handdator

Visa fullständig version : Nyttigare alternativ till läsk?


ubbe88
2014-04-28, 12:30
Hej!

Skulle vilja höra om någon sitter inne på någon god dryck som inte är lika ohälsosam som läsk (pepsi max)? Kanske dags att investera i en sodastream och testa blanda med olika frukter?

Jag dricker oerhörda mängder av läsk så är rädd att hälsan tar stryk snart.

Alla tips välkomnas :)

mela
2014-04-28, 12:32
På vilket sätt är pepsi max ohälsosamt?

King Grub
2014-04-28, 12:38
Pepsi Max är inte nyttigt, men det betyder inte samma sak som onyttigt. Det är i princip färgat kolsyrat vatten och har varken positiva eller negativa hälsoeffekter. Alla Coladrycker har förvisso en viss negativ påverkan på tänder och skelett, men det har inte att göra med något i "light"-varianterna.

ubbe88
2014-05-05, 17:34
Någon?

Jeml
2014-05-05, 17:45
Cola zero

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

R Scarpa27
2014-05-05, 20:00
jahopp då får du enklaste svaret . kranvatten. (koka det också innan för säkerhet) annars drick sprite så slipper du koffein , annars drick cola för koffein annars vatten, mjölk, lättöl, sojadryck, mandeldryck, fanta, m.m. :D :D

& tom för mycket mjölk är ohälsosamt, likadant med vatten, lättöl, hmm ja med allt :D

Shqypnia
2014-05-06, 09:27
Celsius är kanske något du ska testa.

Dreas
2014-05-06, 09:29
Någon?Du kan väl svara på frågan som ställdes.

En sodastream + fun light ger ju fortfarande kolsyra och aspartam.

Vatten är ett bättre alternativ än läsk. Jag gillar också mjölk, laktosfri sådan.

Beemel
2014-05-06, 09:34
TE (särskilt den gröna varianten)!

Kraftigt underskattad dryck. Underbar under viktnedgång. Jag upplever att varm dryck mättar bra.

Sen huruvida det är nyttigt (vad nu det betyder) har jag inte funderat över. Gott och mättande är det iallafall.

Tjockiz
2014-05-06, 11:20
Grönt te eller rött te sötat med stevia/erythritol

PureWhey
2014-05-06, 13:13
Jag brukar köra soda stream med fun light, finns så goa smaker.

Skickat ifrån böjracket

Dewon
2014-05-06, 13:46
Pepsi Max är inte nyttigt, men det betyder inte samma sak som onyttigt. Det är i princip färgat kolsyrat vatten och har varken positiva eller negativa hälsoeffekter. Alla Coladrycker har förvisso en viss negativ påverkan på tänder och skelett, men det har inte att göra med något i "light"-varianterna.

Det var jag inte medveten om, hur påverkar det skelettet och vad är det i läsken som gör det?

Morty
2014-05-06, 15:03
Det var jag inte medveten om, hur påverkar det skelettet och vad är det i läsken som gör det?

http://en.wikipedia.org/wiki/Phosphoric_acid#In_soft_drinks

+1 på te! Eller finkaffe.

Starvation
2014-05-06, 15:09
Pepsi Max är inte nyttigt, men det betyder inte samma sak som onyttigt. Det är i princip färgat kolsyrat vatten och har varken positiva eller negativa hälsoeffekter. Alla Coladrycker har förvisso en viss negativ påverkan på tänder och skelett, men det har inte att göra med något i "light"-varianterna.

Är det ngn speciell mängd eller har minsta droppe negativ effekt?

skum
2014-05-06, 15:11
jahopp då får du enklaste svaret . kranvatten. (koka det också innan för säkerhet) annars drick sprite så slipper du koffein , annars drick cola för koffein annars vatten, mjölk, lättöl, sojadryck, mandeldryck, fanta, m.m. :D :D

& tom för mycket mjölk är ohälsosamt, likadant med vatten, lättöl, hmm ja med allt :D

Är det inte koffein i sprite zero?

Dreas
2014-05-06, 15:13
Är det inte koffein i sprite zero?Nope. Inte i Spirit light heller. Ingen lite mer syrlig läsk såvitt jag vet. 7-Up osv.

skum
2014-05-06, 15:16
Nope. Inte i Spirit light heller. Ingen lite mer syrlig läsk såvitt jag vet. 7-Up osv.

Ojdå, trodde all lightläsk innehöll koffein lol

Dewon
2014-05-06, 16:14
Trocadero, Cola, Mountain Dew och Pepsi är de enda jag kan tänka på som har koffein om man ser till vanliga läskedrycker och inte energidrycker.

