handdator

Visa fullständig version : Hur får jag i mig tillräckligt med protein som vegetarian?


Smashbox
2014-04-28, 15:03
Jag är vegetarian (men äter fisk) och tränar ganska mycket men tror att jag inte får i mig tillräckligt med protein. Så jag har bestämt mig för att jag nu under en tid undersöka hur mycket protein jag får i mig varje dag.

Om man räknar på att jag bör få i mig 2g protein (?) per kilo så behöver jag få i mig ca 110 gram protein per dag.

Vet inte riktigt hur jag ska äta för att få i mig så mycket protein.

Jag har skrivit en liten lista på saker som jag kan få i mig protein genom, utan att räkna på speciella måltider.

12g, kvarg 100g
7g, 1 kokt ägg
9,7g, 1 "portion" BCAA
28g, 1 "portion" proteinpulver
Det ger ca 57g.

Hur kan jag få i mig resterande ca 50 grammen (lunch och middag)?

mela
2014-04-28, 15:15
Vad äter du annars? Räknar du med protein ifrån baljväxter och spannmål, t.ex?

Smashbox
2014-04-28, 15:19
Det är så olika vad jag äter. Jag bestämde mig idag för att börja räkna så jag har inte tidigare räknat som sagt.

Just nu kör jag den vegetariska matkassen från lina, det är varannan vecka dock.

Men jag äter t.ex quorn filéer, sojakorv, halloumi, sällan fisk faktiskt

kebookebbe
2014-04-28, 15:21
Du har lagt en lista på allt du behöver? Då kan ju lätt få över 200g med dom där livsmedlen. Lägg in fisk o nötter om du inte gillar något i listan.

kebookebbe
2014-04-28, 15:26
Du menar att jag ska dubbla allt i listan?
Jag gillar allt i listan!

Jag sitter på över 100g whey80 om dagen och har inga problem alls. Kanske inte är bäst, men om du kör lite kvarg och sprider ut snabbheten på proteinet så är det nog lugnt.

Så ja dubbla eller trippla det du vill äta!

mela
2014-04-28, 15:29
Du har ju 7g protein per qournfilé, 16g/100g protein i sojakorv, runt 20-25g/100g i Halloumi...

Dricker du ditt proteinpulver med mjölk så har du ytterligare protein där. Du behöver räkna allt protein, även det som du får i mackor osv. Och 2g/kg är rätt så mycket, enda gången du behöver ligga så högt är du om ligger på kcalminus, annars kan du lätt nöja dig med 1,5g/kg.

Smashbox
2014-04-28, 15:34
Jag räknar inte alls på hur många kcal jag får i mig varje dag, så vissa dagar är det underskott, medan andra dagar är det påslag (typ helgerna), därför är det svårt att veta på vilken nivå jag ska ligga

Smashbox
2014-04-28, 15:40
Tänkte även passa på att fråga angående aminosyror. Jag har hört att det är bättre för vegetarianer att ta EAA än BCAA, har någon koll på detta?

mela
2014-04-28, 15:48
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=211439&highlight=bcaa

Morty
2014-04-28, 16:03
Det är så olika vad jag äter. Jag bestämde mig idag för att börja räkna så jag har inte tidigare räknat som sagt.

Just nu kör jag den vegetariska matkassen från lina, det är varannan vecka dock.

Men jag äter t.ex quorn filéer, sojakorv, halloumi, sällan fisk faktiskt

Klart att du inte får kött i din vegetariska matkasse. Illa nog att de skickar animaliska produkter som ju inte får kallas för vegetariska. (http://reklamombudsmannen.org/uttalande/quorn)

Gällande ditt protein"problem". Räkna först på allt du äter över en dag. ALLT som åker in i munnen räknar du in i det totala, inte bara vissa grejer.

Om du faktiskt får i dig <1.5g/kg kroppsvikt så har jag ett hett tips: röda linser. I allt. Gör linsmos till mackan, häll det i soppor och grytor, spä på riset med det, osv.

maqan
2014-04-28, 19:19
Om du faktiskt får i dig <1.5g/kg kroppsvikt så har jag ett hett tips: röda linser. I allt. Gör linsmos till mackan, häll det i soppor och grytor, spä på riset med det, osv.

