handdator

Visa fullständig version : Proteinpulver för känslig IBS mage?


Mici
2014-04-28, 18:10
Jag letar efter ett protein för den med känslig IBS mage? Jag kör Fodmap och sa utesluta laktos och soja därför måste jag hitta ett nytt protein som är snällt mot magen.

Alla tips är välkomna!*gah!*

lillmesen
2014-04-28, 18:27
laktosfritt whey? dvs vassleisolat?

Mici
2014-04-28, 18:38
laktosfritt whey? dvs vassleisolat?

Ska kolla upp, har du något förslag på en produkt? Beställer gärna från ************* men är öppen för förslag. :)

Mici
2014-04-28, 18:39
Får inte heller innehålla gluten :(

Bubblan84
2014-04-28, 18:42
Får inte heller innehålla gluten :(

Proteinpulver innehåller väl aldrig gluten (vete) :)

Lazius
2014-05-01, 09:18
Det bör gå bra med sojaprotein också i en FODMAP-diet. Det viktiga är att sojaprodukten utesluter kolhydraterna och fibrerna från sojabönorna.

Här är innehållet från ett naturellt sojaproteinpulver jag använder:

Protein 87g
Fett 3,3g
Kolhydrater 1g --> OK
Fibrer 0g --> OK

Jämfört med sojabönor (torkade):

Protein 34 gram
Fett 18 gram
Kolhydrater 19 gram --> EJ OK
Fibrer 15 gram --> EJ OK

Lite mer info: http://www.ibsfree.net/ibsfree_at_last/soy/

Sheogorath
2014-05-01, 09:24
Jag letar efter ett protein för den med känslig IBS mage? Jag kör Fodmap och sa utesluta laktos och soja därför måste jag hitta ett nytt protein som är snällt mot magen.

Alla tips är välkomna!*gah!*

Som sagt: laktosreducerade proteinpulver bör vara ett bra alternativ. Jag hade föreslagit Isolate Fx (Fx) eller Double Pro (Eiselt). Mycket bra smaker och prisvärda.

Morty
2014-05-01, 11:21
Ett hampa/ris-proteinpulver kanske? Hampa säger många hippies ska vara riktigt snällt. Dock oftast bara 50-60% protein i det.

affero
2014-05-01, 14:44
Jag är också intresserad av ett IBS-lindrigare alternativ då jag MISSTÄNKER att jag lider utav IBS. Jag är inte diagnoserad eller undersökt men jag lider väldigt ofta utav räserbajsen.

Just nu kör jag på Body Science 100% Vassleisolat med smak av blåbär.

kalle_banan
2014-05-02, 09:34
Lite OT, men jag har nog en släng av IBS, jag blir lätt kass i magen om jag äter som vanliga dödliga gör. Om jag dricker proviva dagligen, typ 50ml, så blir jag markant bättre i magen däremot. Jag provade att gå utan proviva för att testa skillnaden och jag blev lösare och gasigare efter ungefär en vecka. När jag började igen blev jag hård i någon dag men sen gick det över. Även om jag måste vara försiktig med vad jag äter så är skillnaden som dag och natt nu. Jag dricker alltid proviva på morgonen blandat i min morgondrink.

Jag köper annars whey fx och får inga problem med magen när jag dricker det. Men om man inte klarar av att ta mjölkprotein så borde hampa-, ris-, sojaprotein eller äggvita funka. Dom är inte lika opti dock! ^^

Bubblan84
2014-05-02, 09:39
Lite OT, men jag har nog en släng av IBS, jag blir lätt kass i magen om jag äter som vanliga dödliga gör. Om jag dricker proviva dagligen, typ 50ml, så blir jag markant bättre i magen däremot. Jag provade att gå utan proviva för att testa skillnaden och jag blev lösare och gasigare efter ungefär en vecka. När jag började igen blev jag hård i någon dag men sen gick det över. Även om jag måste vara försiktig med vad jag äter så är skillnaden som dag och natt nu. Jag dricker alltid proviva på morgonen blandat i min morgondrink.

Jag köper annars whey fx och får inga problem med magen när jag dricker det. Men om man inte klarar av att ta mjölkprotein så borde hampa-, ris-, sojaprotein eller äggvita funka. Dom är inte lika opti dock! ^^

Jag får ofta ont i magen och blir uppblåst och illamående en stund efter intag av whey fx :/

EnergiÖverskott
2014-05-02, 15:08
Hydrolyserat vassleprotein.

Superhjälte
2014-05-02, 15:08
Bruden har IBS, whey isolat (hon kör fx) funkar prima för henne.

Bubblan84
2014-05-02, 15:12
Bruden har IBS, whey isolat (hon kör fx) funkar prima för henne.

Blir definitivt isolate fx nästa gång. Ska bara mördarfisa mig igenom 5 kg vanligt wheyprotein först :D