handdator

Visa fullständig version : Vill ha fast kropp!


Inga
2014-04-28, 10:49
Hej
Ville ha råd angående min styrketräning för alla tränare ge olika råd . Är 168 och väger 60 kg- vill inte gå ner i vikt, vill bara att min kropp ska vara fast!! Är ganska nybörjare på gymmet, gått ner i vikt typ 10 kg och nu vill ha fast och tränat kropp. Träna 3-4 gånger i veckan,2-3 gånger styrke, 1kondition och i övrigt gå mycket PW. Hur ska jag lyfta då- 8 reps/3 set och lyfta tung eller 12-15 reps/ 3 set och lyfta mindre vikter? Mina tränare säger att det spelar ingen roll vilken, men om jag kör den andra varianter så känner jag mig inte så utmattad som att lyfta tung med färre reps. Gör det verkligen samma nytta till min kropp? Tack så mycket

retnuhwej
2014-04-28, 10:53
Är du kille eller tjej?

Kolla på stronglift 5x5, väldigt bra för nybörjare, särskilt om man vill träna 3 gånger i veckan

edit: länk till stronglift
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071

lillmesen
2014-04-28, 10:57
utmattad är inte relevant, muskler behöver överbelastning för att växa, dvs större och större motstånd.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071

Inga
2014-04-28, 12:42
Jag är en tjej på 38 år. Menar att jag känner inte på samma sätt i mina muscler att jag tränade när jag gör mer reps och lyfter inte så tung. Jag förstår att jag ska göra i båda fall min yttersta typ tills jag inte orka. Men när jag lyfter tyngre och färre reps så känns att jag tränade mer i mina muscler. Vill bara träna rätt så det händer saker i positiva riktning. Tack

King Grub
2014-04-28, 12:46
Dina tränare har rätt i att det inte spelar någon speciell roll för resultaten i din fas av träningskarriären. Det som spelar roll är regelbundenheten, att du anstränger dig och att dú hela tiden försöker öka något (någon extra repetion här, en ökning av belastningen där) samtidigt som du sköter kost och vila på ett någorlunda vettigt sätt. Då kommer resultaten, även om dom antagligen inte kommer så snabbt som du önskar. Det delar du i sådana fall med 95% av alla tränande. Resultat tar tid.