Gröna linser är väl än mer proteinrika?

Morty
2014-04-28, 20:18
Gröna linser är väl än mer proteinrika?

De funkar dock inte riktigt lika bra som generic-basvara. För grovt skal. Röda blir bättre, man kan göra mer med dem. Alla sorters linser är ju hur som helst välditg bra.

Ozziking
2014-04-28, 22:27
0,5kg harricot verts och en kvargsås.

uw

Ajemän
2014-04-29, 09:42
Ät fisk då?

Animalisk
2014-04-29, 11:12
0,5kg harricot verts och en kvargsås.

uw

Kvarg är ju animaliskt mao inte vegetariskt. Nu är ju inte fisk heller vegetariskt och eftersom TS äter/kan äta fisk så är det väl bara proppa i sig lax, torsk, sej, spätta eller vilken fisk som helst för en extra fullvärdig proteinboost?

Ozziking
2014-04-29, 12:01
Jag är dum, :P

Men som vegetarian borde man väll kunna äta det som djuren "ger". ?

Skickat ifrån matbordet.

nippman
2014-04-29, 12:11
Falaffel i pitabröd, Bovetegröt med havre eller sojamjölk, hummus på mörkt bröd, tofu med wokade grönsaker och råris, sallad med lins och böngroddar och nötter, grov pasta med linsgryta. Variationerna är oändliga.

protein från Spannmålsprodukter, Ris, Majs, Hirs, Nötter, Frön, mm.

protein från Baljväxter, Gröna Blad, Bovete, Vetegroddar, Alger, Näringsjäst, mm.

välj en ur båda grupperna varje dag + ditt nuvarande intag så skall det inte vara några som helst problem att uppnå önskad proteinkonsumtion :)

Lycka till

Morty
2014-04-29, 12:13
Jag är dum, :P

Men som vegetarian borde man väll kunna äta det som djuren "ger". ?

Skickat ifrån matbordet.

Det är ändå animalisk mat och har dessutom alla problem med vad det innebär med sig i form av att djuren behandlas ruttet, dödas, de äter massa mat för att "ge" (bli ifråntagna) som skulle kunna användas mkt bättre, skadar miljön, osv.
Allt detta gäller såklart även fisk (fisk är ju oftast värre för miljön i och med utfiskning och fiskodlingar och det är dessutom värre för fisken eftersom det inte finns några som helst regleringar om hur avlivningen ska gå till).

Vegetarisk = mat som är från vegetabilier. Även svamp. Det finns ovo-vegetarianer, lakto-vegetarianer och lakto-ovo-vegetarianer som också äter ägg och mjölk med försvaret att det är djurens överskott och det är OK att ta det ifrån dom.

nippman
2014-04-29, 12:17
Jag är dum, :P

Men som vegetarian borde man väll kunna äta det som djuren "ger". ?

Skickat ifrån matbordet.

beror väl på hur strikt man är men rent generellt ser det ut såhär:

Vegetarian: inget kött(inkl fisk,fågel mm.) inga ägg, inga mejeriprodukter
vegan: samma sak men dom äter inte heller t.ex. honug, tror det beror på att det finns mjölksyrabakterier i honungen, men jag är inte säker då jag själv är köttätare.

Morty
2014-04-29, 13:14
beror väl på hur strikt man är men rent generellt ser det ut såhär:

Vegetarian: inget kött(inkl fisk,fågel mm.) inga ägg, inga mejeriprodukter
vegan: samma sak men dom äter inte heller t.ex. honug, tror det beror på att det finns mjölksyrabakterier i honungen, men jag är inte säker då jag själv är köttätare.

Det är för att bin är djur :P

Veganismen sträcker sig längre än till kostval. Veganen använder inte produkter som är djurtestade, köper inte kläder eller andra prylar av djurprodukter, osv.

Juxta
2014-04-29, 14:12
Vafan. Skickar dom med fisk i Linas vegetariska matkasse?
Ser dock inget om det på deras hemsida men dom verkar inte skriva ut hela menyer.