PureWhey
2014-05-06, 17:30
Trocadero?! Visste jag inte :)

Skickat ifrån böjracket

ubbe88
2014-05-06, 19:05
Tusen tack för alla svar! :)

R Scarpa27
2014-05-06, 19:10
Ojdå, trodde all lightläsk innehöll koffein lol

haha ok =/ oftast läsk åt de svarta hållen som har koffein ,cola drycker osv.
dock ej jul/påsk/midsommar must :)

hampfuz
2014-05-06, 19:22
Är det ngn speciell mängd eller har minsta droppe negativ effekt?

Alla syrliga dricker (och hit kan man räkna alla formers läsk och lightläsk) ger frätskador på tänderna. Mängden frätskador beror på mängden läsk.

Varför det är dåligt för skelettet vet man inte ännu, men man har kunnat se att det är det.

Sohlsken
2014-05-06, 19:36
Loka kom ju med någonting som smakade chokladmilkshake, och faktiskt var riktigt nära för att vara vatten. Om den finns fortfarande rekommenderar jag den :D

mela
2014-05-06, 19:37
Loka kom ju med någonting som smakade chokladmilkshake, och faktiskt var riktigt nära för att vara vatten. Om den finns fortfarande rekommenderar jag den :D

Finns även päronsplit, vaniljmjukglass, jordgubbsglass...

R Scarpa27
2014-05-06, 20:19
Finns även päronsplit, vaniljmjukglass, jordgubbsglass...

lemon pie, chocolate shake och jordgubbs var ju förra årets :D

lät godaste loka genom tiderna är hmm fan hette den nu igen... strawberry chili???? kom inte ihåg vet jag köpte den väldigt ofta och var en sådan där like (country)... tex likes africa , loka likes la men detta var ett annat land hmmm...

Sohlsken
2014-05-06, 20:21
Lokas specialsmaker är bäst i deras utbud, de vanliga tycker jag är rätt vidriga. Bonaqua är då mycket bättre på bär.

Starvation
2014-05-06, 20:23
Amen hur kan man ge vatten som alternativ till läsk. Alla lokas smaker är vidriga och dom vet om det. Nu kommer en med färg och mer smak för att försöka vinna tbx kunder.

mela
2014-05-06, 20:24
lemon pie, chocolate shake och jordgubbs var ju förra årets :D

lät godaste loka genom tiderna är hmm fan hette den nu igen... strawberry chili???? kom inte ihåg vet jag köpte den väldigt ofta och var en sådan där like (country)... tex likes africa , loka likes la men detta var ett annat land hmmm...

Jordgubb finns ju nu med? Kanske inte choklad....

De hade nån med laktris som bart AWESOME!
Bästa med loka är att den stor flaska bara kostar 8kr med.

R Scarpa27
2014-05-06, 20:37
Jordgubb finns ju nu med? Kanske inte choklad....

De hade nån med laktris som bart AWESOME!
Bästa med loka är att den stor flaska bara kostar 8kr med.

japp de stora kostar 8 kr och de små över 10 kr haha....
köper alltid stor tycker att 1,5L e lagom som flaska 50cl sveper jag för fort :D
alltid 1,5l-2l på bio när folk sitter med sina små muggar :D
melon baobab från loka likes asia var bra.

hittade den jordgubben jag sökte nu..... från loka likes passion serien...

fyfan vad serier de kört... de är ju värre än breaking bad haha....
här är den anyway....

men sen kommer alldrig någonsin något knäcka cola ;)
men denna är en av de bästa loka ja druckit och drack den ganska flitigt varje dag.

red hot strwayberry hette den.
och även loka like asia melon baobab minns jag mkt awsum.
eller ja loka har yckats ganska bra generellt med sin smaker måste säga...

lakritsen som du nämnde kräks jag av, gillar inte lakrits överhuvudtaget. ätit ca en näve under hela mitt liv asvkytt lakrits sedan jag föddes haha.


http://4.bp.blogspot.com/_adqOJD5VR3s/SmhyumMXqUI/AAAAAAAACP8/EdVmsp-L4Is/s1600/inl%C3%A4gg.png

421
2014-05-07, 06:59
Jag dricker inte så mycket läsk mer te.

Animalisk
2014-05-07, 10:17
Citron eller limeskivor i vanligt vatten är mitt tips. Fast det finns säkert studier som visar att citrusfrukter är livsfarliga så för säkerhets skull drick bara vanligt vatten.

NordenMX
2014-05-07, 11:57
Kranvatten har ju (om man ska tro konspiration-teorier), en tillsats som orsakar sterilitet för att minska på befolkningsmängden.
Så mitt tips är regntunna och en kastrull att koka i.

PS. ironi

Annars är ju Celsius gott.

Morty
2014-05-07, 12:01
Citron eller limeskivor i vanligt vatten är mitt tips. Fast det finns säkert studier som visar att citrusfrukter är livsfarliga så för säkerhets skull drick bara vanligt vatten.

Kanske har du missat att larm nästan bara gäller animalier? ;)

(gäller såklart inte giftiga växter)