handdator

Visa fullständig version : Ofrivilligt uppehåll från gym 2 månader. Vilka vikter nu?


Xtreme
2014-04-28, 12:57
Har tyvärr ofrivilligt varit borta från gymmet i två månader efter drygt ett år seriös träning i streck och är sjukt taggad att komma tillbaka. Dock är jag osäker på hur jag ska lägga mina vikter. Ska jag börja där jag slutade (med risk att jag inte kommer orka och känna mig död dagen efter)? Gå ner några kilo och arbeta mig upp igen, ex om jag körde mark på 100kg, vad bör jag lägga mig på nu? Eller kan man säga en viss procent av vikten jag hade innan på basövningar som är en bra ingångsvikt igen?

pepplez
2014-04-28, 13:48
Det kan väl inte vara så svårt att undersöka själv? Börja göra några reps på, vad vet jag, 70% av där du slutade. Är det jättelätt, öka. Är det jättetungt, minska.

ARMSTARK
2014-04-28, 13:48
Börja nerifrån och jobba dig uppåt i vikterna. Efter ett tag börjar det ta emot, överdriv inte utan sluta innan du är helt död. Dels för att träningsvärken blir grymdjävulsk annars och dels för att skaderisken är större när man inte är i form.

AngoraIHS
2014-04-28, 15:38
Du börjar väl inte första setet på arbetsvikt ändå eller? Det är väl bara att arbeta sig upp också känner man hur det känns.

Zupwtf
2014-04-28, 19:32
Nog ingen som vet vad du bör köra på för vikter nu, som de andra har sagt du får pröva dig fram, nerifrån och sen uppåt och se hur mycket du klarar, efter 2 veckor lär du veta vad du kan köra på för vikter igen :)

Gnistan
2014-04-28, 19:54
Har tyvärr ofrivilligt varit borta från gymmet i två månader efter drygt ett år seriös träning i streck och är sjukt taggad att komma tillbaka. Dock är jag osäker på hur jag ska lägga mina vikter. Ska jag börja där jag slutade (med risk att jag inte kommer orka och känna mig död dagen efter)? Gå ner några kilo och arbeta mig upp igen, ex om jag körde mark på 100kg, vad bör jag lägga mig på nu? Eller kan man säga en viss procent av vikten jag hade innan på basövningar som är en bra ingångsvikt igen?

Slutade tävla i bänkpress och träna för mer än 20 år sedan av olika anledningar. Tagit upp träningen igen och tränat närmare 7 månader nu.
Började köra på mycket lätta vikter även om det kändes som om jag kunde ha lastat på mer. Trots försiktighet fick jag ont i nästan hela kroppen och det gick upp och ned med det ett tag. Nu börjar det kännas som om kroppen skall kunna hänga ihop mer och jag kan våga lasta lite mer vikter även om jag sällan går upp på tyngre vikter även nu. Jag rekommenderar dig att ta det lilla lugna under en period så din kropp kommer igen annars kan du få t.ex axelproblem och andra problem. Nu är jag förmodligen mycket äldre än dig och som ung har kroppen förmåga att ta lite mer stryk och du har BARA varit borta 1 månad mot mina ca 22 år, men ändå: "Ta det försiktigt".

Matsa
2014-04-28, 20:10
Du kommer sannolikt inte att orka börja precis där du slutade, två månader är en lite för lång paus för det. Du kommer däremot att komma igen ganska fort allteftersom kroppen får tillbaka viktvanan, men räkna med de två första veckorna som en inkörningsperiod. Börja ganska lätt och bara låt kroppen vänja sig vid att träna de första passen.

Det är inte så svårt, du ska se att det känns ganska logiskt när du väl sätter igång.