer och att han inte har ngn spontanförbränning så går han upp ca 21000/7500=2.8kg efter det glaset?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

kebookebbe
2014-04-30, 22:43
Så om vi antar att killen som dricker oljan har fulla glykogenivåer och att han inte har ngn spontanförbränning så går han upp ca 21000/7500=2.8kg efter det glaset?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Han säger i slutet att han ska till sjukhuset lol. Tror inte han klarar att hålla nere 3l vätska + att det är olja.

sotala
2014-04-30, 22:46
Han säger i slutet att han ska till sjukhuset lol. Tror inte han klarar att hålla nere 3l vätska + att det är olja.

Aa ne, men rent teoretiskt alltså. Undrar självklart detta så ja vet om jag kan applicera detta fakta på mig isf. Jag är rätt glad i bufféer ibland alà 8 tallrikat whatever med extra allt ")

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

kebookebbe
2014-04-30, 22:50
Nej, du kommer att kräkas långt innan du någ en sådan gräns. Fettinlagringen från fett är i praktiken obegränsag. Och tarmens kapacitet för upptag från socker ligger på kanske 50000 kcal per dygn.

Aa ne, men rent teoretiskt alltså. Undrar självklart detta så ja vet om jag kan applicera detta fakta på mig isf. Jag är rätt glad i bufféer ibland alà 8 tallrikat whatever med extra allt ")

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Enligt grub är den obegränsad.

sotala
2014-04-30, 22:54
Bajsar man inte ut en del tänker ju jag då? :)
Man har väl sett ngn ärta åka förbi ibland liksom.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

kebookebbe
2014-04-30, 23:03
Bajsar man inte ut en del tänker ju jag då? :)
Man har väl sett ngn ärta åka förbi ibland liksom.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Jo, vissa livsmedel kan kroppen inte bryta ner helt. Men det är inte många. Mest fiberrika och sånt med hårt skal tror jag.

Vad jag vet så släpper inte kroppen igenom något som den kan bryta ner, det hade ju varit fel i överlevnadssyfte.

sotala
2014-04-30, 23:05
Jo, vissa livsmedel kan kroppen inte bryta ner helt. Men det är inte många. Mest fiberrika och sånt med hårt skal tror jag.

Vad jag vet så släpper inte kroppen igenom något som den kan bryta ner, det hade ju varit fel i överlevnadssyfte.

Jädra synd det ") Nu får jag tänka efter före nästa buffe ")

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

King Grub
2014-05-01, 07:15
Osmältbar saker passerar såklart ut i toaletten, men det gäller oavsett kaloriintag. En frisk person tar upp ca 95% av energin i födan.

Masterpan
2014-05-01, 19:09
Har för mig att killen i klippet berättade i någon kommentar eller intervju att han räserbajsade ut massa olja, det skulle tydligen ha känts väldigt skönt och.. insmörjande ( :D ) för stjärten.